Slapende voeten

JJA

New member
Beste leden,

Sinds kort ben ik begonnen met de opleiding voor PPL en lees ik mee op dit forum. Het forum heeft mij al veel antwoorden gegeven maar ik heb nu toch zelf een vraag.

Ik merk dat, na verloop van tijd tijdens een les, mijn voeten een beetje beginnen te slapen. Ik vroeg me af hoe dit komt en wat ik eraan kan doen.

Zelf heb ik al verschillende stoelposities geprobeerd, dichterbij / verderaf maar dat maakt niet veel uit.

Wel heb ik nu pas 5 uren gevlogen en zit ik met name met de benen nog wat gespannen. Kan dit er ook mee te maken hebben?

Wat is de beste positie voor de stoel? Benen onder een bepaalde hoek?

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen. Alvast vriendelijk bedankt, JJA.
 
Als je er tijdens een lijnvlucht geen last van hebt gehad denk ik dat het veilig is om te zeggen dat het komt door het feit dat je benen wat gespannen zijn tijdens de vlucht...

Zou wat meer gaan genieten van het uitzicht ;)
 
Ik ken het, bij mijn eerste officiële les voor mijn PPL trilde mijn linkerbeen na de landing heel erg. Als je de rudder (pedalen) niet gebruikt, laat je hiel dan rusten op de 'vloer' en laat de rest van je voet rusten op de pedalen. Werkt prima voor mij. Probeer je benen te ontspannen, en zoals Reach al terecht opmerkt: Geniet van het uitzicht! :biertje:
 
Das normaal. Had ik ook inderdaad door spanning. De eerste 5 to 10 uur zit enorm gespannen met je voeten tegen pedalen. Op gegeven moment ben je lekker ontspannen en zit je hooguit licht met je tenen tegen pedalen aan. Zeker met navigatievluchtjes. Maar in begin moet je zoveel handelingen tegelijk doen . Oefeneningen Take Off en Landings.

Heel veel plezier met behalen van je PPL. Je gaat een mooie hobby tegemoed .
 
Bedankt voor de reacties, goed te lezen (hoewel...;)) dat ik niet de enige ben met dit probleem.

Momenteel vlieg ik veel circuits, gisteren 6, les daarvoor ook 4. Er komt dan inderdaad veel op je af qua informatie en handelingen.

Ik ga proberen meer te ontspannen en van het uitzicht te genieten! 737lover bedankt voor de tip, de komende les ga ik er wat bewuster op letten.

Vliegen is inderdaad een prachtige hobby, een droom gaat voor mij in vervulling. Ik geniet er volop van! :)
 
Last edited:
Ik weet niet of je ook een grote portemonee in je kontzak heb zitten? Ik doe deze altijd in mijn vliegtas dat ik ook niet op bankpassen, airmiles en bonuskaarten zit.
 
Dit kan een heleboel oorzaken hebben: van verkeerd zitten all the way tot medisch.

  • Stoel te hoog of te laag (hoek van je benen)
  • Stoel te ver naar voren of te ver naar achter (hoek van je benen)
  • Verkeerde positie van je voeten op de pedalen (proberen en met je tenen en met je hielen op het pedaal te drukken = fout)
  • Schoenen te strak
  • Veters van je schoenen te strak (dit heb ik zelf gehad met zweefvliegen)

Er zijn er nog wel een paar te verzinnen, praat er eens over met je instructeur dat hij nog eens goed naar je zit houding kijkt.
Kon zo snel geen beter plaatje vinden maar dit is de goede positie, voet niet te veel rechtop en maar "half" op het pedaal.
Alleen met taxieen rond obstakels zal je met je hele voet op het pedaal rusten.

instructions.jpg
 
Ik weet niet of je ook een grote portemonee in je kontzak heb zitten? Ik doe deze altijd in mijn vliegtas dat ik ook niet op bankpassen, airmiles en bonuskaarten zit.

De eerste les had ik inderdaad nog van alles in mijn broekzak. Nu laat ik alles achter de balie bij de school. Ik heb nog geen vliegtas. Uiteraard zit zonder van alles in je zakken een stuk beter.

Europe-American bedankt voor je uitgebreide antwoord. Ik ga er zeker nog eens goed naar kijken aankomende les en zal om de mening van mijn instructeur vragen. Het is daarnaast gewoon een feit dat ik met gespannen benen zit nu. Dat merk ik duidelijk tijdens het vliegen.

Hopelijk gaat het vanzelf over. Het beperkt mij (met een uurtje les) overigens niet in het vliegen / rudder gebruiken maar het is gewoon niet optimaal / fijn.
 
Inmiddels heb ik weer een aantal lessen gehad en wil ik jullie laten weten dat het iets beter gaat.

Ik zit nu iets meer naar achteren waardoor de hoek van mijn benen iets groter is. Daarnaast ben ik iets meer ontspannen.

Het is nog niet helemaal over maar ik heb er vertrouwen in dat het naarmate de lessen goed gaat komen!
 
Back
Top