Slechte uitvoering non-com

Fish

New member
Goed, wij vliegen vanaf Faro naar Portimao (Portugal). Faro approach informeert ons dat in de buurt van Portimao een non-com kist vliegt op onze hoogte (1000ft). Inderdaad, als wij overschakelen naar Portimao radio horen we een kistje met "transmitting blind". De Cessna maakt een approach op runway 29 (dit terwijl 11 in gebruik is), maar besluit op het laatste moment de go-around in te gaan. De berichten van het non-com vliegtuig zijn wazig en even lijkt het er op als of de kist nog een circuitje gaat doen. Wij orbitten een stukje uit de buurt van het veld aangezien we niet weten wat de non-com kist van plan is. De non-com kist komt recht onze kant op vliegen dus we vliegen ietsjes verder weg van het veld, maar de non-com kist vliegt stug achter ons aan. Omdat de non-com kist nu recht achter ons zit en we hem niet meer kunnen zien draaien we wat, en komt de non-com Cessna 172 nu op zo'n 700ft op ons af, wij zitten op 1000ft. De non-com kist vliegt recht onder ons door, schijnbaar zonder ons ooit gezien te hebben, en vliegt verder richting het westen naar de Atlanstische oceaan toe, waar verder geen vliegvelden meer zijn waar hij zou kunnen landen. Wij melden aan de toren waar de non-com kist heen is gegaan aangezien de kist zelf niets meer meld. Na de landing op Portimao daar nog drie kwartier gestaan, maar de non-com kist nooit meer gezien.
 
Bizar! Gelukkig is alles goed afgelopen met jouw kist (en met de zijne) en hopelijk hebben de haaien nog honger.
Groeten,
Eelco
 
gelderen said:
Bizar! Gelukkig is alles goed afgelopen met jouw kist (en met de zijne) en hopelijk hebben de haaien nog honger.
Groeten,
Eelco
Dat is dus nog de vraag...
 
Aangezien het een kist was van Aerocondor zo ver ik het kon horen (callsign Aero-Escola) op Cascais vermoed ik dat hij mogelijk helemaal non-com is terug gevlogen langs de kust naar Cascais. Lijkt me niet verstandig maar goed.
 
Het zal de Aero-Escola weer es niet zijn... Af en toe gevaarlijke momenten gehad met die jongens als ze op Evora het circuit verkeerd wilde joinen. Goed, Evora is een veldje apart met de AAE en haar arrivals/dep. Maar kijk voortaan eventjes hoe alles werkt heren, voordat ik weer met mn TB-20 recht op een cessna afvlieg.... Gelukkig loopt alles tot nu toe goed af!

RR
 
Ik zeg niet dat Aero-Escola die het altijd fout doet, de AAE/NLS heeft ook zo zn leuke momenten gecreerd in portugal. Het was bij Aero alleen ietsje vaker, niks ernstigs meestal hoor, meer van die ogen rollende momenten met een glimlachje. Beetje concurrentie tussen vliegscholen zijn we wel gewend hierzo :)

Groet!

RR
 
over slechte non-com procedure gesproken. Een klasgenoot van mij was solo gaan vliegen om wat airwork te oefenen en kwam daarna terug op evora. Evora's VFR aanvliegroutes zijn niet heel moeilijk. Het komt er op neer dat je 4 punten hebt. Noord (N), zuid (S), west (W) en oost (E). Vanaf daar ga je naar een punt iets ten oosten van t veld (I-punt) en vanaf daar ga je naar downwind. De klasgenoot in kwestie kwam vanuit t noorden aanvliegen. Melden zich dus op t N-punt om daarna naar t I-punt te vliegen. Ik daarachter, ook uit t noorden, samen met instructeur. Wij melden ons ook boven "November" met de traffic in front in sight. Na een paar minuutjes hebben wij t traffic niet meer insight, dus die zal wel sneller vliegen. Wij dachten we horen der wel als ze boven I-punt moet melden. Maar dat gebeurd niet. Op een gegeven moment komen wij boven I-punt, melden ons netjes als volgt: Overhead India descending to circuit altitude and request traffic information. Wij wouden namelijk wel graag weten waar die kist voor ons was gebleven. Toren wist nergens van. Dus het was niet zo dat wij een call van de andere kist gemist hadden. Wij zijn daarna gewoon naar downwind gegaan en vanaf daar een full stop gemaakt. Even later op de grond toen de persoon in kwestie ook geland was, heeft de instructeur toch eens even gevraagd wat haar bezielde. Wat bleek nou. Ze kon t I-punt niet vinden, waardoor ze maar rechtdoor gevlogen was (ze moest rechts). Ze had geprobeerd de toren op te roepen maar dat was niet gelukt. Toen is ze maar direct base gedraaid om daar een near miss met een andere kist in t circuit t hebben en heeft daarna leuk een paar touch and go's gemaakt. Kan je vertellen: instructeur was niet blij! en heeft der daarna even uitgelegd dat de non-com procedure van evora der toch iets anders uitziet dan waarop zij t deed. Geen goed voorbeeld van "good airmanship"
 
Nee en ook een goed voorbeeld van een slechte instructeur want, mits de goden eindelijk zijn neergedaald, is Evora nog altijd een groen veld.
Ze proberen er misschien een soort van ATC te simuleren maar ik ben van mening dat dat gevaarlijker is dan als er helemaal niemand zou zitten.
Nog zo´n mooi voorbeeld is de o zo mooie NDB approach.
Als je wel eens "boven" bent geweest weet je hoe ze er daar mee omgaan.

Overigens vind ik het niet zo netjes om een van je schoolgenoten hier zo neer te zetten.
Het is een "ze" zeg je. Laten er daar nou net niet zoveel van rondlopen op de NLS of de AAE dus een en een is zo gemaakt.
 
het gaat hier niet om school genoten zo neer te zetten maar meer om verhalen uit de cockpit. Iedereen maakt fouten en ik zeg ook niet dat het erg is dat dit gebeurd is. Ik zag dit stukje over non com staan en ik vertel gewoon wat ik meegemaakt heb. Ik had er ook niks bij kunnen zetten maar dan was er uiteindelijk wel uitgekomen van wie was dat dan..want er vliegen niet veel mensen op evora.
 
Ik moet flying pizza service voor een groot deel gelijk geven. Evora is en blijft een groen veld, of je nu 7600 squawkt of niet, ze zien het toch niet in de ''toren''.

Het is achteraf en zeker door buitenstaanders erg makkelijk om over anderen te oordelen. Pas wanneer je zelf zoiets mee maakt (and thrust me you will!) besef je dat iedereen fouten maakt en zeker wanneer je erg onervaren bent. Moet je eens voorstellen hoe het is om met hooguit enkele tientallen solo uren alleen in in een kist te zitten wanneer er een non normal gebeurt, ik kan je garanderen dat de adrenaline door je lichaam stuift en dat de stress bijna je oren uit schiet. Om dan zonder ook maar enige ervaring om op terug te vallen een adequate en 100% correcte beslissing te maken is erg moeilijk!

Het is daarom ook niet erg colegiaal om zo iemand van slecht vliegerschap te betichten. Besef goed dat je daar zit om te leren en van fouten leer je het meeste. Als ik de dingen die ik, of klasgenoten hebben mee gemaakt in Portugal hier neer moet zetten ben ik wel even bezig....

P.S. Wat is de non comms procedure in LPEV?

Edit: typo...
 
Last edited:
Ik doe het ook niet om mijn klasgenoten de grond in te boren. Het leek mij leuk om hier een stukje te schrijven over wat een klasgenoot van mij meegemaakt heeft. Iedereen maakt fouten en t is ook de bedoeling dat je daarvan moet leren. Maar mijn bedoeling was om t met andere te delen. Niet om reacties uit te lokken van andere mensen als: jah idd die kan niet vliegen. Of zoiets. Als je de uitleg van "verhalen uit de cockpit" leest staat er ook:
Niet zozeer voor discussie, maar voor grappige, spannende, bijzondere ZELF MEEGEMAAKTE verhalen uit de cockpit. Vul elkaar vooral aan met eigen verhalen in de trant van "dat is nog niks, wat ik een keer meemaakte...!
Ik probeer daarom ook niet iemand in diskrediet te brengen maar meer om mijn verhaal te vertellen wat ik meegemaakt heb. Nix persoonlijks en ook niet om iemand de grond in te boren
Jullie hebben gelijk dat evora een groen veld is. Daar geef ik jullie helemaal gelijk in. Maar de bedoeling is nou juist dat wij ons aan de procedures houden. Daarvoor krijgen we ze. Je kan ze wel aan je laars lappen, maar dat wordt je niet in dank afgenomen. Ze proberen juist zo echt mogelijk alles te simuleren. Ze proberen ons de regels te leren zoals ze bij de meeste gecontroleerde velden gehandhaafd worden.
Non com procedure van lpev is naar de death side of the field (left hand circuit rwy 01 of right hand circuit rwy 19) en vanaf daar op 500 ft AGL de traffic op final in de gaten te houden er er proberen tussen te komen.
 
Flying_pizza_service said:
Nog zo´n mooi voorbeeld is de o zo mooie NDB approach.

Over die NDB approach: Weekje of twee geleden kwam er een Cessna Citation binnen die ff de prins van Monaco kwam brengen. Even in de cockpit gekeken en blijken hun ook de NLS NDB approach kaartjes te hebben. Toch even geinformeerd hoe ze daar aan kwamen. Het antwoord: internet
 
unXpected said:
Non com procedure van lpev is naar de death side of the field (left hand circuit rwy 01 of right hand circuit rwy 19) en vanaf daar op 500 ft AGL de traffic op final in de gaten te houden er er proberen tussen te komen.

Owja, nu kan ik 'm weer herinneren.

Wat is jullie tower frequentie c.q. OPS frequentie ook alweer? Dan zal ik volgende week ff gedag zeggen als ik over kom....
 
hahha...tower is 122.7 OPS is 123.50 en natuurlijk de belangrijkste waar je zeker ff moet luistere als je overkomt: 123.45 de lul freq...Wanneer kom je ongeveer over?
 
10-11, 13-11 en 24-11, tussen 15:00Z en 17:00Z

Ik roep wel op 123,45 ff nederlands lullen ;)
 
RTO check eerst het weer maar - dikke kans dat het weer huilen met den pet op is en dat het bijzonder stil blijft op de frequentie ;). Ik schrijf iig even de data op, mocht het nou zo uitkomen dan hoor ik graag van je!

(PS: Wie was overigens die grapjas die "Heee Diana122 happy landings!" tegen me joelde op 122.7 terwijl ik op downwind/turning base zat, paar weken terug? Ik was even confuus :p)
 
Dat was dezelfde gast die een heel gesprek met mij had:). Ik was toen circuitjes aant draaien. Transavia piloot op weg naar canarische eilanden...weet niet meer welke datum t was. Wil ook wel weten wie dat was!

The Fly said:
(PS: Wie was overigens die grapjas die "Heee Diana122 happy landings!" tegen me joelde op 122.7 terwijl ik op downwind/turning base zat, paar weken terug? Ik was even confuus :p)

En jij maar denken dat ik t was hè;)!!!!!
 
Back
Top