Immortal
Active member
Even gedeeld met de buurman verderop die op de toren werkt op Schiphol.
Hij vond het wel een leuke casus. Vanuit zijn ATC perspectief vind hij het belangrijkst dat je helder communiceert wat je gaat doen en wat je wel en niet weet.
ATIS uitluisteren hoef je je niet druk om te maken in dit geval.
VFR onder te TMA altijd de toren oproepen. Kort en bondig vertellen dat je komt voor een noodlanding, hele R/T blokje zijn ze niet direct in geïnteresseerd.
Is het serieus dan zeker een mayday of panpan melden. Mayday liefst bewaren aan de situatie waarbij je in direct levensgevaar bent. Panpan kan je gebruiken voor een ontwikkelende situatie waarbij je nog niet gelijk hoeft te vrezen voor je leven. Maar in de praktijk zal je dezelfde service krijgen om je zo snel mogelijk aan de grond te krijgen. Dus maak je hier niet te druk om.
Het is heel belangrijk om even te melden dat je onbekend met met Schiphol en dat je headings kan vliegen.
Als je niet zelf verteld waar je gaat landen (je was immers onbekend met het veld) dan krijg je zeer waarschijnlijk een eigen baan toegewezen voor je 'noodlanding' zodat je niemand in de weg zit en ook rustig na de landing stil kan blijven staan op de baan. De toren zal je eerst vragen om richting de toren te vliegen (als je die in beeld hebt). Zo hebben ze jou beter in beeld en kunnen ze je makkelijker headings geven zodat je op de juiste baan land.
Het belangrijkste is om helder te communiceren en als je af gaat wijken van je eigen of opgedragen plan dat je dat even doorgeeft!
Hij vond het wel een leuke casus. Vanuit zijn ATC perspectief vind hij het belangrijkst dat je helder communiceert wat je gaat doen en wat je wel en niet weet.
ATIS uitluisteren hoef je je niet druk om te maken in dit geval.
VFR onder te TMA altijd de toren oproepen. Kort en bondig vertellen dat je komt voor een noodlanding, hele R/T blokje zijn ze niet direct in geïnteresseerd.
Is het serieus dan zeker een mayday of panpan melden. Mayday liefst bewaren aan de situatie waarbij je in direct levensgevaar bent. Panpan kan je gebruiken voor een ontwikkelende situatie waarbij je nog niet gelijk hoeft te vrezen voor je leven. Maar in de praktijk zal je dezelfde service krijgen om je zo snel mogelijk aan de grond te krijgen. Dus maak je hier niet te druk om.
Het is heel belangrijk om even te melden dat je onbekend met met Schiphol en dat je headings kan vliegen.
Als je niet zelf verteld waar je gaat landen (je was immers onbekend met het veld) dan krijg je zeer waarschijnlijk een eigen baan toegewezen voor je 'noodlanding' zodat je niemand in de weg zit en ook rustig na de landing stil kan blijven staan op de baan. De toren zal je eerst vragen om richting de toren te vliegen (als je die in beeld hebt). Zo hebben ze jou beter in beeld en kunnen ze je makkelijker headings geven zodat je op de juiste baan land.
Het belangrijkste is om helder te communiceren en als je af gaat wijken van je eigen of opgedragen plan dat je dat even doorgeeft!