TR A320 of B737

profodes

New member
Beste Airworkers,

Ik heb er wel eens over nagedacht om zelf een TR + Line training te gaan kopen. Vervelende is natuurlijk wel dat ik dan nog steeds geen baan heb, echter denk ik dat ik dan wellicht wel weer een iets grotere kans maak dan dat ik op dit moment heb.

Voor mijn research ben ik benieuwd naar wat jullie denken dat de beste TR zou zijn.
Andere types zijn uiteraard ook welkom.

Groet,
Profodes
 
Diepe zucht.

Een TR is enkel een garantie voor een nog grotere schuld.

Heel simpel. Ga op alle jobwebsites eens op zoek naar een positie waar ze enkel en alleen de TR vragen. Meestal vragen ze 500-1000uur op type.

Een TR betalen, da's weer een andere discussie, en je staat er vrij in, maar zorg dat er een baan aan vast zit. Of uren
 
Na enige overdenkingen ben ik tot de conclusie gekomen dat je het beste voor een G "Cabby" rating kan gaan. De vakmens begrijpt wel dat G hier voor Gazelle staat.
Hieronder een plaatje voor de leken:
http://www.gazelle.nl/collectie/stadsfietsen/specials/2014/cabby?type=ladies

Men kan te allen tijde een passagier achterop vervoeren en flink wat baggage voorin, is daarom een zeer vriendelijke kist ahum ik bedoel bak voor de klant.
Linetraining kan men overal doen waar men een weg heeft, een grindpad volstaat zelfs.
Is wel ouderwets VFR helaas.
 
Na enige overdenkingen ben ik tot de conclusie gekomen dat je het beste voor een G "Cabby" rating kan gaan. De vakmens begrijpt wel dat G hier voor Gazelle staat.
Hieronder een plaatje voor de leken:
http://www.gazelle.nl/collectie/stadsfietsen/specials/2014/cabby?type=ladies

Men kan te allen tijde een passagier achterop vervoeren en flink wat baggage voorin, is daarom een zeer vriendelijke kist ahum ik bedoel bak voor de klant.
Linetraining kan men overal doen waar men een weg heeft, een grindpad volstaat zelfs.
Is wel ouderwets VFR helaas.

Comment of the day :D . Haha.

NOOIT BETALEN VOOR TR. Dit is wat airlines willen. Dat je wanhopig wordt, en dus waardeloze condities accepteert en hun dus goedkoop kunnen opereren.

Vergeet niet. Zonder piloot kunnen zij niet vliegen. Niet vliegen is geen inkomsten voor de airline. Dat betekend dus, dat ZIJ de training moeten betalen. NIET JIJ.
 
Comment of the day :D . Haha.

NOOIT BETALEN VOOR TR. Dit is wat airlines willen. Dat je wanhopig wordt, en dus waardeloze condities accepteert en hun dus goedkoop kunnen opereren.

Vergeet niet. Zonder piloot kunnen zij niet vliegen. Niet vliegen is geen inkomsten voor de airline. Dat betekend dus, dat ZIJ de training moeten betalen. NIET JIJ.

In welk jaartal leeft u?

Je kan het altijd als cabin crew proberen in de hoop dat het bedrijf waarvoor je werkt je kwaliteiten herkent en al je kosten betaald om je om te scholen tot rated vlieger op een van hun vliegtuigen. Echter anno nu is het realistischer om te solliciteren bij bedrijven als vlieger en indien aangenomen de kosten voor je eerste type voor lief te nemen, doe jij het niet doet je buurman het wel..

Echter zorg wel dat je je contract getekend hebt bij de maatschappij alvorens aan de type te beginnen!
 
In welk jaartal leeft u?

Je kan het altijd als cabin crew proberen in de hoop dat het bedrijf waarvoor je werkt je kwaliteiten herkent en al je kosten betaald om je om te scholen tot rated vlieger op een van hun vliegtuigen. Echter anno nu is het realistischer om te solliciteren bij bedrijven als vlieger en indien aangenomen de kosten voor je eerste type voor lief te nemen, doe jij het niet doet je buurman het wel..

Echter zorg wel dat je je contract getekend hebt bij de maatschappij alvorens aan de type te beginnen!

Er zijn hier in de afgelopen tijd aardig wat lui doorgeschoven van CC, Ramp Agent naar FO. Er staat nog een aardige vlootuitbreiding op stapen bij ons.
En het is een knap bedrijf waar ik voor werk.

Je kunt ook waardering uitspreken over deze weg die ik bewandel, zodat ik niet meehelp JOUWS T&C's naar beneden te halen.
Ik ben gewoon Niet zo een idioot die gewillig is om te betalen.
 
Er zijn hier in de afgelopen tijd aardig wat lui doorgeschoven van CC, Ramp Agent naar FO. Er staat nog een aardige vlootuitbreiding op stapen bij ons.
En het is een knap bedrijf waar ik voor werk.

Je kunt ook waardering uitspreken over deze weg die ik bewandel, zodat ik niet meehelp JOUWS T&C's naar beneden te halen.
Ik ben gewoon Niet zo een idioot die gewillig is om te betalen.

Om waardering te verdienen moet je wel eerst iets gedaan hebben..Je roept overal dat je fo bij die knappe maatschappij van je gaat worden, maar heb je dat al zwart op wit staan?! Beetje roepen dat mensen die een tr betalen idioot zijn.. Hebben ze je dat aangepraat bij die geweldige school die alles ging veranderen in Oostenrijk?

Wilde nog meer zeggen maar deze idioot moet weer een stukkie sturen, breng jij me nog een koffie straks?:blabla:
 
Je kunt ook waardering uitspreken over deze weg die ik bewandel, zodat ik niet meehelp JOUWS T&C's naar beneden te halen.
Ik ben gewoon Niet zo een idioot die gewillig is om te betalen.

[Bash mode on] Beste V1, ik verbaas me elke keer weer over je "alwetende" bijdragen hier. Waar haal je toch al die wijsheid vandaan knul? Uit je lange succesvolle carrière in de commerciële luchtvaart die je al meerdere "type ratings" :haha: opgeleverd heeft?

Dat je je eigen (doodlopende, eigenwijze) weg uitstippelt is prima, maar het feit dat je het beter denkt te weten dan alle "idioten" hier met jaren ervaring in de luchtvaart (die allicht voor hun eerste TQ hebben betaald), getuigt van weinig realiteitszin. En dan vervolgens vragen om onze waardering. [Bash mode off]

Back on topic. Mocht je overwegen om te betalen voor je eerste TQ (line-training raad ik af); kijk eens naar een turboprop rating met garantie op een (vast) contract. Niet de glamour van een jet, maar je doet nuttige ervaring op en binnen een paar jaar zit je op een jet en dan: "DING DONG" (V1 die via de interphone belt hoe je je koffie drinkt) :grijns:
 
Last edited:
@R.C. Bedankt voor je info. Dit is ten miste informatie waarmee ik wat kan.
Ook een turboprop rating ben ik al aan het overwegen.
 
En daarom heb ik zo een hekel aan mijn eigen volk.

Het enige wat Nederlanders kunnen is Zeuren, zeiken etc.

En nee, garanties zijn er nergens. Maar ik probeer het tenminste. De weg met minste weerstand is zelden de beste weg.

Maar goed, ik spreek jullie nog wel als het mij wel lukt.

Eerst zitten jullie ( ACES ) iedereen af te zeiken die overwegen om LT doen en er grof voor betalen of uberhaupt een opleiding in NL doen die VEEL te duur is ZONDER garanties, en dan is er iemand die eens OUT OF THE BOX denkt en probeert zijn doel via andere wegen te bereiken, en dan is het weer niet goed.

Nee ik ben zo klaar met de Nederlandse mentaliteit. Ik heb hier ook meerdere NL collega's lopen en die kennen Airwork ook. En zeggen precies hetzelfde. Het enige wat er hier gebeurt is elkaar AF zeiken, want dat is waar NLers goed in zijn.

En Jullie GEWELDIGE Piloten zijn echt heilig. Moet natuurlijk jullie voeten kussen, want jullie zijn zo goed. En nee zoek het maar uit met jullie koffie.

Ik ben blij dat ik deze ervaring mee kan nemen. Hier word ik juist meer gerespecteerd vanwege de weg die ik bewandel en dat ik niet te ARROGANT ben om als CC te werken en zodoende later in de cockpit ook weet wat er in de cabine gebeurt. En niet zo een idioot ben die maar even 50-80K neertelt voor een TR om vervolgens zonder salaris te gaan vliegen.
En hierdoor in de toekomst jullie ACES die eruit gesmeten worden omdat er op jullie plek ook een een pipo kan zitten die betaald voor die plek. Is immers goedkoper toch? Meer profit. Daar draait het om in elke commerciele instelling.

En owja. Ondertussen betaal ik ook geen 800-1000 rente per maand. Stuk minder stress.

Ben blij dat ik NL verlaten ben en kom er ook zo min mogelijk.

TP rating via Air Baltic is een optie op Dash. Is relatief voordelig. Als ik dan toch iets moet aanbieden. Een van de minst slechte opties van alle slechte opties.
 
En daarom heb ik zo een hekel aan mijn eigen volk.

Het enige wat Nederlanders kunnen is Zeuren, zeiken etc.

En nee, garanties zijn er nergens. Maar ik probeer het tenminste. De weg met minste weerstand is zelden de beste weg.

Maar goed, ik spreek jullie nog wel als het mij wel lukt.

Eerst zitten jullie ( ACES ) iedereen af te zeiken die overwegen om LT doen en er grof voor betalen of uberhaupt een opleiding in NL doen die VEEL te duur is ZONDER garanties, en dan is er iemand die eens OUT OF THE BOX denkt en probeert zijn doel via andere wegen te bereiken, en dan is het weer niet goed.

Nee ik ben zo klaar met de Nederlandse mentaliteit. Ik heb hier ook meerdere NL collega's lopen en die kennen Airwork ook. En zeggen precies hetzelfde. Het enige wat er hier gebeurt is elkaar AF zeiken, want dat is waar NLers goed in zijn.

En Jullie GEWELDIGE Piloten zijn echt heilig. Moet natuurlijk jullie voeten kussen, want jullie zijn zo goed. En nee zoek het maar uit met jullie koffie.

Ik ben blij dat ik deze ervaring mee kan nemen. Hier word ik juist meer gerespecteerd vanwege de weg die ik bewandel en dat ik niet te ARROGANT ben om als CC te werken en zodoende later in de cockpit ook weet wat er in de cabine gebeurt. En niet zo een idioot ben die maar even 50-80K neertelt voor een TR om vervolgens zonder salaris te gaan vliegen.
En hierdoor in de toekomst jullie ACES die eruit gesmeten worden omdat er op jullie plek ook een een pipo kan zitten die betaald voor die plek. Is immers goedkoper toch? Meer profit. Daar draait het om in elke commerciele instelling.

En owja. Ondertussen betaal ik ook geen 800-1000 rente per maand. Stuk minder stress.

Ben blij dat ik NL verlaten ben en kom er ook zo min mogelijk.

TP rating via Air Baltic is een optie op Dash. Is relatief voordelig. Als ik dan toch iets moet aanbieden. Een van de minst slechte opties van alle slechte opties.

De manier waarop jij je doel wilt bereiken is niet hetgeen waar mensen hier iets op tegen hebben. Denk dat het merendeel hier wel respect heeft voor mensen die met hard werken en out-of-the-box opties proberen in de luchtvaart aan de bak te komen. Beter dan klakkeloos 1,5 ton neertellen bij een discutabele school.

Het probleem is dat jij hier als groentje een erg grote mond opzet en je arrogant opstelt tegenover mensen die een andere weg bewandelen. Net als in de medische wereld is ook in de luchtvaart de regel; ervaring is alles. Als je binnenkomt dan stel je, je bescheiden op en luister en leer je van de ervaren rotten (nee dit betekent niet stil zitten en je bek houden, dat is het andere uiterste). Kom je meteen met veel praatjes binnen en stel jij je afzeikend op tegenover andere dan zul je dat terugkrijgen op je bord.

En nee dit is niet speciaal iets van NLers, ook in het buitenland hebben ze er een hekel aan groentjes die een veel te grote mond opzetten richting lotgenoten en/of ervaren personeel(geldt in sommige andere landen zelfs nog veel sterker).
 
Back on topic. Mocht je overwegen om te betalen voor je eerste TQ (line-training raad ik af); kijk eens naar een turboprop rating met garantie op een (vast) contract. Niet de glamour van een jet, maar je doet nuttige ervaring op en binnen een paar jaar zit je op een jet en dan: "DING DONG" (V1 die via de interphone belt hoe je je koffie drinkt) :grijns:

Haha, ja want de doorstroom van turboprop naar jet is zo enorm groot, echt gewild die prop piloten. :grijns:

Trouwens altijd mooi als mensen ongevraagd hun ervaring op tafel leggen als argument.
Alsof er geen collega's met evenveel ervaring zouden zijn die precies de tegenovergestelde mening hebben.
 
Alsof er geen collega's met evenveel ervaring zouden zijn die precies de tegenovergestelde mening hebben.

En dát, waarde collega, is toch het mooie van dit platform? Professionals die hun, eventueel tegenstrijdige, ervaringen kunnen delen. Collegae in spé die uit al die ervaringen kunnen putten, en hun eigen conclusies trekken. En dat alles op een respectvolle manier. Dát is toch de essentie van Airwork?

De manier waarop jij je doel wilt bereiken is niet hetgeen waar mensen hier iets op tegen hebben.

Het probleem is dat jij hier als groentje een erg grote mond opzet en je arrogant opstelt tegenover mensen die een andere weg bewandelen

Exact. Ik ben ik het volledig eens met Hello. Ik respecteer V1 voor zijn manier van denken, maar zijn eigenwijze, allwetende toonje staat me niet aan.

Wederom back on topic. Ik weet uit eerste hand dat Stobart Air (voormalig AerArann) FO's met weinig ervaring heeft aangenomen na het succesvol voltooien van de ATR type rating. Het gaat hier om een vast contract. Of de ervaring op een turboprop al dan niet nuttig is, is een andere discussie.
 
Last edited:
Ik zou gewoon de duurste TR doen, dat schijnt het beste te zijn.

Verder heb ik ook nog een gerucht gehoord dat als je die torenhoge TR rekening bij de sollicitatie doet, samen met een kopie van je totale schuld = bijna gegarandeerd een baan joh! :)

Succes, er kan straks bijna niets meer fout gaan als je een of andere dure en waardeloze TR met 500 uur op je CV hebt staan, dat heeft namelijk bijna niemand! :rolleyes:

P.s. Disclaimer: bovenstaand is sarcastisch bedoelt, voor het geval dat je dat OOK niet begrepen hebt....

P.p.s. Zit net te denken, waarom doe je ze niet allebei joh? Fuck it! Wat kan jou die paar 1000 Euro schelen? Geen gerommel meer in de marge, geen halve maatregelen, smijt nog maar €50-60k in die bodemloze put!
 
Last edited:
Goh, het kan verkeren... We hebben nu de meest doorwinterde Airworkers, die (blijkbaar) liever hebben dat mensen betalen voor een typerating, dan dat ze zich (eventueel) via de cabine proberen op te werken.

Misselijkmakend, jongens.

Hulde V1Rotate, ik waardeer het zeer dat niet iedereen probeert via geld zijn weg naar de FO-seat te vinden.
 
Wilde nog meer zeggen maar deze idioot moet weer een stukkie sturen, breng jij me nog een koffie straks?:blabla:


Lekkere mentaliteit naar je collega's. Hoop voor je dat wij niet ooit samen vliegen want dan mag je er na de eerstvolgende landing direct uit. Maakt me weinig uit waar we dan staan. Wat een droevig niveau hier.
 
100% eens KL. Wat een arrogante eekhoorntjes-voer hier. En ik bedoel níet V1. Betalen voor TR is gemeengoed. Voor LT betalen gaat me echt 7 mijlslaars-stappen te ver. En van TP naar jet? Hoe lang is jouw overstap geleden?
 
Beetje olie op het vuur gooien: telt 500 uur microlight ook? En mijn hour building op de C152? Wel 250 uur PIC!
 
Back
Top