slechte medical keuring

laurens23

Member
Een tijdje terug had ik informatie gevraagd over het verlengen van mijn klasse 2 medical. http://www.airwork.nl/bulletinboard/showthread.php?t=14626 Inmiddels heb ik mijn medical verlengd, maar ik maak mij zorgen over de gang van zaken.

De controle was niet echt serieus. Bij elkaar ~30 minuten. Zeker voor de oogtest maak ik mij hierover zorgen. Er was alleen een kaart aan de muur. Daar hebben we eerst 5 minuten naast gezeten voor de bloeddrukmeting. Prima om even de belangrijkste regels te bestuderen. Tijdens de test moest ik eerst met twee ogen een regel lezen (geen probleem) vervolgens moest ik dezelfde regel met 1 oog dicht lezen. en daarna nog een keer dezelfde regel met mijn andere oog. Ik had ook gewoon met mijn ogen dicht die test kunnen halen.... ow, en er waren geen afdekbrillen en de arts keek alleen naar de kaart dus ik had in principe ook de hele test met twee ogen open kunnen doen.

Moet ik zoiets melden?

Bij mijn initiële keuring werd ik naar een opticien gestuurd waar met een speciaal apparaat mijn ogen werden getest.
Voor mijn eigen geruststelling naar een opticien geweest die er ~30 minuten over heeft gedaan om mijn ogen na te kijken.
 
Moet ik zoiets melden?
Waarom zou je dat doen?

Je moet voor jezelf weten dat je veilig kunt vliegen en je moet door de keuring heen komen. Als dat beiden het geval is is er geen probleem. In de US is er een discussie over het afschaffen van medische keuringen voor VFR-piloten omdat je er zo ontzettend weinig ongelukken mee voorkomt. Mensen komen in de problemen doordat ze niet opletten, niet doordat ze niet goed kunnen zien. In dat geval stap je echt niet in een vliegtuig.
 
Akkoord met eerdere: die verplichte check doe je niet om te weten of je ok bent, die doe je enkel om het vereiste papiertje te gaan halen.

Of je ok bent moet je zelf uitmaken, en het advies van een vertrouwensarts kan daarbij heel nuttig zijn.
 
En dat hele systeem slaat eigenlijk nergens op. Na een initiële keuring kijkt niemand ergens meer naar. Een paar zinnetjes oplezen met een oog afgedekt en je bent weer medisch geschikt verklaard voor een jaar met de verantwoordelijkheid voor 190 man achter je. Het is doodsimpel dingen te verzwijgen.

Ik heb in mijn korte vliegervaring (pas recent aangenomen bij een bedrijf) nog nooit een psychologisch gesprek gehad. Jaarlijks een gesprek met deskundigen of je nog 100% bent zal geen overbodige luxe zijn want voor je het weet vliegt er weer iemand tegen een berg...
 
Nu ben ik natuurlijk geen medicus maar laat ik het volgende eens in de groep gooien:

Een strenge initiële keuring brengt natuurlijk een aantal zaken aan het licht.
Zijn die afwijkingen niet aangetroffen dan hoeft er misschien geen reden te zijn om bij een vervolgkeuring weer zo streng te zijn.
En als je in de wachtkamer zonder bril een tijdschrift leest en je ziet er niet uit of je bent aangekleed door Stevie Wonder dan neem ik aan dat je ogen al wel goed zijn.
Je moet hier niet zo zwaar aan tillen.
 
Wees blij. Ik zou altijd bij die dokter terug langsgaan. Veel beter dan extra moeten betalen voor een specialisten onderzoek voor ogen/hart/... voor geen reden.

Hoe slechter de keuring, hoe beter voor de piloten. Ben je ziek, vlieg dan niet. Heb je heus geen keuring voor nodig.
 
Mijn ogen zijn prima, mits ik een bril draag. Staat ook duidelijk op het papiertje.
Wat mij opvalt is dat in the US de arts altijd mijn prostaat controleert ( leeftijd ouder dan 40 ) maar in Nederland doet geen enkele arts dit, ook niet als je er om vraagt !!
Zijn er nog meer ouwe lullen, die dit raar vinden ?

Groet,

Ger
 
Ik heb nog nooit een prostaat test gehad bij een 1st Class medical.
Wel om de keer een EKG.
Wat ik eerder vergeten was te vermelden, je hebt als houder van een medical een zelf grounding plicht.
Krijg je tijdens de geldigheidsduur van je medical een ziekte of aandoening die je zou diskwalificeren voor een medical dan moet je de discipline opbrengen om niet te vliegen.
Er wordt ook van je verwacht dat ie dit de volgende keer meldt.
Beetje het honor systeem net als met je logboek.
Een medical is geen controle of je stout bent geweest, niets opgegeven dan snel weer buiten maar je bent wel strafbaar als je zaken verzwijgt.
Dat een beter antwoord?
 
Jaarlijks een gesprek met deskundigen of je nog 100% bent zal geen overbodige luxe zijn want voor je het weet vliegt er weer iemand tegen een berg...

Ja , daar helpt een gesprekje wel tegen :

-Voelt u zich psychisch in orde?
-Tuurlijk ,niks aan de hand! Met mij gaat het fantastisch.
-Mooi , tot volgend jaar

# zet stempel en handtekening.
 
Ik heb nog nooit een prostaat test gehad bij een 1st Class medical.
Wel om de keer een EKG.

Kan kloppen, arts in the state of Florida althans, bij vliegers ouder dan 40 jaar.
 
Ik heb nog nooit een prostaat test gehad bij een 1st Class medical.
Wel om de keer een EKG.

Kan kloppen, arts in the state of Florida althans, bij vliegers ouder dan 40 jaar.

Ik zou maar eens gaan vragen ;) ben zelf al een tijdje de 40 voorbij en altijd Medical in Florida lol
 
laurens kom op. Jij hebt een medical nodig om te kunnen vliegen. De keuringsarts helpt je daarbij. Keuring loopt gesmeerd en jij staat binnen een half uur weer buiten. Top service zeg ik.

Je bent zelf verantwoordelijk voor je eigen veiligheid. Dus als je twijfelt aan je gezichtsvermogen dan loop je even bij een opticien binnen. Of als je je niet fit voelt dan ga je niet vliegen.

Je kunt je afvragen waarom je als privé vlieger überhaupt een medische keuring moet doen... Ik rij straks naar huis met een auto van 1800kg door een woonwijk waar kinderen spelen. Mag allemaal zonder medisch gekeurd te zijn...
 
Recent retrospective cohort studies on commercial pilots have results which are inconsistent for risk of cancer.1-4 The first Canadian study showed increased mortalities for rectal and brain cancers and increased incidences of non-melanoma skin cancer, cancer of the brain, and Hodgkin's disease, and non-significant excess for malignant melanoma, and cancer of the rectum and prostate.

Ask your medical examiner to check your prostate is my advice !
 
Ik ben we nog niet van overtuigd

§67.113 General medical condition.
The general medical standards for a first-class airman medical certificate are:

(a) No established medical history or clinical diagnosis of diabetes mellitus that requires insulin or any other hypoglycemic drug for control.

(b) No other organic, functional, or structural disease, defect, or limitation that the Federal Air Surgeon, based on the case history and appropriate, qualified medical judgment relating to the condition involved, finds—

(1) Makes the person unable to safely perform the duties or exercise the privileges of the airman certificate applied for or held; or

(2) May reasonably be expected, for the maximum duration of the airman medical certificate applied for or held, to make the person unable to perform those duties or exercise those privileges.

(c) No medication or other treatment that the Federal Air Surgeon, based on the case history and appropriate, qualified medical judgment relating to the medication or other treatment involved, finds—

(1) Makes the person unable to safely perform the duties or exercise the privileges of the airman certificate applied for or held; or

(2) May reasonably be expected, for the maximum duration of the airman medical certificate applied for or held, to make the person unable to perform those duties or exercise those privileges.
 
Ja , daar helpt een gesprekje wel tegen :

-Voelt u zich psychisch in orde?
-Tuurlijk ,niks aan de hand! Met mij gaat het fantastisch.
-Mooi , tot volgend jaar

# zet stempel en handtekening.

Klopt. Wanneer je echt iets wilt achterhouden, komen ze er niet achter. Een idee om je medisch dossier zichtbaar te maken voor de keurigsarts dan?
 
Een keuringsarts gaat echt geen depressie ontdekken als je er niet zelf mee komt. En verplichte controle op drugs en medicijnen gaat ook niet ontdekken dat je je medicatie niet neemt. Het enige wat helpt, is dat je de piloot een traject geeft hoe hij psychisch weer gezond wordt zonder dat hij een risico heeft om daarbij zijn baan (huis, huwelijk etc) te verliezen. Maar ja, dat zou de werkgever wel eens geld kunnen kosten.... Dus dan maar liever drugstests. Helpt wel niks, maar iedereen kan zeggen dat hij wat gedaan heeft.

Verder sta ik erin als de meesten hier: Mijn medical heb ik nodig om mijn brood te verdienen. Als ik iets medisch wil laten checken ga ik hiermee vertrouwensvol naar mijn huisarts. De keuringsarts is een "moetje", en ik wil eigenlijk niet dat die meer checkt dan voorgeschreven. Zeker niet mijn prostaat, wat heeft die nou met mijn vliegveiligheid te maken?
 
Symptomen bij prostaatklachten:
Vaker 's nachts moeten plassen;
Het moeilijk op gang komen van het plassen;
Een zwakke urinestraal;
Nadruppelen en het moeilijk kunnen ophouden van de urine.

Hoe lang duurt een approach gemiddeld ? Landen op de polderbaan..........
Toch gauw een uurtje onderweg dacht ik zo......
Nee hoor, mijn prostaat heeft helemaal niks met vliegveiligheid te maken !!:yeehaa:
You can take my advice, or just leave it, your choice !
 
Back
Top