Serieus advies gevraagd, senior FO die zijn Medical heeft verloren.

CAE inderdaad maar ook CTC ( heet tegenwoordig anders geloof ik ) had meerdere instructeurs in dienst die hun medical hadden verloren door verschillende omstandigheden. Laatst te horen gekregen dat een van de instructeurs die ik had na 8 jaar zijn medical terug heeft gekregen en alsnog weer is gaan vliegen! Het is dus niet onmogelijk na zo'n lange tijd.
 
Bas,

Mijn situatie is niet te vergelijken met de jouwe, maar ik ben m’n medical ook een poos kwijt geweest. Instructiewerk op de grond is te vinden en volgens mij kun je daar ook SFI door worden als je ergens in rolt. Of eerst SFI worden en dan daarmee gaan kijken. Zoiets heb ik ook gedaan. In de tijd dat er geen werk was, iets buiten de luchtvaart kan in ieder geval de rekeningen betalen.

Ben je alleen bij AMC geweest en 1 neuroloog?
 
CAE inderdaad maar ook CTC ( heet tegenwoordig anders geloof ik ) had meerdere instructeurs in dienst die hun medical hadden verloren door verschillende omstandigheden. Laatst te horen gekregen dat een van de instructeurs die ik had na 8 jaar zijn medical terug heeft gekregen en alsnog weer is gaan vliegen! Het is dus niet onmogelijk na zo'n lange tijd.

Ja ik ga het eerst via mijn huidige werkgever proberen om SFI te worden, maar zijnwerken ook veel samen met CAE.En ik heb zelf natuurlijk mijn opleiding gevolgd via de NLS (wat toen onderdeel werd van CAEOAA). Bedankt!
 
Bas,

Mijn situatie is niet te vergelijken met de jouwe, maar ik ben m’n medical ook een poos kwijt geweest. Instructiewerk op de grond is te vinden en volgens mij kun je daar ook SFI door worden als je ergens in rolt. Of eerst SFI worden en dan daarmee gaan kijken. Zoiets heb ik ook gedaan. In de tijd dat er geen werk was, iets buiten de luchtvaart kan in ieder geval de rekeningen betalen.

Ben je alleen bij AMC geweest en 1 neuroloog?

Precies, dat is dus ook mijn plan in eerste instantie. Ik ben wel alleen bij het AMC geweest maar heb meerder Neurologen gesproken. Als mijn situatie straks medisch onder controle is ga ik zeker met andere vlieg medische artsen praten. Bedankt!
 
BasVR, bij ons (Qatar) zijn er regelmatig vacatures voor SFI's. Ik meen dat er PIC uren gevraagd worden, maar niet geschoten is altijd mis.

Helaas kan ik je met je specifieke probleem niet veel verder helpen.


KL.
 
Je bent nog jong Bas, je kunt altijd nog een (luchtvaart gerelateerde) studie doen. Er zijn best wel wat part-time distance learning Aviation Studies. Mischien wil je bedrijf je financieel sponsoren of vrije tijd faciliteren? Mischien kun je zodoende dan doorgroeien naar een management functie binnen je bedrijf.

SFI betaalt de rekeningen, maar wil je dat de komende 30 jaar doen?
 
De aanleiding is erg vervelend (ik kan je alleen maar sterkte wensen , Bas ) maar ik vind het goed dat zoiets hier ook eens ter sprake komt.
 
Inderdaad sterkte Bas! Ik hoop dat je in de tussentijd wel aanspraak kan maken op een goede LoL regeling?

Ik zag dit toevallig voorbij komen bij CAE in Hoofddorp:

https://aviabanen.nl/vacature/synthetic-flight-simulator-instructors-sfitri-0

Succes en jouw ervaringen delen omtrent dit thema worden zeer gewaardeerd hier!

Bedankt, ja ik ben bezig met mijn bank en LOL verzekeraar, heb daar daar goede kansen. (Die zorg is al voor een groot stuk weggenomen.)
Bedankt voor de link, ik had het al gezien. Mijn planning om zeker contact te zoeken met CAE.
 
De aanleiding is erg vervelend (ik kan je alleen maar sterkte wensen , Bas ) maar ik vind het goed dat zoiets hier ook eens ter sprake komt.


Eens, een hoop collega’s en vrienden van mij zijn gestopt met hun LOL verzekering, omdat niemand hier ooit rekening mee houd en de jaarpremie hoog vinden. Maar het was voor mij ook een bizar feit dat Epilepsie iets is waar iedereen op elke leeftijd mee geconfronteerd kan worden.
 
Je bent nog jong Bas, je kunt altijd nog een (luchtvaart gerelateerde) studie doen. Er zijn best wel wat part-time distance learning Aviation Studies. Mischien wil je bedrijf je financieel sponsoren of vrije tijd faciliteren? Mischien kun je zodoende dan doorgroeien naar een management functie binnen je bedrijf.

SFI betaalt de rekeningen, maar wil je dat de komende 30 jaar doen?

Klopt, en ik zeg ook elke keer: Instructie geven is iets wat ik altijd al heb willen doen, al had ik het veel later in mijn carrière gepland. En voor mij is het nu vooral een goede stap om bij mijn huidige werkgever in het netwerk te blijven.
Het volgen van een Distance learning Aviation Studie, staat ook zeker in mijn plan. Wat ik over 5-10 jaar aan het doen ben weet ik nog niet, maar daar ben ik minder bang voor.
 
Mijn vraag, is dit bij een recent onderzoek pas naar boven gekomen of is het een recente aandoening?
Kort door de bocht, heb je dit al jaren en zijn ze er nu pas achter gekomen of is er recent iets gebeurt wat dit veroorzaakt heeft?
Normaal gesproken adviseer ik dit niet maar gezien je ervaring, kijk eens in de richting van de FAA. Ik ben geen medisch specialist maar de FAA is doorgaans wat pragmatischer met die dingen.
Je voldoet waarschijnlijk aan alle eisen voor een FAA ATP.
Is eventueel mogelijk om een carriere buiten de EU voort te zetten.
Anders grond instructeur of sim instructeur.
Veel succes ermee in elk geval.

http://www.asams.org/guidelines/Completed/NEW Seizures.htm
 
Mijn vraag, is dit bij een recent onderzoek pas naar boven gekomen of is het een recente aandoening?
Kort door de bocht, heb je dit al jaren en zijn ze er nu pas achter gekomen of is er recent iets gebeurt wat dit veroorzaakt heeft?
Normaal gesproken adviseer ik dit niet maar gezien je ervaring, kijk eens in de richting van de FAA. Ik ben geen medisch specialist maar de FAA is doorgaans wat pragmatischer met die dingen.
Je voldoet waarschijnlijk aan alle eisen voor een FAA ATP.
Is eventueel mogelijk om een carriere buiten de EU voort te zetten.
Anders grond instructeur of sim instructeur.
Veel succes ermee in elk geval.

http://www.asams.org/guidelines/Completed/NEW Seizures.htm


Bedankt, ja het is iets wat moeilijk te achterhalen is. Het was waarschijnlijk altijd al aanwezig, maar kwam nu pas echt aan het licht. Ik heb inderdaad begrepen dat de FAA iets anders is, wellicht is dit een optie inderdaad... Thanks.
 
BasVR, tien jaar is niet zo lang als het nu lijkt en met 38 jaar en ervaring is je carrierre echt niet over.

Ter vergelijking; Ik ben met 25 jaar begonnen in 2006 bij CAE en afgestudeerd in 2008. Ik ben twee keer een baankans misgelopen vanwege kleurenblindheid en ben intussen 36 zonder werk gevonden te hebben als vlieger. Mijn medical is echter altijd geldig gebleven en ik ben daardoor ook nog steeds aktief zoekende. Een initiele klasse 1 (bedrijfs)-keuring haal ik niet, en geld voor een typerating heb ik ook niet, waardoor de keuze enorm beperkt is. Bij de herkeuring ben ik wel altijd in orde.

Kortom; Je hebt tot nu toe een erg goede carierre gehad als vlieger. Prijs je gelukkig. En hou je brevetten geldig. Je weet maar nooit of je over 10 jaar nog een kans maakt weer de lucht in te mogen (Ook al is epilepsie wel echt een ding natuurlijk). Je situatie zou tegen die tijd nog wel eens beter kunnen zijn dan die van mij.
 
Beste Bas,

Sterkte met je situatie, het lijkt erop dat je er goed mee om kan gaan en je flink op weg bent naar een oplossing.
Ik heb eens met een collega van mij gesproken die al jarenlang TRI op twee types is (waarvan hij er een zelf vliegt en de ander tot voor kort zelfs niet).
Hij vertelde mij dat om sim-instructeur te worden je niet zo bizar veel ervaring hoeft te hebben, het hangt meer af van je niveau als vlieger.
Wel moet je blijkbaar een Teaching and Learning cursus doen.
Verder weet ik zelf niet zo bizar veel van de instructiewereld af.

Succes ermee! :biertje:
 
Beste Bas,

Sterkte met je situatie, het lijkt erop dat je er goed mee om kan gaan en je flink op weg bent naar een oplossing.
Ik heb eens met een collega van mij gesproken die al jarenlang TRI op twee types is (waarvan hij er een zelf vliegt en de ander tot voor kort zelfs niet).
Hij vertelde mij dat om sim-instructeur te worden je niet zo bizar veel ervaring hoeft te hebben, het hangt meer af van je niveau als vlieger.
Wel moet je blijkbaar een Teaching and Learning cursus doen.
Verder weet ik zelf niet zo bizar veel van de instructiewereld af.

Succes ermee! :biertje:

Klopt, ik ga daar via mijn werkgever mee starten. Bedankt voor je bericht!
 
BasVR, tien jaar is niet zo lang als het nu lijkt en met 38 jaar en ervaring is je carrierre echt niet over.

Ter vergelijking; Ik ben met 25 jaar begonnen in 2006 bij CAE en afgestudeerd in 2008. Ik ben twee keer een baankans misgelopen vanwege kleurenblindheid en ben intussen 36 zonder werk gevonden te hebben als vlieger. Mijn medical is echter altijd geldig gebleven en ik ben daardoor ook nog steeds aktief zoekende. Een initiele klasse 1 (bedrijfs)-keuring haal ik niet, en geld voor een typerating heb ik ook niet, waardoor de keuze enorm beperkt is. Bij de herkeuring ben ik wel altijd in orde.

Kortom; Je hebt tot nu toe een erg goede carierre gehad als vlieger. Prijs je gelukkig. En hou je brevetten geldig. Je weet maar nooit of je over 10 jaar nog een kans maakt weer de lucht in te mogen (Ook al is epilepsie wel echt een ding natuurlijk). Je situatie zou tegen die tijd nog wel eens beter kunnen zijn dan die van mij.

Ja wie weet wat de toekomst ons brengt... Blijven knokken. Bedankt voor je bericht!
 
Back
Top