Howdy Bounty,
Kop in het zand? Defensief? You of all people moet toch weten dat wanneer iemand kritiek levert op je airline, je de feiten wel even van de onzin wil scheiden. En als je dat dan ziet als defensief en insinueert ("Mij een raadsel...") dat het dus wel degelijk fout zit, dan is dat wel heel erg hypocriet.
Maargoed, back on topic. Bij HV is er een CAO die ervoor zorgt dat een ieder weet waar hij aan toe is. Geen B-scales. Dus geen hoger salaris als je meer uren hebt, maar er zal ook niet nu en ook niet in de nabije toekomst worden verwacht dat je zelf je rating dokt!
Het aanvangsalaris is laag. Punt. Geen "maar..", het is gewoon zo. Als het mee zit zal daar zeker verandering in komen. Je krijgt vanaf je intro-dag (voor je cursus) al vol salaris. En als je veel ervaring hebt, ben je na 18 maanden sinds je intro-dag Senior FO en maakt je salaris een aardige sprong, naast de sprong die je sowieso ieder jaar krijgt. Het salarisverloop is behoorlijk steil, dat moet ook wel want alles bij elkaar is je topsalaris hoog. Misschien zelfs hoger dan bij Ryanair (heb ik het over de getallen die een paar jaar geleden op hun website stonden, weet het actuele topsalaris niet).
Vergeet ook niet dat je een heel riant pensioen opbouwt en soms heel veel belastingvoordeel kunt genieten. Als je ooit nog een type rating hebt betaald voor een andere maatschappij, kun je die ook weer verrekenen met de belastingdienst.
Niet dat HV de perfecte club is, maar ik wil wel even de salarissen in perspectief zetten. Dat je minder verdient dan bij Ryanair en easyJet is zonder meer waar. Dus uiteindelijk komt het aan op het hele plaatje, waarin je ook meeneemt waar je woont, hoe je quality of life is, hoe leuk je het bedrijf, de collega's en de vluchtuitvoering vindt. En of je denkt dat je weer op een tijdelijke baan zit en later nog een job-hop moet gaan maken, of dat je best wel eens tot je pensioen ergens zou willen zitten.
De keuze is voor ieder persoonlijk, en moet je bij jezelf te rade gaan waar je prioriteiten liggen en hoe je financiële toekomst eruit ziet.
Iz