Vliegen rond de wereld

Vuurvlieg

New member
Hoi,

Ik heb een droom en dat is met een privevliegtuigje de wereld rond, dit wil ik doen in Cessna. Mijn idee is om bestemmingen te zoeken. Een vlucht van maximaal 3 uur per reis/keer. Startend in Lelystad om zo via verschillende bestemmingen de wereld rond te gaan. Dit zal ongeveer 1,5 jaar in beslag nemen, natuurlijk met ruime pauzes om de plekken te verkennen. Hoe haalbaar is dit. Op werk heb ik geïnformeerd en kan ik met onbetaald verlof. Daarbuiten heb ik onderzoek gedaan naar kisten die in mijn budget vallen en bijbehorende onderhoudskosten. Ben uitgekomen op de Cessna 172. Iemand suggesties voor een andere suggesties voor een kist.

Zijn er hier mensen die langdurig met een kist in het buitenland zijn gebleven en wat zijn jullie ervaring hierover.
Wat zijn jullie bedenkingen hierover?

Gr vuurvlieg
 
1. Je hebt het meest saaie vliegtuig gekozen.
2. Je moet bij Digits zijn, die is op de Noordpool geweest
3. Je zal meer dan 3 uur nodig hebben om woestijnen te overbruggen en oorlogsgebieden vermijden en gebieden waar geen avgas te verkrijgen is, of heel moeilijk en 3 weken van tevoren op bestelling en per 55 gallon vat. Bedenk dat je in veel landen een afhandelingsbedrijf moet betalen of een “fixer” met een zak kleingeld.
4. Maak een account en stel je vraag op Pprune.org, daar zijn zeker een paar lange afstands vliegers zoals van U.K. naar Australië.
5. Heb je een Instrument rating?
6. Ga een langs bij een ferry bedrijf en vraag of ze je kunnen helpen aan info.
 
Bij het Duitse Pilot und Flugzeug hebben ze recentelijks een trip georganiseerd naar Alaska, waarbij sommige deelnemers Westelijk vlogen, over de Atlantiek dus, en andere Oostelijk, doorheen Rusland. Verslagen vind je op https://www.pilotundflugzeug.de/

Ook mij lijkt 3 uur wel erg weinig, zeker in een eerder slome C172, in sommige hoeken van de wereld. Maar misschien kun je, voor de duur van de trip, ferrytanks bijplaatsen? Die zijn er wel te huur, ofschoon misschien niet voor zo'n lange periode.

Vermits je toch enkele etappes over zee gaat doen zul je ook een vlot nodig hebben, trouwens - en er leren mee omgaan, wat blijkbaar niet evident is. Je zou eens kunnen praten met Far North Aviation in Wick EGPC, die schijnen nogal een goede reputatie te hebben terzake.
 
Last edited:
Oooooo leuke vraag.

Uiteraard is het mogelijk. Zoals met zoveel plannen, is financieel vermoedelijk het grootste obstakel dat je moet overwinnen. Ga er vanuit dat het je ongeveer 120k EUR zal kosten aan fuel, flight permits, landingsgelden, survival gear etc. Dat is met een "gratis" vliegtuig.

Het is natuurlijk belangrijk om te definieren wat "rond de wereld" voor jou betekent. Wil je naar Australië? Hawai? Ga je de atlantische oceaan overvliegen, zo ja, waar?

Met een 172 zal je snel tegen de limieten van weight and balance aanlopen. Een C182 zal je daar iets meer ruimte geven. Een vriend van me vliegt op dit moment de wereld rond, inclusief oceaan oversteek en bezoek aan Australie. Hij heeft ferry tanks geinstalleerd en heeft een endurance van 21 uur....

Merk op dat je niet enkel luchthavens moet vinden, maar ook luchthavens die AvGas verkopen. Niet zo eenvoudig buiten Noord Amerika en West Europa.

Je grootste uitdaging zal financieel en logistiek zijn. Het eigenlijke vliegen is het makkelijkste aspect aan het hele verhaal.

Succes!
 
Deze held is volgens mij nog onderweg, hele mooie plaatjes


https://www.youtube.com/watch?v=QJ6RRfhcm_A



James-Ketchell-gyro-RTW-1-1000x667.jpg


methode%2Ftimes%2Fprod%2Fweb%2Fbin%2F1860ff02-4901-11e9-96e4-cbd8ba8b943a.png
 
Het is een heel mooie droom, maar wel één waar enorm veel voorbereidend werk in gaat zitten. Zo heb je eerst een hoop geld nodig om een geschikt vliegtuig te kunnen kopen én te kunnen exploiteren. Ik zou dan denken aan een DA-42 o.i.d. (modern, zuinig, ME, groot bereik, JET A1), al dan niet met meerdere eigenaren. AVGAS zou ik mijden. Huren is eigenlijk geen optie, aangezien de verzekeringsdekking meestal tot Europa beperkt is. Verder zou je redelijk wat VFR/IFR vliegervaring in en rond Europa moeten hebben (minstens 500 uur ofzo?), daar ben je ook wel een paar jaar zoet mee. En misschien eens een vliegvakantie in de VS/Zuid-Afrika/Australië, om meer buitenlandervaring op te doen. Verder zijn één of twee medevliegers ook wel aan te raden.

Als dit realistisch is, dan zou je je alvast kunnen gaan verdiepen in een trip om de wereld. Dat betekent heel veel inlezen en heel veel informatie verzamelen over alles wat je (aan kennis) nodig zult hebben. Je bent (in the middle of nowhere) namelijk helemaal op jezelf aangewezen en zult dus zelfredzaam moeten zijn als onderweg iets niet helemaal loopt zoals verwacht. Verder zul je bepaalde risico's simpelweg moeten accepteren, vooral als je SE gaat.

Zie deze website voor inspiratie en de vele verschillende manieren waarop je rond de wereld kunt vliegen: http://www.earthrounders.com/

Deze recente serie op Youtube vond ik leuk om te volgen (wel een beetje een hippie die vlogger, maar daar moet je doorheen kijken ;) ): https://www.youtube.com/watch?v=oS01LBtxRdw

De manier waarop zij de trip om de wereld maakten zou mij echter te risicovol zijn, vooral als je ziet hoe ze van Hawaï naar Californië vlogen. Ook is de CRM niet echt optimaal te noemen...

Verder is deze driedelige serie ook de moeite waard: https://www.youtube.com/watch?v=IuKnUd4iSEw

En deze DA-42 vlieger kan er ook wat van, qua lange afstand vliegen: https://www.youtube.com/watch?v=9M-f9PN-Pro

Verder nog een voorbeeld van een privévlieger die zeer gedegen te werk gaat (weliswaar beperkt tot Europa). Zo iemand zou ik als voorbeeld nemen: http://www.peter2000.co.uk/aviation/
 
Zo heb je eerst een hoop geld nodig om een geschikt vliegtuig te kunnen kopen én te kunnen exploiteren. Ik zou dan denken aan een DA-42 o.i.d. (modern, zuinig, ME, groot bereik, JET A1), al dan niet met meerdere eigenaren. AVGAS zou ik mijden.
Een King Air of A320 is nog beter, maar helemaal niet nodig. Een oud goed onderhouden vliegtuig met een iet of wat nieuwere motor, aangevuld met een goede ferry tank is alles wat nodig is. Geen nieuw fancy multi engine glass cockpit gedoe is noodzakelijk. Als je budget beperkt is natuurlijk. Als geld geen bezwaar is, dan doe je maar :)
Verder zou je redelijk wat VFR/IFR vliegervaring in en rond Europa moeten hebben (minstens 500 uur ofzo?), daar ben je ook wel een paar jaar zoet mee. En misschien eens een vliegvakantie in de VS/Zuid-Afrika/Australië, om meer buitenlandervaring op te doen.
Het vliegen zelf is zo een klein onderdeel van de trip. Zolang je er je zelf klaar voor voelt is er geen minimum aantal uur nodig. Het leuke aan zo'n trip is net dat je naar al die andere plaatsen zelf vliegt. Als je er eerst eens zelf langsgaat om te oefenen, lijkt het mij dat een groot deel van de uitdaging en de ervaring verloren gaat.
Verder zijn één of twee medevliegers ook wel aan te raden.
Dat is de beste manier om er voor te zorgen dat je nooit gaat vertrekken. Bij zo'n trips is het extreem uitzonderlijk dat je iemand gaat vinden die mee wil en mee wil betalen. Een passagier of vriend die meegaat omdat je een plaats over hebt? Sure. Een andere piloot om alles samen te plannen, te vliegen en kosten te delen? Erg onwaarschijnlijk.
 
Als het mag, even in de marge: beschikbaarheid van brandstof is een kritisch punt, en daarom wordt algemeen aangeraden om een Jet-A1-brander in te zetten. Vooral in Rusland lijkt dat een belangrijk punt. Toch vliegen er daar handenvol An-2's rond, op wat voor benzine draaien die eigenlijk? Vergelijkbaar met E95/E98?
Misschien is het lastigste nog dat die An2's vliegen vanaf velden waar je als buitenlander sowieso niet komt, tenzij je een plaatselijke navigator mee aan boord neemt. Die dan weer wel Russisch spreekt, maar met een beetje pech niks anders... Zulke verhalen hoorde ik al wel.
 
Als het mag, even in de marge: beschikbaarheid van brandstof is een kritisch punt, en daarom wordt algemeen aangeraden om een Jet-A1-brander in te zetten.

Dat klopt, maar een grote ferry tank kan goedkoper zijn dan een nieuwe motor. Met 10 -15u endurance in een ferry tank kan je al makkelijk de non-avgas airports overbruggen.
 
@Digits:

Toch zou SEP de Stille Oceaan oversteken mij persoonlijk iets te ver gaan. Met een modern ME toestel zou ik het nog wel aandurven. Dan maar iets langer sparen.

De ervaring lijkt me nodig om goed met onverwachte (weers)omstandigheden om te kunnen gaan en ook gewoon om beter in te kunnen schatten of je er geschikt voor bent. Tijdens langere trips door Europa zul je er vast achter komen of het eigenlijk wel iets voor je is. Daarom mijn suggestie om dat eerst maar eens te gaan doen.

Een goed punt dat je maakt over de medevliegers. Zie zo iemand maar eens te vinden. Aan de andere kant zie je toch vaak dat het wel op die manier gedaan wordt. Dat zijn dan wel doorgaans vliegmaten die elkaar al lang kennen. Als je die nu niet hebt, dan kun je een medevlieger inderdaad wel vergeten.

Ik denk verder dat het ook afhankelijk is van hoeveel risico's je bereid bent om te accepteren. Meer dan 10 uur endurance met een ferry tank klinkt leuk, maar feitelijk ben je aan het testvliegen doordat je zwaar overweight bent, ondanks dat je er ontheffing voor kunt krijgen. De marges worden zo wel heel dun. Vooral als er nog SEP, single pilot, night IFR, mogelijk onweer, etc. bij komt kijken.
 
Ik zou zeker ook een vliegvakantie in de VS aanraden.
Van Florida naar Californië en terug is 50 uur.
60 als je een beetje meer de toeristen route neemt.
Bergen, woestijn, genoeg variatie in terrein met het voordeel dat het overal nog wel dezelfde taal en geldeenheid is.
Vliegtuig huur $7500-$8000
Hotel accommodatie $2000-$2500
Ticket $1500
Totaal $12000-$14000 rond af naar $15000 voor onverwachte zaken.
 
Back
Top