Ik zie het probleem absoluut niet met het ophangen/monteren van een gopro camera en daarmee dan een vlucht te filmen. Het staat de crew dan toe om een volledig normale werksfeer te creeeren en te onderhouden, de interessante stukken van de vlucht op te nemen zonder de vlucht op een negatieve manier te beinvloeden. Omdat dat ding nu eenmaal de capaciteit heeft om met WIFI te verbinden mag je een totaal andere functionaliteit niet meer gebruiken. Totale onzinregel natuurlijk en daarom is het ook niet zo gek dat hij met voeten getreden wordt anno 2014. En even voor de duidelijkheid, ik heb zo een ding niet.
Overigens ben ik zelf persoonlijk tegen het spelen met een telefoon/camera in sterile cockpit omstandigheden (<10000 voet) en doe het zelf dan ook niet, maar of ik elke keer mijn collega daar op aan spreek als hij ergens snel een kiekje wil schieten onder de tienduizend is een duidelijke nee. We gebruiken onze skills en ervaring om situaties in te schatten en van daaruit te handelen. Het lijkt mij dat de baas zelf wel bepaalt of, buiten de sterile phases of flight, hij of zijn FO een foto maken of een filmpje opnemen voor privé gebruik. Daar heb je echt geen EASA of FAA voor nodig.
Als de regulators hier zo ontzettend over willen panikeren zoals in dat blad dan mag dat, maar doe dan alsjeblieft ook iets aan die vervloekte PART OPS SUBPART Q. Het helpt niet zo veel zo'n steriele cockpit als beide heren permanent aan de pure O2 moeten om wakker te blijven, stelletje debielen. Als kers op de taart nog even een dikke LOL aan de mannen die hun instagram en facebook volgooien met selfie's vanuit de cockpit. Zelfs captains in dat artikel gezien. Bedenk goed wat je privé wil houden want je ziet maar weer dat we altijd onder een vergrootglas staan.