Twijfel

Lt. Smedes

New member
Hallo allemaal,
Ten eerste wil ik even zeggen dat dit een erg handig forum is.
Bedankt voor alle informatie over vliegen!

Maar nu de reden van deze post:
Ik loop al een tijd je rond met het idee om vlieger te worden bij Klu/MLD.
Alleen er is nog veel twijfel bij mij of ik dit wel wil.
Als ik al die filmpjes zie met die berichten: 'Je moet er 100% voor gaan'.
Dan denk ik: wil ik dit wel 100%. Ondertussen zie ik ook allemaal andere leuke banen. Dus weet iemand hier misschien wat ik moet doen/ of heeft hier ervaring mee? Zal ik het gewoon proberen of heeft dat geen zin omdat (voor zover ik weet) alle mensen die het halen de mensen zijn waarbij dit als een droom is.

Bij voorbaat dank.
 
Om het maar bij een redelijk luchtvaartgerelateerde uitspraak te houden:

''If there is any doubt, there is no doubt...''

Je zit in 4 VWO met nog plenty of time in het vooruitzicht, dus ga je vooral eens goed orienteren voordat je ergens voor kiest. Je geeft nu al aan dat je niet zeker van je zaak bent, wat naar mijn mening aangeeft dat je nog niet genoeg naar ook andere studies etc. gekeken hebt. Begin daar eerst mee zou ik zeggen....

En om het nog maar eens een keer te herhalen:

Heeft u de zoekfunctie al gebruikt? :kiss:
 
Als je twijfelt ga dan vooral de selectie doen.

Blijkbaar vind je het ergens wel erg leuk en trekt het je. Ga de selectie doen en ga uitvinden wat het precies inhoud. Als je PO gaat doen wees dan wel zelfverzekerd en geef de indruk dat je er ook echt voor gaat. Je kunt altijd nee zeggen als je de selectie doorheen bent en mag tekenen, of wanneer je in je proeftijd zit.
 
dank voor de snelle reacties.
- arjen: ik denk inderdaad dat ik het leuk vind omdat ik anders niet zo actief bezig
zou zijn met het zoeken van informatie en filmpjes over het beroep.
Zijn er naar jou weten ook mensen door gekomen die aan het begin twijfelden?
 
Tuurlijk, vast wel eens. Tegen de tijd dat je PO2 hebt zul je in het gesprek moeten motiveren waarom je dit wil, dus zorg er tegen die tijd wel voor dat je een goed verhaal hebt.
 
Ik moet zeggen, uit eigen ervaring (gaat wel om een heel andere selectie, maar toch) heb ik gemerkt dat het enthousiasme alleen maar toeneemt gedurende de selectie periode.

Genoeg redenen om dus de selectie te doen, want je zit nog nergens aan vast zoals hierboven vermeld
@ Arjen, kost het bij de KLu of MLD nog geld in de vorm van een boete oid als je na het behalen van de selecties toch nee zegt? Bij de KLS was dit geloof ik 1500 euro (ivm selectiekosten).
 
Er staat wel iets over in de papieren die je instuurt, maar ik weet niet precies meer hoe dat zit.
 
Ik denk dat je je er nog geen zorgen om hoeft te maken.
Ten eerste zit je in 4 vwo, dus heb je nog best wel even de tijd. Als je rekent op ruim een jaar selectie zou je ongeveer eind 5e moeten solliciteren om na je eindexamen te kunnen beginnen. Tijd genoeg dus om je te verdiepen.
Ten tweede zit er bij (nagenoeg) iedereen wel iets van twijfel. Overigens geef je zelf aan dat je andere beroepen ook leuk lijkt. Dat lijkt me geen enkel probleem. Er zijn wel meerdere mensen die totaal andere dingen ook erg leuk vinden.
Verder kan ik zeker beamen wat MC MD11 zegt. De meeste mensen worden eerder enthousiaster naarmate ze verder komen in de selectie. Mocht dat voor jou niet het geval zijn kan je vrij makkelijk er onderuit komen. Of daar kosten aan zitten weet ik niet zeker. Je kan altijd aangeven dat je beeld van het beroep is veranderd en dat je daar geen zin in hebt. En anders is de selectie streng genoeg om gewoon een onderdeel niet te halen.
 
Er zijn bij leger en marine genoeg leuke functies naast vliegen alleen. Zoals men zegt je hebt genoeg tijd. Orienteer je rustig en als je het wil, ga er 100% voor. Oh, nog een ding...laat jezelf geen nee zeggen.
 
Hoe bedoel je precies: laat jezelf geen nee zeggen?

(bedankt voor alle reacties)

Veel leraren waren nogal snel in hun oordeel dat het toch nooit iets zou worden. Ik zit nu alweer 12 jaar bij Def (ik vlieg niet) en heb echt een van de leukste functies.
 
De reden dat vliegen mij trekt:
Als ik zo'n prachtige meeuw(vogel) zie zweven en dan ineens een duikvlucht
maakt naar beneden om vervolgens net boven het water te zweven en dan land op het water.
Dat maakt mij enthousiast. Maar als ik dit zo opschrijf bedenk ik mezelf weer: is dat wel de reden
xd.
Weet iemand raad?
 
Als je na filmpjes bekijken en verhalen lezen echt het idee hebt dat je het gaaf, spannend en / of leuk vind en misschien wat voor jou... Dan zou ik als ik jou was gewoon de selecties doen. Wat je je wel moet realiseren is dat je er wel veel moeite voor moet doen.. begin daar met de selectie mee. Bereid je op elke stap maximaal voor en lees je volledig in. Als je dan je uiterste best hebt gedaan tijdens de selecties en je op het einde nog steeds zin in hebt, dan is het wellicht wat voor jou...
Als je de moeite er niet voor kunt opbrengen om de selecties naar behoren af te maken, dan krijg je je oordeel vanzelf ;). Simple as that.
Misschien ook een idee om een keer te gaan zweefvliegen enzo.
 
@douglas2
ik heb wel het gevoel dat het me trekt omdat ik er veel info over zoek.
ook heb ik in aviodrome in een flightsimulater(een echte realistische) gezeten.
als ik dan in die cockpit zit voel ik me wel echt thuis..
ik ga binnenkort een heliproefvlucht maken bij helicon.
ik hoop dat daarna mijn twijfel weg zal zijn..
al hoewel denk ik van niet..
ik denk dat ik het inderdaad zal merken aan gedreven ik de selecties ga voorbereiden.
maarja dat duurt nog een jaar..
daar kan ik ndus nu nog niet over oordelen..
 
Ik soms ook het idee dat het beroep me trekt omdat het zulke goede
arbeidsvoorwaarden heeft en alles eromheen me ook erg trekt.
Zoals het vliegeroverall(dat lijkt em echt vet om aan te hebben) en het huisje wat je krijgt in amerika, aanzien dat je hebt enz.
Ik kan het niet echt goed uitleggen.t
Ik twijfel de hele tijd aan mezelf.
Dan denk ik op het ene moment: dit is echt vet. En het andere moment:
denk je dat niet alleen dankzij dit of dat.
Weet iemand hier raad mee?

Ik hoop dat dit een beetje te begrijpen is. Anders vraag maar gewoon.
Groeten Lt.smedes
 
Back
Top