TOEKOMST ALS (vrouwelijke) PILOOT!!??

space invader said:
Dat is straks het verschil tussen 2500 / 5000 en 6000 euro per jaar netto aflossen op je krantenwijk. Het verschil merk je meteen als je in de situatie hebt gezeten die jij klaarblijkelijk niet kent.

Moest ik even kwijt

Maar dan vind ik het toch raar dat KLS/EPST allemaal roepen dat de piloten die van hun opleiding afkomen binnen 1 1/5 a 2 jaar een baan hebben gevonden. Of is dat niet waar?

Groeten,
Steven
 
Steven said:
Maar dan vind ik het toch raar dat KLS/EPST allemaal roepen dat de piloten die van hun opleiding afkomen binnen 1 1/5 a 2 jaar een baan hebben gevonden. Of is dat niet waar?


:1855: :1855: keep on dreamin' :grijns: :grijns:
 
"Ik ben van mening dat als dit is wat je wilt, je het gewoon moet doen. En dan bij de school van die je zelf aanspreekt.

Dat geleuter over schulden, die krijg je bij elke school. En of het nou 50000, 100000 of 120000 is maakt dan ook niet meer uit, want als je geen baan krijgt zit je bij alledrie de bedragen in de penarie

Moest ik even kwijt

Groeten,
Steven"
---------------

Steven,

Als je geen baan hebt, is het verschil tussen 50k en 120k ENORM!!!

En antwoord op je vraag.. Tuurlijk zeggen scholen dat! ze proberen je iets aan te smeren! (een opleiding)



En dat eeuwige geneuzen over vrije markt VS 120K scholen.. Big flip'n deal..

Voor sommige werk een school van 120K, voor sommige werkt VM.. Iedereen probeerd hier z'n eigen keuze te verdedigen, terwijl we met z'n alle met het zelefde papiertje opstraat staan om een baan te vinden..

Voor mij heeft VM gewerkt, ben ongv 55/60K kwijt. En voor dat geld was m'n JAA en FAA begroo (duurste was nog de JAA theorie in NL TWV 10K !!!)

Als het niet gewerkt had, zat ik nu taxi te rijden en donuts te eten, en was ik aan het balen..

Waarom VM gekozen? met name omdat m'n ouders destijds niet wilden dat ik 120k ging investeren ergens in.. (ja ik was bij 2 vd "grote" scholen door de keuringen heen gekomen, oa bij die "wij verkopen dromen in het blauw school uit Gruning")

En als 17-jarige hebben je ouders (in mijn geval) nou eenmaal een hoop te vertellen.. Zeker als je zelf ongeveer 50 gulden opzak hebt, en het gaat om 220.000 NLG..

Er zijn VM-ers op deze aardkloot die nog geen Cessna in de lucht kunnen houden, En er zijn ex ab-intio studenten waarvan je je afvraagd of ze nog erger kunnen poepen in hun broek als ze door een wolk heen vliegen.

We hebben allemaal het zelefde papiertje, dus voldoen allemaal aan dezelefde eisen.. De meeste maatschappijen zal het geen *** uitmaken waar jij je papiertje gehaald hebt.. als je maar als persoon binnen hun bedrijf past, heb laten zien dat je de sim niet molt tijdens een grading, en vandaag de dag 45k in je broekzak hebt..

Ik geef toe (ja idd omdat ik het zelf meegemaakt hebt) dat een VM route meer van je vraagd, en dat je er inderdaad sneller een grote jongen van zult worden. Ook al denk je dat het een hele tour is van utrecht naar Gruning, waar je voor het eerst in leven op kamers gaat, geloof me als je in je uppie (zonder broker) naar het buitenland gaat en alles zelf moet regelen is dat een stuk zwaarder.

Moraal van het verhaal is en blijft dat er meerdere wegen naar Rome lopen.. Big deal of je via de A4 naar SPL bent gegaan of via Zimbabwe dust road 45..

Als je ergens bent aangenomen, weet je dat je het goed hebt gedaan.. Simpel.


Nazorg.. Blijft een mooi woord he? geef nou eens concrete voorbeelden! NLS? wat hebben ze aan nazorg gedaan voor hoeveel man de afgelopen 6 maanden??? KLS??? EPST???
 
Last edited:
Als je klaar bent met je opleiding en je kan via CTC in hun pool komen ben je zo goed als verzekerd van eenjob. Ze hebben net een vliegschool gekocht dus ik zou eens naar hun traject informeren. Is heel goed geregeld! Vriend van mij gaat nu bij Channel Express op de 737 beginnen
 
Ik denk (en dat is uiteraard puur een mening) dat als je WEET dat een school Je NIET zwart op wit kan geven dat ze je aan een baan gaan helpen binnen zoveel maanden/jaren, en je wilt perse in Europa je papieren halen, dat het dan logisch is dat je voor de goedkoopste optie gaat (WWE?) zodat je zo min mogelijk (financiele) problemen hebt als je op banenjacht bent..

Of ga er een jaar tussen uit en leer Duits, en probeer de school van LH.. Sterker nog, doe dat eerst, en als dat niet lukt probeer je bovenstaande..

Als ik nu weer op nul zou staan, zou ik LH proberen, of Oxford of WWE (of iets dergelijks) en daarna CTC proberen.. Tenzij (NLS, KLS of EPST) me zwart op wit kan geven dat ik een type ergens op krijg en minimaal 500 uur oid..

Voor de (ex?) EPST mensen hier, plaatst EPST nog studenten bij een mij? of enkel een x-aantal studenten per klas? hoe werkt dat bij de EPST? of doen ze dit helemaal niet meer?

Happy landings.
 
Ik geloof niet dat er veel scholen zijn die zwart op wit een baangarantie geven. De LH school is er een. CTC McAlphine is de tweede. En voor mensen nu gaan roepen dat de selectie zwaar is bij CTC en dat ze maar een beperkt aantal mensen aannemen etc... ja dat is allemaal correct. Maar doordat ze maar een paa man aannemen heb je ook die baangarantie.

Wat scholen doen voor nazorg..!! Ik heb zelf een aantal vliegscholen van binnen en van buiten gezien en weet dat er weinig tot zeer weinig voor afgestudeerde studenten gedaan wordt. Ik heb het niet over de 'grote 3' , daar heb ik nooit gewerkt, maar wel veel studenten van gesproken.
EPST bracht zijn studenten via CTC onder bij vnl. engelse maatschappijen. Die samenwerking is echter over en weet niet wat ze nu doen....!!

Van KLS en NLS hoor ik (en ik denk iedereen - kijk maar hier op het ppb) verschillende verhalen. Ze hebben wachtlijsten en ja, sommigen van die lijsten krijgen een baan. Maar is dat puur door de school of doordat ze zelf hun nek uitsteken. En hoeveel van al de afgestudeerden hebben een baan en binnen welke tijd...???

Ik heb zelf het VM traject bewandelt, heb in USA gezeten, instructie gegeven en zit nu bij een mooie maatschappij. KLS/NLS is dus geen vereiste...... Mijn hele opleiding met FI en uitgebreide MCC koste minder dan 60k .... dat is de helft wat je bij die scholen kwijt bent. Is het dat waard....??

Aan U de keus.....

Happy landings

LuB :rt:
 
Ik ben zelf EX-EPST-er en vlieg nu al weer 3,5 jaar op de B737 bij easyjet. Toen ik mijn opleiding deed had EPST nog een contract met CTC. Dat was perfect. Alles was voor je geregeld inclusief de taxi om je naar het interview te brengen. Iedereen die ik ken en de opleiding via EPST heeft gedaan zijn gelijk doorgestroomd naar de 737,757 , BA146 of de airbus.

Nu doet EPST het op eigen houdje en ze timmeren hard aan de weg en hebben goede contacten met maatschappijen. Dick Verburg heeft naar ons toe altijd zijn beloftes nagekomen en heeft niets beloofd wat hij niet waar kon maken en daar ben ik hem nog steeds dagelijks erg dankbaar voor!

Hoe het EPST momenteel werkt en wie er waar aan de slag is gegaan weet ik niet. Dat zou je misschien aan iemand anders kunnen vragen.
 
Als EPST nogsteeds dergelijke programma's heeft, lijkt EPST me een van de betere scholen in NL.. Maar nogmaas, heb geen flauw idee.. Huidige EPST studenten hier op het PBB?

Of beste meelezers van het EPST bestuur, allicht dat u even het een en ander wilt toelichten over uw programma?

FD
 
Ik snap dat mensen verschillende ervaringen hebben met verschillende scholen, dat is logisch. Maar ik vind het raar dat scholen tijdens voorlichting beloftes doen die ze niet na kunnen/zullen komen. Dit is toch controleerbaar? Dan worden ze (lijkt mij) toch door verschillende 'instanties' op de vingers getikt, dit is toch in een contract verwerkt? Je wordt anders gewoon misleid.
En houden de mensen die de opleiding niet bij een integrated school gedaan hebben ook rekening met de verblijfskosten? Sommige opleidingen hebben zeker een lagere prijs, maar daar moet je wel zelf voor een verblijf, tickets etc. zorgen en kom je uiteindelijk niet heel veel lager uit. Dingen die bijvoorbeeld bij een EPST in principe bij de prijs inbegrepen zitten.

Als laatste is de grootste factor die meespeelt bij het vinden van een baan je eigen presentatie.

Ik heb zelf het idee, ik wil dit omdat ik van vliegen hou, nergens anders om. Dus als ik klaar ben met de opleiding wil ik zsm vliegen. Of dit op een Boeing is of op een Fokker maakt mij niks uit. Dus kies ik voor de opleidng waar je de meeste kans hebt om aan de bak te komen. Of dit dan 100000 of 120000 kost, bij KLS, NLS of EPST is, tjaa....

Maargoed, het makkelijkste is natuurlijk om te vragen, wie heeft zijn opleiding bij KLS/EPST/NLS afgerond en heeft niet binnen 2 jaar een baan gevonden?

En is het leven niet 1 groot risico?

Groeten,
Steven
 
Ik denk dat hier wel duidelijk is geworden dat het een moeilijke keuze is maar die wel heel belangrijk is.
Om je toch een beetje te helpen:

- Kies een vliegschool waar je je happy voelt en waarvan jij het idee hebt dat het die ton meer dan waard is.

- Ze doen allemaal hetzelfde, namelijk jou opleiden maar probeer te kijken naar hun unique selling points, waarom je voor hun moet kiezen en niet voor een ander en vergelijk deze met jou wensen.

- Kijk ook eens in het buitenland, je brevet is europees geldig dus al kom je van de Aeromadrid af of van een andere school binnen de EU, kan je gewoon solliciteren bij Transavia of Martinair of Exel als je dat graag wilt.
 
Ik ben 15 jaar, zit in 4 Gymnasium en volg dit allemaal van een afstand. Ben erg benieuwd hoe het er uitziet tegen de tijd dat ik wil proberen aan een opleiding te beginnen en een baan te krijgen als piloot. Maar merk nu al dat dat waarschijnlijk in het buitenland wordt. Spanje lijkt me wel wat, ik doe ook een versterkte cursus Spaans, wat wordt afgesloten met een speciaal diploma. Daarom lees ik de posts van Speedair altijd met net iets meer interesse :p: .

Laten we de discussie voorzetten :rt: .
 
Martinair said:
Ik ben 15 jaar, zit in 4 Gymnasium en volg dit allemaal van een afstand. Ben erg benieuwd hoe het er uitziet tegen de tijd dat ik wil proberen aan een opleiding te beginnen en een baan te krijgen als piloot. Maar merk nu al dat dat waarschijnlijk in het buitenland wordt. Spanje lijkt me wel wat, ik doe ook een versterkte cursus Spaans, wat wordt afgesloten met een speciaal diploma. Daarom lees ik de posts van Speedair altijd met net iets meer interesse :p: .

Laten we de discussie voorzetten :rt: .

;) haha ik ben zelf ook 16 ben ook echt benieuwd hoe het tegen die tijd zit
 
Er is niets zo veranderlijk als de luchtvaart, als het economisch een beetje meezit dan kan het niet op, maar zodra het economisch wat minder gaat of de situatie in de wereld veranderd drastisch (in negatieve zin) dan is de luchtvaart de eerste sector waar de negatieve kanten het eerst zichtbaar zijn.

Het blijft een interesante markt om te volgen en luchtvaart is constant in beweging dus erg dynamisch.
 
en zo staan er in 3 weken tijd weer vele vliegers op straat met veel ervaring.

tip voor de wanna be's: bezin eer ge begint...

cheers
 
Back
Top