Eergisteren nog een software raadsel op mijn vlucht van Xiamen - Anchorage.
Cost index 30 en volgens vliegplan landing fuel van 12.4, op onze eerste level off gaf de FMC 14.8 wat te veel was.
Max landing weight konden we landen met 13.0 ton brandstof.
Dus ik ben met de cost index gaan spelen en uiteindelijk met CI van 500(!) zou het 13.4 zijn. Die laatste 400kg raak je wel kwijt. Berichtje naar Dispatch gestuurd voor een nieuwe berekening omdat we nog 8+ uur te gaan hadden.
Die komt terug met kan niet, kom je 1.5T tekort. Alles nagerekend zelfs alle pallet gewichten van de load sheet zelf opgeteld en alles klopte. Senior dispatcher erbij, kan niet, mag niet, planning software zegt dat het niet kan.
Dan heb je dus een keus te maken, gaan we met de FMC of met de Dispatch software die het vliegplan verzonnen heeft? Een hold van 30-45 min boven je bestemming is natuurlijk onzin dus met CI500 doorgegaan.
Dat klopt natuurlijk van geen kant maar niemand kon de fout vinden.
Uiteindelijk met 11.7 geland maar dat kwam omdat op een 20 mijl finale RWY15 dicht ging voor sneeuw ruimen en we op 3000’ in de rij werden gezet voor 07R.
Voor degene die hun ATPL nog moeten doen:
*Wat PC’s betreft, eindelijk zo’n veel te dure IMac gekocht en Windows forever aan de kant gezet. Wat een draak dat Windows 10.