VFR take-off minima

Wing of Cock

New member
Vraagje: Ik kan nergens iets vinden in de AIS package over de VFR take-off minima. Er staat me iets bij van een 1000' ceiling en 5 km. Iemand een idee of dit klopt en waar ik het kan vinden? Bedankt!
 
Dat is afhankelijk van waar je opstijgt. Vanaf een gecontroleerd veld kan je (soms) special vfr weg. De minima moeten in het aip staan. Wat je vervolgens buiten de ctr doet is afhankelijk van klasse luchtruim.
 
Ik meende dat Special VFR meer een uitzondering was om onder slechte omstandigheden nog binnen te kunnen komen, niet om ermee te vertrekken?

Op een groen veld (neem voor het gemak maar even klasse G aan) heb je gewoon de VFR vliegminima nodig (ceiling 500' above terrain en 1500m visibility), tenzij dat je verhinderd het circuit op de voorgeschreven hoogte te vliegen of er een OM is dat je strictere limieten oplegt ;-)
 
Op een groen veld (neem voor het gemak maar even klasse G aan) heb je gewoon de VFR vliegminima nodig (ceiling 500' above terrain en 1500m visibility), tenzij dat je verhinderd het circuit op de voorgeschreven hoogte te vliegen of er een OM is dat je strictere limieten oplegt ;-)

Die 500' lijkt me niet genoeg. Je minimale vlieghoogte is 500' en je wil een veilige afstand tot de wolken boven je houden. Dan zit je toch al gauw op 700', maar ik ken geen circuits die op 500' gevlogen worden (behalve dan voor helikopters). Een wettelijke minimale cloudbase is er volgens mij niet, maar praktisch zou ik hem toch minimaal 200' boven het circuit willen hebben.
 
Je hoeft geen hoogte boven je tot de wolken te houden, alleen clear of clouds. Of het verstandig is, is een tweede, maar dat is het punt niet. En nee, ik ken ook geen circuits voor fixed wing op 500', dus in de praktijk zal het inderdaad op 700'/1000' neerkomen, tenzij je de havenmeester kent en hij je een straight-in kan garanderen ;-)
 
Ik train IR vanaf Lelystad, en dan moet je gedurende daglichtperiode VFR vertrekken en binnenkomen. De afgelopen periode is er een aantal keren onenigheid geweest met de toren omdat ze vonden dat er beneden de minima vertrokken werd. Daarom is er nu de afspraak gemaakt dat vertrek alleen toegestaan is als de wolkenbasis minimaal op circuithoogte (>=700ft) zit. Voor helicopters geldt een minimum van 500ft en voor MLA 300ft.

Dit soort omstandigheden (wolkenbasis < 1000ft en 3km zicht) zijn prima voor IFR training. Maar VFR zou ik niet weg gaan. Te riskant om te "scud runnen" met het risico dat je in IMC terecht komt. Daarnaast kun je andere kisten bijna niet meer zien, en die zitten allemaal op jouw hoogte (net onder de wolkenbasis).
 
I agree. Een ferry van EHTE naar EHLE of vice versa doe ik af en toe ook wel op de minima (dus 1500m en 700'), maar om gewoon lekker te fladderen liever wat meer.
 
500ft boven hoogste obstakel, obstakels tot 300ft staan niet op charts aangegeven, dus 800ft. (in klasse G)
Zo heb ik het altijd onthouden, correct me if I'm wrong.
Inderdaad Clear of Clouds, dus geen wettelijke cloudbase.
 
Je hoeft geen hoogte boven je tot de wolken te houden, alleen clear of clouds. Of het verstandig is, is een tweede, maar dat is het punt niet. En nee, ik ken ook geen circuits voor fixed wing op 500', dus in de praktijk zal het inderdaad op 700'/1000' neerkomen, tenzij je de havenmeester kent en hij je een straight-in kan garanderen ;-)

EHRD heeft een trainingscircuit op 500 ft
 
Afgelopen zomer op EHLE meegemaakt dat het prachtig blauw was vanaf de grond, maar volgens de toren een flinterdun wolkenlaagje op exact 700ft. Kon dus niet weg want op circuithoogte geen 1500ft zicht en niet clear of clouds..
 
500ft boven hoogste obstakel, obstakels tot 300ft staan niet op charts aangegeven, dus 800ft. (in klasse G)
Zo heb ik het altijd onthouden, correct me if I'm wrong.
Inderdaad Clear of Clouds, dus geen wettelijke cloudbase.

Zo heb ik het ook aangeleerd. 800' zou in principe je minimale hoogte moeten zijn. Of je moet een kaart hebben waar elk obstakel op gemeld staat.
 
Bedankt voor al jullie input. Als ik het goed begrijp zijn er dus geen wettelijk vastgestelde take-off minima voor VFR, behalve voor Special VFR. Als het luchtruim waarin je vliegt direct na het opstijgen onder de VMC minima is, dan verbiedt dit je in principe (VFR) op te stijgen.

Mee eens?
 
Het volgende schrijft Jar-FCL:
"Except when specially authorised by an ATC unit, VFR flights are not to take-off or land at an aerodrome within a control zone, or enter the ATZ or traffic pattern:
a. When the ceiling is less than 450m (1500ft) or
b) When ground vivibility is less than 5 km."

Dus als ik het zo lees, moet altijd een van de twee boven het bovenstaande getal uitkomen, anders mag je zowiezo niet weg (behalve natuurlijk CTR in special VFR).
Dacht altijd dat als het AIP geen extra gegevens gaf, je altijd moet terug vallen op JAA regelgeving (behalve voor N geregistreerde vliegtuigen....)
 
Het volgende schrijft Jar-FCL:
"Except when specially authorised by an ATC unit, VFR flights are not to take-off or land at an aerodrome within a control zone, or enter the ATZ or traffic pattern:
a. When the ceiling is less than 450m (1500ft) or
b) When ground vivibility is less than 5 km."

Dit geldt voor CTR's en dan zit je met de beperking van het airspace: Class E of hoger (minimaal 1000ft vrij van wolken, en zicht > 5km)
Vandaar dat de SVFR klaring in het leven is geroepen, om toch VFR weg te kunnen.
 
Bedankt voor al jullie input. Als ik het goed begrijp zijn er dus geen wettelijk vastgestelde take-off minima voor VFR, behalve voor Special VFR. Als het luchtruim waarin je vliegt direct na het opstijgen onder de VMC minima is, dan verbiedt dit je in principe (VFR) op te stijgen.

Mee eens?

Oneens, die minima zijn er wel en zijn afhankelijk van het airspace waarin je je bevindt. Stijg je op van een gecontroleerde veld, en het weer is niet VMC, kun je vragen om een special VFR clearance, om uit de control zone, b.v. klasse G airspace in te vliegen, waar lagere Minima gelden. Of het verstandig is, is een tweede. Je kunt op EHRD (classe C (normaal dus 5Km vis en 1500 m horizontaal, 300m (=1000') verticaal van wolken) een special VFR clearance aanvragen. Bij min. 3Km en geen bewolking beneden 600' en terwijl je voortdurend zicht op de grond/water hebt, laat men je vertrekken.

Je kunt dan niet over de stad vliegen, vanwege de minimale vlieghoogte, maar via HOTEL kun je er vaak wel uit. Alleen als je na HOTEL links afslaat, bevind je je in class G airspace. Er staan daar alleen wel ontieglijk hoge windmolens...

Edit: Ik zou je overigens niet aanraden om SVFR te gaan vliegen, zonder dat je een IR hebt.
 
Last edited:
Hoe zit het dan op een uncontrolled field in G?

Beneden 3000' AMSL: 1,5 Km, clear of clouds with the surface in sight. Moet wel je snelheid laag genoeg zijn om ander verkeer te ontwijken.

Met je mooney 160 knotsen gaan vliegen, is dus misschien niet zo verstandig...
 
Voor mijn begrip: Lelystad is toch geen gecontroleerd veld? Dus in principe kunnen ze je toch niet formeel verbieden op te stijgen?
 
Back
Top