Thomas Cook in de problemen??

Ja maar dat is geen reisorganisatie...dat is anders volgens een aantal prutsers hierboven


No offence Djanello, thanks for making the point!

@ Fotojunkie: Antwoord is makkelijk: Pas zoals iets zo groot is om om te vallen dat een bank assets dreigt te verliezen wordt een reddingsactie op touw gezet. Op het moment dat het bedrijf zo groot is dat in het omvallen een bank meegetrokken zou kunnen worden, worden de de handen van het bedrijf afgetrokken. Tenzij het een bank zelf is, dan covered de overheid.
Voorbeeld: Donald Trump begin jaren '90 was te groot (hij was 700 miljoen oude USdollar schuldig bij Chapter 11) om failliet te gaan.

Maar oh gut...hij was geen reisorganisatie...dus dit is volstrekt offtopic
 
Last edited:
Elke onderneming kan omvallen. Groot of klein. Bij een grote onderneming gaat het vaak met veel wapengekletter omdat de belangen groter zijn. Er staan bijvoorbeeld gelijk 500 of meer banen op het spel.

Over appels en peren gesproken, er is een verschil tussen reisorganisaties en reisbureaus. Reisbureaus zijn vaak kleine zelfstandigen, franchise of groepen die het aanbod van reisorganisaties aan de man brengen. Als franchiseondernemer opereer je dan als bijvoorbeeld TUI reisbureau, maar bent wel zelfstandig ondernemer. Er worden steeds minder reizen verkocht via het fysieke reisbureau, maar dat wordt gecompenseerd door verkoop via internet. De markt is stabiel. Al pakweg 3 jaar zit er weinig beweging in. Er gaat pakweg 15 miljard in om en mensen gaan nog steeds 1 of meer keer per jaar op vakantie, wv het overgrote deel naar het buitenland. Die mensen boeken een accommodatie en moeten daarheen gebracht worden (en dus niet andersom). Dat kan bijvoorbeeld per vliegtuig. Maatschappijen concurreren dus niet alleen tegen elkaar, maar ook tegen alternatieve manieren om op locatie te komen. Daarbij speelt de prijs per stoel een grote rol. En de beschikbaarheid op dat moment. B767 heeft ook helemaal gelijk. Het is geen hogere wiskunde. Als er meer verdiend wordt met een onderdeel dat op zich verlies leidt kan het heel goed overeind gehouden worden omdat ze per saldo er beter uitspringen.

Over de situatie bij TC hebben we maar een klein beetje informatie. Je kan je voorstellen dat zo'n grote beursgenoteerde organisatie bijzonder veel kosten heeft die door de kleine marges in de reiswereld eerst moet worden terugverdiend voordat ze überhaupt winst maken. En zoals het zo vaak vergaat bij grote ondernemingen, alles gaat daar in het groot. Grote winsten, maar als het slecht gaat ook grote verliezen en dan moet dan weer groots worden aangepakt.
 
Voorbeeld: Donald Trump begin jaren '90 was te groot (hij was 700 miljoen oude USdollar schuldig bij Chapter 11) om failliet te gaan.

Maar oh gut...hij was geen reisorganisatie...dus dit is volstrekt offtopic

Nee, het is niet offtopic omdat hij geen reisorganisatie is/was, maar het is om een andere reden een heel andere situatie. Als ik de situatie even mag vereenvoudigen...

Waar moet betaald worden om ... in leven te houden?
Thomas Cook: Engeland.
Donald Trump: Amerika.

Waar wordt de meeste economische schade geleden als ... omvalt?
Thomas Cook: Vakantie landen (ook veel buiten europa)
Donald Trump: Amerika.

De kans dat Thomas Cook te groot is om om te vallen is dus veel kleiner, want de antwoorden op bovenstaande vragen vallen niet samen. In het geval van Donald Trump zijn de antwoorden op beide vragen gelijk en dus is veel eerder de situatie bereikt dat een instituut te groot is om om te vallen.

Zo jip en janneke genoeg?
 
Compleet verkeerde hoek.
Zodra iemand een andere mening is aangedaan dan de norm is ie ineens een trol?
Ik zie overigens nog steeds niet waar ik verkeerd zat, maar ga maar rustig door hoor ik ben al weg
 
Trol? Een simpele ctrl+f "trol" leert data niemand je die kwalificatie geeft. En nogmaals, het gaat er niet om dat je een andere mening bent aangedaan. Het gaat om je stijl van communiceren.

En ja, daarin doe je me erg denken aan o.a. Omaka of Omoko (potatoe, potato. what's in a name ;)); lekker tegen iedereens schenen aantrappen. Het zegt meer over jou dan over de andere airworkers die je daarover aanspreken dat jij de twee genoemde Airwork leden een trol noemt.
 
Compleet verkeerde hoek.
Zodra iemand een andere mening is aangedaan dan de norm is ie ineens een trol?
Ik zie overigens nog steeds niet waar ik verkeerd zat, maar ga maar rustig door hoor ik ben al weg

Joh, doe ff normaal man.
Neem even een pilletje onder je tong en kom tot rust.

Hte is idd zoals hierboven gesteld, het is niet zozeer wat je zegt, meer de manier waarop je het zegt.

@BMJ: OMOKO is een waypoint op deze aardkloot.
 
Back
Top