Standaardstudieperiode

psychomantic

New member
Beste leden,

Graag jullie hulp!

Voor het jaar 2011 heb ik studiekosten als aftrekpost opgegeven. De belastingdienst vroeg mij om bewijsstukken en kopie van mijn diploma (brevet). Ik heb keurig alles opgestuurd. Het ging om een bedrag rond de €19000,-

Vervolgens een brief terug gekregen van de belastingdienst. De belastingdienst zegt: "Uit uw informatie blijkt niet dat u uw tijd voornamelijk aan uw studie besteedde". U kunt alleen €15000,- aftrekken als studiekosten. Dit begrijp ik niet. De inspecteur vroeg mij alleen om bewijsstukken en krijg ik zo'n brief terug.

Wat moet ik hiermee doen?

Groeten,

P
 
Simpel. De maximale aftrek van studiekosten is 15000 euro per kalenderjaar.

Je mag alleen meer dan 15000 aftrekken als je een volledige standaardstudieperiode een studie volgt waarbij het niet mogelijk is een volledige baan ernaast te hebben (mits je jonger bent dan 30 en het niet langer als 5 jaar achter elkaar duurt)
 
Simpel. De maximale aftrek van studiekosten is 15000 euro per kalenderjaar.

Je mag alleen meer dan 15000 aftrekken als je een volledige standaardstudieperiode een studie volgt waarbij het niet mogelijk is een volledige baan ernaast te hebben (mits je jonger bent dan 30 en het niet langer als 5 jaar achter elkaar duurt)

Wat is een volledige baan? Wat kan ik daaronder verstaan? 40-urige werkweek?
 
Welke berichten van JC?

http://www.airwork.nl/bulletinboard/showthread.php?p=240463&highlight=studiekosten#post240463

http://www.airwork.nl/bulletinboard/showthread.php?t=5672&highlight=studiekosten&page=2

Ik ben onder de 30 jaar en heb de opleiding modulair gevolgd binnen 24 maanden en ik daarnaast gewerkt om mijn modulaire traject te kunnen financieren.

In eerste instantie wilde de inspecteur bewijs dat ik de opleiding heb afgerond en facturen/bankafschriften van de gemaakte kosten. Al die bewijzen heb ik opgestuurd. Daarna kreeg ik een bericht waarin staat: "uit de informatie blijkt niet dat u uw tijd voornamelijk aan uw studie besteedde". Terwijl daar in eerste instantie niet om is gevraagd. Ik moest alleen kopie van de betalingen opsturen en kopie van mijn brevet.

Lees het dat je meer tijd kwijt bent aan je studie dan aan je werk. Oftewel dat je hoofdzakelijk student bent en je in mindere mate tijd aan je baan besteed.

Hoe kan ik dit bewijzen? Er is vast iemand die ervaring heeft.
 
Volgens mij zegt JC exact hetzelfde als mij? Dus heb je je opleiding (modulair) gedaan en daarnaast ook een fulltime baan (full time is >32 uur per week werken) gehad, dan mag je max 15000 aftrekken.

Heb je een opleiding gedaan en daarnaast (door de opleiding) niet full time kunnen werken dan mag je meer aftrekken mits je onder de 30 en boven de 16 bent en die periode waarin je opleiding(en) genoot niet langer dan 4 jaren betreft.
Aantonen hoeveel uur je gewerkt hebt kan je toch aantonen met je salarisstroken... En let daarbij wel op dat je aantoont dat je niet meer KON werken omdat je de rest van de tijd in de schoolbanken zat... Dus van die kant moet je dat ook aan kunnen tonen.

Je geeft zelf aan dat je ook gewerkt hebt? Was dat full time zoals hierboven beschreven? Dan is het maximum 15000 euro.

Succes
 
Corrigeer mij als ik het verkeerd heb. Bericht van JC:
Als je < 31 of 32 bent moet het een fulltime opleiding zijn.
Als je fulltime modulair doet is het ook goed.
Ik besteedde ongeveer 30 uur aan vliegen naast een fulltime baan en dat werd door de inspecteur ook geaccepteerd.

JC had een fulltime baan, maar het werd door de inspecteur geaccepteerd.

Ik werkte 4.5 dagen (36 uur) ipv 5 dagen (40 uur)
 
JC geeft ook aan:
Het max is 15000 per jaar voor een niet-voltijdse opleiding. Tot nu toe nog steeds onder gebleven.

Hieruit maak ik op dat hij niet boven de 15000 euro is gekomen.

Verder heeft JC het over de periode 2002-2005 als ik het goed lees. We zijn ondertussen heel wat jaartjes verder :biertje:

36 uur is full time volgens de huidige wetgeving.

De regels zijn zoals hierboven omschreven. Neem anders contact op met de inspecteur, als het goed is heb je er een contactadres bij gekregen.

En anders kan je wellicht dit advies van hem ter harte nemen:
Bedenk van tevoren een onderbouwd verhaal. Neem een belastingadviseur in de arm, die kost je niets in vergelijking met de mogelijke "winst".

Nogmaals succes.
 
Back
Top