Mijn bezwaar op een RLD vraag.
Directoraat-Generaal Rijksluchtvaartdienst /
Nederlandse Luchtvaart Authoriteit
Afd. Bewijzen van Bevoegheid
T.a.v.: Cluster Examens/ Mw. Koster
Geachte mevrouw Koster,
Gaarne zou ik uw aandacht of die van de examencommissie willen vestigen op vraag 9 van het afgelopen B1 theorieexamen voor het vak Naviagtie.
Het antwoord op de volgende vraag moet volgens uw concept antwoordenlijst, C zijn:
(3 punten)
9. Een vliegtuig vliegt met een constant Mach-getal van 0.78. De temperatuur in de gehele luchtlaag is ISA -13ºC. Men wil een TAS van 450 kt of hoger aanhouden. Het hoogste cruising level waarop kan worden gevlogen is derhalve:
A FL210
B FL250
C FL280
D FL310
Indien de formule: TAS = 38.97 * M * √OAT(K)
waarin OAT = Tisa – (2 * FL) –Twerk + 273
wordt gehanteerd, levert dit:
450 = 38.97 * 0.78 * √(15 – (2 * ∂ ) –13 + 273), waarbij ∂ is het te vinden flightlevel.
450 = 30,3966 * √ (275 – (2 * ∂ ))
14.80428732 = √ (275 – (2 * ∂ ))
219,1669231 = 275 – (2 * ∂ )
55,8330769 = (2 * ∂ )
∂ = 27,91653845 ± FL279
Het flightlevel waarop maximaal 450 wordt gevlogen ligt derhalve onder FL280.
Terugrekenend blijkt dat op flightlevel 280 (antwoord C) een TAS wordt gevlogen van:
TAS = 38.97 * 0.78 * √(15 – (2 * 28) –13 + 273)
TAS = 30.3966 * √(219)
TAS = 449.8286
Hieruit volgt opnieuw dat niet wordt voldaan aan “…een TAS van 450 kt of hoger aanhouden”.
M.i. zou het juiste antwoord op deze vraag door bovenstaande uitwerkingen dus FL250 (antwoord B) moeten zijn, waarbij met een TAS van 455,949 wordt gevlogen welke wel voldoet aan de eis “…een TAS van 450 kt of hoger aanhouden”.
Hopende u hiermede voldoende te hebben ingelicht,
-----
Hun antwoord:
In de cockpit kun je niet zo naukeurig rekenen. We rekenen uw 'goede' antwoord dus fout en blijven bij ons eerdere standpunt.