Leuk om de brainstorms en verschillende theorieën te lezen.
Ik zou zeggen dat het cockpit de minste turbulentie voelt omdat die wordt steeds gecorrigeerd en/of gedempt door de elevators/rudder met behulp van de A/P.
Daar snap ik even helemaal niets van, alsof stuurvlakken (AP) reageren op gevoel vanuit de cockpit? Een AP (of vlieger) reageert op veranderingen in hoogte, snelheid en koers door middel van stuurvlakken die de buis als geheel in een andere attitude brengen, niet enkel de cockpit.
Maar goed, ik denk dat het wellicht beter is om te proberen tot wat kernzaken te komen, al vermoed ik dat we met onze gelimiteerde kennis (het lijkt meer een gevoels kwestie tot nu toe zonder aerodynamische diepgaande kennis, wat logisch is) niet per se tot een conclusie kunnen komen.
Dat turbulentie vele malen erger is in de staart dan voorin is niet omstreden, dat is een duidelijke observatie die constant herhaalbaar is. Maar is er verschil tussen de cockpit en de stoelen rond de vleugel / het zwaartepunt? Ik denk dat we daarvoor vooral moeten gaan kijken om welk punt een vliegtuig zich beweegt, dynamisch gezien.
Het zwaartepunt is waar het gewicht van alles bij elkaar samenkomt, het netto punt dat bepaalt van waar een moment van bijvoorbeeld een stuurvlak zal aangrijpen (onafhankelijk van montage punt) en waar rondom een kist beweegt. Alleen, zolang je turbulentie (zijnde zog, windshear, thermiek etc) ziet als een soort onzichtbare woeste golf beweging van de lucht, zal de neus het eerste punt zijn die deze "golf" (of zwelling van stroming) ervaart.
Dan hebben we het vooral over een situatie met kruis snelheid, waarbij de hoge voorwaartse snelheid ervoor zorgt dat zijdelingse krachten nauwelijks als zodanig ervaren worden. Want ik kan me goed voorstellen dat bijvoorbeeld een zweefvliegtuig krachten van allerlei kanten krijgt te voortduren die hoger zijn dan de eigen snelheid. Vergelijk een klein, licht en langzaam zeilbootje met een speedboat op snelheid. Zelfs met het zwaartepunt op dezelfde plaats zullen de dynamische krachten heel anders zijn, lijkt mij althans.
Oftewel, vanaf de tijd dat de neus een verandering in lucht (snelheid / richting) ervaart, wat gebeurt er met een kist? Gaat deze verandering plaats vinden vanaf de neus en dan via een oscillatie deze doorgeven naar achteren? Of zal het een eerdere een verplaatsing en verdraaiing van het zwaartepunt teweeg brengen?
Of zijn de slingerbewegingen achterin het resultaat van de dynamische stabiliteit vanuit de achterste vlakken danwel actieve stuurvlak uitslagen? Dus komt de slinger door de turbulentie of de correctie daarop door vlieger / AP?
Of van alles tegelijk en is het te complex om dit nu te proberen te begrijpen zonder de expertise van een aerodynamicus?