This is not a threat just an observation

Ik vind het maar een vreemd verhaal. Er schijnt een mega kasreserve te zijn, maar het moet dus over de rug van de werknemers, in dit geval de vliegers.
Dat is toch logisch? MOL is een zaken man en ziet zijn inkomsten achteruit gaan. Piloten zijn slechts een onderdeel van het product wat hij verkoopt, dus zal hij ook daarop willen bezuinigen. Hij kan ze wel betalen, maar wil het simpelweg niet, want dat scheelt euri in zijn eigen spaarpot. Het ontbreken van een eenduidige kracht (bijv een vakbond) die tegengas kan geven tegen dit plan ontbreekt natuurlijk, dus hij kan doen en laten wat hij wil. Als hij iedereen 3 maanden naar huis kan sturen, zal het zeker gebeuren. Mits het de bedrijfsresultaten niet negatief beïnvloedt, legt niemand hem een strobreed in de weg. De ene airline stopt met het uitdelen van kranten om de kosten te drukken, de ander betaalt zijn personeel gewoon een tijdje niet. Business-wise een heel begrijpelijk plan.

propaganda piloot van Ryanair, Overload, kan dus een weekje extra op vakantie.
Ik denk dat hij eerst maar weer eens een dineetje moet plannen met de schrijver van de eerste memo, het is toch wat anders gelopen dan deze man dacht...
 
Mag ik even zeggen dat ik het belachelijk vind dat hier zomaar interne memo's geplaatst worden?
Is dat nodig om je punt te maken? En ik kan je vertellen: niet legaal..
Deze memo's worden subjectief geinterpreteerd en willekeurig geplaatst. Zonder context maar ook niet bedoeld voor niet RYR vliegers.
Er zijn deze week meedere van dit soort memo's uitgebracht door ryr, en elke is weer progressief genuanceerder..maw: het blijkt allemaal wel mee te vallen, maar iemand maar gedeeltelijk gevoed wordt, houdt er misschien de verkeerde ideeen op na...

Diana: regels svp
 
Ik word liever door dit soort memo´s gevoed dan door alle lofzang van deze of gene die je hoort over RYR/Utopia. Toch typisch dat vliegers van RYR, waar alles zo goed is, beter dan bij de KLM etc, etc, een beetje disgruntled zijn en memo´s posten. Mijn zege hebben ze. Misschien komt het wel dat anders die clown van een Overload alles weer gaat down playen, doet tie waarschijnlijk toch wel.

ralph.jpg
 
Last edited:
Hey Fish,

Just out of interest: Hoeveel betaal je aan sociale premies per maand en welke accountant gebruik je?

SG

Accountant is BDO te Amstelveen. Zit nog niet zo lang bij Ryanair en eerste volle jaar belasting moet nog bekeken worden.

@Onassis: Welke context? De meeste Ryanair vliegers zullen niet meer van de stand van zaken weten dan wat er in deze memo's verteld word. Niet iedereen in het bedrijf gaat regelmatig met meneer B. uit eten. Wat betreft die andere memos, er zijn er twee andere waar ik van weet: De eerste was waar dit topic over is begonnen, die andere is zo'n beetje hetzelfde als die 180backtrack net gepost heeft.
 
Ik denk dat hij eerst maar weer eens een dineetje moet plannen met de schrijver van de eerste memo, het is toch wat anders gelopen dan deze man dacht...

Dat gebeurt wel vaker...... zoals ik al zei,...propaganda.... niets meer, niets minder.

Overload zal over "ongeveer" evenveel info beschikken als de gemiddelde captain die al een tijdje op STN zit, het welbekende wandelgangen systeem. Maar,...op de een of andere manier bevredigd het hem zich te profileren als een allesweter. Best jammer, zo heb ik hem nooit gekend.
 
Ik word liever door dit soort memo´s gevoed

Maar wat zou jij ermee te maken hebben dan gevoed te worden door interne memo's...bij mijn weten zit je niet eens bij RYR..
en we hebben al een alles wat slecht is aan Overload als topic gehad

@Fish: Je moet wel een paar jaartjes hebben meegedraaid hier om de trends te zien in wat wandelgangengezwets is en wat waarheid is...dus tussen de regels door kunnen lezen.
Wat doet 180backtrack met een ryr-memo...bij mijn beste weten schendt hij copyrights
 
Heb er ook helemaal niks mee te maken, en zit inderdaad ook niet bij RYR, maar als ik opeens zo´n memo voorbij zie komen moet ik dan m´n ogen dicht doen en alleen de blabla van Ralph Wiggum aan blijven horen?

Kan me voorstellen dat het crappy is dat zo´n memo op eens op een board staat, maar dat heeft ook een reden and I´m not it!

Heb verder ook helemaal niets tegen RYR in wat voor zin dan ook, maar laten we dingen niet mooier gaan maken dan ze zijn of kromme dingen recht lullen. Maar dat geld meer in z´n algemeenheid.

:eek:fftopic:

Congrats op je aankomende 747TQ.
 
Ik zou me drukker maken om de inhoud van die memo dan het feit dat het hier gepost staat. Shit happens, de troonrede stond praktisch ook al in de telegraaf voordat Bea 'm ge-oefend had....

Als ik 'm goed lees staat er verkapt dat MOL even een weekje van je afpakt. Als je dat in harde valuta om gaat rekenen, dan heb je het over 450 pond sector pay (tenzij je de 900 uur per jaar toch wel haalt, dit jaar denkelijk niet) + 1/4 maandsalaris 750 pond (capt), oftewel : Deze meneer pakt 1200 pond van je af.

Slim als accountant, maar wat doet het met het moraal.........

Ik weet wel dat ik makkelijk praten heb aan de zijlijn, maar... damn, wat wordt je dan genaaid !! Ik zou redelijk pissed off zijn !!

Adios, en succes.
 
@ Ace: Thanks ;-)

@ Bounty: Ook jij weet dat er wel een hele hoop geklaagd wordt, maar nooit wat aan gedaan wordt. Zodra iemand weer een initiatief neemt dan sterft dat vaak een langzame dood omdat er geen collectief gevoel bestaat.
Erg jammer, want als iemand naar de rechter stapt dan wint ie.
Volgens het Engelse recht mag je iemand met een vast contract niet langer dan een dag onbetaald laten
 
Volgens het Engelse recht mag je iemand met een vast contract niet langer dan een dag onbetaald laten

Tenzij je ervoor hebt getekend,........

20. Excess Capacity
20.1 Because of the uncertainty of the airline business circumstances could arise where Ryanair has excess capacity. If required to reduce our activity level for any reason, it is a condition of this job offer that you accept the right of the Company, at its sole discretion, to give you compulsory unpaid leave for the duration of the period of excess capacity or to terminate your employment.

helaas, 1-0 voor MOL.....

Er is allemaal wel mee te leven hoor, weekje onbetaald vrij met een prima salaris op de rest van de 3 weken, etc... Maar wat gebeurt er als het straks 2 weken worden, of 3, of een maand......
 
Zelfs als je er voor tekent kan een contract niet boven de wet staan.

Maargoed da's weer van de andere kant kort durch die bocht want je hebt wellens en wetens een aantal rechten opgegeven.
 
Zelfs als je er voor tekent betekent dat niet dat de wet niet meer geldt. Als jij een contract tekent dat je iemand gaat vermoorden wil dat niet zeggen dat het mag ;-). De wet staat altijd boven een contract.

Maar ik ken wel meer bedrijven die flexibel met de wet omgaan hoor. Daarnaast zul je je af moeten vragen of de maatregel wel zo onterecht is. De tijden zijn gewoon moeilijk nu en om je reserves aan piloten te geven om zo alsnog in de financiele problemen te komen zoals veel andere maatschappijen lijkt me ook geen oplossing. Geen duty pay voor een week ga je niet failiet aan neem ik aan.

Ik was jaren geleden betrokken bij de massa ontslagen bij KPN. Er was toen veel discussie dat ze dat niet konden maken, personeel, OR, bond etc protesteerde. Maar de bottom line was 6.000 man eruit of niets doen en op termijn 36.000 man eruit. Ryanair loopt bij veel zaken voorop, zo ook bij dit soort maatregelen. Hopelijk blijft het hierbij want leuk nieuws is het zeker niet. Maar er is nog geen man overboord (letterlijk en figuurlijk).

Wil echter niet zeggen dat het niet goed zou zijn als piloten zich zouden verenigen om meer zeggenschap te krijgen om mee te denken in een passende oplossing waar iedereen zich in kan vinden. Als niemand opstaat kan dit nog wel even doorgaan en dat zou nog veel vervelender zijn.

Groeten,
Eelco
 
Van een week gaat niemand dood bij RYR, maar wat Bounty al zei, volgende keer zijn het er 2, 3, ....? Verder krijg je natuurlijk kromme verhoudingen in de luchtvaart als de ene zich wel aan de wet houdt en de andere niet.
 
Van een week gaat niemand dood bij RYR, maar wat Bounty al zei, volgende keer zijn het er 2, 3, ....? Verder krijg je natuurlijk kromme verhoudingen in de luchtvaart als de ene zich wel aan de wet houdt en de andere niet.

Helemaal mee eens en daarom denk ik dat het goed zou zijn als piloten zich zouden verenigen. Maar zoals al eerder aangegeven is daar geen draagkracht voor.

Groeten,
Eelco
 
Klopt geen collectief is alleen maar in het voordeel van de werkgever. Maar RYR boys hoe staat REPA tegenover deze hele situatie of is het daar nog te vers voor?
 
Zelfs als je er voor tekent betekent dat niet dat de wet niet meer geldt. Als jij een contract tekent dat je iemand gaat vermoorden wil dat niet zeggen dat het mag ;-). De wet staat altijd boven een contract.

Die conclusie trok ik in eerste instantie ook.

Daarna bedacht ik me dat je misschien wel restrictiever in je contract mag zijn dan de wet. Hier geef je nl. geen extra rechten aan de werknemer maar beperk je deze juist (in overleg met de werknemer).
 
Die conclusie trok ik in eerste instantie ook.

Daarna bedacht ik me dat je misschien wel restrictiever in je contract mag zijn dan de wet. Hier geef je nl. geen extra rechten aan de werknemer maar beperk je deze juist (in overleg met de werknemer).

Klopt inderdaad en heb het zelf ook bij de hand gehad. Advocaat hierover geraadpleegt en volgens deze zeer weinig kans om onder een meer beperkend contract uit te komen.

Het is namelijk een wederzijdse overeenkomst welke beperkter is.

GF.
 
Klopt inderdaad en heb het zelf ook bij de hand gehad. Advocaat hierover geraadpleegt en volgens deze zeer weinig kans om onder een meer beperkend contract uit te komen.

Het is namelijk een wederzijdse overeenkomst welke beperkter is.

GF.

Heb weinig (geen) verstand van het engelse recht, dus bij voorbaat al een lichte disclaimer;)).
Je mag m.i. bedingen in overeenkomsten opnemen die restricties c.q beperkingen opleggen voor partijen. Lang leve de contractvrijheid!
Echter, kan een werknemer een dergelijk beding aanvechten bij de rechtbank indien een beding onredelijk bezwarend voor een werknemer zou zijn. Denk hierbij aan boetebedingen,concurrentiebedingen etcetera. Misschien dat een beding zoals hier is opgenomen ook onredelijke bezwarend zou zijn?

Wat betreft het met je volle verstand tekenen van een dergelijk contract ben ik van mening dat dit in beginsel klopt maar je zit als werknemer wel in een afhankelijke ondergeschikte rol t.a.v. de werkgever en iedereen wil uiteindelijk vliegen en kijkend naar de huidige markt, gaat deze vlieger m.i. zeker voor de luchtvaart industrie op.

Ik ben geen insider en (nog) geen piloot, maar vind dergelijke bedingen best ver gaan. En zoals al eerder is gesteld waar gaat dit heen. 1,2,3,4 ... weken?

Tot zover mijn bescheiden mening
 
Klopt geen collectief is alleen maar in het voordeel van de werkgever. Maar RYR boys hoe staat REPA tegenover deze hele situatie of is het daar nog te vers voor?

REPA bestaat niet meer...was al een donkerbruine organisatie (letterlijk te vergelijken met de unies die in de jaren 20 in de States ontstonden).
Niemand wist wie er in zat, maar je werd op je schouder getikt als er vergaderd werd.
De man die het beste voor REPA in jaren was is gefrustreerd vertrokken naar een andere maatschappij nadat hij telefoon-lijsten in de postvakjes stopte en er voor op thee en koekjes in DUB mocht komen. Ondergetekende is er toen als accomplice mooi vanaf gekomen ;)
Maar niemand die hem bijviel toen het nodig was.

Wettelijk is er wel een poging voor een OR (heet bij ons ERC), maar doet niet meer dan MOL's streken doorcorresponderen naar de vliegers....een slecht excuus voor een OR om zo maar te zeggen.
Nogmaals, je moet wel als vliegers een beetje meer verenigen, want zoals het nu gaat kan je allemaal doemscenario's voor schrijven want niemand (alleen de wet) kan m tegenhouden
 
Het is dus niet helemaal 'niets'...maar niet meer dan een fooi kan je t niet noemen:

In de memo van vandaag (de 4e deze week trouwens) staat onderaan Under UK legislation you will receive a payment of £20.40 per day of allocated
upaid leave for a maximum of five – total £102 – in any three month period


En geloof me: ze komen ermee weg
 
Back
Top