Verwachtingen luchtvaart na corona crisis.

Sparta123

New member
Beste allen,

Benieuwd naar jullie mening over het beginnen aan een opleiding in/na de corona crisis. Hoelang denken jullie dat de luchtvaart dit gaat voelen? Vraag naar piloten?
 
Tsja moeilijk te zeggen maar ik denk dat de eerste jaren er weinig groei zal plaatsvinden in de luchtvaart. Het is sowieso al een sector die erg aan een cyclisch beweging onderdanig is. Mischien is het slim om een paar jaar te wachten en een HBO studie oid te doen in de tussentijd
 
Je bedoelt vermoedelijk de commerciële luchtvaart? Daar ziet het er niet zo goed uit, vrees ik. Meerdere maatschappijen liggen compleet stil, dus de inkomsten gaan op nul maar sommige kosten blijven lopen. Er hangen nogal wat faillissementen in de lucht, tenzij de overheden flink wat steun bieden. Maar daaraan zullen dan wellicht voorwaarden gekoppeld worden, bv. zwaardere belasting van de brandstof.

De andere vormen van vliegerij (recreatief, business, militair, ...) zullen het wel min of meer overleven, lijkt me.
 
Je bedoelt vermoedelijk de commerciële luchtvaart? Daar ziet het er niet zo goed uit, vrees ik. Meerdere maatschappijen liggen compleet stil, dus de inkomsten gaan op nul maar sommige kosten blijven lopen. Er hangen nogal wat faillissementen in de lucht, tenzij de overheden flink wat steun bieden. Maar daaraan zullen dan wellicht voorwaarden gekoppeld worden, bv. zwaardere belasting van de brandstof.

De andere vormen van vliegerij (recreatief, business, militair, ...) zullen het wel min of meer overleven, lijkt me.

Correct. Doel op de commerciële. Was ik al bang voor, zie op internet bij veel maatschappijen dat er een ontlsagronde gaande is. Dank voor je antwoord, stof tot nadenken.
 
Tsja moeilijk te zeggen maar ik denk dat de eerste jaren er weinig groei zal plaatsvinden in de luchtvaart. Het is sowieso al een sector die erg aan een cyclisch beweging onderdanig is. Mischien is het slim om een paar jaar te wachten en een HBO studie oid te doen in de tussentijd

Dank voor je antwoord. Ja dat is waarschijnlijk een veiligere optie, zeker met deze onzekere toekomst.
 
Tja, ik heb er toch een wat andere kijk op.

Door de grote financiële bijdrage die nodig is voor een commerciële luchtvaart opleiding ten opzichte van een HBO opleiding is een HBO opleiding altijd de veilige optie. Maw het is een overweging die je altijd al zou moeten meenemen in de risico afweging en de beslissing. En niet alleen in de huidige situatie.
Gezien de cyclische beweging van de luchtvaart is het risico op een slechte periode en effecten daarvan zoals inkrimping en ontslag altijd aanwezig. Ik kijk meer naar de lange termijn en bijvoorbeeld het herstel na 2008. Mijn conclusie is dat er zeker een markt is voor nieuwe piloten.

Nu beginnen zou een selectie en opleiding traject van ongeveer 2 jaar betekenen. Tegen die tijd ziet de wereld er weer heel anders uit. En niemand weet hoe.

Mijn overweging zou zijn:
- Is de passie sterk genoeg?
- Heb je de financien om de investering te doen?
- Kan je die investering ook dragen als je geen werk hebt direct na de opleiding? En hoe lang? Denk aan rente op een lening, levensonderhoud etc. (de enige vraag die relevant is mbt de huidige crisis)
- Ben je bereid om alles achter je te laten en te verhuizen naar een ander/ver land voor die ene baan?

Een lastige keuze omdat je emotie (passie) moet afwegen tegen realiteit (geld en risico's).

Als achtergrond: Ik ben halverwege mijn modulaire opleiding. Wel met volledige baan en inkomen. Dat maakt de onzekerheid een stuk minder.
 
Tja, ik heb er toch een wat andere kijk op.

Door de grote financiële bijdrage die nodig is voor een commerciële luchtvaart opleiding ten opzichte van een HBO opleiding is een HBO opleiding altijd de veilige optie. Maw het is een overweging die je altijd al zou moeten meenemen in de risico afweging en de beslissing. En niet alleen in de huidige situatie.
Gezien de cyclische beweging van de luchtvaart is het risico op een slechte periode en effecten daarvan zoals inkrimping en ontslag altijd aanwezig. Ik kijk meer naar de lange termijn en bijvoorbeeld het herstel na 2008. Mijn conclusie is dat er zeker een markt is voor nieuwe piloten.

Nu beginnen zou een selectie en opleiding traject van ongeveer 2 jaar betekenen. Tegen die tijd ziet de wereld er weer heel anders uit. En niemand weet hoe.

Mijn overweging zou zijn:
- Is de passie sterk genoeg?
- Heb je de financien om de investering te doen?
- Kan je die investering ook dragen als je geen werk hebt direct na de opleiding? En hoe lang? Denk aan rente op een lening, levensonderhoud etc. (de enige vraag die relevant is mbt de huidige crisis)
- Ben je bereid om alles achter je te laten en te verhuizen naar een ander/ver land voor die ene baan?

Een lastige keuze omdat je emotie (passie) moet afwegen tegen realiteit (geld en risico's).

Als achtergrond: Ik ben halverwege mijn modulaire opleiding. Wel met volledige baan en inkomen. Dat maakt de onzekerheid een stuk minder.

Zeker, ben ik helemaal met je eens. Deze afweging moet zeker ten ALLE tijde mee worden genomen. De passie is zeker sterk genoeg, en de financien komen goed. Ben 20 jaar en ben nu bezig met de afronding van mijn laatste havo en vwo certificaten.

Heb vorig jaar in Frankrijk/Duitsland gewerkt en een reis naar Japan gemaakt. ( wou nog een stukje levenservaring opdoen )

Maar ik wou deze vraag hier toch stellen, was benieuwd hoe een ander tegen deze situatie aan zou kijken en denk dat het goed is deze zaak niet alleen vanuit mijn eigen circkel te bekijken. Ik ben dus bijna klaar om de selectie in te gaan, open dagen in het verleden gevolgd. Maar dit bleef mij toch wat steken. Dank voor het meedenken!
 
Gisteren was in het nieuws dat Brussels Airlines denkt van terug rendabel te zijn in 2022. Rendabel betekent wel niet dat alles terug zal zijn zoals voor de coronacrisis. De vloot zou afgebouwd worden. Bijgevolg ook minder personeel nodig enz.
Ik denk dat dit specifieke geval wel eens toonaangevend zou kunnen zijn voor de hele sector. We zouden dit wel eens heel lang kunnen voelen.
Als je advies vraagt bij een pilotenschool, zullen ze je ongetwijfeld zeggen dat tegen dat jij afgestudeerd bent er een grote vraag zal zijn naar piloten. Dat zeggen ze namelijk altijd. Vliegscholen zijn commerciële organisaties en ze moeten hun product (vliegopleidingen) verkopen. Ik vermoed dat er nu veel leerling piloten hun opleiding zullen afbreken en dat er ook pilotenscholen zullen zijn die ermee stoppen.
Mijn advies is van er zeker niet aan te beginnen. Aan degenen die bezig zijn aan de opleiding en nog een groot deel te betalen hebben, zou ik ook adviseren te stoppen. Zelf heb ik spijt dat ik deze studies gedaan heb. Maar ik zou ook spijt gehad hebben als ik het niet gedaan had. Misschien was dat laatste nog erger geweest, ik weet het niet.
'reach52' heeft gelijk dat de sector cyclisch beweegt. En om de zoveel jaar (bijvoorbeeld 5 of 10 jaar) gaat het zeer kortstondig zelfs zo goed dat maatschappijen wel eens een beginneling aanwerven. Het komt er op neer om precies op dat moment net afgestudeerd te zijn. Als dat moment er bijvoorbeeld komt twee jaar na jouw afstuderen, zal men vaak de voorkeur geven aan iemand die net afgestudeerd is. Maar op momenten dat er genoeg kandidaten op de arbeidsmarkt zijn die al wat vliegervaring hebben, kan je het bijna overal vergeten. En dat is wat we de komende jaren zeker zullen zien. Je zal veel concurrentie hebben van piloten met veel meer ervaring. Als er al eens ergens een vacature is waarvoor je in aanmerking komt. Meestal vraagt men 1000 vlieguren ervaring waarvan 500 op type (bijvoorbeeld 737 of A320).
Wat ook een groot verschil is, is van welke pilotenschool je komt. Ik merk bijvoorbeeld in België dat afgestudeerden van CAE Brussels relatief gemakkelijker een job vinden. Dit is geen reclame. Ik denk dat ze ook duurder zijn, maar dat weet ik niet.
Werk vinden was voor mij een quasi onmogelijke opdracht. Ik ben uiteindelijk na een oneindig lange zoektocht in februari mogen beginnen aan de typerating Boeing 737. Typerating zelf te betalen en nadien heel ver weg van huis werken voor een hongerloon. Helaas is de typerating course op enkele dagen voor de skilltest (voorlopig?) stilgezet door de coronacrisis. Mijns inziens zal het niet veel zin meer hebben om deze cursus verder af te maken maar we zien wel.
Ik raad je aan het boek 'De Vervlogen Droom' te lezen. Zeker doen! Dat gaat over afgestudeerde piloten op zoek naar een baan. Bekijk ook eens de film 'het laatste uur in de zon', over dezelfde problematiek.
Ik hoop dat je iets aan dit antwoord hebt. Waarschijnlijk is het niet wat je hoopte. Indien je nog vragen hebt, mag je me steeds contacteren.
Groetjes
 
Gisteren was in het nieuws dat Brussels Airlines denkt van terug rendabel te zijn in 2022. Rendabel betekent wel niet dat alles terug zal zijn zoals voor de coronacrisis. De vloot zou afgebouwd worden. Bijgevolg ook minder personeel nodig enz.
Ik denk dat dit specifieke geval wel eens toonaangevend zou kunnen zijn voor de hele sector. We zouden dit wel eens heel lang kunnen voelen.
Als je advies vraagt bij een pilotenschool, zullen ze je ongetwijfeld zeggen dat tegen dat jij afgestudeerd bent er een grote vraag zal zijn naar piloten. Dat zeggen ze namelijk altijd. Vliegscholen zijn commerciële organisaties en ze moeten hun product (vliegopleidingen) verkopen. Ik vermoed dat er nu veel leerling piloten hun opleiding zullen afbreken en dat er ook pilotenscholen zullen zijn die ermee stoppen.
Mijn advies is van er zeker niet aan te beginnen. Aan degenen die bezig zijn aan de opleiding en nog een groot deel te betalen hebben, zou ik ook adviseren te stoppen. Zelf heb ik spijt dat ik deze studies gedaan heb. Maar ik zou ook spijt gehad hebben als ik het niet gedaan had. Misschien was dat laatste nog erger geweest, ik weet het niet.
'reach52' heeft gelijk dat de sector cyclisch beweegt. En om de zoveel jaar (bijvoorbeeld 5 of 10 jaar) gaat het zeer kortstondig zelfs zo goed dat maatschappijen wel eens een beginneling aanwerven. Het komt er op neer om precies op dat moment net afgestudeerd te zijn. Als dat moment er bijvoorbeeld komt twee jaar na jouw afstuderen, zal men vaak de voorkeur geven aan iemand die net afgestudeerd is. Maar op momenten dat er genoeg kandidaten op de arbeidsmarkt zijn die al wat vliegervaring hebben, kan je het bijna overal vergeten. En dat is wat we de komende jaren zeker zullen zien. Je zal veel concurrentie hebben van piloten met veel meer ervaring. Als er al eens ergens een vacature is waarvoor je in aanmerking komt. Meestal vraagt men 1000 vlieguren ervaring waarvan 500 op type (bijvoorbeeld 737 of A320).
Wat ook een groot verschil is, is van welke pilotenschool je komt. Ik merk bijvoorbeeld in België dat afgestudeerden van CAE Brussels relatief gemakkelijker een job vinden. Dit is geen reclame. Ik denk dat ze ook duurder zijn, maar dat weet ik niet.
Werk vinden was voor mij een quasi onmogelijke opdracht. Ik ben uiteindelijk na een oneindig lange zoektocht in februari mogen beginnen aan de typerating Boeing 737. Typerating zelf te betalen en nadien heel ver weg van huis werken voor een hongerloon. Helaas is de typerating course op enkele dagen voor de skilltest (voorlopig?) stilgezet door de coronacrisis. Mijns inziens zal het niet veel zin meer hebben om deze cursus verder af te maken maar we zien wel.
Ik raad je aan het boek 'De Vervlogen Droom' te lezen. Zeker doen! Dat gaat over afgestudeerde piloten op zoek naar een baan. Bekijk ook eens de film 'het laatste uur in de zon', over dezelfde problematiek.
Ik hoop dat je iets aan dit antwoord hebt. Waarschijnlijk is het niet wat je hoopte. Indien je nog vragen hebt, mag je me steeds contacteren.
Groetjes

Ten eerste bedankt voor je antwoord! Naja hoopte.. Nee. Maar reëel blijven is natuurlijk wel belangrijk. Ik houd alles de aankomende tijd in de gaten en focus mij nu daarnaast nog even op mijn laatste certificaten behalen. Maar het blijft in me omgaan zoals je misschien wel begrijpt.. aangezien jij uit België komt, ben je ook bekend met de MPL opleiding van Tui?
 
Gisteren was in het nieuws dat Brussels Airlines denkt van terug rendabel te zijn in 2022. Rendabel betekent wel niet dat alles terug zal zijn zoals voor de coronacrisis. De vloot zou afgebouwd worden. Bijgevolg ook minder personeel nodig enz.
Ik denk dat dit specifieke geval wel eens toonaangevend zou kunnen zijn voor de hele sector. We zouden dit wel eens heel lang kunnen voelen.
Als je advies vraagt bij een pilotenschool, zullen ze je ongetwijfeld zeggen dat tegen dat jij afgestudeerd bent er een grote vraag zal zijn naar piloten. Dat zeggen ze namelijk altijd. Vliegscholen zijn commerciële organisaties en ze moeten hun product (vliegopleidingen) verkopen. Ik vermoed dat er nu veel leerling piloten hun opleiding zullen afbreken en dat er ook pilotenscholen zullen zijn die ermee stoppen.
Mijn advies is van er zeker niet aan te beginnen. Aan degenen die bezig zijn aan de opleiding en nog een groot deel te betalen hebben, zou ik ook adviseren te stoppen. Zelf heb ik spijt dat ik deze studies gedaan heb. Maar ik zou ook spijt gehad hebben als ik het niet gedaan had. Misschien was dat laatste nog erger geweest, ik weet het niet.
'reach52' heeft gelijk dat de sector cyclisch beweegt. En om de zoveel jaar (bijvoorbeeld 5 of 10 jaar) gaat het zeer kortstondig zelfs zo goed dat maatschappijen wel eens een beginneling aanwerven. Het komt er op neer om precies op dat moment net afgestudeerd te zijn. Als dat moment er bijvoorbeeld komt twee jaar na jouw afstuderen, zal men vaak de voorkeur geven aan iemand die net afgestudeerd is. Maar op momenten dat er genoeg kandidaten op de arbeidsmarkt zijn die al wat vliegervaring hebben, kan je het bijna overal vergeten. En dat is wat we de komende jaren zeker zullen zien. Je zal veel concurrentie hebben van piloten met veel meer ervaring. Als er al eens ergens een vacature is waarvoor je in aanmerking komt. Meestal vraagt men 1000 vlieguren ervaring waarvan 500 op type (bijvoorbeeld 737 of A320).
Wat ook een groot verschil is, is van welke pilotenschool je komt. Ik merk bijvoorbeeld in België dat afgestudeerden van CAE Brussels relatief gemakkelijker een job vinden. Dit is geen reclame. Ik denk dat ze ook duurder zijn, maar dat weet ik niet.
Werk vinden was voor mij een quasi onmogelijke opdracht. Ik ben uiteindelijk na een oneindig lange zoektocht in februari mogen beginnen aan de typerating Boeing 737. Typerating zelf te betalen en nadien heel ver weg van huis werken voor een hongerloon. Helaas is de typerating course op enkele dagen voor de skilltest (voorlopig?) stilgezet door de coronacrisis. Mijns inziens zal het niet veel zin meer hebben om deze cursus verder af te maken maar we zien wel.
Ik raad je aan het boek 'De Vervlogen Droom' te lezen. Zeker doen! Dat gaat over afgestudeerde piloten op zoek naar een baan. Bekijk ook eens de film 'het laatste uur in de zon', over dezelfde problematiek.
Ik hoop dat je iets aan dit antwoord hebt. Waarschijnlijk is het niet wat je hoopte. Indien je nog vragen hebt, mag je me steeds contacteren.
Groetjes

Het stukje: op het goeie moment afgestuurd zijn vind ik interessant. Stel: veel jongens/meiden stoppen of beginnen niet. Na x aantal jaar begint alles weer aan te trekken. En ja luchtvaart heeft een opdonder gehad van de corona maar valt er niet iets te zeggen dat er tegen die tijd ook weer een tekort kan ontstaan? Mensen zullen weer op vakantie willen, er gaan een reeks piloten met pensioen, afgelopen jaren weinig opgeleid.. Hoe denk jij hier over?
 
Ten eerste bedankt voor je antwoord! Naja hoopte.. Nee. Maar reëel blijven is natuurlijk wel belangrijk. Ik houd alles de aankomende tijd in de gaten en focus mij nu daarnaast nog even op mijn laatste certificaten behalen. Maar het blijft in me omgaan zoals je misschien wel begrijpt.. aangezien jij uit België komt, ben je ook bekend met de MPL opleiding van Tui?

Graag gedaan. Jazeker heb ik al meermaals gehoord over TUI. Ik had er alleen even niet aan gedacht. Als je daar de opleiding zou mogen beginnen, dan zou ik het doen. Opleiding bij de maatschappij zelf met grote zekerheid op werk en een relatief kleine kost. Niet twijfelen. Maar Tui Fly Belgium heeft ook klappen gekregen. Hun 4 splinternieuwe 737 MAX toestellen staan al maanden op de grond. Ze hebben nu met de coronacrisis 250 miljoen euro overheidssteun gevraagd. Maar of ze dat krijgen? Of er dus nog meteen een nieuwe cursus zal georganiseerd worden, daar twijfel ik aan.
 
Graag gedaan. Jazeker heb ik al meermaals gehoord over TUI. Ik had er alleen even niet aan gedacht. Als je daar de opleiding zou mogen beginnen, dan zou ik het doen. Opleiding bij de maatschappij zelf met grote zekerheid op werk en een relatief kleine kost. Niet twijfelen. Maar Tui Fly Belgium heeft ook klappen gekregen. Hun 4 splinternieuwe 737 MAX toestellen staan al maanden op de grond. Ze hebben nu met de coronacrisis 250 miljoen euro overheidssteun gevraagd. Maar of ze dat krijgen? Of er dus nog meteen een nieuwe cursus zal georganiseerd worden, daar twijfel ik aan.

Ah oké dat had ik nog niet gehoord. Nee Classic track is sowieso afgelast. Stonden ze ook al voor de corona crisis aan de grond? Omdat je spreekt over maanden?
 
Het stukje: op het goeie moment afgestuurd zijn vind ik interessant. Stel: veel jongens/meiden stoppen of beginnen niet. Na x aantal jaar begint alles weer aan te trekken. En ja luchtvaart heeft een opdonder gehad van de corona maar valt er niet iets te zeggen dat er tegen die tijd ook weer een tekort kan ontstaan? Mensen zullen weer op vakantie willen, er gaan een reeks piloten met pensioen, afgelopen jaren weinig opgeleid.. Hoe denk jij hier over?

Ja, dat zou allemaal best kunnen hoor en zoals eerder gezegd is het cyclisch. Niet met een vaste periode, maar wel met ups en downs. Als er nu ontslagrondes volgen... De piloten van vandaag gaan andere jobs doen omdat de situatie nu toch uitzichtloos is, en hun vliegvergunningen vervallen. Er studeren weinig piloten af en ineens neemt de vraag naar piloten toe. Dan heb jij als beginner inderdaad misschien wel
kans op een job. Voor beginners gaat het met aanwervingsgolven. In 2007 is het eventjes relatief gemakkelijk geweest om een job te vinden als beginner, en in 2017-2018 ook nog een keer kortstondig. Maar de periode daartussen was het quasi onmogelijk. Dat zijn voor afgestudeerde piloten echt ellendige jaren. Ieder jaar een proficiency check afleggen, daar veel geld en tijd voor investeren. Ondertussen ook blijven sollicitaties versturen en je theoretische kennis op peil houden. Want als je uitzonderlijk al eens uitgenodigd wordt voor een sollicitatie, word je heel grondig op de rooster gelegd over je kennis en vaardigheden.
 
Ah oké dat had ik nog niet gehoord. Nee Classic track is sowieso afgelast. Stonden ze ook al voor de corona crisis aan de grond? Omdat je spreekt over maanden?

Alle Boeing 737 MAX toestellen staan wereldwijd aan de grond sinds begin dit jaar. TUI Fly Belgium heeft er zo vier. Kostprijs iets van een 60 miljoen dollar per stuk of zo. Dat moet hen veel geld kosten.
 
Alle Boeing 737 MAX toestellen staan wereldwijd aan de grond sinds begin dit jaar. TUI Fly Belgium heeft er zo vier. Kostprijs iets van een 60 miljoen dollar per stuk of zo. Dat moet hen veel geld kosten.

Ach tuurlijk. Alle 737 MAX stonden aan de grond. Hadden ze niet een software fout?
 
Gisteren was in het nieuws dat Brussels Airlines denkt van terug rendabel te zijn in 2022. Rendabel betekent wel niet dat alles terug zal zijn zoals voor de coronacrisis. De vloot zou afgebouwd worden. Bijgevolg ook minder personeel nodig enz.
Ik denk dat dit specifieke geval wel eens toonaangevend zou kunnen zijn voor de hele sector. We zouden dit wel eens heel lang kunnen voelen.
Als je advies vraagt bij een pilotenschool, zullen ze je ongetwijfeld zeggen dat tegen dat jij afgestudeerd bent er een grote vraag zal zijn naar piloten. Dat zeggen ze namelijk altijd. Vliegscholen zijn commerciële organisaties en ze moeten hun product (vliegopleidingen) verkopen. Ik vermoed dat er nu veel leerling piloten hun opleiding zullen afbreken en dat er ook pilotenscholen zullen zijn die ermee stoppen.
Mijn advies is van er zeker niet aan te beginnen. Aan degenen die bezig zijn aan de opleiding en nog een groot deel te betalen hebben, zou ik ook adviseren te stoppen. Zelf heb ik spijt dat ik deze studies gedaan heb. Maar ik zou ook spijt gehad hebben als ik het niet gedaan had. Misschien was dat laatste nog erger geweest, ik weet het niet.
'reach52' heeft gelijk dat de sector cyclisch beweegt. En om de zoveel jaar (bijvoorbeeld 5 of 10 jaar) gaat het zeer kortstondig zelfs zo goed dat maatschappijen wel eens een beginneling aanwerven. Het komt er op neer om precies op dat moment net afgestudeerd te zijn. Als dat moment er bijvoorbeeld komt twee jaar na jouw afstuderen, zal men vaak de voorkeur geven aan iemand die net afgestudeerd is. Maar op momenten dat er genoeg kandidaten op de arbeidsmarkt zijn die al wat vliegervaring hebben, kan je het bijna overal vergeten. En dat is wat we de komende jaren zeker zullen zien. Je zal veel concurrentie hebben van piloten met veel meer ervaring. Als er al eens ergens een vacature is waarvoor je in aanmerking komt. Meestal vraagt men 1000 vlieguren ervaring waarvan 500 op type (bijvoorbeeld 737 of A320).
Wat ook een groot verschil is, is van welke pilotenschool je komt. Ik merk bijvoorbeeld in België dat afgestudeerden van CAE Brussels relatief gemakkelijker een job vinden. Dit is geen reclame. Ik denk dat ze ook duurder zijn, maar dat weet ik niet.
Werk vinden was voor mij een quasi onmogelijke opdracht. Ik ben uiteindelijk na een oneindig lange zoektocht in februari mogen beginnen aan de typerating Boeing 737. Typerating zelf te betalen en nadien heel ver weg van huis werken voor een hongerloon. Helaas is de typerating course op enkele dagen voor de skilltest (voorlopig?) stilgezet door de coronacrisis. Mijns inziens zal het niet veel zin meer hebben om deze cursus verder af te maken maar we zien wel.
Ik raad je aan het boek 'De Vervlogen Droom' te lezen. Zeker doen! Dat gaat over afgestudeerde piloten op zoek naar een baan. Bekijk ook eens de film 'het laatste uur in de zon', over dezelfde problematiek.
Ik hoop dat je iets aan dit antwoord hebt. Waarschijnlijk is het niet wat je hoopte. Indien je nog vragen hebt, mag je me steeds contacteren.
Groetjes

Ik begrijp dat jij je typerating bijna had afgerond. Je werkt er naast?
 
Ah oké dat had ik nog niet gehoord. Nee Classic track is sowieso afgelast. Stonden ze ook al voor de corona crisis aan de grond? Omdat je spreekt over maanden?

Een mpl in het komende financiële klimaat zou ik persoonlijk niet doen.

En die mpl van tui be zou ik al helemaal links laten liggen. Tijdens een opendag werd expliciet vermeld dat er geen (!) baangarantie in welke vorm dan ook aan vast zit. Dit i.t.t. de eerste lichting, die kregen nog een intentie tot driemaal een seizoenscontract, in zoverre dit wat waard zal zijn in een toekomst na covid.

Dan heb je nog de afhankelijkheid van de airline gedurende je opleiding, er zijn een paar zonder pardon uitgegooid na een paar tegenvallende sep vfr uurtjes of enkele atpl fails. Als dit uberhaupt al bij een reguliere vliegschool zou gebeuren, dan kun je het traject gewoon voortzetten bij een andere vliegschool. Bij bovenstaande sta je met lege zakken op straat.
Over transavia staat een soortgelijk verhaal op airwork, cadetten eruit gegooid door tegenvallende (theorie) resultaten, al kregen zij volgensmij wel deels hun geld terug. Lees deze eens door.

Die 3 jarige werken/leren variant is het overwegen nog waard, daar kan je financieel geen buil aan vallen, in case je eruit ligt kost het je hoogstens wat levensjaren.
Het is overigens vreemd dat ze deze plots na covid niet meer bieden en de 1.5 jarige fasttrack wel. Stof tot nadenken mocht je het wel overwegen.


Op pprune staan wel interessante threads met goed algemeen ‘After covid’ advies. O.a. één van een Austria mpl cadet (efa) in de covid crisis, lezen waard.

De strekking van het advies is hetzelfde als voorheen: behaal allereerst een diploma voor tijden als deze. Niet alleen voor het geval je na je opleiding geen baan kunt vinden, maar ook voor het geval je later in je carriere wordt ontstlagen/ geen contractverlenging krijgt zonder uitzicht op een nieuwe vliegende baan. Met een diploma behoed je jezelf een beetje van vakken vulllen op je 30e/40e om je rente/lasten te bekostigen.

Persoonlijk zou ik daarna kiezen voor werken+ fAtpl modulair (eigenlijk net zoiets als de tui slow track) maar afhankelijk van je financiële situatie kun je ook gewoon integrated gaan. Dat laatste hoeft echt geen 130k te kosten en kan op diverse plekken in de EU veel goedkoper gedaan worden. De naam van de school zegt overigens niet zoveel. Ik ken jongens van ‘op airwork bespotte vliegscholen’ die nu flag carrier vliegen en jongens van gerenommeerdere scholen die uiteindelijk nooit een baan hebben gevonden. Het ligt uiteindelijk aan jezelf, volgensmij is er ooit een studie gedaan waaruit bleek dat xx% van de afgestudeerde ab initios per definitie unemployable zijn voor multicrew door inherent slechte soft skills, hierover is wel wat te vinden op het internet.

Als de covid crisis niet aantrekt kun je nadien met fAtpl en fi rating proberen aan de slag te komen, als fi, om current te blijven en wat uurtjes op te bouwen ...wachtend op betere tijden. Zoiets moet je wil liggen natuurlijk. Alternatief zijn er tenten zoals Susi Air, alhoewel men daar volgensmij ook niet meer makkelijk bijkomt.
 
Een mpl in het komende financiële klimaat zou ik persoonlijk niet doen.

En die mpl van tui be zou ik al helemaal links laten liggen. Tijdens een opendag werd expliciet vermeld dat er geen (!) baangarantie in welke vorm dan ook aan vast zit. Dit i.t.t. de eerste lichting, die kregen nog een intentie tot driemaal een seizoenscontract, in zoverre dit wat waard zal zijn in een toekomst na covid.

Dan heb je nog de afhankelijkheid van de airline gedurende je opleiding, er zijn een paar zonder pardon uitgegooid na een paar tegenvallende sep vfr uurtjes of enkele atpl fails. Als dit uberhaupt al bij een reguliere vliegschool zou gebeuren, dan kun je het traject gewoon voortzetten bij een andere vliegschool. Bij bovenstaande sta je met lege zakken op straat.
Over transavia staat een soortgelijk verhaal op airwork, cadetten eruit gegooid door tegenvallende (theorie) resultaten, al kregen zij volgensmij wel deels hun geld terug. Lees deze eens door.

Die 3 jarige werken/leren variant is het overwegen nog waard, daar kan je financieel geen buil aan vallen, in case je eruit ligt kost het je hoogstens wat levensjaren.
Het is overigens vreemd dat ze deze plots na covid niet meer bieden en de 1.5 jarige fasttrack wel. Stof tot nadenken mocht je het wel overwegen.


Op pprune staan wel interessante threads met goed algemeen ‘After covid’ advies. O.a. één van een Austria mpl cadet (efa) in de covid crisis, lezen waard.

De strekking van het advies is hetzelfde als voorheen: behaal allereerst een diploma voor tijden als deze. Niet alleen voor het geval je na je opleiding geen baan kunt vinden, maar ook voor het geval je later in je carriere wordt ontstlagen/ geen contractverlenging krijgt zonder uitzicht op een nieuwe vliegende baan. Met een diploma behoed je jezelf een beetje van vakken vulllen op je 30e/40e om je rente/lasten te bekostigen.

Persoonlijk zou ik daarna kiezen voor werken+ fAtpl modulair (eigenlijk net zoiets als de tui slow track) maar afhankelijk van je financiële situatie kun je ook gewoon integrated gaan. Dat laatste hoeft echt geen 130k te kosten en kan op diverse plekken in de EU veel goedkoper gedaan worden. De naam van de school zegt overigens niet zoveel. Ik ken jongens van ‘op airwork bespotte vliegscholen’ die nu flag carrier vliegen en jongens van gerenommeerdere scholen die uiteindelijk nooit een baan hebben gevonden. Het ligt uiteindelijk aan jezelf, volgensmij is er ooit een studie gedaan waaruit bleek dat xx% van de afgestudeerde ab initios per definitie unemployable zijn voor multicrew door inherent slechte soft skills, hierover is wel wat te vinden op het internet.

Als de covid crisis niet aantrekt kun je nadien met fAtpl en fi rating proberen aan de slag te komen, als fi, om current te blijven en wat uurtjes op te bouwen ...wachtend op betere tijden. Zoiets moet je wil liggen natuurlijk. Alternatief zijn er tenten zoals Susi Air, alhoewel men daar volgensmij ook niet meer makkelijk bijkomt.

Ah oke! Ik meende dat Tui 3 × 8 maand aan bood na de opleiding?
 
Tja, ik heb er toch een wat andere kijk op.

Door de grote financiële bijdrage die nodig is voor een commerciële luchtvaart opleiding ten opzichte van een HBO opleiding is een HBO opleiding altijd de veilige optie. Maw het is een overweging die je altijd al zou moeten meenemen in de risico afweging en de beslissing. En niet alleen in de huidige situatie.
Gezien de cyclische beweging van de luchtvaart is het risico op een slechte periode en effecten daarvan zoals inkrimping en ontslag altijd aanwezig. Ik kijk meer naar de lange termijn en bijvoorbeeld het herstel na 2008. Mijn conclusie is dat er zeker een markt is voor nieuwe piloten.

Nu beginnen zou een selectie en opleiding traject van ongeveer 2 jaar betekenen. Tegen die tijd ziet de wereld er weer heel anders uit. En niemand weet hoe.

Mijn overweging zou zijn:
- Is de passie sterk genoeg?
- Heb je de financien om de investering te doen?
- Kan je die investering ook dragen als je geen werk hebt direct na de opleiding? En hoe lang? Denk aan rente op een lening, levensonderhoud etc. (de enige vraag die relevant is mbt de huidige crisis)
- Ben je bereid om alles achter je te laten en te verhuizen naar een ander/ver land voor die ene baan?

Een lastige keuze omdat je emotie (passie) moet afwegen tegen realiteit (geld en risico's).

Als achtergrond: Ik ben halverwege mijn modulaire opleiding. Wel met volledige baan en inkomen. Dat maakt de onzekerheid een stuk minder.

Ben het hier mee eens. Ik zit in hetzelfde schuitje dat ik modulair bezig ben en dus de afweging compleet anders is. Ik ga zelf vrolijk verder en zie waar het schip strandt met de zekerheid van mijn huidige inkomen. Overigens maak ik bij elke stap nu wel meer de afweging wel of niet verder gaan. Bij een krimpende vraag naar piloten, midden in een recessie... maargoed, eigenlijk weten we het allemaal niet. En er hoeven niet tig banen te zijn tegen de tijd dat ik klaar ben. Als ik net die ene weet te krijgen om een start te kunnen maken.
 
Back
Top