TOEKOMST ALS (vrouwelijke) PILOOT!!??

pinkd

New member
hallo allemaal!!

Ben net nieuw hier. Ben 24 jarige vrouw die heel graag piloot wil worden. Heb na mijn VWO een HBO-opleiding afgerond (richting vastgoed) en heb al deelgenomen aan selecties bij de KLS. Ik ben daarbij niet door de grading gekomen. Ik heb nu net de grading in Teuge gedaan (Stella Aviation Academy) en dat ging goed en moet ik waarschijnlijk op gesprek komen. Nu heb ik een aantal belangrijke vragen:

1) Ze zeggen dat er over 3 jaar een tekort is aan piloten (ABN AMRO heeft hier onderzoek naar gedaan?), het klopt toch dat de luchtvaart branche voor de toekomst positief is gestemd?

2) De opleiding is erg duur, nu hoor ik veel mensen op dit forum over de type rating die ook duur is en vaak zelf betaald moet worden. Nu hoorde ik bij Stella dat maatschappijen het liefst studenten hebben die net van de opleiding komen en dus heel goed in de procedures zitten. Dus dat je beter geen vlieguren kan gaan maken in Amerika, want dan ga je "slordiger" vliegen. Klopt dit?

3) Als je dan uiteindelijk een baan hebt gevonden, enig idee hoe lang het duurt voor je je schuld hebt afgelost?

4) Er zijn maar weinig vrouwen die een opleiding tot piloot volgen (snap ik niet!), heb je daar voordeel/nadeel van of maakt het niet echt uit? En is het ook mogelijk om later parttime als piloot te werken?

Ik hoop op veeeeeel reacties!!!!

Alvast bedankt!
 
ad 1) Hahahahaha!!!!! Stella toch... Dat wordt al jaaaren gezegd
ad 2) Hahahahaha!!!!! Stella toch... Maatschappijen hebben tegenwoordig het liefst mensen met vééél big-jets ervaring die prima in hun uren zitten (en in hun procedures dus ook)
ad 3) Reken op een jaar of 10, 15, afhankelijk voor wat voor aflossing je kiest
ad 4) Maakt níets uit. Parttime vliegen bij een maatschappij kan soms, maar dan afhankelijk van de maatschappij en na veel senioriteitsjaren.

Sorry voor de (terechte) cynische reactie op Stella's vindingrijkheid.

Koen
 
hey Pinkd,

1 wat betreft het onderzoek van de ABN en de reultaten daarvan kan ik je niet mee helpen, omdat ik de situatie in Nederland niet ken. Ik denk dat de luchtvaart wel weer in een opwaardse spiraal zit, mensen durven weer te vliegen en de economie trekt weer aan dus dat bied kansen.

2. Als je in Europa vliegt en je bent van plan om voor Europeese maatschappijen te gaan vliegen dan is het voor hun makkelijker te verrifieren waar je gevlogen hebt dan in Amerika. Ik denk dat het een bulshit verhaal is om te zeggen dat als je in Amerika gaat vliegen dat je het slordiger doet.

Maatschappijen zijn er zeker wel happig op dat je vliegervaring hebt en de meeste vragen ook een minimum aantal uren en tegenwoordig zie je ook steeds meer dat men een typerating vraagt. Heb je die niet dan maak je simpelweg minder kans
(als een ander wel een typerating heeft)

3. Het is moeilijk te zeggen hoe snel je na je opleiding je schuld hebt afgelost. Als je geluk hebt kan dat binnen 6 a 7 jaar en als je pecht hebt kan het heel lang duren. Het hangt van een aantal factoren af, hoe snel je een baan vind, positie (SO of FO) type etc.
 
Hallo,

Als je Duits goed is, probeer dan eerst de Lufthansa flightschool selectie te doorlopen. Alle info op de LH site.

Het is in deze slechte tijd zeer belangrijk om op een "wachtlijst" te komen nadat je je opleiding hebt afgerond. Ook al duurt het gemiddeld nu 2 tot 2,5 jaar, je bent op een gegeven moment aan de beurt!(In dit geval in de meest positieve letterlijke zin van het woord.. ;) )

De enige vliegscholen die zo'n lijst hanteren zijn (In Nederland!):
KLS
NLS
EPST

DE REST DOET NIETS VOOR JE!!

Veel succes,

Grtz
Vne-j
 
Vne- junkie said:

De enige vliegscholen die zo'n lijst hanteren zijn (In Nederland!):
KLS
NLS
EPST

DE REST DOET NIETS VOOR JE!!

Veel succes,

Grtz
Vne-j

Pinkd, ik dacht bij het lezen van je eerste post "waarom is ze dan niet naar EPST of de NLS gegaan?!". Wat betreft de nazorg zijn dit inderdaad de betere scholen. Ik begrijp dat je al ver in de selectie van RvdS (sorry, Stella Aviation Academy :grijns: ) bent, maar zou je het niet nog eens overwegen?? Kan je een hoop ellende besparen qua afbetaling.
 
Hallo Stella!

1. Kijk eerst eens goed rond voordat je begint. De Nederlandse scholen zijn in het algemeen 2x zo duur als scholen in het buitenland.

2. Scholen in het buitenland leiden je minstens net zo goed op.

3. Bijna de hele Nederlandse vliegwereld is ondertussen buitenlands.

4. Je kansen op een baan in het buitenland zijn vele malen hoger.

5. Je kansen op een financieel goede baan (waarbij je naast je aflossen ook nog een boterham kunt eten) zijn in de luchtvaart ondertussen een stuk kleiner dan bijvoorbeeld met een HBO vastgoed opleiding.

6. Wachtlijsten brengen je geen garantie op een baan. Alleen een garantie op wachten.

7. Wat je bij de (Nederlandse) vliegscholen te horen krijgt moet je per definitie in twijfel trekken.

8. Datzelfde geldt voor de ABN-AMRO inzake luchtvaart leningen.

9. Houdt tegenwoordig rekening met een extra 50.000 euro aan extra investering naast je vliegschoolkosten.

10. Kijk nog eens goed naar punt 1.

En als antwoord op je vragen;

I Veel slechter als afgelopen jaren kan het inderdaad niet. Toch kan alles bij een grote aanslag ergens meteen weer instorten en honderden of duizenden werkloze piloten creeren. Die eerder worden aangenomen als een ab-initio.

II Heb ik niets van gemerkt bij mijn selectie.

III Dat hangt voornamelijk af van hoe goed je bovenstaand punt 1 hebt bekeken.

IV Als vrouw heb je een voordeel bij sollicitaties doordat veel bedrijven graag een bepaalt percentage vrouwen willen hebben terwijl er weinig de opleiding volgen.
Parttime werken kan ook maar wellicht niet bij elk bedrijf. Hoewel ik me niet voor kan stellen dat het afhankelijk gemaakt kan/mag worden aan senioriteit.

Succes
 
Re: TOEKOMST ALS (vrouwelijke) PILOOT!!??

pinkd said:
hallo allemaal!!

Ben net nieuw hier. Ben 24 jarige vrouw die heel graag piloot wil worden. Heb na mijn VWO een HBO-opleiding afgerond (richting vastgoed) en heb al deelgenomen aan selecties bij de KLS. Ik ben daarbij niet door de grading gekomen. Ik heb nu net de grading in Teuge gedaan (Stella Aviation Academy) en dat ging goed en moet ik waarschijnlijk op gesprek komen. Nu heb ik een aantal belangrijke vragen:

1) Ze zeggen dat er over 3 jaar een tekort is aan piloten (ABN AMRO heeft hier onderzoek naar gedaan?), het klopt toch dat de luchtvaart branche voor de toekomst positief is gestemd?

Denk dat Stella hier "luchtkastelen" onderzoek over heeft gedaan, en haar resultaten aan de ABN heeft gegeven. Niks meer, niks minder dus! vraag maar aan mij, en aan m'n collega beroepspiloten op het forum hier, dat "tekort" roepen ze al jaren! geloof me dat tekort gaat er niet komen 1,2 3.. Hoogstens een tekort aan mensen met 3000 command uren en een type ergens op IVM uibreidingen etc.





pinkd said:
2) De opleiding is erg duur, nu hoor ik veel mensen op dit forum over de type rating die ook duur is en vaak zelf betaald moet worden. Nu hoorde ik bij Stella dat maatschappijen het liefst studenten hebben die net van de opleiding komen en dus heel goed in de procedures zitten. Dus dat je beter geen vlieguren kan gaan maken in Amerika, want dan ga je "slordiger" vliegen. Klopt dit?

Dat is bullshit 1e klas!!!! op een enkel geval na, en dit is echt een enkel geval vandaag de dag, ziet een maatschappij het liefst mensen met ervaring (uren)! en een type opzak..

Wie denk je trouwens, over het algemeen, zal er beter in de procedures zitten.. Iemand met een paar jaar werkervaring en 3000 uur, of iemand met 180 uur die net z'n examens heeft gedaan? en hardball IMC enkel kent van plaatjes in zn boeken..

Sloridiger vliegen? Zo heerlijk naief is dat.. Ja hoor, in het land waar ze vliegen hebben uitgevonden, en waar boeing vandaan komt, vliegen ze inderdaad een stuk slordiger als op Teuge.. Wat een bullshit. Laat me raden, ze kunnen je het Ameriflight traject niet meer aanbieden, omdat ze de visa's na 9/11 niet meer rond kunnen krijgen? dus is amerika vliegen gelijk minder? hmmm Echt gelul dus.. Aan de andere kant, als je een baan "koopt" wat in de VS inderdaad kan, kun je dus een x aantal honderd uur als f/o "werken" op een operatie (lees: vliegtuig) waar je nieteens op nodig bent.. Als je dan ook nog eens, niks meer en minder doet als de gear lever bedienen, ja dan leer je daar inderdaad niet veel van..

Other then that, is het zo heerlijk Hollands naief om te denken dat wij alles beter kunnen. Geloof me.. Bullshit!








pinkd said:
3) Als je dan uiteindelijk een baan hebt gevonden, enig idee hoe lang het duurt voor je je schuld hebt afgelost?

Ik heb vrij snel een baan gevonden (godzijdank) en ben vrij snel klaar met afbetalen, als het zo doorgaat.. In ongeveer een jaar of 5/6.. Heb nog zo'n 40k te gaan.. Maargoed, als ik geen baan had, en een veel grotere schuld , kon het zomaar 10/20 jaar duren..





pinkd said:
4) Er zijn maar weinig vrouwen die een opleiding tot piloot volgen (snap ik niet!), heb je daar voordeel/nadeel van of maakt het niet echt uit? En is het ook mogelijk om later parttime als piloot te werken?

Ik hoop op veeeeeel reacties!!!!

Alvast bedankt!

Kom naar Amerika! no shit! hier MOETEN ze een x aantal vrouwen per jaar aannemen! hoe bedoel je discriminatie.. United nam 5 jaar geleden vrouwen aan met rond de 1000TT en mannen met rond de 5000... In Europa zal het weinig verschil uitmaken..

re part-time: hangt van de maatschappij af.. Bij een aantal (lees: sommige) weet ik dat dit wel kan..

Succes!
 
Last edited:
Nu ik je post lees, komt het inderdaad allemaal weer bovendrijven wat een BS ze durven te verkopen tijdens dergelijke praatjes..

Anyway, het is heel goed van je dat je o.a. hier komt vragen om meningen van mensen die los staan van instellingen.

Neem de info die je hier vind met een korrel (of grammetje zoals onze ex AH vliegers op dit forum vandaag de dag zeggen :grijns: ) zout. En probeer tevens "face to face" met oud leerlingen te praten van scholen (DIE DUS NIKS MEER MET DIE SCHOOL TE MAKEN HEBBEN) zodoende kun je een breed en reeel beeld vormen van wat en hoe..

Er leiden velen wegen naar rome, je moet gewoon je papiertjes halen bij een school waar jij je goed bij voelt, en weten dat je daarna een 98% kans hebt dat je er daarna zelf voorstaat!

succes!
 
Bel Stella morgen op en vraag ze of je 30 telefoon nummers van ze mag hebben van ex-studenten die Stella aan een baan heeft geholpen de afgelopen 6 maanden.. Als je die krijgt, en ze zeggen allemaal dat het waar is (en mailen een cv naar je) neem ik je een half jaar lange elke dag uit eten naar een restaurant naar keuze :grijns:

By the way, als je er 7 a 8 krijgt zou het mij verbazen..

En als ze dat een rare vraag vinden... Zo raar is het niet voor iemand die op het punt staat 220.000 gulden bij ze te investeren!!

Feiten voor je over de Nederlandse markt:

(disclaimer: volg het allemaal ook op een afstandje, en van horen zeggen van collega's en oud klasgenoten, dus verbeter me als ik er naast zit!)

KLM: neemt als ze low-timers aannemen op het moment nog (maar wat brengt de toekomst onder de franse vlag?) enkel ex-studenten aan van de kls, aangezien deze voor een x aantal studenten nog preffered supplier is.. 1 op de 4 ex-kls sudenten worden echter niet aangenomen bij de KLM na hun opleiding..

Martinair: neemt enkel mensen met type aan en ervaring on type. Tevens hebben ze een paar ex marine vliegers aangenomen.. Daarvoor wat mensen van Sabena en schreiner (type + uren dus)

Transavia: wil uren zien. En neemt de komende tijd niet meer aan. Gerucht gaat dat je binnenkort zelf je type mag dokken, op opzak dus moet hebben voordat je kunt solliciteren..

HE: als je geld hebt, (35 of 45.000 euro) en je heb een leuk gesprek bij de baas, kun je beginnen met werken voor ze.. Als je dus dat GELUK (want er zijn er veel met weinig uren die dit willen) heb, mag je dus 45k boven op je huidige studieschuld gooien, voor je eerste baan.. Om vervolgens 17 of 2300 euro per maand te verdienen. Hoop onzekerheid en gezeik nu oa door het DBR gebeuren..

Zo de afgelopen 3 berichten heb ik mijn bescheiden 2 cents even voor je op papier gezet :grijns: voor de rest sluit ik me helemaal aan bij punt 1 en 2 van Koenemans.

FD
 
Last edited:
Flying Dutchman bedoelt, forget de veel te dure Nederlandse scholen en ga naar het buitenland. Bijvoorbeeld in Belgie, waar je precies hetzelfde europese papiertje krijgt en net zo veel mooie verhalen, maar dan voor de helft van het geld.
Kijk bijvoorbeel eens hier:
http://www.whitewingseurope.be/wwe/nl/
http://www.bafa.be/

Of ga toch maar naar amerika, maar houdt dan rekening met een goop geklooi met visa, conversie naar een europees brevet ed.

Het Airline Pilot Programme van European FLight training (http://www.flyeft.com/app/index.html) ziet er heel aantrekkelijk uit, misschien dat je zoiets kan overwegen. Ik heb geprobeerd via dit board wat mensen te verleiden hun ervaring met deze school met ons te delen, maar heb nog niks terug gekregen :rolleyes:

Ik ben net als jij bezig met het uitzoeken van een goeie school, en bovenstaande is wat ik zoal tegen kwam.

FD, ik lees iedere keer weer met plezier jouw posts over hoe (sterretjes) de Nederlandse markt is. Maar helaas weten de scholen iedere keer weer al hun klassen te vullen...
 
Flying Dutchman said:
KLM: neemt als ze low-timers aannemen op het moment nog (maar wat brengt de toekomst onder de franse vlag?) enkel ex-studenten aan van de kls, aangezien deze voor een x aantal studenten nog preffered supplier is.. 1 op de 4 ex-kls sudenten worden echter niet aangenomen bij de KLM na hun opleiding..
FD [/B]

als je niet weet waar je het over hebt, zeg dan niets.
90% is gewoon aangenomen afgelopen jaar (van de paklijst).
 
wel de kleine letters lezen he.. Ik citeer nog even van m'n eigen post:

"(disclaimer: volg het allemaal ook op een afstandje, en van horen zeggen van collega's en oud klasgenoten, dus verbeter me als ik er naast zit!)"

En dit is een quote van je eigen collega:

" Officiële wachtlijst bestaat niet meer, aangezien er geen "baangaranties" meer door de KLM worden afgegeven. Wat ik begrepen heb, is dat de leerlingen die nu afstuderen op een lijst worden gezet. Zodra KLM dan mensen nodig heeft, krijgt zij de "CV's" van die ex-leerlingen van de KLS. Dan worden zij door de KLM uitgenodigd voor een aanname-gesprek. Er is geen garantie dat je wordt aangenomen. Ik heb zelfs gehoord dat er de laatste tijd meer mensen worden afgewezen op het uiteindelijke aanname-gesprek bij de KLM. "

Kwentje,

Succes met je zoektocht trouwens! wil je er graag meer info over geven, maar weet niks van die school! probeer je vraag anders eens te stellen op pprune.org of flightinfo.com

Ik weet er verder niks van, maar afgaande op een aantal berichten op dit board, zou ik ook eens een kijkje nemen bij WWE?.. Het is allemaal wel te doen via de VS, maar het is een hoop gedoe, geloof me. Succes!

FD
 
Last edited:
(quote) koenemans
further climb
Registered: Oct 2000
Location: Nederland
Posts: 404
ad 1) Hahahahaha!!!!! Stella toch... Dat wordt al jaaaren gezegd
ad 2) Hahahahaha!!!!! Stella toch... Maatschappijen hebben tegenwoordig het liefst mensen met vééél big-jets ervaring die prima in hun uren zitten (en in hun procedures dus ook)
ad 3) Reken op een jaar of 10, 15, afhankelijk voor wat voor aflossing je kiest
ad 4) Maakt níets uit. Parttime vliegen bij een maatschappij kan soms, maar dan afhankelijk van de maatschappij en na veel senioriteitsjaren.

Sorry voor de (terechte) cynische reactie op Stella's vindingrijkheid.

Koen




zeg koen, je doet het net overkomen alsof stella de enige is die luchtkastelen belooft. noem mij liever 1 school die dat niet doet!

m.h.
 
milehigh said:
zeg koen, je doet het net overkomen alsof stella de enige is die luchtkastelen belooft. noem mij liever 1 school die dat niet doet!

m.h. [/B]


Dat is niet relevant, aangezien dit topic volgens mij over Stella gaat. Maar je hebt er wel gelijk in, allemaal een pot nat. Ik zou zeggen, ga lekker naar Amerika of naar Aeromadrid of zo, voor veel minder geld dezelfde opleiding.

Grt,
Flying Circus
 
Ik zou zeggen, ga lekker naar Amerika of naar Aeromadrid of zo, voor veel minder geld dezelfde opleiding.

Grt,
Flying Circus [/B]


naar america heb je gelijk in. zeker met de huidige dollar koers wordt het steeds meer aantrekkelijker. en denk dan zelfs dat je met het geld dat je bespaart een leuke type kan kopen voor een maatschappij als ze er om vragen.

lees goed wat er allemaal geschreven staat in deze topic. heel zinvolle info

cheers
 
Inderdaad zijn er wel meer scholen die onzin verkopen om leerlingen te lokken, maar het gaat HIER dus om de uitspraken waaraan Pinkd refereert en waarnaar ze vraagt, de uitspraken van Stella dus. En die zijn wel heel bizar en onwaar als ze stellen dat maatschappijen het liefst piloten hebben die net van de opleiding komen. Prefereren boven wat? Een ex-Stella vlieglesser boven een Swissair/KLM/BA/Sabena- captain prefereren of zo? Laat me niet lachen.
Maar nogmaals Milehigh, je hebt gelijk als je stelt dat meer vliegscholen dit doen. Maar daar ging het hier even niet om.

Met hoogachting!
 
Uren, uren en nog eens uren is het enige wat je nodig hebt om een goede job te krijgen. Maar als je een vrouw bent en je bent goed in "bepaalde handelingen" kun je je misschien wel ergens naar binnen "lullen"

Mzzl
 
clipper said:
naar america heb je gelijk in. zeker met de huidige dollar koers wordt het steeds meer aantrekkelijker. en denk dan zelfs dat je met het geld dat je bespaart een leuke type kan kopen voor een maatschappij als ze er om vragen.

lees goed wat er allemaal geschreven staat in deze topic. heel zinvolle info

cheers
Aeromadrid is de school waar ik mijn vliegopleiding heb gevolgd en dat is me erg goed bevallen.
Was binnen 1 maand aan het werk als f/o (maar niet met hulp van de school hoor!) en de prijs / kwaliteit verhoudingen zijn goed te noemen! Ook daar mijn busrating gehaald.
 
Ranzig, Pornokoning. Probeer normaal te doen en je taal en grappen binnen de perken te houden.
 
Sorry Sorry Sorry, was in een vervelende bui maarrrr heb net weer te eten gehad dus het moet nu weer goed gaan.

Zal me gedragen!
 
Back
Top