Twijfel

Hallo allemaal.

Ik dacht ik reageer weer eens een keer op deze topic.
Ondertussen ben ik nog niet veel opgeschoten met mijn keuze.

Ik heb een helikopter proefvlucht gedaan, en dat vond ik wel leuk. Maar ik had niet het gevoel: "Ik wil dit!".
Daarna heb ik een hele tijd nagedacht. Beetje rondgekeken bij andere mogelijkheden in defensie, zoals het korps mariniers.

Maar ik had toch nog steeds iets met vliegtuigen/helikopters, dus weer een beetje voor vlieger aan het kijken geweest. Heb me dit seizoen aangemeld bij een zweefvliegclub (via de IFly regeling), met de hoop er dan achter te komen wat het antwoord is: doen/niet doen.
Heb inmiddels 10 starts gemaakt, het gaat wel redelijk goed. De instructeurs zijn positief over me :). Maar helaas nog steeds geen antwoord op mijn vraag of dit HET nu is ja/nee..

Ik wil hier geen psychologische topic van maken, maar ik heb nu echt geen clue meer wat ik nou wel of niet wil.

Heeft iemand hier, er misschien ervaring mee? Alvast reuze bedankt. Al het advies is welkom.

Wees niet bang om een keuze te maken... Geen keuze maken is de verkeerde keuze.
 
Ach je kan toch ook later kiezen... Het belangrijkste op dit moment is dat je weet wat je na je VWO gaat doen.Of dat nou de Klu, een universiteit of een werkgever is. Als je nog niet kunt kiezen, probeer voorlopig een studie die bij je past. Defensie wacht ook wel een paar jaartjes.

Ik viel destijds net buiten de boot bij de Klu selectie, maar achteraf denk ik dat ik met de discipline van toen er in ieder geval wel tijdens de opleiding uit gevlogen was. Na mijn studie was ik wat dat betreft denk ik wat "geschikter" geweest dan toen ik 18 was. Defensie legt de lat heel hoog, en maar weinigen hebben de genen en de instelling om daar succesvol te worden. En defensie test tamelijk zorgvuldig, tijdens de selektie eruit vliegen is zeker beter dan een drama tijdens de opleiding.

Bij mij op de Lufthansa vliegschool zat er eentje, die is vrijwillig gestopt om arts te worden, en is dat ook geworden. Toen hij zijn PPL bij een prive school af wilde maken, verklaarden ze hem daar ongeveer voor ontoerekeningsvatbaar dat hij vrijwillig bij LH weg was. Maar hij is er gelukkiger mee geworden. Ik had zelf een erg goede kantoorbaan voordat ik bij LH solliciteerde, maar ik zag het me niet mijn hele leven doen. Het is af en toe gewoon goed het roer om te gooien en een risico te nemen als je voelt dat het ingeslagen pad niet werkt.

Wat wil ik hiermee zeggen: Als je maar zelf je keuzes maakt, en niet bang bent het roer om te gooien als iets niet goed voelt, dan kan je achteraf in ieder geval zeggen dat je altijd bewust gekozen hebt, en meestal zijn de moeilijke keuzes wel de goede keuzes. Je moet ook proberen in te schatten waar je grenzen liggen, niet iedereen wordt met een "droombaan" ook gelukkig. Je moet iets doen wat bij je past en wat je goed kunt.

En een vliegoverall, tijdje in de VS wonen, een ouwe amerikaanse grafbak rijden, allemaal leuk en aardig, maar voor defensie moet je instelling wel zo zijn dat je ook nog gemotiveerd bent als je in een roze jurkje je hele vliegopleiding zou moeten doen. En als je studeert zijn er ook wel kansen om wat in de VS te doen. Dus staar je niet dood op al die franje, denk er liever aan of je jezelf jarenlang ergens op het Nederlandse platteland op een vliegbasis ziet, waar je elke dag tamelijk anoniem naar je werk toe rijdt, en de top gun atmosfeer toch wat meer een gewone dagelijkse werksfeer wordt. Dan moet je gewoon plezier aan het vliegen zelf beleven.
 
Bedankt voor deze snelle reacties wederom.

Het is gewoon een frustrerend iets. Het lijkt alsof ik iets probeer leuk te vinden. Echter datgene trekt mij ondertussen wel. Ik staar me ook niet dood op de luchtmacht, het is ook de vraag of ik over het algemeen van vliegen mijn beroep wil maken.

Zoals ik nu in het leven sta, ga ik GEEN studie doen. Lijkt me niks aan. Ik doe liever iets meer avontuurlijks, zoals bijv. defensie. Beetje fysiek bezig, werk dat echt telt. Lijkt me mooi. Helaas word dat waarschijnlijk niet vliegen. Ook al zou ik de keuring doen, ik heb dan de helft van de instelling die nodig is om er doorheen te komen.
Jammer, maar het is de waarheid.
 
Je zou ook de selectie in ieder geval kunnen proberen. Er valt nou een maal een groot deel af en misschien merk je dat je het niet hebt dan heb je voor jezelf ook duidelijkheid. Of je komt wel door de rondes en je denkt tussendoor de druk is bijvoorbeeld erg hoog dit is niet wat ik wil doen. Heb je wel gelijk duidelijkheid voor jezelf;)
 
Back
Top