Uitrekenen

Pilot737

New member
Geachte piloten,


Hoe bereken ik, een landingstijd? dus bijv: ik zit op FL210 en mijn snelheid is 600 knots. En er is nog 40NM over om te landen. Hoe bereken ik dat nou uit? hoe laat ik ga landen. Want dit heb ik nodig voor mijn testen bij de EPST.


Met vriendelijke groeten allemaal :rt:
 
600 kts is 10 NM per minuut. Dus 4 min als je snelheid niet veranderd, maar dat is natuurlijk niet erg realistisch:) Moet je wel 5250 ft/min gaan zakken ;)

Beetje aparte vraag als je niet weet hoe je snelheid gaat afnemen en hoe hard je wil gaan zakken.
 
Gevalletje slecht voorbeeld? Geef eens een daadwerkelijke vraag die hierop lijkt en geef aan wat je niet begrijpt.

edit: never mind, zie nu dat jij diegene bent die twee keer een onzinnig topic opende voor je "tipjes". Ga eerst maar eens daadwerkelijk bij EPST binnenkomen.
 
Houd er bij je berekening even rekening mee dat Vmax onder FL100 maar 250 kts is.

En tja, verder een gevalletje driehoekrekenen. Je zit op FL250 dat is X meter.
Je moet nog 40 NM naar voren. Dat is Y meter.
Dus de afstand die je nog af moet leggen is de wortel uit X^2 + Y^2. Afstand delen door je snelheid en je weet hoe veel minuten je er nog over doet....
dat heeft niets met vliegen te maken, maar alles met basis wiskunde. (Of leren ze de stelling van pytagoras niet meer in de brugklas?)
 
Ik zou me eerder te druk maken om het feit dat ik 2 keer zo hoog zit dan een 3 graden glijpad i.p.v. hoe laat we aankomen ;)
 
Hahah jongens,

Er stond op met een opschrift '' bijv:'' dus het was een voorbeeld vraag. Natuurlijk, land je niet met 600knots en ook zeker niet met als je lager dan FL100 zit en je knots hoger is dan 250. Maar het is gewoon als voorbeeld bedoeld jongens? Dus ik zeg maar wat, ik zit boven Frankfurt, en ik ga landen op schiphol. En mijn hoogte is FL310 en mijn snelheid is 280 knots, ik ben aan het descenten met 2500- V/T en het is 13:00 uur in de middag. Hoe laat ga ik dus landen?:rt:
 
Last edited:
Nou, voert u wat in het schermpje, laat het computertje pruttelen en de rest doet het vliegtuig zelf. Hij doet zelfs zijn snelheid minderen daar waar die mogelijk kan worden geflitst;)

Wil je zelf even braincracken:
laten we uitgaan van dat je motoren zijn uitgevallen, beiden.(anders heeft de vraag geen zin)
Dan volgt: In zweefvlucht, een descent rate afhankelijk van je glijgetal dus.
(weet je het glijgetal niet dan moet je de liftcoëffcient weten en de weerstandscoëfficient.)
Deel dan de liftcoëfficient door de weerstandscoëffcient en dan doe je 1 delen door het getal wat je krijgt. Daaruit weer de tangens.)
Weet je de liftcoëfficient niet gebruik dan deze formule:
L = 1/2 maal rho maal v kwadraat maal Cl maal oppervlakte vleugel.
geldt ook voor de weerstandscoëfficient, maar dan is Cl Cd
als je L en D niet weet, jammer dan.

In iedergeval...

Dus hoelang ga ik erover doen?
R= h/ tan θ

R= maximaal aflegbare afstand (om te rekenen naar tijd)
h = beschikbare hoogte
tan θ = Glijgetal

heb je de snelheid, dan deel je dus R met de V en je hebt je tijd.
dus,
R/v = t(s)

1.kijk naar hoe laat het is.
2.deel t(s) door 60.
3. tel de minuten op bij je tijd bij 1.
4. je hebt je arrival time

like peanuts.
 
Last edited:
Hallo Firekiddo,

Harstikke bedankt hoor :D en ja over dat geflitst gedoe? '' ik heb daar geen twijfels over'' over 50 jaar zullen ze dat ook doen in de lucht all right!. Maar goed, bedankt voor je info? de informatie die jij mij gaf is zeer goed. TnX men?
 
hee graag gedaan, maar ik denk niet dat je dit soort vragen krijgt. Omdat je daarvoor een formule nodig hebt die je in principe niet kent. Tenzij je natuurlijk de formules op een blaadje krijgt.
Ik zou graag in een pm van je willen weten wat jou ertoe heeft bewogen piloot te worden.


ik zag trouwens dat je de decent rate er wel bij had gezet.
Dan heeft mijn antwoord helaas niet het goede antwoord, want ik ging uit van een vlucht zonder voorstuwing.

Als je de decent rate hebt is het niet zo moeilijk.
1 Tussen FL310 en de FL105 kun je met 280 knots door.
2 Tussen FL105 en FL0 kun je maximaal 250. (Gemiddeld 230)
met 1 en 2 ga je rekenen....

als jij de formules of berekening wilt, vraag maar nader in pm, haha.
 
Nou, voert u wat in het schermpje, laat het computertje pruttelen en de rest doet het vliegtuig zelf. Hij doet zelfs zijn snelheid minderen daar waar die mogelijk kan worden geflitst;)

Wil je zelf even braincracken:
laten we uitgaan van dat je motoren zijn uitgevallen, beiden.(anders heeft de vraag geen zin)
Dan volgt: In zweefvlucht, een descent rate afhankelijk van je glijgetal dus.
(weet je het glijgetal niet dan moet je de liftcoëffcient weten en de weerstandscoëfficient.)
Deel dan de liftcoëfficient door de weerstandscoëffcient en dan doe je 1 delen door het getal wat je krijgt. Daaruit weer de tangens.)
Weet je de liftcoëfficient niet gebruik dan deze formule:
L = 1/2 maal rho maal v kwadraat maal Cl maal oppervlakte vleugel.
geldt ook voor de weerstandscoëfficient, maar dan is Cl Cd
als je L en D niet weet, jammer dan.

In iedergeval...

Dus hoelang ga ik erover doen?
R= h/ tan θ

R= maximaal aflegbare afstand (om te rekenen naar tijd)
h = beschikbare hoogte
tan θ = Glijgetal

heb je de snelheid, dan deel je dus R met de V en je hebt je tijd.
dus,
R/v = t(s)

1.kijk naar hoe laat het is.
2.deel t(s) door 60.
3. tel de minuten op bij je tijd bij 1.
4. je hebt je arrival time

like peanuts.

Heb je goed geleerd bij introduction to flight!!
 
Hahah jongens,

Er stond op met een opschrift '' bijv:'' dus het was een voorbeeld vraag. Natuurlijk, land je niet met 600knots en ook zeker niet met als je lager dan FL100 zit en je knots hoger is dan 250. Maar het is gewoon als voorbeeld bedoeld jongens? Dus ik zeg maar wat, ik zit boven Frankfurt, en ik ga landen op schiphol. En mijn hoogte is FL310 en mijn snelheid is 280 knots, ik ben aan het descenten met 2500- V/T en het is 13:00 uur in de middag. Hoe laat ga ik dus landen?:rt:

(31000 + 11)/2500 = 12 minuten en 24.264 seconden later. Nou maar hopen dat je op de landingsbaan landt, want na deze tijd sta je aan de grond.
 
rule of thumb, 3 graden glijpad. zit je op cruising alt FL350 neem je:
hoogteverschil, bijv. FAP op 2000ft: 350000-2000=33000
Vervolgens vermenigvuldig je dat (hoogteverschil/1000) met 3 vanwege dat 3 graden glijpad.
Kom je uit op 99NM.
Dan heb je doorgaans standaardwaarden voor de deceleratie van bijv. 300kts naar 250kts - afhankelijk van het toestel. Zeg 10NM.
Dat tel je er weer bij op. Dan kom je op TOD 109NM van je FAP.

Om je benodigde Rate of Descent dan te berekenen vermenigvuldig je je Grondsnelheid met 5, voor een VS in ft/min.
Alles natuurlijk zero wind, maar laten we het simpel houden.
 
Je vliegt op FL 350 over Frankfurt en je hebt nog 128 mijl te gaan. Je true track is
120 degrees en het lijkt erop dat je een straight in approach krijgt. Je vliegt
mach 0.81 en het is ISA - 16.

De wind is magnetic 300/ 90 kts op FL 400 en op de baan waar je gaat
landen ( contaminated 6MM dry snow, rw centre line lights inop.) is de wind
140/20G26kts.

Het is lunchtijd in Japan en de de wintertijd is net ingegaan in Nederland.

Hoelaat (lokale tijd) raken de wielen de grond ervan uitgaande dat je een idle descent doet met 3.54 NM/1000ft en voor deceleratie naar approach speed in level flight 13 NM nodig hebt ??
 
1- wie vliegt er nou True Track op deze breedtegraden?
2- wie vliegt er nou 0.81?
3- Braking Action mist, maar kan ik veilig aannemen dat die"Good" is om dat het dry snow<19mm is?
4- Welke baan?

Voor de duim weg 02:35 LT
 
Stel, Vapp is op de ILS gemiddeld 170 knopen -> GS = 150 kts. 10 mijl @ 170 = 4 minuten.
Average wind tijdens de decent is ongeveer 290/70
SAT op FL350 = -71 --> TAS = 448 --> GS = 518 (de wind op FL400 staat ook op FL350, net ff op de charts gekeken ;))
Idle decent met 3.54nm/1000 ft geeft (FL350 - 3000 ft) (QNH = 1013 vandaag) 320 *3.54 = 113 nm. Level deceleration segment = 13 nm en ILS = 10 mijl --> 136 mijl nodig, dus je bent voorbij ToD. OK, speedbrakes dus want anders moet de snelheid omhoog en dan moet ik moeilijker rekenen ;)

Je hebt dus 128-13-10 = 105 nm voor de decent met 518 kts = 12 minuten.
Deceleration van 280 IAS naar 170 IAS (Frankfurt classe A gok ik zo, dus geen 250<100) is gemiddeld 225, en het duurt 13 nm --> 3,5 minuten.

Totaal: 4 + 12 + 3,5 = 19,5 minuut.

Tijdzones Japan - DlD = 8 uur verschil (in de winter dus). Local time NL (er van uitgaande dat er om 12:00 sushi gegeten wordt): 04:00

Landing LT: 04:20.

Zo, een FMC is toch net ff handiger.
 
Back
Top