The pilots of Instagram: beautiful views from the cockpit, violating rules of the air

Het is duidelijk. Allemaal gepensioeneerde piloten. Dus zeg je moet 4 uur lang op cruise zitten. Dan zelfs bij een zo een veteraan mag je niet eens een boek lezen.

Bij die eerstgenoemde zuurpruim mag je wel boek lezen. Naar de WC gaan, maar verder mag je het verder over niets hebben dan de operating flight. Nou wordt saai dagje dan.

Ik snap dat je cockpit enigsinds steriel moet houden, maar om nu al niet meer te mogen praten over andere zaken dan de operating flight en geen GoPro mag ophangen, dan wordt het een dag om moeilijk doorheen te komen. Zeker voor de Long Haul Men and Woman.

Dat van Colgan werd aangegeven dat het o.a. ook te doen had met spelen met multi media. Is niet waar. Grootste oorzaak was vermoeidheid.

Wat een zuurpruimen zeg die Veteranen. Times changed. Vroeger was het vliegen van een vliegtuig a lot more demanding dan nu door de automation die we nu wel hebben en toen niet.

Ik snap ook best dat je duidelijk moet weten wat je taken zijn. PNF PF. En zodoende moet er ergens wel ruimte zijn voor stuk ontspanning, met uiteraard nog wel scherpe blik op wat er allemaal gebeurt zodat je alsnog niet verrast wordt. Maar 4 uur lang silence in de cockpit en strak voor je uit turen is niet vol te houden.

Zelfs sportlui kunnen niet 100% focus houden gedurende de gehele wedstrijden. Tussendoor moet je ontspannen. En een Selfie op FL350 lijkt mij persoonlijk niet iets wat super schadelijk is. Take Off en Landings is een ander verhaal.

Ik snap het punt van deze oude mannen, maar tijden zijn veranderd. De job Pilot is voor groot deel overgenomen door AP. En dus is de job van de pilot het monitoren.
Hoe dat precies in zijn werk gaat heb ik uiteraard nog niet heel veel ervaring mee in een airliner, maar kan me wel enigsinds beetje inbeelden.

Mijn duit in het zakje.
 
Last edited:
Ik zie het probleem absoluut niet met het ophangen/monteren van een gopro camera en daarmee dan een vlucht te filmen. Het staat de crew dan toe om een volledig normale werksfeer te creeeren en te onderhouden, de interessante stukken van de vlucht op te nemen zonder de vlucht op een negatieve manier te beinvloeden. Omdat dat ding nu eenmaal de capaciteit heeft om met WIFI te verbinden mag je een totaal andere functionaliteit niet meer gebruiken. Totale onzinregel natuurlijk en daarom is het ook niet zo gek dat hij met voeten getreden wordt anno 2014. En even voor de duidelijkheid, ik heb zo een ding niet.

Overigens ben ik zelf persoonlijk tegen het spelen met een telefoon/camera in sterile cockpit omstandigheden (<10000 voet) en doe het zelf dan ook niet, maar of ik elke keer mijn collega daar op aan spreek als hij ergens snel een kiekje wil schieten onder de tienduizend is een duidelijke nee. We gebruiken onze skills en ervaring om situaties in te schatten en van daaruit te handelen. Het lijkt mij dat de baas zelf wel bepaalt of, buiten de sterile phases of flight, hij of zijn FO een foto maken of een filmpje opnemen voor privé gebruik. Daar heb je echt geen EASA of FAA voor nodig.

Als de regulators hier zo ontzettend over willen panikeren zoals in dat blad dan mag dat, maar doe dan alsjeblieft ook iets aan die vervloekte PART OPS SUBPART Q. Het helpt niet zo veel zo'n steriele cockpit als beide heren permanent aan de pure O2 moeten om wakker te blijven, stelletje debielen. Als kers op de taart nog even een dikke LOL aan de mannen die hun instagram en facebook volgooien met selfie's vanuit de cockpit. Zelfs captains in dat artikel gezien. Bedenk goed wat je privé wil houden want je ziet maar weer dat we altijd onder een vergrootglas staan.
 
Last edited:
Cameras are not forbidden at cruising altitude if they don’t have any wireless capabilities. It’s possible the photos in Air Line Pilot magazine were taken with such cameras.

Shocking ! Het is mogelijk dat deze foto's met een echte camera genomen zijn, en dus niet illegaal zijn :snore:
 
daarom zit ik dus niet op instagram.

Doe het wel via de normale wegen en mn eigen site.
Ook dan komen ze over het hele internet maar dit soort hype berichten komen ze dan niet in voor :)
 
"Terwijl ik weer naar m’n schone displays staar en geniet van het uitzicht, maakt m’n captain intussen aparte geluiden. Vroeger werd er nog wel eens een krantje opengeslagen tijdens de vlucht. Nu echter zie ik dat-ie driftig speelt op z’n iPad en hele angry birds aan het wegschieten is. Ik gniffel wanneer-ie opgeeft en verder gaat met level 172 in CandyCrush."

staat op luchtvaartnieuws.
ook niet echt handig. ik zou dat toch liever niet zo op internet zetten.....
..
 
Last edited:
Foli,

Voorzover ik weet werkt de desbetreffende vlieger inmiddels niet meer bij de desbetreffende airline, valt er niet uit op te maken "welke gezagvoerder op welke vlucht" en blijkt ook maar weer eens dat het als beginnend F/O toch wel best lastig is om, mocht zoiets al uberhaupt noodzakelijk zijn, "de baas op de linkerstoel" hierover durven aan te spreken danwel te corrigeren.
Van enige gesuggereerde onhandigheid is hier mijns inziens dan ook totaal geen sprake.
Ik zou zeggen: mw. C.K, blijf maar lekker doorkomen met die heerlijke verhalen !!
 
Last edited:
Veel te veel aandacht voor deze pipo. Jammer dat dit soort figuren een podium krijgen om hun frustraties te ventileren.
 
Geinig collum hoor.
Maar het beeld door de ogen van een beginnende fo Is nou niet het meest representatief lijkt me.
Aardige meid dat wel. Heb met d'r gevlogen als stess.

Maar handig om bepaalde zaken in een collum op internet te zetten? Zeker niet!!
 
Back
Top