Theorie KLS zwaar?

als je in april begint met de opleiding dacht ik dat je van 25 juli tot 14 augustus vakantie hebt. Maar of je verder nog wat vakantie hebt weet ik eigenlijk niet.
 
Waarschijnlijk heb je alle tijd om te relaxen, want ik lees vaak op de kls sites, dat er problemen zijn met beschikbaarheid van instructeurs in Florida. Ik heb het idee dat het allemaal heel traag verloopt.
 
Ieder nadeel heeft zo zijn voordeel.... Immers meer tijd om je schuld terug te winnen in LAS VEGAS :D
:rt:
 
Pontius said:
Waarschijnlijk heb je alle tijd om te relaxen, want ik lees vaak op de kls sites, dat er problemen zijn met beschikbaarheid van instructeurs in Florida. Ik heb het idee dat het allemaal heel traag verloopt.

Ik zit zelf op de KLS, klas 04-02.
Het is idd waar van dat gedoe in Florida, maar de contracten worden daar niet verlengd. De praktijkopleiding wordt verhuisd naar Scottsdale, Arizona & Deer Valley, Arizona. Zover bekend zijn de vertragingen hier veel minder.
 
Het blijft feest dus op de kls met de vertragingen...

Theorie is wel redelijk veel maar 5 uur studeren per dag is zwaaaar overdreven! Gewoon een beetje opletten in de klas, beetje bijhouden en een paar weken voor de examens echt serieus blokken, een beetje zoals je dat al gewend bent voor tentamens en dergelijke :) (of je eindexamens).
 
Het was net als met mijn havo -> hts overstap. Niet even licht over denken.

Toch is het voor mij een kwestie (oude stijl b1) geweest van full time werken, af en toe naar de BCA op Schiphol-oost om een lesje te pikken (met name NAV is daarvoor toch een aanrader) en een week of drie voor de examens boek leren.

Ik heb alles de eerste keer gehaald, behalve... nav. Daar heb ik een paar keer op het randje gelopen.

Overigens ooit een bezwaar aangetekend tegen een nav vraag, waarop ik antwoord kreeg als: u hebt wiskundig gelijk, maar zo nauwkeurig als u het antwoord hebt berekend doen we dat in de cockpit niet en dus rekenen we uw goede antwoord toch fout...

Krijg je echt kramp van in je kaken.. (Voor de liefhebbers heb ik de vraag en de berekening nog).

Windshear (die een gratis introductie PPL cursus geeft; zie een nieuw subject)
 
Hmm als KLS'er persoonlijk moet ik zeggen dat ik echt al mijn tijd aan leren besteed. Het is echt ondoenlijk om je aandacht ook maar even te laten verslappen, dan lig je meteen mijlen ver achter. Ik heb dus nog maar zeer weinig vrije tijd over, ook niet in de weekenden :(
 
Last edited:
Mijn bezwaar op een RLD vraag.


Directoraat-Generaal Rijksluchtvaartdienst /
Nederlandse Luchtvaart Authoriteit
Afd. Bewijzen van Bevoegheid
T.a.v.: Cluster Examens/ Mw. Koster


Geachte mevrouw Koster,

Gaarne zou ik uw aandacht of die van de examencommissie willen vestigen op vraag 9 van het afgelopen B1 theorieexamen voor het vak Naviagtie.

Het antwoord op de volgende vraag moet volgens uw concept antwoordenlijst, C zijn:

(3 punten)
9. Een vliegtuig vliegt met een constant Mach-getal van 0.78. De temperatuur in de gehele luchtlaag is ISA -13ºC. Men wil een TAS van 450 kt of hoger aanhouden. Het hoogste cruising level waarop kan worden gevlogen is derhalve:
A FL210
B FL250
C FL280
D FL310

Indien de formule: TAS = 38.97 * M * √OAT(K)
waarin OAT = Tisa – (2 * FL) –Twerk + 273
wordt gehanteerd, levert dit:
450 = 38.97 * 0.78 * √(15 – (2 * ∂ ) –13 + 273), waarbij ∂ is het te vinden flightlevel.
450 = 30,3966 * √ (275 – (2 * ∂ ))
14.80428732 = √ (275 – (2 * ∂ ))
219,1669231 = 275 – (2 * ∂ )
55,8330769 = (2 * ∂ )
∂ = 27,91653845 ± FL279
Het flightlevel waarop maximaal 450 wordt gevlogen ligt derhalve onder FL280.

Terugrekenend blijkt dat op flightlevel 280 (antwoord C) een TAS wordt gevlogen van:
TAS = 38.97 * 0.78 * √(15 – (2 * 28) –13 + 273)
TAS = 30.3966 * √(219)
TAS = 449.8286
Hieruit volgt opnieuw dat niet wordt voldaan aan “…een TAS van 450 kt of hoger aanhouden”.

M.i. zou het juiste antwoord op deze vraag door bovenstaande uitwerkingen dus FL250 (antwoord B) moeten zijn, waarbij met een TAS van 455,949 wordt gevlogen welke wel voldoet aan de eis “…een TAS van 450 kt of hoger aanhouden”.

Hopende u hiermede voldoende te hebben ingelicht,


-----

Hun antwoord:

In de cockpit kun je niet zo naukeurig rekenen. We rekenen uw 'goede' antwoord dus fout en blijven bij ons eerdere standpunt.
 
Wat is hun interpretatie van "Nauwkeurig" rekenen dan in de cockpit?

Je moet maar effe uit je hoofd de wortel uit 219 gaan trekken ofzo of 14 gaan kwadrateren. Ik dacht dat vliegen toch wel degelijk om een stukje nauwkeurigheid en preciesie draaide om 'reken' fouten te voorkomen.

Ach ja... mischien moet je binnenkort ok nog wel virtueel (3 dimensies) gaan rekenen:1855:

Greetings
 
Maskem said:
Hmm als KLS'er persoonlijk moet ik zeggen dat ik echt al mijn tijd aan leren besteed. Het is echt ondoenlijk om je aandacht ook maar even te laten verslappen, dan lig je meteen mijlen ver achter. Ik heb dus nog maar zeer weinig vrije tijd over, ook niet in de weekenden :(

Ik dacht dat je nog moest beginnen :rolleyes:
En je hebt genoeg tijd over hoor...
 
Back
Top