Uitchecken vliegtuig

TangoEcho

New member
Om current te blijven op een vliegtuig moet men 3 starts en landingen maken in de voorafgaande 90 dagen. Maar wat is de exacte regelgeving m.b.t. het uitchecken van mensen op een bepaald vliegtuig? Kan dit door de eigenaar van een vliegtuig zelf gedaan worden? Wat zijn de verdere eisen (moet er een x aantal landingen/vlieguren gemaakt worden om te worden uitgecheckt?)
 
Maar wat is de exacte regelgeving m.b.t. het uitchecken van mensen op een bepaald vliegtuig?

Er is geen wettelijke plicht om een nieuwe huurder uit te checken. Als je PPL/SEP hebt mag je op alle SEP's vliegen. De verzekeraar van de verhuurder eist wel dat de verhuurder controleert of je wel kan vliegen, dus het tonen van een groen briefje is niet genoeg. Verder volgens mij geen regels.
 
Zoals PPP zegt. Geen wettelijke regeling, maar in de verzekeringspolis van een vliegtuig staat naar mijn weten altijd vermeld wie er op mag vliegen, dus van daaruit kunnen de eisen verschillen. Lijkt mij dat de premie lager is als je iedereen 10 uur laat uitchecken ipv 1 uur ofzo.
 
Om current te blijven op een vliegtuig moet men 3 starts en landingen maken in de voorafgaande 90 dagen. Maar wat is de exacte regelgeving m.b.t. het uitchecken van mensen op een bepaald vliegtuig? Kan dit door de eigenaar van een vliegtuig zelf gedaan worden? Wat zijn de verdere eisen (moet er een x aantal landingen/vlieguren gemaakt worden om te worden uitgecheckt?)
Verwar jij dit niet met de wettelijk eisen voor het vliegen met een passagier?
 
Precies.
Je mag alleen mat passagier(s) vliegen als je in de 3 maanden (of 90 dagen, wil ik afwezen) minimaal 3 starts en landingen hebt gemaakt. Nu komt vast weer de eeuwigdurende discussie (no disrespect) of dat ook T&G's mogen zijn.

Uitchecken wil zeggen dat je, simpel gezegd, kunt omgaan met dat specifieke type toestel. Daarom laat je je instrueren door een instructeur. Soms vereist de verz mij dat. Zoals bij Aeroclub Maritime, waar een nieuwe Aquila A210 is aangeschaft met glass cockpit en garmin spul.
Om eerlijk te zijn, was ik blij met wat checkrides. Elke kist is anders, ander handling, cockpit etc. Safety first!
 
Je mag alleen mat passagier(s) vliegen als je in de 3 maanden (of 90 dagen, wil ik afwezen) minimaal 3 starts en landingen hebt gemaakt.

Dat geldt per klasse. Als ik in mijn Airbus 3 landingen in de afgelopen 90 dagen (niet 3 maanden) heb gemaakt, moet ik toch alsnog 3 landingen SEP in de afgelopen 90 dagen kunnen laten zien voor ik een passagier in een PA28 mee mag nemen.

Ditzelfde geldt voor de klasse SEP t.o.v. MEP of zweefkist.

Groeten,
Bumperking
 
Moet je in een multi crew omgeving ook voldoen aan de 3 take offs en landingen in de laatste 90 dagen op je type om pax mee te mogen nemen? Zo ja, lukt dat altijd als je op verre bestemmingen vliegt en weinig starts en landingen maakt?
 
Ja, dat zal wel moeten. Daarnaast gelden ook de starts en landingen in de sim. Voor mij als coco wel handig ;)
 
Back
Top