Turbulentie Cb

Een van de ergste CB's waar ik omheen gevlogen ben is degene die een American Airlines MD80 aan zijn einde hielp in 1990 in Little Rock, Arkansas. Dit ding had zoveel bliksem dat je er de krant wel bij kon lezen. Bliksem schoot er aan alle kanten (inclusief naar boven uit de top) uit. We maakten nog een comment dat "those poor folks down there are getting the shit kicked out of them". Blijkt een paar uur later dat er rond die tijd een MD80 van AA gecrasht is tijdens de landing, met verlies van een behoorlijk aantal levens (inclusief de captain, chief pilot van de Chicago base). Dan denk je echt "what the hell where those guys thinking". De vlucht was al uren vertaagd vanwege dezelfde bui, duty times werden bijna overschreden, en ze dachten een gaatje te zien. De ASOS had 10kts wind, de controller zei dat de bomen krom lagen en de regen zijwaarts vloog. Na de touchdown kwamen de spoilers er niet uit (vergeten te 'armen') en de kist ging aan het eind van de baan een ravijn in en kwam in contact met de palen met de approach lichts erop waardoor de romp in drieen brak (en de captain doodde). Nadat er geen antwoord kwam na een tijdje sloeg de controller alarm en de brandweer kon het wrak niet eens vinden, zo hard regende en hagelde het. Overlevenden die aan de overkant van de rivier gestopte automobilisten vonden kregen uiteindelijk een reddingsoperatie op gang.
 
Interessante verhalen!

Maar wat als er in die 30 seconden turbulentie ook nog eens wat redelijke hagelstenen zaten? Dan is je kist goed verpest, of niet? Oftewel; wat is de kans dat je kist (zware) schade oploopt bij het kruisen van een grote CB?

Je blijft je toch verbazen dat een vliegtuig zulke extreme turbulentie aan kan....:1855:
 
Euhh ja, dat gebeurd wel eens en dan heb je een probleem. In 1990 ging er een DC9 van Valuejet (?) van JFK naar het westen en ging door een squalline. De hagel verbreizelde de voorruiten, veroorzaakte een complete failure van 1 motor en die andere had nog 50% vermogen. Alle leading edges hadden zware schade. Radome compleet weg. Ze hebben een noodlanding uitgevoerd in Philadelphia. Ik weet niet of die kist ooit nog weer gevlogen heeft.

Een voormalige instructeur heeft ongeveer hetzelfde meegemaakt in een B52. Die kist is in een hoek geparkeerd en heeft nooit meer gevlogen
 
Oftewel; wat is de kans dat je kist (zware) schade oploopt bij het kruisen van een grote CB?

Toen ik zei dat:
was het gaatje geen gaatje meer
betekende gelukking niet dat we door "the centre" van de Cb zijn gegaan... Dan had ik idd echt wel wat gezegd. (Ik geloof dat je dat niet zou overleven in een 777 iig niet zoals die in Africa) Ik denk dat niemand dat zou doen. Ik heb het over areas van "green / yellow" op de wx radar...
 
Zeker in Afrika prik ik geen "gaatje" in een squall line; de Cbs bouwen er te snel op, zijn veuls te groot en veel te agressief. Ben al een keer >200nm off track geweest (hadden lekker extra getankt!), laatst nog >100nm in Pakistan. Heb alle respect voor die dingen.
 
Gelukkig zijn stormen in NW Europa veel kleiner. Dat geeft je ook te denken: ik ken een aantal mensen die met hun PPL vlieguren in de USA zijn gaan maken en zich eerst terdege hebben laten informeren over de verschillen in weersomstandigheden. Hoe je je ook voorbereidt, de werkelijkheid komt dan toch nog als een verrassing.

Ook in Europa heb ik wel eens een venijnige squall line meegemaakt. 50nm afstand was eigenlijk nog te weinig.

Southern Airlines 242: bedankt voor de links. Wat hebben we het tegenwoordig toch makkelijk met onze situational awareness dankzij moderne databases en GPS maps.
Waarom zaten deze vliegers na zoveel schade en na het uitvallen van alle motoren zich nog af te vragen of ze een MAYDAY zouden moeten geven? Dat is toch geen schande...
 
Last edited:
Hier is een (useless) fact for the day... Ik geloof dat na de USA (Tornado Alley), Nederland de meeste tornados per jaar / oppervlakte heeft..

En ja de Cb's in Africa / Far East / USA Midwest zijn knoeperts, maar er is nu onderzoek naar de LLSC (Low Level Super Cell) Cb's.... Er zijn, over de jaren, een aantal Cb's geweest die tornado's veroorzaakt hebben die geloof ik niet hoger waren dan 25.000 ft.
 
HB-III

HB-III

M
 
@ Buzzer

Dat je niet door de CB zelf ging had ik inderdaad wel begrepen. Maar je merkte het zo te horen toch goed dat je er in de buurt was.

@ Brace

Mooie plaatjes van die lijn CB's. Ik heb ook ooit weleens een filmpje gezien van iemand die langs een een zeer snel groeiende CB vloog. Dat lijkt dan net een bloemkool die enorm uitzet. Kan me voorstellen dat de hagelstenen er bovenuit schieten (die je dus niet direct oppikt met een WX radar, indirect wel).

Bedankt voor de antwoorden!
 
Hier had ik de camera per toeval even mee (29 juni 2008). Lijntje onweders van Nancy tot voorbij Frankfurt. Bij onweders is het ook nuttig de globale luchtbeweging in het oog houden om je kant te kiezen waar je er voorbij wil.

Radarbeeld (160NM range)
Net ervoor
Net voorbij

Ze zijn hier wel mooi afgetekend, en overdag...

Yo Brace,

Niet om je af te zeiken, maar dit zijn kleintjes vergeleken met wat je bij de tropen tegen komt. Zoals een instructeur ooit tegen me zei: 'There are no CB's in Europe'.

Heb de ergste een aantal keer meegemaakt in Pakistan, de warme monsoon-lucht die tegen de koude lucht van de Hindu Kush (of Himalaya, of de Pamir, whatever) aan knalt, en dat geeft letterlijk (Saint Elmo's Fire) vuurwerk. Als je dan nog wat groen op je WX-radar hebt ga je weer even achterover zitten; als je kunt kiezen tussen rood en magenta zijn de stoelen pas echt aan vervanging toe.

Zal proberen morgen een filmpje up te loaden.

gr

Bernard
 
Yo Brace,

Niet om je af te zeiken, maar dit zijn kleintjes vergeleken met wat je bij de tropen tegen komt. Zoals een instructeur ooit tegen me zei: 'There are no CB's in Europe'.

De eerste zin klopt als een bus. Maar het is hier een topic over mensen die willen bijleren, en die zijn niets met macho uitspraken van instructeurs. In Europa blijf je ook van CB's weg, ook al zijn ze kleiner.

De foto's leken me gewoon interessant omwille van "radarbeeld" vs visueel beeld.

Trouwens, de grootste CB's vind je niet in de tropen, maar aan de bar :biertje:.
 
Last edited:
Back
Top