Nostradanus, Hold your horses... Please...
Je draaft wel heeeeel erg door nu op een gewone vraag cq opmerking van TS.
Het gaat idd over het bedrijf Thomas Cook (en daaraan vast zit os Thomas Cook Airlines in ik geloof 3 verschillende landen)
Het voordeel van de airline is dat je niet zelf je stoeltjes hoeft te vullen,d at doet de touroparator voor je. Net zoals competitor TUI. Dat is iets anders als een gehele airline die zelf verantwoordelijk is voor zijn eigen stoeltjes.
En om de retorische vraag van TS te benatwoorden, ja ook dit soort bedrijven kunnen omvallen, zie niet in waarom niet.
Grote verschil is vaak dat als de Airline van zon touroperator verlies draait, dit niet meteen een heel groot probleem is omdat de totale holding door diezelfde airline de winst juist ziet toenemen (Kijk naar het ArkeFly-TUI verhaal). Echter nu is het de touroperator die verliezen lijdt, en dat kan wel eens heel slecht uitpakken........
(Voordat de vraag gaat komen (en een oude discussie opgerateld wordt): Zolang de verliezen van Thomas Cook Airlines kleiner zijn als het verschil in prijs van stoelen bij een andere Airline inkopen, zal de winst van de totale Onderneming (Thomas Cook) toenemen.
Oftewel, als een stoel elders 10 euro duurder is, en de airline maakt nu 5 euro per passagier verlies, dan zal het resultaat van de totale holding 5 euro per passagier hoger zijn. Zo kan een verliesgevend onderdeel van een onderneming wel bijdragen bij een hogere nettowinst.