Studieschuld en fiscaal partner

EPST

New member
Hallo allemaal,

Ik ben momenteel wat aan het uitzoeken, maar kan zo snel geen antwoorden vinden op internet dus hoop dat hier iemand is die er meer verstand van heeft...
Hoe zit het precies met studieschuld en een fiscale partner?

Mijn situatie:
Ik heb vliegopleiding gedaan en de kosten daarvan en die van de A320 TR gestald bij de Belastingdienst in NL (samen een bedrag van €157.000). Ik ben werkzaam in Italië en draag daar netjes al mijn belastingen af volgens de belastingwet tussen NL en IT.
Mijn vriend is werkzaam in NL en draagt dus gewoon al zijn belastingen af in NL. Samen wonen we in Den Haag, waar we beiden staan ingeschreven en we wonen in een huurappartement in Nederland.

Als we nu een samenlevingscontract opstellen bij de notaris, hoeveel geld zouden we dan terug moeten kunnen krijgen van de Belastingdienst? Is hier een makkelijke berekening van te maken of hangt dit weer van 1000 factoren af?

Hoop dat iemand hier meer informatie over heeft.

Merry xmas and happy new year to all!
 
Nja terug krijgen... Maar met een fiscaal partner en een persoonsgebonden aftrek lijkt het me dat er dingen verrekend worden. Inkomstenbelasting wordt dan weggestreept tegen persoonsgebonden aftrek?
 
Nja terug krijgen... Maar met een fiscaal partner en een persoonsgebonden aftrek lijkt het me dat er dingen verrekend worden. Inkomstenbelasting wordt dan weggestreept tegen persoonsgebonden aftrek?
Ten eerste hoef je geen samenlevingsovereenkomst te hebben om fiscaal partner te worden. Dat is niet noodzakelijk. (Weet ik uit eigen ervarinh)

Ten tweede: zolang jij en het buitenland je belasting betaald en niet in Nederland, kan je toch geen fiscaal partner worden? (Ben er niet helemaal in thuis, maar....)
 
Ten eerste hoef je geen samenlevingsovereenkomst te hebben om fiscaal partner te worden. Dat is niet noodzakelijk. (Weet ik uit eigen ervarinh)

Ten tweede: zolang jij en het buitenland je belasting betaald en niet in Nederland, kan je toch geen fiscaal partner worden? (Ben er niet helemaal in thuis, maar....)

Volgens de belastingdienst heb je wél een samenlevingscontract nodig.
Naar mijn weten zijn de regels hiervoor vorig jaar veranderd.

Voorwaarden fiscaal partnerschap:

U bent fiscale partners met een huisgenoot als u aan 1 van de volgende voorwaarden voldoet:
- U bent allebei meerderjarig en hebt samen een notarieel samenlevingscontract afgesloten.
- U hebt samen een kind.
- 1 van u heeft een kind van de ander erkend.
- U bent bij een pensioenfonds aangemeld als pensioenpartners.
- U bent samen eigenaar van een eigen woning.
- Op uw adres staat ook een minderjarig kind van 1 van u beiden ingeschreven.
- Is er sprake van verhuur op zakelijke gronden? Dan bent u geen fiscale partners.
- U was het jaar ervoor al fiscale partners.
 
Ah oke. Heb alleen ervaring met koopwoning zonder overeenkomst en die was dus gezien bovenstaande regels voldoende. Excuus :biertje:

Alsnog blijft mijn andere opmerking staan?
Iemand die daar opheldering over kan geven?
 
Klopt, dan (als je in NL betaalt) kan je wel fiscaal partner worden inderdaad.
(en dan kan je eenmalig de opleidingskosten aftrekken van je gezamenlijk Inkomen (of het evenredig verdelen over meerdere jaren zolang de opleiding duurt)
 
Zo ver ik weet, maar ik ben geen fiscalist, kunnen jullie geen fiscaal partner worden omdat jij je belastingen in Italie betaalt.

Alleen als jullie beiden je belasting in NL betalen kun je fiscaal partner worden.

Maar zoals gezegd, ik ben geen fiscalist, dus ik kan het mis hebben.
 
Zo ver ik weet, maar ik ben geen fiscalist, kunnen jullie geen fiscaal partner worden omdat jij je belastingen in Italie betaalt. Alleen als jullie beiden je belasting in NL betalen kun je fiscaal partner worden. Maar zoals gezegd, ik ben geen fiscalist, dus ik kan het mis hebben.

Exact wat ik zei dus. Je zult dan in NL je IB moeten betalen.
 
Als ik het goed begrijp wil je het salaris van je vriend gebruiken om je opleidingskosten af te trekken? Is dat wat je bedoeld?

Gr.
FF
 
Dat klopt inderdaad. Ik dacht namelijk dat we met een samenlevingscontract fiscaal partnerschap aan konden gaan en inderdaad zijn salaris (dat in NL belast wordt) konden gebruiken samen met mijn persoonsgebonden aftrek, maar als ik het zo lees is dat niet het geval.
 
Naar mijn weten is het afhankelijk van het belastingverdrag tussen Nl en It. Als je in Nederlands staat ingeschreven zal je hoe dan ook aangifte doen over je wereldinkomen. Het aangifte programma geeft de mogelijkheid aan om aan te geven dat je vrijgesteld bent van de Premie Volksverzekeringen (PVV) en beroep wilt doen op de regeling "voorkoming dubbele belasting" (IB component in de PVV/IB). Dit alles naar gelang het verdrag.

In de meeste gevallen draag je in het land van arbeid de sociale lasten af en in Nl betaal je dan alleen de Inkomstenbelasting. Je kan je studieschuld dan gewoon als persoonsgebonden aftrek gebruiken op je belastbaar inkomen.
Mocht het belastingverdrag zo zijn dat je ook Inkomstenbelasting betaald in It dan kan je het bedrag geloof ik inderdaad laten stallen.
Vraag dan wel even na hoe lang dit bedrag gestald kan worden. Heb over de jaren verschillende termijnen gehoord van 5 tot 15 jaar.

Als meerdere mensen op hetzelfde adres in de Gemeente Basis Administratie staan, met of zonder samenlevingsovereenkomst, zijn ze automatisch fiscaal partner. Heeft nadelen op bijvoorbeeld huurtoeslag en zorgtoeslag maar heeft als voordeel dat je de persoonsgebonden aftrek ook op de ander zijn belastbaar inkomen kan inzetten. Kan handig zijn als er inderdaad een stallingstermijn bestaat of als je verwacht niet meer in Nederland werkzaam te worden.

My 2 cents
 
Als meerdere mensen op hetzelfde adres in de Gemeente Basis Administratie staan, met of zonder samenlevingsovereenkomst, zijn ze automatisch fiscaal partner.

Ik geloof dat dit een jaar of twee geleden veranderd is. Nu heb je wel een samenlevingsovereenkomst nodig (of getrouwd zijn, of kinderen hebben, of....)

Ik heb dit een aantal jaar geleden ook gedaan met mijn toenmalige vriendin. Ik buitenlands inkomen, dus geen voordeel PGA, hele PGA naar haar verplaatst en daar hebben we een aantal jaar de vruchten van geplukt.
 
Ik geloof dat dit een jaar of twee geleden veranderd is. Nu heb je wel een samenlevingsovereenkomst nodig (of getrouwd zijn, of kinderen hebben, of....)

Dit klopt! Download het online aangifte programma van de Belastingdienst, vink op het eerste tabblad aan wat van toepassing is op jullie situatie en onderaan wordt aangegeven of je fiscaal partner bent. Al weet ik niet of jullie situatie zo makkelijk op te lossen is met het invullen van de online aangifte tool ;-)

Het recht op zorg- en huurtoeslag heeft verder niks met fiscaal partnerschap te maken volgens mij. Daar gelden weer andere regels voor.

Gr.
FF
 
'Nee, opleiding plus TR samen €157.000 dit is exclusief rente en levensonderhoud'

Mag ik vragen wat de totale schuld geworden is?
Vind/vond je het een zinvolle investering?

:kerst:
 
Het is naar mijn weten mogelijk om jou opleidingskosten af te trekken van het inkomen van je fiscale partner. Dit kan pas ingaan over het jaar dat je fiscaal partner bent geworden.
 
Ik begrijp nooit zo goed waarom mensen als ze het over zulke bedragen hebben, en dan ook nog met niet alledaagse constructies dit op een forum vragen.
Ik denk dat de belangen bij dat soort bedragen groot genoeg zijn om een gedegen financieel advies in te winnen.

Maar het op een forum vragen. Kan natuurlijk nooit kwaad, maar denk dat een goede boekhouder / fiscalist je altijd meer op kan leveren.
 
Back
Top