Avi, don't get me started on that one. Heb het al via de VNV en rechtstreeks bij hoofd vliegdienst aangekaart, maar het is weer te insignificant om een hele heisa over te schoppen (vinden ze).
Ik zal deze week ook met HV om de tafel zitten voor de evaluatie van studiekosten bij onze vliegers en wat we nog meer kunnen doen om die situatie te verbeteren. Daar zal ik toch die € 65 weer in meenemen.
Tot die tijd kan ik iedereen van harte aanraden om zich gewoon in te schrijven en die € 65 te dokken, ook al zegt je principe nee. Voor nieuwe FO's is het salaris enorm op getrokken en als je met ervaring binnenkomt kan het zijn dat je tot wel 55% meer gaat verdienen dan onder de oude CAO. En daar ben ik erg tevreden over, geeft je een stuk meer ademruimte.
Daar mag ik ook even bij aantekenen dat het startsalaris een stuk hoger ligt dan bij KLM (jaja) als beginnend SO/FO F50/F70/F100/B737. Tuurlijk, het eindsalaris bij KLM ligt hoger, maar zeker in de beginjaren is het salaris een (ver)beter(d).
Beginsalaris voor iemand van 22 bij KLM is € 3100 bruto, bij HV tussen de € 3250 (geen ervaring) en € 3960 (ervaring). Als je na 5 jaar FO 737 bent, dan zit je op je 27e aan € 5100 voor KLM, en tussen de € 5360 en € 6060 bij HV (weer afhangende van de trede dat je bent binnengekomen).
FYI.