TOEKOMST ALS (vrouwelijke) PILOOT!!??

Bedankt voor alle info!! Ik wordt er jammergenoeg niet erg vrolijk van. Dat het een dure opleiding is was ik me erg goed van bewust, maar had echt een beetje goede hoop dat een baan vinden in de toekomst wat makkelijker zou zijn. Ik hoef echt niet rijk te worden later maar wil de schuld netjes kunnen afbetalen en een beetje relaxed leven. Ik ga me er verder in verdiepen en een hoop kritische vragen stellen. Hoe dan ook, piloot worden lijkt me nog steeds geweldig!! Als iemand nog meer tips of aanvullingen heeft hoor ik het graag!!
 
Ik zou je aanraden om het eens bij de NLS of EPST te gaan proberen. Met een diploma van een van twee die scholen heb je namelijk een grotere kans om bij een grote maatschappij aan de slag te gaan. En dat betekend ook een beter salaris en betere mogelijkheden om je schuld af te lossen.
 
Pim said:
Ik zou je aanraden om het eens bij de NLS of EPST te gaan proberen. Met een diploma van een van twee die scholen heb je namelijk een grotere kans om bij een grote maatschappij aan de slag te gaan. En dat betekend ook een beter salaris en betere mogelijkheden om je schuld af te lossen.

Dit zou ik dus niet doen want dan sta je meteen al met 50.000,- euro achter. Kijk toch gewoon even bij de RWL of Lufthansaschule (die betalen volgens mij nog steeds de hele opleiding). En je baankans na beiden is ook nog groter. Dit alles gebaseerd op NLS; EPST ken ik niet.
 
Ach ja de markt trekt op den duur wel weer aan, begint nu toch al. Nederland is gewoon k*t momenteel.
Maar bekijk het van de andere kant! Het is een mooi beroep en een baan vinden lukt wel alleen kan het varieren van 2 maand na je opleiding tot 2 1/2 , 3 jaar. En daarbij komt ook nog dat je pas over 2 jaar klaar bent voor de markt. Wie weet hoe het er dan uit ziet!

Scholen: ja NLS,KLS ed heb je in nl wel wat meer kans maar ja het blijft hoe dan ook moeilijk. Je moet buiten nl gaan denken. Europa daar moet je de eerste baan willen vinden. Later kun je altijd terug naar NL.

Ik wens je veel succes met je keuze en je weet het je kunt me altijd bellen! :D :rt:

Groeten,

Viper
 
Pinkd,

Veel reacties voor je, je ziet dat iedereen je een bepaalde kant op wil sturen.

Als je mijn advies wil -- kies een school waar je je goed bij voelt (JIJ moet die opleiding binnen 2 jaar afmaken)

MAAR

Vraag de school maar om keiharde cijfers waarvan zij de laatste jaren leerlingen hebben 'weggezet'. En dan zonder inspanningen van de leerling zelf, maar puur dat de school ze aan werk geholpen heeft.

De scholen die ik ken, die daarmee wel heel duidelijk resultaat hebben bereikt, zijn de 3 grote jongens. (KLS NLS EPST)

Heb zelf met precies dezelfde vragen gezeten (qua scholen dan he :grijns:

Aangenomen bij 1 school, in de selectie bij nog 2. En toch heb ik ook voor 1 van de grote 3 gekozen. Ga er ook eens kijken! Je moet ze zien, vind ik.

En wat space invader zegt -- ik hoor ook veel goede dingen over de Luftie school.

Succes!!!
 
Als ik jou was zou ik gewoon alle informatie van de scholen hier in nederland opvragen en dan gewoon je gevoel volgen, en niet te veel naar de MENINGEN hier luisteren. Er zitten hier bijna alleen maar negatieve doch soms ook positieve mensen. Die het allemaal niet met elkaar eens zijn omdat ze allemaal bijna een ander traject hebben gevolgd. Niet echt OBJECTIEF!! Dus gewoon lekker zelf gaan documenteren!!!
 
space invader said:
Dit zou ik dus niet doen want dan sta je meteen al met 50.000,- euro achter. Kijk toch gewoon even bij de RWL of Lufthansaschule (die betalen volgens mij nog steeds de hele opleiding). En je baankans na beiden is ook nog groter. Dit alles gebaseerd op NLS; EPST ken ik niet.

Ik ben van mening dat je het beste naar de KLS NLS of EPST kan gaan ivm de nazorg die zij leveren. Ik denk dat je pas echt goed "de boot" in gaat als je in nederland naar een school gaat van het kaliber DFA of Stella Avation Academy (niet lullig of kwetsend bedoeld). Voor zover ik weet zijn dat scholen die je weinig helpen bij het zoeken van een baan. Dan kan je beter naar WWE in Antwerpen gaan, die exact het zelfde diploma levert voor 55.000 euro ipv ruim 90.000.

Mijn bescheiden advies: Ga eerst proberen of je kunt beginnen met je opleiding bij een school die goed bekend staat (KLS, NLS, EPST), kan je daar de opleiding niet beginnen dan zou ik naar een school gaan die de prijs zo laag mogelijk houdt (zoals WWE, of naar amerika).

Besef echter wel dat ik absoluut geen professional ben, maar slechts iemand die zich nu ongeveer 9 maanden aan het oriënteren is op het gebied van FTO's.
 
Strut said:
Als ik jou was zou ik gewoon alle informatie van de scholen hier in nederland opvragen en dan gewoon je gevoel volgen, en niet te veel naar de MENINGEN hier luisteren. Er zitten hier bijna alleen maar negatieve doch soms ook positieve mensen. Die het allemaal niet met elkaar eens zijn omdat ze allemaal bijna een ander traject hebben gevolgd. Niet echt OBJECTIEF!! Dus gewoon lekker zelf gaan documenteren!!!

Wanneer noem jij iemand negatief? Als vliegers hier mensen waarschuwen voor de idioot hoge prijzen van opleidingen in Nederland? Zijn ze dan negatief? Wanneer iemand zegt, ga zelf goed kijken naar alle opleidingen in Nederland en maak dan zelf een keuze. Ben je dan positief? Je gevoel volgen bij een keuze voor een opleiding????? Je moet het zien als een business beslissing. Je gaat toch niet je gevoel volgen bij zo'n investering????

Ik denk dat mensen van begin 20 niet goed kunnen overzien hoeveel 100000 euro en meer netto schuld is. En dan zonder baangarantie.
Als je de Kls hebt gedaan, en je hebt het geluk en de kunde om bij de Klm binnen te komen, ja dan heb je een goede keus gemaakt. Maar is dat niet zo, dan zit je met een schuld van meer dan 120000 euro en moet je waarschijnlijk een nog een typerating betalen ook wil je ergens binnen kunnen komen. Komt dus neer op 165000 euro totaal schuld, min of meer. Dat betekent geen huis, geen leuke auto, geen kinderen (want die zijn te duur), geen leuke vakanties. Al je vrienden ( die rechten, geneeskunde, bedrijfskunde enz) hebben gestudeerd hebben inmiddels een leuk huis, kunnen goed leven en belangrijker hebben geen financiele zorgen. Ja ze besturen een bureau, maar mocht er een vliegerwannabee tussen zitten, kan hij altijd modulair alles bij elkaar sprokkelen en aftrekken van de belasting.

Kijk idd naar een opleiding als rwl of lufthansa in duitsland. Die markt is veel groter en check klassensites van deze scholen. Je kan dan zien dat ze bij mooie maatschappijen vliegen. Overweeg Ctc, ja komt maar 2.4% doorheen, maar lukt het, dat zit je goed.
 
Essential Erick said:
Ik ben van mening dat je het beste naar de KLS NLS of EPST kan gaan ivm de nazorg die zij leveren. Ik denk dat je pas echt goed "de boot" in gaat als je in nederland naar een school gaat van het kaliber DFA of Stella Avation Academy (niet lullig of kwetsend bedoeld). Voor zover ik weet zijn dat scholen die je weinig helpen bij het zoeken van een baan. Dan kan je beter naar WWE in Antwerpen gaan, die exact het zelfde diploma levert voor 55.000 euro ipv ruim 90.000.

Mijn bescheiden advies: Ga eerst proberen of je kunt beginnen met je opleiding bij een school die goed bekend staat (KLS, NLS, EPST), kan je daar de opleiding niet beginnen dan zou ik naar een school gaan die de prijs zo laag mogelijk houdt (zoals WWE, of naar amerika).

Besef echter wel dat ik absoluut geen professional ben, maar slechts iemand die zich nu ongeveer 9 maanden aan het oriënteren is op het gebied van FTO's.

Ik kan me wel vinden in jouw verhaal. Alleen de Nls zou ik persoonlijk niet doen. Als je gaat kijken waar zij hun mensen plaatsen dan zijn dit allemaal maatschappijen waar je sowieso je typerating moet betalen. Dat is al idioot, maar je hebt al meer dan 100000euro schuld en dan nog die typerating erachteraan. Je kan precies dezelfde opleiding doen bij AAE voor ruim 40000euro minder. 40000euro meer voor een cursusje en nazorg waarbij je veel geld moet betalen voor een typerating?
 
Inderdaad, ik heb ook de indruk gekregen dat de NLS op dit moment wat betreft nazorg de minst goede school is van de grote 3.
MAAR
Als je de NLS hebt gedaan krijg je wel 50% korting op je eerste typerating heb ik begrepen.
Ik vraag me echter af of clubs zoals Ryanair en Easyjet (waar je als nls'er toch wel terecht komt denk ik) onderscheid maken tussen NLS studenten en "derde rangs" scholen.
 
50% korting op bv een 737 rating is ongeveer 12000 euro. Dus zoveel is dit niet op een opleiding van meer dan 100000euro. Bij Easyjet komen lowtimers op dit moment ook alleen maar via ctc binnen. Dus via ctc wings of de ctc atp program. Er gaat een gerucht dat Ryanair niet zo happig meer is om nederlanders aan te nemen, omdat er een tijdje geleden een heleboel weer terug zijn gegaan naar Nederland. Maar via Rwl zijn er ook veel mensen bij Ryanair terecht gekomen, en die opleiding kost 55000 euro. Ik ben persoonlijk afgewezen bij de 2de ronde bij epst (toen ze nog het contract hadden bij ctc vond ik dit de allerbeste keuze) en in de eerste ronde bij de kls (mijn iq is blijkbaar te laag...:( naja ik kom er wel overeen) Achteraf gezien vind ik het niet zo heel erg dat ik afgewezen ben bij de kls, omdat je nu allemaal verhalen hoort dat er veel mensen worden afgewezen bij de sollicitatie bij de klm. Er daar doe je de kls toch voor, om binnen te komen bij de klm.
Ik kan niet aan borg komen, dus voor mij wordt het heel moeilijk om een geintegreerde opleiding te gaan volgen. Ik denk dat er voor mij niets anders op zit om te gaan werken met mijn bedrijfskunde opleiding (bijna klaar) en dan rustig modulair alles te gaan doen. Alles aftrekken van de belasting en geen schulden opbouwen. En dan hopen dat de vraag naar vliegers groeit de komende jaren.....Ik denk dat ik epst nog een keer probeer. De oxford opleiding is duur, maar goed en biedt mooie kansen om binnen te komen bij een engelse maatschappij.
 
Kan iemand mij vertellen welke nazorg de KLS precies levert? Het afgelopen jaar (en misschien zijn het er 2) heeft de KLM redelijk veel aangenomen van de KLS maar waar gaan de leerlingen heen als de KLM niemand meer nodig heeft?

De NLS levert inderdaad vliegers aan luchtvaartmaatschappijen waar je wel voor je eigen rating moet betalen maar als de grotere maatschappijen (zoals bijv Lufthansa) dichtzitten (de NLS leverde aan Lufthansa Cityline waarna men door kan stromen naar LH Classic) dan maar besluiten om niet te leveren uit principe? Welke maatschappijen in Europa nemen low-timers aan die niet hoeven te betalen voor hun rating? Dat zijn er erg weinig. Je kan natuurlijk een school kiezen die een link heeft met een maatschappij maar als die maatschappij niemand nodig heeft ben je net zover als de rest. Kies dan in ieder geval voor een opleiding die naam heeft en de contacten heeft.

Op dit moment is het gewoon normaal geworden dat je betaald voor je eerste baan. Het is krom maar het is zo. Maar welke scholen hebben low-timers bij maatschappijen aan de bak gekregen dit jaar. Zijn voornamelijk toch NLS, KLS en EPST. Dutchbird en HollandExel hebben behoorlijk wat mensen aangenomen maar naar mijn weten zijn die toch wat bepaalde scholen afgekomen.
 
ocho gardena

Jij hebt toch bij aeromadrid je opleiding gedaan? Ik zie dat je een 757/767 typerating hebt. Is het je dus gelukt om via uren maken als instructeur binnen te komen bij een maatschappij?
 
Maakt het uit waar ik mijn opleiding gedaan heb? Als ik het in de vrije markt gehaald heb krijg ik waarschijnlijk de opmerking dat ik het dus ook gered heb en als ik 1 van de 3 opleidingen gedaan dan ben ik weer promotor van die school omdat ik die weg heb gekozen. Laten we het in het midden houden dat houdt mijn mening objectiever voor diegene die dit topic gestart is.
 
Ik vraag dit puur uit interesse, maar ik begrijp dat je geen discussie wil ontketenen en eventueel reclame maken. No problem
 
Essential Erick said:
MAAR
Als je de NLS hebt gedaan krijg je wel 50% korting op je eerste typerating heb ik begrepen.
Ik vraag me echter af of clubs zoals Ryanair en Easyjet (waar je als nls'er toch wel terecht komt denk ik) onderscheid maken tussen NLS studenten en "derde rangs" scholen.

Erick E,
het verhaal klopt; ik (NLS) heb zelf een prachtige placemat die mij het recht verschaft de TQ voor de helft v/d prijs te doen. Het probleem is, dat dit tot nog toe bij GEEN ENKELE maatschappij werkt. Goed, iets genuanceerd: ik heb nog geen verhaal gehoord van iemand die daadwerkelijk de korting kreeg. Je moet vaak je voucher wel inleveren, de maatschappij krijgt de korting, jij betaalt de 'normale' (=schofterig hoge) prijs.
Je kan wel zelf naar CAE gaan om zomaar een type te gaan halen, maar je weet welke risico's hieraan verbonden zijn.

Ik wil de NLS niet natrappen, absoluut niet; het is een prima school, maar ik zeg niet dat andere scholen slechter zijn. Ik weet het ook niet. Maar zomaar een andere school als 'derderangs' bestempelen vind ik vrij kort door de bocht. De nazorg van de NLS, wat hier in dit topic al gezegd wordt, vind ik ook vrij waardeloos. Er bestaat een wachtlijst. Punt. Het klopt met de term. Wachten. Voornamelijk voor Ryanair. Easyjet kom je voorzover ik weet alleen via het CTC-traject mogelijk binnen.

Nogmaals, ik vind niet dat de NLS een slechte school is. De nazorg regel je zelf. En betalen voor een type: slechte zaak, maar een echt alternatief is er niet. Je kan uiteraard instructeur ergens worden, maar de algeme huidige aanname eisen bij de jet-maatschappijen zijn bekend, lijkt me.

De garoeten,

EFISH
 
Ik ben van mening dat als dit is wat je wilt, je het gewoon moet doen. En dan bij de school van die je zelf aanspreekt.

Dat geleuter over schulden, die krijg je bij elke school. En of het nou 50000, 100000 of 120000 is maakt dan ook niet meer uit, want als je geen baan krijgt zit je bij alledrie de bedragen in de penarie :)

Moest ik even kwijt

Groeten,
Steven
 
E-Fish said:


Ik wil de NLS niet natrappen, absoluut niet; het is een prima school, maar ik zeg niet dat andere scholen slechter zijn. Ik weet het ook niet. Maar zomaar een andere school als 'derderangs' bestempelen vind ik vrij kort door de bocht. De nazorg van de NLS, wat hier in dit topic al gezegd wordt, vind ik ook vrij waardeloos. Er bestaat een wachtlijst. Punt. Het klopt met de term. Wachten. Voornamelijk voor Ryanair. Easyjet kom je voorzover ik weet alleen via het CTC-traject mogelijk binnen.


EFISH

Hetzelfde heb ik meer gehoord van NLSers en KLSers.
Trouwens; de collegae die het zich toch het meest slap lachen zijn diegenen die zichzelf zo goedkoop mogelijk een JAA CPL met ATPL theorie geregeld hebben en daarna uurtjes zijn gaan boren in Afrika of Z-Amerika. Die waren meestal in ca 4/5 jaar klaar; hadden geen opleidingsschuld en voldoende uren om niet meer ab-initio te heten. Daarnaast konden ze solliciteren vanuit een 'baan' en zonder studieschuld wat het geheel stukken zonniger maakt. Had ik nu voor de keus gestaan en dit geweten dan was dit de weg geweest!

En in het ergste geval heb je een prachtig avontuur gehad ipv een molensteen om je nek....
 
Steven said:

Dat geleuter over schulden, die krijg je bij elke school. En of het nou 50000, 100000 of 120000 is maakt dan ook niet meer uit, want als je geen baan krijgt zit je bij alledrie de bedragen in de penarie :)

Moest ik even kwijt

Groeten,
Steven

Dat is straks het verschil tussen 2500 / 5000 en 6000 euro per jaar netto aflossen op je krantenwijk. Het verschil merk je meteen als je in de situatie hebt gezeten die jij klaarblijkelijk niet kent.

Moest ik even kwijt
 
Aan de andere kant is het ook weer zo dat, vooral de KLS, het fianciële risico wat je neemt behoorlijk afdekt met het garantiefonds. In het meest negatieve geval betaal je in je eerste jaar na de opleiding ongeveer 6.000 euro om je schuld niet te laten groeien. De 4 jaar die daar op volgen doet het garantiefonds dat, waardoor je 4 jaar de tijd hebt om een oplossing te zoeken voor je schuld.
 
Back
Top