VFR guide Nederland

LNRalph

New member
Deze week keek ik nog eens naar de VFR Guide Norway 2010 en zag bij het zoeken in Google dat ook Engeland een VFR Guide heeft. Ik zag dat er ooit wel een was, maar dat ze er mee gestopt zijn. Hierbij wil ik jullie naar je mening vragen over het opnieuw ontwikkelen van een VFR Guide Nederland. Vinden jullie dat het iets kan bijdragen (aan de veiligheid o.a.) en of er ook vanuit het buitenland interesse zou zijn?

Mocht er interesse zijn, dan wil ik ook graag weten of er vliegers zijn die het leuk vinden om bij te dragen aan de ontwikkeling van een VFR Guide voor Nederland.

Als voorbeeld de VFR Guide van Noorwegen: http://www.luftfartstilsynet.no/multimedia/archive/00007/VFR-guide_2010_7632a.pdf
En die van Engeland: http://www.caa.co.uk/docs/64/VFR_Guide_03_09.pdf


Lijst met onderwerpen, plaats hieronder je reactie voor een toevoeging.
- weerminima
- telefoonnummers van bijvoorbeeld METEO en andere instanties
- webadressen
- waar kun je bepaalde informatie vinden (aiport kaarten, vlieg kaarten, AIP, METEO info, etc)
- transponder en ETL regels
- flightplan procedure
- SAR procedures en wat te doen bij een accident / incident
- Informatie van alle velden als dat kan/legaal is (openingstijden, telefoonnummers, brandstof, handlingfees, etc...)
- Frequenties van bijvoorbeeld FIS en eventueel extra informatie omtrent diverse stations.
- Beschermde gebieden (florafauna)
- Grensovergang en dit in combinatie met dieren, goede grensovergang punten
- Luchtfotografie (regels omtrent)
- Luchtvaart richting, over en van de waddeneilanden
- Aanvragen landingstoelating buiten veld (procedure voor helikopters)
 
Last edited:
Inderdaad staat alles in de AIP.

Daarnaast kun je ook overwegen een subscriptie te nemen op JeppView, waarmee je ook alle info van andere landen van je interesse kunt bekijken. Ik zag laatst dat je deze nu ook op je iPad kunt gebruiken, lijkt me erg handig qua voorbereiding. Het voordeel is dat je dan niet alles zelf hoeft bij te houden en uit te pluizen. Het nadeel is dat het een paar euries kost.

AIP is voor NL voldoende i.i.g.
 
Gewoon zo'goedkope VFR guide als in de UK die eenkeer per jaar uitkomt en waar alles instaat; als handige pocket 'a la de ANWB reisgids' en die je net als in Engeland makkelijk meeneemt in je kist (in tegenstelling tot de eAIP en de Jeppview).. dat lijkt mij wel wat. Wel dan meteen voor de BeNeLux (en eventueel Duitsland) alleen aan NL heb je niet zo veel.
 
AIP heeft ook veel informatie inderdaad. Maar het gaat me dan meer om informatie voor niet Nederlandse vliegers, waar ze alles kunnen vinden, lokale regels, etc... en voor JeppView moet je betalen. Voor de Benelux is ook een optie.
 
Gewoon zo'goedkope VFR guide als in de UK die eenkeer per jaar uitkomt en waar alles instaat; als handige pocket 'a la de ANWB reisgids' en die je net als in Engeland makkelijk meeneemt in je kist (in tegenstelling tot de eAIP en de Jeppview).. dat lijkt mij wel wat. Wel dan meteen voor de BeNeLux (en eventueel Duitsland) alleen aan NL heb je niet zo veel.

Top idee ! :biertje:
 
Een verzamelgids met de meest belangrijke dingen dus, in een klein formaat zodat je hem zou kunnen printen op A5? Dat lijkt mij ook wel een goed idee. Wat zijn zoal dingen die jullie hier in willen zien?
 
Top idee.

Het lijkt me erg nuttig om de VFR info helder (en in een standaard formaat) onder elkaar te zetten. Als beginnend vlieger, vind ik het soms onoverzichtelijk om de benodigde info te vinden (bijv. circuit hoogte).

Neem eventueel een voorbeeld aan de Amerikaanse Airport/Facility Directory. Zie een voorbeeld op een wikipedia pagina.
 
Bedankt JK, zal ik noteren. Ik ben ook vrij nieuw in Nederland als VFR vlieger en heb dus een hoop moeten uitzoeken. Heb je een aantal keer met de lokale procedures te maken gehad, dan is het gesneden koek en zie je waarschijnlijk weinig in dit idee. Maar als je weinig of nog nooit in Nederland gevlogen heb, kan het erg handig zijn denk ik.
Als jullie allerlei verzoeken posten, dan zal ik een verzameling maken en een opzetje, zodat jullie een mening kunnen geven. Het is niet alleen bedoeld voor Nederlanders, maar ook voor vliegers vanuit het buitenland.
 
Wat is daar precies in te vinden? Gaat me iets te ver om dat te kopen om alleen te zien wat er in staat :)
 
Airport informatie kan, maar ik weet niet of dat iets toevoegt ten opzichte van de AIP en of dat legaal is, zeker als je ook nog velden gaat beschrijven die niet op de AIP staan. Tevens zit je met updates denk ik.

Ik zal bovenaan een lijstje maken met dingen die er in kunnen komen. Mocht er iemand toevoegingen hebben, dan hoor ik dat graag.

Nog een vraag: willen jullie het dan, naast online, ook in boek vorm (met ringband lijkt mij dat het makkelijkste)? Dat zou betekenen dat je wel ieder jaar een nieuw boekje zou moeten kopen om up to date te zijn.
 
Het wordt al gauw een hele onderneming om updates bij te houden en ringbanden uit te brengen.

In mijn ogen zouden er dan twee mogelijkheden zijn:
  1. Community-driven: mensen kunnen in een online omgeving gegeven up to date houden (een soort wikipedia)
  2. (Semi-)commercieel: Om in de publicatie en de updates te voorzien zou een abonnement moeten aanbieden.

Dit is mijn mening en wellicht zijn er nog andere modellen.
 
Dat zouden inderdaad twee goede mogelijkheden zijn. De eerste lijkt mij dan de beste, zeker om te beginnen. Mocht er veel vraag naar zijn, dan is mogelijkheid 2 altijd nog uit te voeren.

Mij lijkt een PDF versie dan wel geschikt, op A5 formaat. Voor een update is het enkel nodig een complete nieuwe versie te plaatsen en voor degenen die hem al hadden de geupdate pagina's met hun nummers (zodat je weet welke je moet vervangen). Je kunt er dan zelf een boekje van maken in een A5 mapje.

Iedereen is nog steeds welkom om een ingeving te doen over wat er in zou moeten komen. Ik nodig ook de die-hard vliegers, voor wie het allemaal al duidelijk is, uit om hun ideeën te geven over wat er volgens hen in zou kunnen, ook al weet je dat al uit ervaring.
 
Zodra de keuken hier verbouwd is zal ik er aan gaan werken. Waarschijnlijk is m'n eigen webspace ook nog wel groot genoeg, zal eens zien. Maar ik hou je aanbevolen :)
 
Ik ben momenteel bezig informatie te verzamelen en zo kwam ik met een paar vragen. Ik hoop dat de die-hards hier kunnen helpen.

- Wat is de beste website voor NOTAMS, METAR en TAF van Nederland in het Engels? Ik ben nog steeds een die-hard IPPC fan, maar ik vermoed dat er wel alternatieven zijn.

- Is er een meteo website met algemene meteorologische informatie over Nederland voor de luchtvaart (zoals deze) in het Engels?

- Ik lees veel over de Nieuw Millingen TMA, maar waar vind ik die? Ik heb al gezocht op de Aeronautical kaart van Nederland, maar ik kan nergens iets vinden. Nu is die kaart wel (voor wat ik gewend ben, o.a. Rjukan en Oslo kaarten) een chaos van kleurtjes, lijntjes, namen, vakjes, etc... dus misschien ligt het daar aan.

Alvast bedankt!
 
Ik lees veel over de Nieuw Millingen TMA, maar waar vind ik die? Ik heb al gezocht op de Aeronautical kaart van Nederland, maar ik kan nergens iets vinden. Nu is die kaart wel (voor wat ik gewend ben, o.a. Rjukan en Oslo kaarten) een chaos van kleurtjes, lijntjes, namen, vakjes, etc... dus misschien ligt het daar aan.
Is dit kaartje duidelijker?
 
Bedankt Roger Wilco. Dat maakt het een stuk duidelijker. Ik zie TMA D nog steeds niet op de DFS Nederland kaart staan, maar zo weet ik wel in welke gebieden die TMA's liggen. Danku!
 
Back
Top