(Te) low pass TAP A-310 Evora

Fish

New member
http://www.youtube.com/watch?v=et4AutqDPVo

80911376gm1.jpg


1. Dat gebeurde nou nooit op Evora toen ik er zat ;)
2. Airshow of niet - gaat dit niet een beetje erg ver?
 
hier kan geen normale lijnvlieger op antwoorden.
er bestaat regelgeving om trend airshows, als je daar aan voldoet is niets te laag.
denk aan: hebben de vliegers een display authorisatie, manoeuvres aan de goeie kant van de de display lijn etc.
daarbij; iets lager zou gewoon een touch en go zijn geworden. (als ik goed zie dat er een baan onder is).

maar goed,
om een nieuwe vraag neer te leggen;
70+ graden bank met een transport vliegtuig op een airshow..
levert meer dan 2,5 G op.. mag t wel of niet?
 
Holy Crap!!!

RUIG heel RUIG... voor mij toch ook te laag, ongeluken gebeuren meestal niet op 10KM hoogte maar dicht bij de grond in abnormale situaties!
je bent airline vlieger dus doe je gewoon je werk en kachel de ILS af en land dat ding en hup parkeren en naar huis/kroeg, wil je aerobatics etc, huur je maar fijn een jankbakkie in het weekend kan je je fijn uitleven.
rant over!

K.
 
Dit soort vliegtuigen is eenvoudig weg NIET gemaakt voor dit soort manoeuvres. Als die gasten een kleine verandering in wind of het wegvallen van thermiek aan het eind van het asfalt hadden gehad, had die vleugeltip de grond geraakt. We kennen denk ik allemaal het filmpje van die eerste airbus...
 
Te laag?
Te gaaf!!!!

Een airshow is een airshow, want anders kun je net zo goed met een duim in je reet en een vinger in je neus aan de kaagbaan gaan staan.

Laag is het zeker.
 
Te laag?
Te gaaf!!!!

Een airshow is een airshow, want anders kun je net zo goed met een duim in je reet en een vinger in je neus aan de kaagbaan gaan staan.

Laag is het zeker.

Jij leeft een paar decennia te laat. Ben met je eens dat het wel spectaculair is, slim is echter anders.
In Nederland is de minimale hoogte tijdens een langsvlucht (low pass) 200ft. Echter dit is snelheids afhankelijk, maar onder de 200ft (in NL) mag zeker niet.

Kist vliegt hier op een voetje of 60 (hoogte 310 ong 16m). Bocht van 30graden levert een tipdrop van 35 ft op. Vraag voor thuis: wat is de hoogte van de tip bij 60 graden???

Maar het is wel cool..............
 
Holy crap!

Toevallig nog mensen van TAP hier op het board?

Ben wel s benieuwd of hier intern (helaas dus niet hier) wat
om te doen is geweest. Ik denk dat de heren voorin er beslist een leuke show van hebben willen maken; maar achteraf bij het zien van beelden toch ook wel ff hebben moeten slikken.

De marge tussen een goede vlieger en een enorme kl**tzak is hier wel erg klein!

Gegroet!
 
In Nederland is de minimale hoogte tijdens een langsvlucht (low pass) 200ft

Nederland is ook stom bezig... 200ft is toch geen echte low pass???

Als je met een jet een low pass maakt moet je de baan schoon zuigen met die stofzuigers onder de vleugel...

Het is idd wel erg laag en zo'n bank op die hoogte is misschien niet erg slim maar ziet er wel mooi uit.

Maar mannen laten we wel zijn.....
Als je vliegt op airshows moet je toch ook niet slim zijn? Je moet een beetje ballen tonen en wat leuks doen. Anders kan je idd lekker bij de kaagbaan gaan staan voor je "airshow"
Natuurlijk moet alles berekend zijn wat je doet op zo'n show. Maar de marge van 1,25 hoef je echt niet te hebben hoor wat mij betreft.
 
Maar mannen laten we wel zijn.....
Als je vliegt op airshows moet je toch ook niet slim zijn? Je moet een beetje ballen tonen en wat leuks doen. Anders kan je idd lekker bij de kaagbaan gaan staan voor je "airshow"
Natuurlijk moet alles berekend zijn wat je doet op zo'n show. Maar de marge van 1,25 hoef je echt niet te hebben hoor wat mij betreft.
Totdat er een A320 het publiek in duikt...
 
Alle neefjes van Chuck Yeager hebben weer het hoogste woord:dozey:

Het is een bullsh1t manoeuvre en ik denk dat de baas van die bak toch wel even geschrokken is van het filmpje ( aangezien je dit niet zo bewust registreert als je het zelf vliegt , dunkt mij..).
Niks stoer , niks vlieghandje , niks skill , niks airmanship.
Het is meer geluk dan wijsheid dat het geen breaking news is geworden.
"Airbus crashes at airshow"

Display-vliegers hebben VEEL kleinere marges dan wij op de lijn , en vliegen dus navenant gevaarlijker.
Dit echter is NUL marge , die tip zit VEEL te laag.
De PF heeft ofwel een fout(en) gemaakt en zal hopelijk de volgende keer eerst even een beetje trekken voor'ie de bank erin gooit.
Of hij heeft een te klein p1kkie en een te grote snor plus dito pet.
In dat geval moest 'ie maar snel ergens een Extra-300 gaan huren , "Right into the danger zone"( of hoe noemt dat Top Gun liedje ) op z'n iPod aanzetten en dat ding in een weiland prakken ipv de kist van zijn werkgever.

Begin niet met visuele perceptie , de hoogte van de bomen op de achtergrond , radiohoogtemeters of ander "ik heb net mijn ATPL-theorie gedaan "-geleuter.
Die vent zit eenduidig veel te laag om een bocht in te zetten.
 
Duidelijk een gebrek aan airmanship, anders had je dit niet gedaan. En zeker niet met de kist van je werkgever, wat te denken van imagoschade!

Moet toegeven dat het er wel spectaculair uitziet.

Toch wel een gevalletje van thee zonder koekjes denk ik.

GF.
 
Ghostflyer heeft alles gezegd, gebrek aan airmanship, niet alleen deze pilot maar vele andere die bij TAP vliegen.

Als niemand jou kent bij TAP dan moet je niet 100% hard werken maar 200%. Ben je zoon v/d generaal, commandant etc etc, dan hoef je geen zorgen te maken met aanname, checks, dat wordt wel mooi geregeld. 70% van de malloten die ik heb meegemaakt bakte er niets van.


volgens mij zijn de beelden wel een incident report waard, of niet?
 
In Nederland is de minimale hoogte tijdens een langsvlucht (low pass) 200ft.

Uuhh, bedoel je Flightlevel 200ft.
WTF...over
Begin toch zeker niet tegen mij over "hier in Nederland" want dan krijg ik al gelijk een exzeem-aanval in mijn bilnaat. Voor het geval "we" het nog niet weten, in Nederland mag je geen f*ck, behalve eindeloos van het kastje naar de muur lopen.
Zo, dat gezegd te hebben; ja, die low pass is laag! Te laag zou het alleen geweest zijn als hij de grond ingegaan zou zijn.

Beste regelrukkers, heiligen en niet familie-leden van Chuck Yeager; Get a life!

Het is en blijft een hele gave "low pass" met de nadruk op low.

PS.
Hoe herken je een "low pass" in NL?
Aan een contrail.
 
Waar zijn de f*cking barnstormers gebleven?
Gasten die naar een grass strip kwamen om te zuipen om daarna gewoon weer terug te vliegen naar home-base na eerst "inverted" onder de lokale brug door te vliegen. (I've seen it happen; been there, didn't do that and absolutely didn't want that T-shirt)

Ben ik blij dat die tijden voorbij zijn? Absoluut!!!
Maar die eikelbijters konden wel vliegen.

Ik heb gevlogen met piloten met 10.000+ uren die ik nog niet vertouwde in de simulator. Daarentegen heb ik gevlogen met piloten die zelfs een smooth landing konden maken met een baksteen.
Ik weet niet wat de ervaring is in die cockpit in die video, dus ik kan niet oordelen of die low pass hoger had gemoeten.

Aahhrrggg, wat me iriteerd is het feit dat de beste stuurlui wederom aan wal staan met hun FAR's, Lasor's en verzekeringspolis onder de arm, nee-schuddend met zwaaiende wijsvinger.

Maar we vertellen wel allemaal met een grijns op ons gezicht en een biertje in de hand het verhaal van "Tex" Johnston en zijn aileron roll aan de vrouwtjes in de bar.
(Boeing 707, 1955)
 
Back
Top