"Sonic boom" boven het Gooi?

Cessna Citation

New member
Zo'n tien minuten geleden (om 15:25u) hoorde en voelde ik een intens lage klap. De kamerdeur stond te trillen in de sponning. Heb ik net mijn eerste sonic boom meegemaakt? Zo ja, wat was er dringend genoeg dat een straaljager supersonisch gaat boven land?

Groeten,

CC
 
Kennelijk een ongeïdentificeerde heli overhead EHWO, landend in Bergen op Zoom. Spotters zijn met hun scanners e.d. altijd uitstekend op de hoogte van dit soort dingen, zie Scramble forum.
 
105-01.gif


De glaszetter heeft een goede dag! :grijns:

Tevens heb ik op bandbox gehoord dat er een vliegtuig/heli geland was ten zuidwesten van Bergen op Zoom, daar was de scramble ook voor waarschijnlijk...
 
De glaszetter heeft een goede dag! :grijns:


Ik lees inderdaad net op internet dat er (veel) ramen in omgeving Almere gesneuveld zijn. En dat tijdens Sinte Maarten! Straks lopen die brutaaltjes naar binnen om je voorraadkast te plunderen :grijns:
 
Ik snap alleen de scramble reden niet. De Heli is volgens nu.nl van Lelystad vertrokken en zou zich door com. problemen niet hebben afgemeld voordat hij de ATZ verliet...

Als dat echt de reden is voor een scramble, dan gaat het nog druk worden bij de Nederlandse glaszetters! :)
 
Ik snap alleen de scramble reden niet. De Heli is volgens nu.nl van Lelystad vertrokken en zou zich door com. problemen niet hebben afgemeld voordat hij de ATZ verliet...

Als dat echt de reden is voor een scramble, dan gaat het nog druk worden bij de Nederlandse glaszetters! :)

Hij kwaakte zelfs 7600, lijkt me toch wel duidelijk dat er dan niets aan de hand is...gewoon een kapotte radio.

Hier wordt zelfs aan de 7600 opgeroepen zicht te melden op VHF Guard :duh: :grijns:
 
Dat vind ik toch echt niet te geloven. Dat je nog zegt "Aircraft squawking 7600, if you can read me, squawk ident" snap ik, maar "contact whoever on whatever," dan vraag je je toch wel af of ze nog wel weten wat de codes betekenen bij Air Defence.

En 2x F16 voor een 7600 kwakende VFR heli??? Het halve land staat op zijn kop, ramen sneuvelen, kosten van de F16s..... Het moet toch echt niet gekker worden....?
 
Dat vind ik toch echt niet te geloven. Dat je nog zegt "Aircraft squawking 7600, if you can read me, squawk ident" snap ik, maar "contact whoever on whatever," dan vraag je je toch wel af of ze nog wel weten wat de codes betekenen bij Air Defence.

En 2x F16 voor een 7600 kwakende VFR heli??? Het halve land staat op zijn kop, ramen sneuvelen, kosten van de F16s..... Het moet toch echt niet gekker worden....?

Laatst bij Bremen Info, beetje drukte op de zender maar wel te doen. Controller vraagt a/c squawking 7600 of ze haar kunnen verstaan. Jahoor, zegt de olijke Duitser en begint zn request af te steken. Controller vraagt of ze opzettelijk 7600 squawken. Jazeker, zegt de Duitser zonder schaamte, het was zo druk dat we er niet door konden komen, we wilden graag even uw aandacht.. :passed:

Je "hoorde" de controller steil achterover vallen... ze hield zich netjes in, zoals het hoort, maar de betreffende piloot kreeg wel even heel duidelijk te horen dat dat toch echt niet de bedoeling van 7600 was.. :grijns:
 
Laatst bij Bremen Info, beetje drukte op de zender maar wel te doen. Controller vraagt a/c squawking 7600 of ze haar kunnen verstaan. Jahoor, zegt de olijke Duitser en begint zn request af te steken. Controller vraagt of ze opzettelijk 7600 squawken. Jazeker, zegt de Duitser zonder schaamte, het was zo druk dat we er niet door konden komen, we wilden graag even uw aandacht.. :passed:

Je "hoorde" de controller steil achterover vallen... ze hield zich netjes in, zoals het hoort, maar de betreffende piloot kreeg wel even heel duidelijk te horen dat dat toch echt niet de bedoeling van 7600 was.. :grijns:

Klinkt als het soort Duitsers dat alleen maar snoeihard 'Aufmachen!' kan brullen wanneer ze ergens in willen :duh:
 
Effe los van de discussie over nut en noodzaak. Het lijkt me als vlieger toch wel enorm kicken :cool: om in luttele minuten van Noord naar Zuid over dit landje met gigantische verkeersopstoppingen te BOOMEN!
Zijn de betreffende vliegers toevallig actief op deze site om daar eens over te vertellen.
 
Dat vind ik toch echt niet te geloven. Dat je nog zegt "Aircraft squawking 7600, if you can read me, squawk ident" snap ik, maar "contact whoever on whatever," dan vraag je je toch wel af of ze nog wel weten wat de codes betekenen bij Air Defence.

En 2x F16 voor een 7600 kwakende VFR heli??? Het halve land staat op zijn kop, ramen sneuvelen, kosten van de F16s..... Het moet toch echt niet gekker worden....?

Je hebt helemaal gelijk! Ik sta versteld dat hier niet een heleboel stampij over wordt gemaakt!
  • Professionele militaire luchtmacht weet niet wat 7600 op transponder betekend
  • Heli van burgervliegveld naar (waarschijnlijk, maar wie weet het?) burgervliegveld heeft een defecte radio en daarvoor sturen we 2 F16's in de lucht? Weet dan niemand wat dit kost??? :passed:

Wat een blunder!

Ik verbaas me echt over de lauwheid van de reacties hier en in de overige media.
 
Back
Top