Single of double taxiway edge markings

Flyburg

New member
Domme vraag, maar recentelijk ben ik verteld dat er een verschil is in betekenis tussen een dubbele of enkele yellow taxiway edgemarking. Heeft te doen met clearance voor voornamelijk widebody airplanes. Komt erop neer dat als er een dubbele yellow edge marking is dat je met je nosewheel de centerline kan volgen en de maingear clear blijft, terwijl als er een single line taxiway marking is, moet je haakse bochten maken (sorry, ik weet het ook niet beter uit te leggen) om te zorgen dat je maingear uit het gras blijft. Ik geloof de instructeur op z'n woord maar heb hier nergens iets over kunnen terugvinden in zowel company documentatie of online.

Weet iemand of dit ergens beschreven staat?

Alvast bedankt
 
Ik ken alleen de uitleg over hard en soft shoulders: als je een enkele lijn overschrijdt sta je in het gras en bij een dubbele heb je nog een beetje asfalt (of omgekeerd...).

Sorry, ook geen referentie.
 
Bedankt voor de antwoorden @ metrodriver, die referentie had ik ook al gevonden, maar niets over speciefe clearance mbt single en dubbele lijnen. Bv, het schijnt dat op JFK enkele lijnen zijn, en dat je daar haakse bochten moet maken. Misschien staat het wel op de airport info aangegeven? Ik ga die maar eens lezen.

Gr.

Edit: staat idd een vrij cryptische uitleg dat op JFK overrsteering is required, misschien een airport specifieke marking
 
Back
Top