This is not a threat just an observation

http://business.timesonline.co.uk/tol/business/industry_sectors/transport/article4901947.ece
Four hundred Ryanair pilots and cabin crew will be forced to take one week of unpaid leave this year as the budget airline cuts back flights from Dublin and Stansted.

Michael O’Leary, the chief executive of Ryanair, said the airline’s executives would also receive a pay cut of at least 10 per cent because of the financial difficulties facing the sector.

The unpaid holiday will be imposed on staff at Dublin and Stansted and, based on an average Ryanair salary of €60,000 (£47,000), will cost them about €1,150 each in lost earnings.
 
Nou, nou. Overload is er even een paar dagen niet en meteen is er paniek.

De feiten:

Zoals al gezegd is er genoeg unpaid leave aangevraagd door vrijwilligers om de winter te dekken. De situatie is momenteel zelfs zo dat mensen (waaronder Overload) hun leave aanvragen denied krijgen en unpaid leave dat wordt aangevraagd wordt soms zelfs geweigerd. Er hangen advertenties in de crewroom in STN om als je vrije dagen wilt werken je te melden bij OPS en dat blijft voorlopig zo. Met name aan captains is in STN een groot tekort op dit moment. Er worden momenteel zelfs mensen tijdelijk op 5/3 gezet om het tekort op te vangen, mogelijk vallen er volgende week zelfs vluchten uit……

Waarom dan toch een dergelijke memo?

Er zijn een aantal redenen:

Ten eerste is de toekomst onbekend. De staking bij Boeing duurt veel langer dan verwacht en dat kan een tekort aan vliegtuigen opleveren, zeker in combinatie met kisten die er uit gaan deze winter (wat al heel lang gepland was) en kisten die voor maintenance zijn gescheduled voor de winter. Er kunnen daardoor meer vluchten uitvallen dan gepland. Het plan was deze winter flink te groeien en daarvoor is personeel gecatered, maar waarschijnlijk blijft de groei beperkt.
De logische stap zou zijn om de Brookfielders dan nog een keer extra vrij te geven, het zijn immers contracters. Zij zijn het daar echter (min of meer terecht, afhankelijk van waar je zelf staat) niet mee eens en hebben daarover geklaagd. Bovendien heeft Ryanair contractuele verplichtingen met Brookfield.
In eerste instantie werd daarom besloten de optie open te houden om, op basis van senioriteit, een aantal mensen die niet Brookfield waren een maand unpaid leave te geven indien dat nodig mocht blijken. De ERC’s waren het daar echter niet mee eens en hebben voor elkaar gekregen dat in plaats daarvan meerder mensen een kalender week zouden krijgen. De voorwaarde daarbij is dat in die kalender week al vier normale dagen vrij zouden zitten, dus de betreffende vlieger zou dan 3 dagen onbetaald verlof krijgen.

Kan dat nu zomaar? Dat is momenteel de vraag. Binnenkort weten we meer wanneer de Legal advisors zich er over uitspreken. Waarschijnlijk mag het gewoon. Ten eerste omdat het bij de nieuwere mensen in het contract staat en ten tweede omdat Ryanair, zoals gezegd, contractueel verplicht is om een minimale hoeveelheid werk voor de Brookfielders te genereren, waardoor zij niet automatisch als eerste hoeven te stoppen met vliegen zoals veel mensen denken. Binnenkort meer daarover.

Een ding is wel heel duidelijk: Sommige mensen denken dat dit een soort experiment is om te kijken of het kan en het vervolgens vaker te doen. Dat is niet het geval. Het is heel moeilijk (en Ryanair is daar momenteel nog druk mee bezig) hier overheids toestemming voor te krijgen. De vliegers hebben oa recht op welfare etc. Zowel de overheid als Ryanair zelf hebben al duidelijk gemaakt dat het niet mogelijk is voor een bedrijf om dit meerdere malen te doen en dat het hier echt een uitzondering betreft. Een bedrijf kan niet meerdere jaren achter elkaar het personeel unpaid leave geven en mag het in dit geval alleen, eenmalig, doen omdat het de noodzaak ervan aan kan tonen. (Die zoals gezegd te betwisten valt)

Maar gaat het nu dan ook echt gebeuren? Dat is onduidelijk. De memo is typisch Ryanair en vergelijkbaar met de memo die indertijd werd geschreven over het niet meer opladen van de telefoons op kantoor. Natuurlijk ging het niet over die paar cent per jaar aan elektriciteit, maar om de mindset van het personeel. Na de telefoon memo, nam bijvoorbeeld het brandstofgebruik plotseling af, terwijl de memo niet eens aan de vliegers was gericht. Het creëert, op een negatieve manier, een bepaalde sfeer binnen het bedrijf dat het menens is.

Verder is Ryanair van plan om een aantal Brookfielders van Base te laten veranderen. Ook dat kan contactueel niet zomaar. Een dergelijk memo kan echter worden gebruikt om aan te tonen dat er sprake van overmacht is.

Overigens is het ook niet zo dat alle Vliegers deze memo hebben gekregen. Onassis en ik hebben hem bijvoorbeeld niet. Het hangt ook van je contract af of je überhaupt unpaid leave kan krijgen.

Of het er dan ook echt van gaat komen blijft de vraag, maar dat zullen we zien. Vooralsnog ziet het er niet naar uit, maar wie weet.

Dit zijn natuurlijk geen mooie tactieken, we hebben hier al eerder voorbeelden van gezien, ook hier op het board. WB was berucht vanwege dit soort memo’s. De psychologische oorlogvoering werkt echter wel. Het is een van de redenen dat ik graag een vakbond zou hebben en dat een groep vliegers meerdere keren heeft geprobeerd daar draagvlak voor te krijgen. Dat is helaas echter niet wat de meerderheid wil. Met name de Brookfield captains zijn ook beter af zonder. Ryanair weet dit. Verdeel en heers..

Tenslotte is het zo dat, mocht het echt slecht gaan deze winter. Een vakbond waarschijnlijk met exact dezelfde oplossing zou komen. In dit specifieke geval zou het dus waarschijnlijk weinig uitmaken. Het zou alleen de communicatie met het bedrijf wat prettiger maken.
 
Het is behoorlijk stil in t hoenderhok...wie knikkert er een knuppel in?
 
Dat noem ik geen knuppel....

En wie zegt dat ik stook of dat ik iets tegen RYR heb? Iets substatieels graag...doe 12 uur lange dagen en moet toegeven dat ik geen inspiratie heb ;-)
 
al wel even wennen worden dat je je eigen koffie moet zetten en je eigen eten in de oven moet stoppen. Maar je kunt nu gewoon naar achteren lopen zonder dat iemand je aan zit te kijken.

Nemen ze daar bij die nieuwe baas ook niet-JAR gebrevetteerden aan?
 
Jazeker! Daar wen ik heel snel aan! ;)
Sprak een engineer die de dagelijkse rondes op die kist doen...de eerste inspectie is de keuken die vervolgens half leeg geroofd wordt..

Metro: ik moet nu even naar mn werk, maar PM je vanmiddag even!
 
Back
Top