fokkerkoning!
Active member
KLM heeft het ooit eens gedaan met een 310 ook, het zal m toch in het type zitten, bij de texel airshow, was alleen niet zo laag als dit, helaas!
Hoor die Portugezen juigen als dat ding langs jakkert. Zie de KLM dit nog niet doen met een 330 van hun ofzo...:grijns:
Ik heb met verbazing zitten kijken. Ik weet waar ik volgend jaar ook naartoe wil. Mits het er dan is natuurlijk....:airforce:
KLM heeft het ooit eens gedaan met een 310 ook, het zal m toch in het type zitten, bij de texel airshow, was alleen niet zo laag als dit, helaas!
3) Het is natuurlijk Bull%&* dat je maar moet accepteren dat er crashes gebeuren tijdens airshows. Ok, uit te sluiten zijn ze niet, net zoals tijdens normale operatie, maar een groot deel kan voorkomen worden door geen stommiteiten te begaan zoals de heren (of dames) in dit filmpje (of in de A320).
2a) Eens, is gerommeld. Omschrijf ik wel als stommiteit echter.
3a) Of je het nou arrogantie is of stoutmoedigheid of wat dan ook, het blijft een slecht verhaal.
Begrijp me niet verkeerd, ik zeg niet dat je niet veilig op 60 ft een low pass kan maken met een airliner. Zal prima gaan, maar dan moet je wel trekken voor je rolt. En dat doen ze niet (genoeg).
Er zijn een paar basis zaken waar je je aan moet houden bij het vliegen van een demo. Die verschillen niet veel met het 'normaal' vliegen hoor. Een er van is, dat improvisatie tijdens een demo een heel slechte raadgever is.
En mijn persoonlijke mening is dat het in bovenstaand filmpje bewezen wordt.
En wie bepaalt die?
Juist.
Ga anders lekker full-contact klaverjassen , maar laat dat thrill-seeken achterwege als je in een bak klimt waar meer dan 1 man in past...Die roll-en pitch rates van een commerciele bak zijn sowieso te genant om op een airshow te laten zien.
I have spoken
De Portugal airshow is, zover ik weet, elke twee jaar. Volgensmij altijd op Evora. Dus 2009 weer
....De mevrouw die deze low pass heeft gemaakt is iemand die kan lezen en schrijven met die kist! Daarom vliegt zij een low pass op een airshow! Bezoekers van een airshow komen juist om spectaculaire hoogstandjes te kunnen zien en weten over het algemeen ook wel dat er een zeer kleine kans bestaat dat ze komen te overlijden tijdens het aanschouwen van de show../QUOTE]
Ja, dat hebben we gezien dat die mevrouw kon lezen en schrijven met die kist.
N.a.v. Koentje heeft die mevrouw wat mij betreft haar eigen ontslag geschreven. Gelukkig heeft ze dan tijd genoeg om alle geschreven verhalen omtrent dit feit te lezen.
Met maat 46 op haar frêle achterste de laan uit!
GF.
Beste Jaap,
Voor het geval je bij de gynacoloog was op de dag dat ze op het schooltje het hoofdstukje van persoonlijk limitaties behandelden; maar uuhh die bepaal je echt zelf en stel je bij na zowat elke vlucht, want elke vlucht leer je wel iets.
Ik wil je niet afzeiken (al doe ik dat wel) maar kom op zeg, ook jij hebt persoonlijke limitaties.
24 uur (of iets dergelijks) voor een vlucht geen alcohol, max x-wind component (toch?) of heb je geen "keiharde" max x-wind component, is het 17 kts, 24 kts, 30 kts, wat is het? Tenzij je werkgever deze zwart op wit heeft gezet, want anders "dan moet je wel". Als "de rest" wel vliegt met x knopen x-wind en jij niet, hoe ga je dat uitleggen?....................Juist ja, "personal limitations".
IK heb niet de "luxe" zoals hier zovelen van "voorgekauwde" limitaties, omdat ik corporate vlieg, waarbij "men" soms de wensen van de klant voorbij veiligheid wil schuiven en er dus maar 1 ding is waarmee ik persoonlijk een rem kan zetten op bepaalde wensen/verwachtingen en dat is door middel van persoonlijke limitaties!
En voor diegenen die denken dat het wel los zal lopen in de "corporate world" kan ik hetvolgende uit eigen werk voordragen.
Ik ben echt compleet uitgekafferd (meer dan eens), waarbij mijn neus de neus van de klant aanraakte, omdat ik haar zei dat ze niet naar originele bestemming kon gaan vanwege het weer of andere omstandigheden
En waarom niet?
Jaap, het antwoord staat hierboven....
Inderdaad, personal limitations and too f*cking bad for the customer.
Relax ,je had je dit epistel kunnen besparen , met "En wie bepaalt die" bedoelde ik namelijk ook " jij zelf".
(Alleen met die 24 uur zit je er dan wel weer een beetje naast:grijns: )
Ik wil je niet afzeiken (al doe ik dat wel) maar kom op zeg, ook jij hebt persoonlijke limitaties. 24 uur (of iets dergelijks) voor een vlucht geen alcohol, max x-wind component (toch?) of heb je geen "keiharde" max x-wind component, is het 17 kts, 24 kts, 30 kts, wat is het?
K heb niet de "luxe" zoals hier zovelen van "voorgekauwde" limitaties, omdat ik corporate vlieg
En voor diegenen die denken dat het wel los zal lopen in de "corporate world" kan ik hetvolgende uit eigen werk voordragen.
Ik ben echt compleet uitgekafferd (meer dan eens), waarbij mijn neus de neus van de klant aanraakte, omdat ik haar zei dat ze niet naar originele bestemming kon gaan vanwege het weer of andere omstandigheden
Een discusie gaan voeren met 2 man die na 20 uur heavy Senaca recht een 737 zijn gaan vliegen waarvoor procedureel vliegen de heilige graal is kun je niet echt een discussie mee voeren.
....................[YOUTUBE]http://www.youtube.com/watch?v=zJ3aF1K_RzM&mode=related&search=[/YOUTUBE]
Allemaal gevalletje: pilot error....
Wat hebben sommige van julie dan te zeggen over deze vliegers??? Het enige verschil dat ik zie is dat die TAP vlieger meer GELUK had....
Mij persoonlijk maakt het me geen zak uit wat zo'n gast doet op een show. Hoe sneller / lager des te leuker. Als hij crasht door z'n eigen stommiteiten en niemand onschuldig meeneemt... BOEIEN ... Alleen maar spectaculair om te zien..
MAAR ga niet vertellen dat hij zo'n goede vlieger is, want daar is die wingtip clearance (in de initial turn!!! ) dus echt te klein voor.
Ken jij een werkgever waarbij die jouw (als captain) je eigen limitaties op x-wind laat stellen die lager zijn dan de "manufacturers"???????....
-Part 91 flight & duty time om er maar 1 te noemen.Echt waar hee??? Je vliegt toch een kist met minimaal een "manufacturers" AOM/FCOM/MEL?? Is volgens mij ook in de USA verplicht... Zoals ik al zei.. noem mij 1 voorbeeld waarbij jij geen "voorgekauwde" limitatie hebt, die een airline wel heeft??? (heb het niet over twin cargo vliegen zoals FD verhaal...)
Heb inderdaad nooit airline gevlogen en ik denk haast dat het daar vaker voorkomt dan bij corporate. Enige verschil is dat ik diezelfde klanten een aantal uren of dagen later weer moet vliegen met een grote smile op mijn gezicht; bij de airlines is de kans klein dat je ze ooit weer ziet, wat ik bedoel te zeggen is dat er in corporate een veel en veel grotere connectie is tussen de klant en piloot dan bij de airlines, wat het nog moeilijker maakt om een bepaalde vlucht te annuleren die totaal binnen de manufacturers limitations valt, maar buiten je eigen!Dan heb jij nog nooit airline gevlogen... gebeurt EXACT hetzlefde....
Ik zeg niet dat hij/ zij zo'n goede vlieger is; ik zeg alleen dat ze niet per se een slechte vlieger is!MAAR ga niet vertellen dat hij zo'n goede vlieger is, want daar is die wingtip clearance (in de initial turn!!! ) dus echt te klein voor.