Vechtpartij Transavia

Wat er hier gezegd wordt is allemaal leuk en aardig en ik denk dat we één of twee lastige passagiers als flight crew allemaal nog wel aan kunnen. Maar een groep van 10 tot 20 man is wel even wat anders zeg. Als je zo'n groep gaat proberen te intimideren kan de situatie mogelijk enorm escaleren en voor je het weet staan ze op je cockpitdeur te beuken en is de veiligheid van het hele vliegtuig in gevaar. Moeilijke situatie hoor. Als het echt uit de klauwen loopt zou ik de kist gewoon in Frankrijk aan de grond zetten. Zou geen bijv. decompressie scenario imiteren, kan de kist trouwens ook niet meer één twee drie weg na aan de grond te zijn gekomen. Zou wel mogelijke priority bij ATC vragen en landen, gasten eraf, peut erbij en hup door naar RTM. Daadkrachtig antwoorden op zo'n situatie, geen halve maatregels nemen en bovendien zijn de Fransen vaak niet zo zachtzinnig met zulk soort lui en zitten de relschoppers lekker vast in het buitenland. En blacklisten, voorlopig of nooit meer vliegen. Dat zal ze leren, zijn ze ook meteen een goed voorbeeld voor de toekomst.
In de VS zou zulke lui trouwens aangeklaagd worden voor 'interference with operating flight crew' ofzo en tot 15 jaar cel kunnen krijgen.

Hp
 
Als het écht uit de hand loopt (bijv. cockpit deur wordt geforceerd of meerdere mensen met elkaar klappen uitdelen) dan kunnen ze ook worden vervolgd door poging tot doodslag omdat ze de crew en honderd andere passagiers in gevaar hebben gebracht.

Een leraar van mij vertelde dat ooit was een dronken olieplatform medewerker de cockpit binnen gekomen (jareeeen geleden) en de co-piloot gepakt, na een duik-manouevre lag de gast bewusteloos op de grond...

Helaas kan dat niet altijd maar het gebruik van pepperspray en plastic handboien vind ik geen gek idee.
 
Oorspronkelijk gepost door arthorizon

Een voorbeeldje hoe het elders toegaat in zo'n situatie.
Jaartje geleden, op approach into DXB. Tripple seven van EK #1 op 10 mile voor ons, advises tower, unruly pax on board, threathening cabin crew, request police standing by.
Nou, dat werd geregeld, toen ze high speed exit opkwamen stond daar het ontvangstcommitee, vol blauwe zwaailichten. Niet verder dan daar, trap stond klaar.
TCheers
Art [/B]

Afgelopen zondag was de ontvangst anders ook niet kinderachtig. Kist op een afgelegen stuk van het platform geparkeerd, waar de politie al stond te wachten. We telden een stuk of 7 politiewagens en zeker 20 man politie + marechaussee. Rondom de kist stonden agenten met honden klaar om mensen op te vangen die dachten weg te kunnen rennen en een groepje van een stuk of vijf agenten ging met getrokken wapenstok de kist in.

Of die gasten die ze opgepakt hebben daarna gewoon met een waarschuwing naar huis mochten konden we natuurlijk verder niet zien... :rolleyes:
 
In zo'n situatie gaat de cockpit deur natuurlijk niet open en een stelletje vandalen krijgt 'm ook echt niet open. Als vlieger uit je stoel komen is al helemaal een big no-no.

We weten niet op welk moment tijdens de vlucht dit gebeurde en of de situatie al dan niet gesust was voor de landing.

FD, dat de prijs van het ticket rechtstreeks verband houdt met dit soort gedrag durf ik te betwisten. Ook op tickets van 200 en zelfs tickets van 4000 euro kom je dit soort asociaal gedrag tegen. Dat het vroeger nauwelijks gebeurde en vroeger inderdaad de tickets duurder waren, is niet het juiste verband.
De tickets zijn nu net zo duur als twee jaar geleden en toch is het aantal incidenten vergeleken met twee jaar geleden schrikbarend toegenomen.

Hoewel op bepaalde routes (zoals Gerona) je meer kans maakt op dit soort lui dan op andere (met dezelfde ticketprijzen), ligt het toch aan onze samenleving. Waar de Tokkies als nationaal fenomeen worden verklaard en geaccepteerd worden als leuk en vermakelijk. Waar men mensen vermoordt omdat ze een andere mening hebben. Waar men volledig willekeurig (zinloos) geweld pleegt en stenen op auto's gooit.

En natuurlijk een scheut alcohol in je bloed, doet ook wonderen!
 
Zou wel helpen als er camera's aan boord zitten zodat je kan zien wat er achter je rug om gebeurd zonder dat je de cockpit deur open hoeft te maken.

Als je de camera's maar verdekt genoeg opsteld ziet het gross van de mensen ze niet eens maar als ze die camera's wel zien maakt dat ook niet veel uit want zo laat je merken dat er op je gelet wordt en dat ze een onderdeel vormen van de beveiligingsmaatregelen aan boord.
 
Ik heb net gehoord dat een collega van mij op die vlucht zat.

Hij vertelde dat hij in de midden zat en dat de vechtpartij vond plaats achterin. Het meppen begon na ong 30 min vliegen dus denk dat uitwijken geen goede optie was. Hij zei ook dat de gezagvoerder wist niet echt wat ie moest zeggen. Daarna werd het rustig en na de landing de eerst helft mocht uitstappen de andere moest blijven zitten.
 
Bedoel je camera's in de cabine plaatsen? dat dacht ik niet! misschien wel voor de cockpit deur maar niet in de cabine.

Privacy wet...
 
To hell with privacy:mad: :mad:

Als de veiligheid in het geding is zal me die privacy een rotzorg zijn. Trouwens kijk tegenwoordig eens in de straten van uitgaansgelegenheden in de grotere steden daar hangen allemaal camera's

Ik neem trouwens aan dat de meeste maatschappijen inmiddels wel camera's hebben geplaatst om te kunnen kijken wie er voor de cockpit deur / pantry en verder in de onmiddelijke nabijheid van de flightdeck zich bevind. Bij mijn maatschappij zijn er standaard 3 geplaatst met mogelijkheid om er meer te plaatsen.
 
Oorspronkelijk gepost door Brasileiro
Bedoel je camera's in de cabine plaatsen? dat dacht ik niet! misschien wel voor de cockpit deur maar niet in de cabine.

Privacy wet...
[/QUOTE
Videobeelden worden gebruikt als bewijsmateriaal. Als de politie ter plaatse komt en men gaat van elkaar zeggen dat hij of zij het gedaan hebt dan is het voor de politie een lastige zaak om uit te zoeken wie wat gedaan hebt terwijl videobeelden prima uitsluitsel kunnen bieden.

Als je eens wist waar je allemaal wordt gefilm en of wordt gefotografeerd kunnen ze bijna zeggen waar je van minuut tot minuut bent geweest en wat je hebt gedaan.
 
Een tijdje geleden had men camera's geinstallerd in de hangaren van KLM maar de personeel niet gewaarschuwd... Op een mooie nacht hebben ze iemand betrapt die aan het slappen was. Die persoon was meteen ontslagen.

Die betreffende persoon is naar de rechter gestapt en ie heeft de ontslag onrechtmachtig beschouwd. Omdat er geen waarschuwingsborden waren werd het beschouwd als inbreuk op zijn privacy...
 
Dat komt omdat de beelden van de slapende KLM-medewerker zijn gebruikt voor een ander doel dan waarvoor de camerabeelden gebruikt mogen worden (veiligheid bv).
Camerabeelden vanuit de cabine mag je ook niet gebruiken om inbreuk te maken op iemands privacy. Maar geen rechter zal opnamen van een openbare vechtpartij als een inbreuk op de privacy beschouwen.
 
Die cabine camera's lijken me wel wat, ten eerste heeft het een preventieve werking. Ten tweede is het stukken makkelijker om die idioten te vervolgen. De dingen hangen toch ook al in sommige OV-bussen?

Je bent als cockpit crew behoorlijk machteloos als er een rel uitbreekt, je hebt eigenlijk alleen nog maar de PA om de boel bij elkaar te houden. Het lijkt mij ontzettend frustrerend om achter die kluisdeur te zitten terwijl je weet dat de cabine collega's midden in een rel staan.
 
Machteloos? Als het echt allemaal zo erg is dan heb je het druk genoeg met diverten denk ik... en wat heb je verder als pilootje te bieden, moral support? De dames en heren van de cabine hebben denk ik wat meer ervaring met al dan niet lastige passagiers. Tenzij je natuurlijk een natural born captain bent met breede jukbeenderen. Misschien dat je dan wat natuurlijk overwicht hebt. Zo niet dan zal het in echt gevaarlijke situaties weinig uithalen. Zo van 'ik ben Jan de co, heb net 30K betaald voor mijn rating en kom nu orde scheppen.'
 
Wat heeft het dokken van een rating daar nou mee te maken?

Maar denk idd dat Jan beter voorin kan blijven zitten, aangezien de kans groot is dat als het om 10+ man gaat Jan zelf met de grond gelijk gemaakt zal worden.

Plus dat de mensen in de cabine er meer ervaring mee hebben inderdaad. Het is geen opslossing om de cabine in te gaan in een dergelijk geval, sterker nog je vraag mijn inziens enkel om meer problemen.

ZSM landen zeg ik en oplaten pakken die idoten.

Of misschien moeten we piloten bij Nederlandse maatschappijen ook maar pistolen geven, en lossen we het in de lucht op zn amerikaans op..

Ze zouden in NL nou eens een voorbeeld moeten durven zetten, idd zoals metro ook al aangaf, gewoon op zn amerikaans straffen (of op zn frans) gewoon 15 jaar geven die gasten, zonder kans op vervroegde vrijlaten... Maargoed, dat krijg je amper voor moord in NL..

@ IZ

Zoals ik zelf al aangaf het was puur een beetje wshfull thinking (naief zijn) over die ticket prijzen. Feit is echter wel dat over het algemeen mensen die meer dokken (kunnen dokken) minder snel voor problemen zullen zorgen vergeleken bij de fam tokkies die voor 10e het vliegtuig kunnen pakken vandaag de dag ipv de bus die 20e duurder is.

Je hebt helemaal gelijk dat duurder betaalde pax ook voor problemen kunnen zorgen, maar minder vaak of snel vergeleken bij "goedkope" pax...

Heb ook vaak charters met behoorlijk aangeschoten pax, maar die zijn eerder vrolijk als het tegenovergestelde.. Hun baas heeft er vaak ook iets meer voor gedokt, anders hadden ze wel een loco genomen naar hun bestemming.

FD
 
Het plaatsen van camera's helpt idd het verzamelen van bewijs om dergelijke idioten te vervolgen maar de grote vraag is of het OM wel zijn huiswerk zal doen en die mensen vervolgen.

Theorie is grijs maar de praktijk is groen...

Gr. Eduardo
 
Geld geweld niet als een strafbaar feit?

lijkt me toch een duidelijk geval van openbare geweldpleging en orde verstoring.
 
Geld geweld niet als een strafbaar feit? lijkt me toch een duidelijk geval van openbare geweldpleging en orde verstoring.
Daar wordt, in Nederland in elk geval, bar weinig tegen gedaan, helaas!!!:eek: :mad:
 
Die camera's in de cabine lijkt me wel wat. Beter dan de discussie die er gaande is of we camera's in de cockpit moeten hebben, zogenaamd ter bevordering van de vliegveiligheid.
 
Wie gaat er nou vechten in een vliegtuig, dan ben je niet handig bezig..! Camera's in de cabine is toch beter dan in de cockpit. Ik neem aan dat de captain en de co-piloot niet vechten
 
Back
Top