VFR on top

Wel zoals menige vraag voor het B3/IF was "wat zijn uw minimale waarden om SE IF te vliegen"
Juiste antwoord om te slagen 1500mtr en 500FT. (klasse E airspace waarden).

Heb je bij een engine failure enige kans om onder de wolken vandaan te schijten en die kerktoren te missen.
Of dit verstandige waarden zijn VFR/IMC on top te vliegen zonder garantie op een gat op bestemming......

Wel eronderdoor te boren is erg inspannend, dus misschien thuis blijven of een IF rating halen.

Kort gezegd "on top" is mooi maar heb voldoende marges op bestemming (al moet je misschien door een niet bestaand gaatje (oeps dat heb ik niet gezegd :) )

Mzzl

FK52
 
Last edited:
Twee opmerkingen over comments in dit topic...


We hebben het vroeger op de vliegschool meegemaakt dat een collega-leerling (net zijn PPL en time building before better times started) op een langdurige nachtvlucht 'opeens' boven dichte dikke stratus kwam te zitten. ATC heeft hem parrallel aan de staart (strobe) van een andere kist geknoopt en zo door de soep naar beneden laten komen. Beetje mazzel gehad, beetje op de instrumenten gekeken en daarna afgesloten met de hele nacht papierwinkel... (Instructeur die uit zijn bed was gebeld was er overigens ook niet gelukkig mee).


Verder dan over Night VFR Single Engine in combinatie met een motor storing...

Ik herinner me een trainingsvideo van het echtpaar KING, waarbij hij in die situatie iets zei als: "Je kunt er voor kiezen om de landingslichten nog aan te doen... maar je kunt ze ook uitlaten".

Heeft indruk gemaakt en ik was blij dat we altijd in formatie met 2 of 3 kisten gingen timebuilden. Dan konden die anderen de equipment bellen en ze naar de crashsite brengen mocht het fout gaan....

Safe Flying.
 
Back
Top