Ghostly
New member
Hallo allemaal,
Ik werd door Julien geattendeerd om mijn verhaal op dit forum te plaatsen mits ik er geen bezwaar tegen heb. Ik ken hem al jaren en het is een toffe peer, maar hoe eigenwijs ik ook was, ik heb nooit naar zijn advies geluisterd om naar de KLS ofzo te gaan.
Op 18-jarige leeftijd ben ik zonder mijn VWO-diploma, was gezakt voor eindexamen en had geen zin om weer een jaar door te ploeter, naar Amerika gegaan. Mijn doel was om daar te blijven en piloot te worden. Ik had geen diploma niets, alleen wat ervaring in het boerenland of ook wel limboland (maar geboren in Rusland) genoemd. Ben daar in beginsel letterlijk op de bonnefooi heengegaan, was in juni 2001 (nog voor 9/11). Heb daar 3 maanden gewerkt bij een boer in Ohio tegen kost en inwoning en een GED (examen voor highschool drop outs, alleen dan volgens Amerikaanse standaarden) gehaald . Hierna weer teruggegaan naar Nederland aangezien ik anders problemen kon krijgen met immigrations. In Nederland nog een jaar gewerkt en tijdens dat jaar ben ik me in alle informatie gaan verdiepen omtrent het studeren in Amerika en piloot worden in Amerika. Aangezien het nu na 9/11 was en er veel chaos was in de economische wereld, was ik er wel bijna zeker van om een back-up plan te maken en dat was om naar Amerika te gaan en te studeren in university en tijdens mijn vrije tijd m'n PPL halen en in de zomer uren boren en doorgaan tot mijn CPL, IR, CFI, CFII en MEI. Er was een probleem, de financiën. Vliegbrevetten halen was voor nog geen $40,000 mogelijk, maar studeren aan een university in de VS is zeer kostbaar, voor vier jaar ongeveer $100,000 levensonderhoud, ziektekostenverzekering, etc. bij inbegrepen ook huisvesting. We hebben $150,000 geleend destijds. Destijds was het makkelijker om aan zo'n lening te komen en mijn vader stond dan ook borg voor mij. We zijn er echter met onze eigen ogen ingetuind bij een bank in limburg (zal geen namen noemen). De eerste vier jaar waren in principe geen probleem. Mijn vader zou die vier jaar de rente maandelijks betalen voor mij, zodat mijn schuld niet nog hoger zou zijn als ik was afgestudeerd.
Mijn doel was altijd om in Amerika te blijven en er een leven op te bouwen en tijdens mijn tijd op university ook gretig op zoek gaan naar vrouwelijk schoon voor je green card :grijns: . Ik deed major in criminal justice en minor in Spanish. Tijdens mijn tijd op college ben ik bij een local FBO vlieglessen gaan nemen en mijn PPL had ik part time binnen ongeveer 3 maanden. Goed begin voor hour building dus. During graduate year heb ik mijn CFI, CFII en MEI gehaald en ik was dus volledig gebrevetteerd volgens FAA standaarden. Ok, dan sta je daar met al je brevetten en je diploma in criminal justice en je rente is gedurende die vier jaar gewoon afbetaald en daar waren geen problemen in ondervonden. Op mijn 23e getrouwd en green card was als het waren binnen 5 maanden binnen! Ik kon eindelijk werken en TT had ik ongeveer 700 met ongeveer 100 ME. Heb heel even als part time flight instructor gewerkt, maar pay sucked en ben wanhopig op zoek gegaan naar een regional job. Ben aangenomen bij GoJet voor een hongerloontje van iet svan 20 bucks per hour voor 70 uur per maand werken. You can do the math. 1,400 bucks per maand daar kun je voor geen goud je schuld mee afbetalen en met al een achterstand van 3 maanden begon het niet bepaald goed. Schikking kunnen regelen met bank dat ik een jaar lang nog geen aflossing hoef te betalen, maar het opeenvolgende jaar. Ok, zo gezegd zo gedaan. Elke maand ongeveer 400 bucks opzijleggen waar mogelijk en vrouwlief hielp ook wat mee. Dat ging redelijk en had het naar m'n zin bij GoJet, woonde in Orlando met z'n velen sexclubs :grijns: en was iets van 12 dagen per maand thuis. Het eerste jaar ging lekker, lekker veel gevlogen en op de kleine beetjes gelet. We konden dus ''makkelijker'' gaan aflossen en rente afbetalen. Salaris ongeveer 30 bucks per hour, dus dat ging wat beter. Ik hield altijd wel van actieve sporten en het was me gelukt om een surfboard onder de knie te halen en daarna ben ik ook gaan kitesurfen. Misschien dat jullie hem al aan voelen komen, maar ik ben dus verongelukt geraakt tijdens het kitesurfen en heb ongever een week op de IC gelegen met onderandere inwendige bloedingen, een hersenschudding, water in de longen en twee gebroken ribben. Heb werkelijk moeten knokken voor mijn leven en heb ongeveer een maand in het ziekenhuis gelegen. Ouders overgevlogen naar de States, maar de post verliep altijd via mijn vader met de bank, aangezien ik hem gemachtigd had. We hadden een maand lang dus geen overzicht van de post dat binnenkwam van de bank. Jaa hoor, na een maand weer naar huis en ouders naar huis en daar lag een brief van de bank dat de rente omhoog was gegaan voor 5 jaar vast. Kom je uit het ziekenhuis en een paar dagen moet je je daar weer in gaan verdiepen. Er kwamen zoveel dingen bij kijken, waarschijnlijk zou ik medisch niet goedgekeurd worden of moest ik sowieso een jaar of wat gaan wachten, sowieso omdat ik revaliderende was. Daar kwam ook nog eens bij dat mijn moeder een paar weken nadat zij terug waren gevlogen, is overleden aan een hartinfarct. Tjaa, niets zit dan mee, maar de tijdbom tikt als het ware gewoon voort. We hebben diverse malen contact gehad met de bank, maar onze LOL verzekeraar wilde niet uitkeren aangezien ik een extreme sport uitoefende en dat was een reden om de opleidingskosten niet uit te keren en dit was dan alleen de 40,000 bucks voor de vliegopleiding. Via advocaten hebben een schikking getroffen en de opleidingskosten van 40K bucks kregen wij terug gelukkig. Maar dan zit je alsnog met een schuld, die je niet kunt af betalen. Mijn vader had een goed pensioen en besloot maandelijks alleen de rente op te vangen. De bank wilde nergens aan meewerken en we zijn weer via een advocaat overgestapt naar een andere bank die wel meewerkte. Een jaar later ging het qua gezondheid goed, maar ben toch afgekeurd volgens de FAA class 1 keuring. Heb je zoveel moeite genomen en dan word je afgekeurd! Voor een class 2 keuring kwam ik wel in aanmerking, wat was het nou, door mijn ongeluk, is het zicht van mijn linkeroog beschadigd en dus niet voldoende, ben dus in principe slechtziend aan mijn linkeroog en dat kan niet gecorrigeerd worden door een bril of lenzen. Rechteroog zie ik perfect mee. Na zoveel ellende moet je je passie als beroepsvlieger stop zetten en doorgaan, maar dat is niet het enige. Je schuld tikt nog aardig door en je moet dus een goede baan vinden. Heb toen een baan gevonden bij de police en dat was erg leuk, maar niet wat ik voor ogen had. Na dat jaar heb ik met veel geluk een zeer decent job kunnen vinden als legal assistent bij een advocatenkantoor. Pay's good, schuld kon afbetaald worden en dan wordt alles weer een grote puinhoop. Mijn vader is verongelukt bij een auto-ongeluk en njets mocht meer baten. Dit is nu 3 maanden geleden en in die 3 maanden geleden ben je gewoon meer bezig met je financiën dan met de dood van je bloedeigen vader. Als enigskind had ik de mogelijkheid om het huis te verkopen en de opbrengst gebruiken om mijn schuld helemaal af te lossen. Dit heb ik gedaan en nu staan we weer bij nul. De afgelopen jaren zijn een rollercoaster geweest, maar er is gelukkig toch wel een lichtpuntje aan het eind van de tunnel. Ik ben legal assistent bij een advocatenkantoor in Miami en ben nu druk bezig met mijn aanmelding bij law school, om zo eigenlijk als het ware je tweede passie te bereiken. Ben nu net 26 jaar geworden, dus hoop dat het wat wordt. In ieder geval beter dan 1,400 bucks per month!
Julien heeft me op deze site geattendeerd, anders had ik er nooit over nagedacht om dit verhaal zo uit de doeken te doen, maar er zijn een aantal punten waar je heel goed op moet letten:
1. Besef heel goed waar je aan begint. Je begint aan een school in Nederland van 150K euro. Rentepercentage zal nu wel rond de 7,1% zijn denk ik, dus een klein rekensommetje maakt van die 150K euro een uiteindelijke schuld van ongeveer 172K! Je rente alleen zal in het eerste jaar al zo'n 1.100 euro dan zijn! Das niet niets, vooral voor deze NederAmerikaan, dat is voor mij ruim 1,600 bucks! In Europa zul je ook veel tegenvallers krijgen. Er loopt hier een topic over Orange bijvoorbeeld, nou do the math zou ik zeggen! Mits je het geld zo klaar hebt liggen, zou ik er niet over beginnen om naar Amerika te gaan of naar een school te gaan die geen garantiefonds heeft, een goed doordacht garantiefonds dat wel.
2. Laat je ouders er niet voor opdraaien! Je ouders moet je er buiten laten. Vaak zijn het onwetende mensen die met je enthousiasme meegaan, maar licht ze ontzettend goed in. Desnoods maak je een PowerPoint presentation, maar ze moeten van alles op de hoogte zijn en niet alles op infoavonden!
3. Mits je baangarantie hebt, zorg voor een backup plan! Dat is zo belangrijk. Een garantiefonds kan je schuld wel voor een tijdje overnemen, maar je moet het daarna ook weer kunnen oppakken. Misschien type ratinkje erbij en dan word je doodziek, boem, pats, weg droom! Dan is het of vakken vullen bij de AH, een bijstandsuitkering of studeren. Studeren kost geld, dus zorg ervoor dat je een backup plan hebt!
Ik wil niet opdringerig overkomen hoor en iedereen moet vooral weten wat hij / zij doet, maar de luchtvaart is keihard en nu ben ik toch wel op een punt gekomen van, nieuwe start, nieuwe career, maar dat proces is echt pijnlijk. Als je iets met passie doet, dan is het zeer pijnlijk om dat op te geven.
Goh, ik denk dat ik toch beter naar Julien had moeten luisteren en naar de KLS had moeten gaan. Nee hoor, zonder dollen. Ben letterlijk bont en blauw van alle malaise, maar zou het in principe zo opnieuw doen, mits zonder financiële malaise, gezondheidsproblemen, etc, maar gelukkig kan ik altijd nog vliegen voor privédoeleinden!
Cheers,
Nicolai
Ik werd door Julien geattendeerd om mijn verhaal op dit forum te plaatsen mits ik er geen bezwaar tegen heb. Ik ken hem al jaren en het is een toffe peer, maar hoe eigenwijs ik ook was, ik heb nooit naar zijn advies geluisterd om naar de KLS ofzo te gaan.
Op 18-jarige leeftijd ben ik zonder mijn VWO-diploma, was gezakt voor eindexamen en had geen zin om weer een jaar door te ploeter, naar Amerika gegaan. Mijn doel was om daar te blijven en piloot te worden. Ik had geen diploma niets, alleen wat ervaring in het boerenland of ook wel limboland (maar geboren in Rusland) genoemd. Ben daar in beginsel letterlijk op de bonnefooi heengegaan, was in juni 2001 (nog voor 9/11). Heb daar 3 maanden gewerkt bij een boer in Ohio tegen kost en inwoning en een GED (examen voor highschool drop outs, alleen dan volgens Amerikaanse standaarden) gehaald . Hierna weer teruggegaan naar Nederland aangezien ik anders problemen kon krijgen met immigrations. In Nederland nog een jaar gewerkt en tijdens dat jaar ben ik me in alle informatie gaan verdiepen omtrent het studeren in Amerika en piloot worden in Amerika. Aangezien het nu na 9/11 was en er veel chaos was in de economische wereld, was ik er wel bijna zeker van om een back-up plan te maken en dat was om naar Amerika te gaan en te studeren in university en tijdens mijn vrije tijd m'n PPL halen en in de zomer uren boren en doorgaan tot mijn CPL, IR, CFI, CFII en MEI. Er was een probleem, de financiën. Vliegbrevetten halen was voor nog geen $40,000 mogelijk, maar studeren aan een university in de VS is zeer kostbaar, voor vier jaar ongeveer $100,000 levensonderhoud, ziektekostenverzekering, etc. bij inbegrepen ook huisvesting. We hebben $150,000 geleend destijds. Destijds was het makkelijker om aan zo'n lening te komen en mijn vader stond dan ook borg voor mij. We zijn er echter met onze eigen ogen ingetuind bij een bank in limburg (zal geen namen noemen). De eerste vier jaar waren in principe geen probleem. Mijn vader zou die vier jaar de rente maandelijks betalen voor mij, zodat mijn schuld niet nog hoger zou zijn als ik was afgestudeerd.
Mijn doel was altijd om in Amerika te blijven en er een leven op te bouwen en tijdens mijn tijd op university ook gretig op zoek gaan naar vrouwelijk schoon voor je green card :grijns: . Ik deed major in criminal justice en minor in Spanish. Tijdens mijn tijd op college ben ik bij een local FBO vlieglessen gaan nemen en mijn PPL had ik part time binnen ongeveer 3 maanden. Goed begin voor hour building dus. During graduate year heb ik mijn CFI, CFII en MEI gehaald en ik was dus volledig gebrevetteerd volgens FAA standaarden. Ok, dan sta je daar met al je brevetten en je diploma in criminal justice en je rente is gedurende die vier jaar gewoon afbetaald en daar waren geen problemen in ondervonden. Op mijn 23e getrouwd en green card was als het waren binnen 5 maanden binnen! Ik kon eindelijk werken en TT had ik ongeveer 700 met ongeveer 100 ME. Heb heel even als part time flight instructor gewerkt, maar pay sucked en ben wanhopig op zoek gegaan naar een regional job. Ben aangenomen bij GoJet voor een hongerloontje van iet svan 20 bucks per hour voor 70 uur per maand werken. You can do the math. 1,400 bucks per maand daar kun je voor geen goud je schuld mee afbetalen en met al een achterstand van 3 maanden begon het niet bepaald goed. Schikking kunnen regelen met bank dat ik een jaar lang nog geen aflossing hoef te betalen, maar het opeenvolgende jaar. Ok, zo gezegd zo gedaan. Elke maand ongeveer 400 bucks opzijleggen waar mogelijk en vrouwlief hielp ook wat mee. Dat ging redelijk en had het naar m'n zin bij GoJet, woonde in Orlando met z'n velen sexclubs :grijns: en was iets van 12 dagen per maand thuis. Het eerste jaar ging lekker, lekker veel gevlogen en op de kleine beetjes gelet. We konden dus ''makkelijker'' gaan aflossen en rente afbetalen. Salaris ongeveer 30 bucks per hour, dus dat ging wat beter. Ik hield altijd wel van actieve sporten en het was me gelukt om een surfboard onder de knie te halen en daarna ben ik ook gaan kitesurfen. Misschien dat jullie hem al aan voelen komen, maar ik ben dus verongelukt geraakt tijdens het kitesurfen en heb ongever een week op de IC gelegen met onderandere inwendige bloedingen, een hersenschudding, water in de longen en twee gebroken ribben. Heb werkelijk moeten knokken voor mijn leven en heb ongeveer een maand in het ziekenhuis gelegen. Ouders overgevlogen naar de States, maar de post verliep altijd via mijn vader met de bank, aangezien ik hem gemachtigd had. We hadden een maand lang dus geen overzicht van de post dat binnenkwam van de bank. Jaa hoor, na een maand weer naar huis en ouders naar huis en daar lag een brief van de bank dat de rente omhoog was gegaan voor 5 jaar vast. Kom je uit het ziekenhuis en een paar dagen moet je je daar weer in gaan verdiepen. Er kwamen zoveel dingen bij kijken, waarschijnlijk zou ik medisch niet goedgekeurd worden of moest ik sowieso een jaar of wat gaan wachten, sowieso omdat ik revaliderende was. Daar kwam ook nog eens bij dat mijn moeder een paar weken nadat zij terug waren gevlogen, is overleden aan een hartinfarct. Tjaa, niets zit dan mee, maar de tijdbom tikt als het ware gewoon voort. We hebben diverse malen contact gehad met de bank, maar onze LOL verzekeraar wilde niet uitkeren aangezien ik een extreme sport uitoefende en dat was een reden om de opleidingskosten niet uit te keren en dit was dan alleen de 40,000 bucks voor de vliegopleiding. Via advocaten hebben een schikking getroffen en de opleidingskosten van 40K bucks kregen wij terug gelukkig. Maar dan zit je alsnog met een schuld, die je niet kunt af betalen. Mijn vader had een goed pensioen en besloot maandelijks alleen de rente op te vangen. De bank wilde nergens aan meewerken en we zijn weer via een advocaat overgestapt naar een andere bank die wel meewerkte. Een jaar later ging het qua gezondheid goed, maar ben toch afgekeurd volgens de FAA class 1 keuring. Heb je zoveel moeite genomen en dan word je afgekeurd! Voor een class 2 keuring kwam ik wel in aanmerking, wat was het nou, door mijn ongeluk, is het zicht van mijn linkeroog beschadigd en dus niet voldoende, ben dus in principe slechtziend aan mijn linkeroog en dat kan niet gecorrigeerd worden door een bril of lenzen. Rechteroog zie ik perfect mee. Na zoveel ellende moet je je passie als beroepsvlieger stop zetten en doorgaan, maar dat is niet het enige. Je schuld tikt nog aardig door en je moet dus een goede baan vinden. Heb toen een baan gevonden bij de police en dat was erg leuk, maar niet wat ik voor ogen had. Na dat jaar heb ik met veel geluk een zeer decent job kunnen vinden als legal assistent bij een advocatenkantoor. Pay's good, schuld kon afbetaald worden en dan wordt alles weer een grote puinhoop. Mijn vader is verongelukt bij een auto-ongeluk en njets mocht meer baten. Dit is nu 3 maanden geleden en in die 3 maanden geleden ben je gewoon meer bezig met je financiën dan met de dood van je bloedeigen vader. Als enigskind had ik de mogelijkheid om het huis te verkopen en de opbrengst gebruiken om mijn schuld helemaal af te lossen. Dit heb ik gedaan en nu staan we weer bij nul. De afgelopen jaren zijn een rollercoaster geweest, maar er is gelukkig toch wel een lichtpuntje aan het eind van de tunnel. Ik ben legal assistent bij een advocatenkantoor in Miami en ben nu druk bezig met mijn aanmelding bij law school, om zo eigenlijk als het ware je tweede passie te bereiken. Ben nu net 26 jaar geworden, dus hoop dat het wat wordt. In ieder geval beter dan 1,400 bucks per month!
Julien heeft me op deze site geattendeerd, anders had ik er nooit over nagedacht om dit verhaal zo uit de doeken te doen, maar er zijn een aantal punten waar je heel goed op moet letten:
1. Besef heel goed waar je aan begint. Je begint aan een school in Nederland van 150K euro. Rentepercentage zal nu wel rond de 7,1% zijn denk ik, dus een klein rekensommetje maakt van die 150K euro een uiteindelijke schuld van ongeveer 172K! Je rente alleen zal in het eerste jaar al zo'n 1.100 euro dan zijn! Das niet niets, vooral voor deze NederAmerikaan, dat is voor mij ruim 1,600 bucks! In Europa zul je ook veel tegenvallers krijgen. Er loopt hier een topic over Orange bijvoorbeeld, nou do the math zou ik zeggen! Mits je het geld zo klaar hebt liggen, zou ik er niet over beginnen om naar Amerika te gaan of naar een school te gaan die geen garantiefonds heeft, een goed doordacht garantiefonds dat wel.
2. Laat je ouders er niet voor opdraaien! Je ouders moet je er buiten laten. Vaak zijn het onwetende mensen die met je enthousiasme meegaan, maar licht ze ontzettend goed in. Desnoods maak je een PowerPoint presentation, maar ze moeten van alles op de hoogte zijn en niet alles op infoavonden!
3. Mits je baangarantie hebt, zorg voor een backup plan! Dat is zo belangrijk. Een garantiefonds kan je schuld wel voor een tijdje overnemen, maar je moet het daarna ook weer kunnen oppakken. Misschien type ratinkje erbij en dan word je doodziek, boem, pats, weg droom! Dan is het of vakken vullen bij de AH, een bijstandsuitkering of studeren. Studeren kost geld, dus zorg ervoor dat je een backup plan hebt!
Ik wil niet opdringerig overkomen hoor en iedereen moet vooral weten wat hij / zij doet, maar de luchtvaart is keihard en nu ben ik toch wel op een punt gekomen van, nieuwe start, nieuwe career, maar dat proces is echt pijnlijk. Als je iets met passie doet, dan is het zeer pijnlijk om dat op te geven.
Goh, ik denk dat ik toch beter naar Julien had moeten luisteren en naar de KLS had moeten gaan. Nee hoor, zonder dollen. Ben letterlijk bont en blauw van alle malaise, maar zou het in principe zo opnieuw doen, mits zonder financiële malaise, gezondheidsproblemen, etc, maar gelukkig kan ik altijd nog vliegen voor privédoeleinden!
Cheers,
Nicolai
Last edited: