Tweede kamer verdeeld over beloning luchtverkeersleiding

Sierra

New member
Tot mijn grote verbazing vanochtend op de NOS;

De Tweede Kamer is verdeeld over de salarissen van luchtverkeerleiders. Bijna zeventig werknemers van Luchtverkeersleiding Nederland krijgen meer dan de Balkenende-norm van 181.000 euro.

Volgens het jaarverslag van deze semi-overheidsinstelling verdienen niet alleen bestuurders, maar ook veel verkeersleiders meer dan de premier...

http://www.nos.nl/nosjournaal/artikelen/2009/10/23/231009_beloning_verkeersleiders.html

Ik mag toch hopen dat dit niks wordt, anders kon het nog wel eens averechts gaan uitpakken. Immers, de stap naar het buitenland is snel gemaakt wanneer het financieel gezien voordelig uitpakt.
 
Wat is dit dan weer? Er zijn ook zat artsen en huisdoctoren die meer verdienden dan JP zelf. Zo kan ik nog talloze beroepen opnoemen. Er staat ook niet bij waarom nu specifiek de luchtverkeersleiders of toch wel? Mensen die hard werken en goed geleerd hebben om het beroep uit te oefenen wat ze nu doen, mogen toch zeker wel beloond worden? Waar gaat het heen in dit land!
 
Punt is dat JP gewoon te weinig verdient. Ze moeten eens kijken naar de belachelijke kosten van t koningshuis alvorens echt hard werkenden de maat te nemen.
 
Ze vergeten voor het gemak Eurocontrol (nog beter salaris) even, waarschijnlijk omdat ze niet eens weten dat dat bestaat. Zo weinig benul hebben deze heren politici. Zo van, we pakken er even een willekeurig jaarverslag van een semi-publieke instelling bij en we gaan even makkelijk politiek scoren, zonder te kijken wat het beroep eigenlijk inhoudt....en dan nog beweert de PvdA (die dit voorstel steunt) stelling te nemen tégen populisme. :blabla:

Salaris koningin en JP zijn ook niet echt evenredig met de verantwoordelijkheden ervan, namelijk respectievelijk 7 ton en 180.000 euro. Misschien tijd om het salaris van JP omhoog te tillen? Hebben we ook niet heel de tijd deze onzinnige discussie.
 
Ook bij luchtverkeersleiding heerst de graaicultuur.

Een salaris boven de Balkenende norm is voor een verkeersleider toch wel erg veel.
Ik hoorde dat er tegenwoordig al verkeersleiders soms maar 2 uur werken en dan al weer naar huis gaan omdat er veel minder verkeer is en ze niks te doen hebben.

Zo bang hoef je niet te zijn dat de verkeersleiders weglopen naar het buitenland. Er zijn er ook maar een handjevol naar Eurocontrol weggelopen toen het daar veel beter was.

Kortom ik vind het belachelijk dat er zoveel verdient wordt bij LVNL en vind het prima als de overheid daar iets aan gaat doen.
Dan kunnen de tarieven voor de maatschappijen nog verder omlaag ipv alleen maar 5 jaar te bevriezen.
 
Tja, zo kan je er ook tegenaan kijken, maar een salaris van rond de 2 ton voor een verkeersleider van 55 jaar vind ik nog wel kunnen. Ver daarboven is natuurlijk niet recht te praten...
 
Tja, zo kan je er ook tegenaan kijken, maar een salaris van rond de 2 ton voor een verkeersleider van 55 jaar vind ik nog wel kunnen. Ver daarboven is natuurlijk niet recht te praten...

Dat bedrag van ruim 4 ton is dat niet voor supervisors, instructeurs ect? Het gaat klaarblijkelijk over maar 70 man, volgensmij werken er meer dan dat bij LVL :haha:. Als vlieger verdien je ook meer als je extra functies bekleed (linetrainer, examinator, fleetmanager ect).

Vergeet ook niet dat je ook als verkeersleider elk jaar een medical moet doen en waarschijnlijk ook de "sim" in zal moeten om alles maar weer eens te laten zien en is het niet zo dat als LVLer met 55 jaar al (verplicht) met pensioen moet?

Als eindgebruiker van de diensten van de LVL vind ik dat ze elke cent waard zijn!
 
Ik hoorde dat er tegenwoordig al verkeersleiders soms maar 2 uur werken en dan al weer naar huis gaan omdat er veel minder verkeer is en ze niks te doen hebben.

En meestal werken ze zich helemaal kapot tijdens een inbound of outbound peak. Ik heb zwaar respect voor die jongens als ik ze zo over de radio hoor.

Schiphol is een complex veld en hoort qua verkeersleiding bij de top van Europa en daarbij zijn ze zelfs in moeilijke situaties nog erg flexibel. Bij deze moeilijkheidsgraad en hoge mate van verantwoordelijkheid vind ik een salaris van +181.000 voor een verkeersleider met 20 dienstjaren niet exorbitant. In Nederland wordt je met een hoog salaris al afgestraft d.m.v. belasting...

Shark vertegenwoordigt de algemene Nederlandse mentaliteit; doe maar normaal, dan doe je gek genoeg en iedereen die bovengemiddeld is moet aangepakt worden. Deze kortzichtigheid zonder enige kennis kenmerkt de Nederlandse politiek. We kennen allemaal het milieu tax debacle nog wel...
 
Mocht dit werkelijk ingevoerd gaan worden, dan is de oplossing simpel voor de 70 medewerkers van LVNL die meer dan Balkenende verdienen.
Ga net als de Leeuw opstaan en maak duidelijk dat je over unieke talenten beschikt. Dan worden er wellicht uitzonderingen gemaakt.
[YOUTUBE]http://www.youtube.com/watch?v=SbUkPD5jAMc[/YOUTUBE]
Met als enige verschil dat je als verkeersleider echt iets goed kan, veel verantwoordelijkheid hebt en waar je een intensieve opleiding voor hebt gevolgd.
Ik maak ook nog wat los bij mensen op een sociaal aspect:stapelge:
Als hier de uitzonderingen voor gemaakt zijn vind ik het niet eens aan de orde om het salaris van een luchtverkeersleider ter discussie te stellen.
Grtz San
 
Last edited:
Nou laten ze daar maar eens een jaar over debateren. Rustig nadenken over hoeveel dan wel verdiend mag worden. Laten ze er misschien een onderzoeksbureau op los omdat ze er zelf niet uitkomen.

Waarom? Hoeveel bedenktijd krijgt een verkeersleider cq verkeesrvlieger als er poep tegen de ventilator komt (of avionics fan)? Splitsecond en er moet gehandeld worden. Er moeten namelijk levens gered worden en met als extra druk: als je het opkloot ga je de bak in. Daarom......!

Gr. C.
 
Ze kunnen toch ook gewoon hun opleiding zelf betalen, oploskoffie meenemen en alleen water krijgen. Eigen headset betalen, stoel is wel cadeau...

O, we voeren een typerating in. En daarna moeten ze eerst van apporach naar radar, en da's een nieuwe type...
Sorry Surferboy, kon het niet laten ;)

Marktwerking, risico, verantwoordelijkheid heeft zijn prijs.
Het is goed om er naar te kijken als semi-publieke overheid, maar de conclusie kan niet heel anders zin dat, op evt. excessen na, ze niet (heel erg) overbetaald worden.
 
Er moeten namelijk levens gered worden en met als extra druk: als je het opkloot ga je de bak in. Daarom......!

Hmm... da's een motivatie voor het afschaffen van de just culture die ik nog niet gehoord had... zodat we meer kunnen verdienen, rijk de gevangenis in zeg maar.

Misschien moeten we Surferboy een keer een dag minister president laten zijn en Balkenende een dag verkeersleider. En na dat dagje nog eens kijken aan wie men het meeste geld wil uitgeven :D.
 
Ik proef hier enkel en alleen jaloezie, en dat is een smerig goedje...

Nou toevallig ben ik niet jalours of zo, maar wel is het zo dat een goede vriend van mij bij 1 van de 100 ontslagen hoort die op mag rotten omdat er bij LVNL bezuinigd moet worden op salarissen. En dat terwijl de verkeersleiders wel heel dik verdienen.

Hoezo sociaal !!
 
Ik moet er niet aan denken dat LVNL het luchtruim zou runnen
zoals Balkenende c.s. dat met NL doen.


In tegenstelling tot het premierschap word je als verkeersleiding genadeloos afgestraft bij wanprestaties en mag je niet gezellig blijven zitten.
 
Wat is dit toch een intens zielig landje aan het worden...

Piloten verdienen teveel, luchtverkeersleiding verdient teveel, artsen zijn overbetaald en net als al die andere 'rijke graaiers' zouden ze eens flink gekort moeten worden op hun salaris.
... maar gelukkig kan Frans Bauer met zijn mooie huisje en kooplustige vrouwtje een paar ton bijschrijven want hij maakt van die leuke liedjes en is hij zo zichzelf gebleven.
Oh en Paul de Leeuw en Matthijs van Nieuwkerk (socialistische flapdrol nr1) maken zúlke leuke tv, die horen gewoon zoveel te verdienen want anders... dan ehhhm... lopen ze naar een andere zender waar ze dezelfde shit maken!

Wie stopt deze waanzin... beroepen waar je iets voor moet kunnen, waar niet iedereen voor geschikt is en waar een (grote) verantwoordelijkheid op een paar schouders rust worden gestraft door het veronderstelde salaris te veroordelen of te korten, maar voor mensen die niets werkelijks nuttigs toevoegen aan de samenleving als zangers, sporters, tv-presentatoren of andere 'BN'ers' is het de normaalste zaak dat ze tonnen of zelfs miljoenen mogen innen.
 
Back
Top