Vliegen bij de luchtmacht op C-130, KDC-10 of C-17?

PH-JOB

New member
Dag allemaal,

Weet iemand of het mogelijk is om na je ATPL studie (KLS, NLS, Stella, EPST) naar de Luchtmacht te gaan om daar Transport Vltg te gaan vliegen, en wat eventueel de vervolgtraject daarvan is?
Ik ken namelijk iemand die na de NLS bij de Luchtmacht, voor de F-60 vlieger, aangenomen werd.

Ik zou t graag willen weten of er nu mogelijkheid is om zo C-130, KDC-10 en in de toekomst C-17 te mogen vliegen voor iemand die civiele opleiding heeft gedaan? :wegkwijt:

GR.
 
Transport

Transport

Aiworker Boer (thans KLC) heeft bij 334 gevlogen...hij kan je, denk ik, alles vertellen.
 
@NKAWTG

Ik kan de airworker "Boer" helaas geen e-mailtje via de forum sturen.

@Boer

Zou je zo vriendelijk willen zijn en contact met mij willen opnemen?
 
Mogelijkheden om bij de Klu horizontaal in te stromen zijn er. Het aanname beleid is heel wisselend omdat de vraag en aanbod afhankelijk is van de civiele markt. Het ene jaar zijn er geen mogelijkheden en het jaar daarop is alles mogelijk. Op het moment verwacht ik wel mogelijkheden bij de luchtmacht voor vliegers met een civiele achtergrond. Er is namelijk een leegloop bij de F16 wereld. In de heli-wereld is ook een tekort aan vliegers, vliegers die daar zitten blijven daar omdat het hen aanspreekt qua operatie. Heli-vliegers die het beu zijn om voor de zoveelste keer op uitzending te gaan willen graag de overstap maken naar het transportsqr., helaas is die optie niet mogelijk voor hen. De luchtmacht probeert zo haar leegloop te voorkomen(?). Conclusie, heli vliegers die deze mogelijkheid niet krijgen stappen dus de dienst uit en vliegen nu in de burgermaatschappij. Daarnaast zijn er de nodige vliegers die ook vanuit de transportvloot binnenkort de overstap maken naar de burgermaatschappij.

Welk type toestel: Vliegers met civiele papieren die net uit de opleiding komen gaan eerst naar de Fokker 50. Vliegers met meer ervaring kunnen in de gelegenheid komen om direkt in te stromen bij de DC10 of de C-130. C17 wil je niet vliegen is mijn advies(daar is trouwens nog niet heel veel info over). Als je dat echt aanspreekt, kom je daar pas voor in aanmerking, als militair vlieger met de juiste uren. Vliegen zelf is super! Gevarieerd werk en je komt op de meest vreemde plekken. Houdt er rekening mee dat er geen rooster is......De planning verandert vaker dan het weer in nederland.

Ik adviseer om te informeren bij sectie vliegerzaken. Als je daar niet uitkomt vraag dan naar iemand bij hoofd afdeling luchttransport. Veel succes!
 
Ik zal het maar gewoon hier posten. Ik weet eerlijk gezegd niet hoe het er nu voor staat. Er zijn in 2007 wel vliegers vanuit de burgerluchtvaart naar het luchttransport gegaan, volgens mij mensen van Air Exel. Deze mannen zijn voor zover ik weet naar de Fokker 50 gegaan. Van daar uit kan je dan na verloop van tijd doorstromen naar de andere types. C-17 gaan maar iets van 3 man heen aangezien het een NAVO toestel wordt net als de AWACS en dat zal dus wel voor de vliegers zijn die al een tijdje bij de KLu zitten.

Ik neem aan dat ze ook bij luchttransport een tekort hebben, maar met de verhuizing van de staf naar Breda, weet ik ook de contactgegevens niet meer. Je zou een belletje naar de luchtmachstaf sectie vliegerzaken kunnen wagen, voor het nummer zou je even op het www moeten zoeken.

Houdoe!
 
Mannen bedankt voor de feedback!

De mogelijkheden zijn er dus...gelukkig!!!:angel: Ik wou natuurlijk graag op de F50 beginnen, maar ik ben beetje bang dat deze ook binnenkort uitgefaseerd worden. Misschien iemand nog wat info hierover?

Groentjes...:airforce:
 
Zal zo snel niet gebeuren denk ik. Worden best vaak gebruikt voor VIP transport en Koninklijk Huis en er is maar 1 Gulfstream en 1 PH-KBX.
 
Ja idd...dat dacht ik ook. thx. Alleen de KBX wordt volgens mij niet door de defensie gebruikt maar is eigendom van de staat...
 
@ Boer
Wanneer heb je bij de 334SQN gevlogen...misschien ken ik jou..ik heb namelijk in 2000 en 2004 stage bij de 334 gelopen...
 
januari 2001 op het sqn gekomen. 2004 naar KLC. Wij zijn buren en opleidingsmaatjes. Boer is net naar het station gebracht. Hij moet werken....
 
Het is al gezegd :D alleen de jaartallen moet je even updaten buurman, het was januari 2002 en ik ben januari 2006 weer weggegaan. Moet jij toch weten!
 
2 maanden geleden nog een gesprek gehad, voor dit jaar hebben ze voldoende "low-timers" aangenomen ze zijn nog wel op zoek naar vliegers met 500-1500 turbo prop of jet ervaring was het antwoord. Zodra er intern mensen doorstromen of de KLu verlaten gaan ze weer "low-timers" uitnodigen op gesprek. Deze kunnen alleen starten op de F50 of Do-228 (kustwacht).
 
2 maanden geleden nog een gesprek gehad, voor dit jaar hebben ze voldoende "low-timers" aangenomen ze zijn nog wel op zoek naar vliegers met 500-1500 turbo prop of jet ervaring was het antwoord. Zodra er intern mensen doorstromen of de KLu verlaten gaan ze weer "low-timers" uitnodigen op gesprek. Deze kunnen alleen starten op de F50 of Do-228 (kustwacht).

Mag ik vragen bij wie ben je op gesprek geweest? Was de kustwacht of KLu en waar ergens ben je geweest?
 
Last edited:
Ik ben afgekeurd op het GVSS na de F-vlucht.

Is het mogelijk om met een CPL (f)ATPL in de binnenzak alsnog horizontaal in te stromen op de transportvloot (C-130, KDC-10, etc)?
Of is bij afkeuring van de GVSS de luchtmacht nooit meer mogelijk?

Maurits
 
@mauritsams

Zat ik gister bij jou aan tafel? Balen dat je bent afgevallen op de GVSS.
Volgens mij gebruiken ze voor de transportvloot vaak ex-klu vliegers maar weet dit niet zeker...
 
@ Gaara

Klopt,

Ik zat met jou aan tafel met de lunch. Ik zat ook al te kijken naar je post en je situatie kwam me al een beetje bekend voor.
Gefeliciteerd met het behalen van je selecties en veel succes in de opleiding!

Heel erg balen dat ik ben afgekeurd maar ik geef niet op.
Doorzettingsvermogen zal op lange- of korte termijn naar mijn inziens altijd beloond worden.

Ik hoorde ook dat ze vaak ex-klu vliegers gebruiken, maar het is toch zo dat veel Klu-vliegers de laatste tijd voor de KLM oid kiezen? Wellicht dat de deur daarom misschien nog op een kier staat?!
 
Back
Top