Verwachtingen luchtvaart na corona crisis.

Ah oke! Ik meende dat Tui 3 × 8 maand aan bood na de opleiding?

In het verleden inderdaad, toen kostte het ook nog 10.000 minder. Die 3x seizoenscontacten zijn destijds geschrapt en ik vind er momenteel ook niks over terug.

Let wel dat er momenteel nog geen enkele mpler bij tui als fo vliegt. Er staan dus een paar klassen klaar om na covid crisis gefaseerd te gaan vliegen.

Opleidingsfaciliteiten en -contracten zijn opgezet in goede tijden en de afschrijving/kosten zullen destijds wel berekend zijn op een steady x aantal cadetten per jaar. Ik hoop ongelijk te hebben maar zie persoonlijk niet veel andere redenen om nog een fasttrack klasje te vullen. Al helemaal als er nadien geen arbeidscontract aan kleeft.

Zoals al eerder gezegd ga lekker modulair, dan heb je alles in de hand; planning, kosten, ATOs: geen gezeik.
 
Die film Het laatste uur in de zon, waar kun je die kijken? Heb eens gegoogled, maar kan het nergens vinden. Wellicht leuk als iemand een linkje weet te plaatsen. Niet die van 10 minuten interview bij NPO maar de hele docu.
 
Zoals al eerder gezegd ga lekker modulair, dan heb je alles in de hand; planning, kosten, ATOs: geen gezeik.

Dat is prima als je al wat jaren gewerkt hebt en financiele verplichtingen (gezin etc) hebt. Maar ik denk niet dat het de juiste keuze is als je begin 20 bent. Met een modulaire opleiding is de weg naar de grote maatschappijen zo goed als dicht. KLM, Transavia en Martinair nemen eigenlijk alleen mensen aan van hun eigen opleidingen.

Om de kansen te vergroten zou ik als ik nog jong was geweest een geintegreerde opleiding doen.
 
Dat is prima als je al wat jaren gewerkt hebt en financiele verplichtingen (gezin etc) hebt. Maar ik denk niet dat het de juiste keuze is als je begin 20 bent. Met een modulaire opleiding is de weg naar de grote maatschappijen zo goed als dicht. KLM, Transavia en Martinair nemen eigenlijk alleen mensen aan van hun eigen opleidingen.

Om de kansen te vergroten zou ik als ik nog jong was geweest een geintegreerde opleiding doen.

Dat modulair de weg naar grote maatschappijen dichtzet kan ik meteen uit de wereld helpen; ik ken zat mensen met een modulaire achtergrond die door de EU tuffen bij bekende maatschappijen.

Goed, de weg naar KLM staat misschien dicht, maar dat geldt dat niet voor (bijna) iedereen die niet van de KLS afkomt? Ik ken wel jongens die via de achterdeur zijn binnengekomen (lees xxxx uren on type), de voorwaarde was daar inderdaad nogsteeds na al die uren: CAE/EPST etc. Zover ik weet is dit bij Transavia geen harde eis meer nadat je wat uurtjes in je log hebt geschreven.

Maar is de droom van werken bij de KLM wel realistisch? Al helemaal met het oog op de toekomst: Over de covid-crisis kan men momenteel nog geen conculsie trekken. Het heeft er schijn van dat deze de vorige luchtvaartcrisis achterna gaat, zo niet overtreft. In dat geval kun je werken in NL/EU als integrated whitetail no-timer onder de categorie dagdromen scharen.

Betreft modulair zou ik juist het tegenovergestelde zeggen!
Bij uitstek geschikt als je jong bent, net klaar met een (hbo/wo)opleiding en bij je ouders woont. Zodoende kun je tijdens de crisis je opleiding gemakkelijk betalen a.d.h.v. een baan en dus zonder lening(!)
Ter illustratie: modulair: 50-60k, integrated: 90-120k.
Als je integrated gaat en geen baan vindt kom je op eenzelfde soort scenario uit: jong, net klaar met je (fatpl) opleiding, en thuiswonend????. Enige verschil dat je dan werkt om je rente af te lossen. Ik heb velen aan die financiële molensteen onderdoor zien gaan.

Modulair is misschien niet meer wat het vroeger was, tegenwoordig heb je scholen in EU die uitstekende kwaliteit bieden.
(NQ) ME IR CPL (MCC) worden vaak geclusterd en kun je volgen voor 20-30k in 3-4 maanden aaneengesloten. Quasi integrated dus. En niet alleen in het oostblok! Ik moet toegeven, de modulaire scholen die ik in NL vanbinnen heb gezien stelden mij een beetje teleur. Erg duur en er heerste naar mijn idee een te 'ppl-achtige' en laissez-fair sfeer.

Dat alles terzijde:
Stel dat je kansen op je eerste baan inderdaad marginaal groter zijn met een grote school op je CV.
Is dat de 40-50k+rente die je extra betaald (t.o.v. modulair) waard? Als je dat geld toch hebt liggen om 'je kansen te vergroten' kun je het dan niet beter naar eaglejet brengen? ????
 
Die film Het laatste uur in de zon, waar kun je die kijken? Heb eens gegoogled, maar kan het nergens vinden. Wellicht leuk als iemand een linkje weet te plaatsen. Niet die van 10 minuten interview bij NPO maar de hele docu.

Hier ben ik ook in geïnteresseerd!
 
Die film Het laatste uur in de zon, waar kun je die kijken? Heb eens gegoogled, maar kan het nergens vinden. Wellicht leuk als iemand een linkje weet te plaatsen. Niet die van 10 minuten interview bij NPO maar de hele docu.

Ik heb die film gekocht toen die uitkwam begin 2015. Ik was toen net gestopt met vliegen, na vele jaren m'n vergunning te blijven geldig houden en sollicitaties te blijven versturen.
Dat was toen via http://hetlaatsteuurindezon.nl/ . De website bestaat nog.
 
Ik heb die film gekocht toen die uitkwam begin 2015. Ik was toen net gestopt met vliegen, na vele jaren m'n vergunning te blijven geldig houden en sollicitaties te blijven versturen.
Dat was toen via http://hetlaatsteuurindezon.nl/ . De website bestaat nog.

Wat ontzettend jammer dat je niet verder gekomen in de luchtvaart. Ik zat er ook tegenaan dat ik er wel beetje klaar mee was. Toch door netwerken aan eerste baan gekomen. Zelfs nu bij tweede werkgever. Echter nu ook aan de grond vanwege COVID19. Maar eenmaal paar uurtjes en het kan ineens lukken.
 
Back
Top