SEP max passagiers achterin

paultje_007

New member
Hallo vliegers,

Weet iemand misschien antwoord op de vraag hoeveel pax maximaal is toegestaan achterin een Warrior II of III of welke kleine SEP dan ook?
(even buiten gewicht om natuurlijk)

Kan nergens een regel vinden namelijk dat je bijvoorbeeld 3 kids achterin zou mogen hebben waarvan er 2 een riem delen...
 
De regel is het zelfde als in een auto, het aantal stoel riemen telt. Het lijkt me logische dat je niet 2 kinderen op 1 stoel mag zetten.. Kijk anders ook maar is het in handboek, daar staat het ook in.

Groeten
 
Die was echt wel bezorgd om de volgende generatie..! Geluk gehad, dus. Dat hoort erbij, natuurlijk, als je niks riskeert heb je nooit wat.
 
Het is afhankelijk van het type vliegtuig. De certificatie van het type, en dus het POH, bepaalt hoeveel pax je mee mag nemen. Is onder EASA niet veranderd.

In de praktijk kun je dus ook de gordels tellen ja, maar het POH is feitelijk waar je het uit moet halen. Je zult verbaasd zijn hoe vaak het toegestaan is om meer dan 2 mensen achterin mee te nemen, mits ze gordels hebben en je binnen de M&B limieten blijft. Als je in Frankrijk een DR40 met 3 kinderen achterin ziet kan (zal) dat meestal volkomen legaal zijn ...

Er zijn zat Cessna's (een enkele 172, maar best wat 182's) waarin achterin, vroeger en ook nu nog, 3 passagiers volkomen legaal mee mogen hoor. Meer types bieden die optie trouwens.

Overigens, waarom zo'n harde conclusie 'geluk gehad' en 'bezorgd om de volgende generatie' ? Er zijn hele generaties opgegroeid zonder helm, gordels, airbags, en de enige die een kreukelzone had was tante Truus. Prima dat we het nu hebben. Maar dat betekent echt niet dat men vroeger dus niet om zijn kinderen gaf zeg, kom nou. Andere tijden weet je wel ...
 
Overigens, waarom zo'n harde conclusie 'geluk gehad' en 'bezorgd om de volgende generatie' ? Er zijn hele generaties opgegroeid zonder helm, gordels, airbags, en de enige die een kreukelzone had was tante Truus. Prima dat we het nu hebben. Maar dat betekent echt niet dat men vroeger dus niet om zijn kinderen gaf zeg, kom nou. Andere tijden weet je wel ...

Exact, niks aan toe te voegen!
 
Exact, niks aan toe te voegen!

Ik wel.. Een classic, gejat van iemand anders:
====
Dat wij, van voor 1978, nog leven! Het is een wonder!

Ben je geboren vóór 1978 dan moet je zeker verder lezen?
Na 1978 geboren? Wegwezen, dit begrijp je toch niet!

Hoe is het in vredesnaam mogelijk dat wij, die geboren zijn in de jaren 50, 60 en begin 70 nog leven!
Volgens de anno 2014 gangbare veiligheidsvoorschriften, wetten en zouden wij toch al lang dood moeten zijn?


Wij zaten in auto’s zonder veiligheidsstoeltjes, gordel, airbag of kreukelzone.
Je mocht gewoon bij je moeder op schoot zitten als vader reed.
Onze bedden en speelgoed waren geschilderd met verf vol lood en cadmium.
Boven aan een trap was er geen traphekje; wie te ver ging donderde gewoon naar beneden.
Als je wakker werd in bed hoorde niemand dat, en als er echt iets was moest je hard schreeuwen voordat je ouders het merkten.
Flessen met gevaarlijke stoffen en alle apotheekflessen konden we gewoon met onze handjes en ondanks beperkte motoriek openen.
Poorten en deuren gingen gewoon dicht en als je er met je vingers tussen zat waren ze weg.
Op de fiets zat je gewoon achterop met je kont op de bagagedrager en probeerde je je vast te houden aan je vader, moeder, broer of zus die voor je zat.
Een helm hadden wij nog niet eens op een bromfiets, laat staan op een fiets of met rolschaatsen.
Water dronken we uit de kraan, niet uit een fles.
Kleur en smaakstoffen moeten ook toen al bestaan hebben, want zo rood, groen of geel als de limonade toen was, zienje nu echt niet meer.
Een kauwgom legde je ‘s avonds op het nachtkastje en stak je ‘s morgens weer in je mond. Deze ging mee naar school en verdween uiteindelijk onder je tafel.
Op school hadden ze maar één maat bank, een met zo’n heerlijk gevaarlijke klep eraan.
We gingen ‘s morgens weg van huis en we kwamen terug als de straatverlichting aanging. Niemand die in tussentijd wist waar we waren en we hadden geen mobieltje bij. Die hadden ze toen nog niet.
Het bos of een park was een plek om te spelen en geen junk- en/of homoverzamelplek.
Als we naar een vriendje gingen, liep je er gewoon naar toe, je hoefde niet aan te bellen en ook geen afspraak te maken. Er ging ook geen volwassene met je mee.
Wij aten ook al koekjes en kregen brood met veel boter en werden toch niet dik.
We dronken uit dezelfde fles als onze vrienden en niemand werd er ziek van.
Wij hadden geen playstation, nintendo, X-box, 64 televisiezenders, eigen televisies, computer of internet. Wij hadden vrienden! Daar ging je samen mee spelen!
De televisiezender begon pas om 18.00 uur. Dan kwam er een uurtje wat leuks voor kinderen en oh wee als je daarna durfde op te staan om op een knopje van een andere zender te duwen (die zaten toen aan het toestel vast). Pa bepaalde wat en hoe lang je daarna nog keek.
Een tik tegen kop of een schop onder je kont was normaal. Als kind moest je gewoon goed luisteren! Je ouders waren de baas en je had geen grote mond. Dat werd je heel snel afgeleerd.
We hebben ons gesneden, botten gebroken, gat in ons kop gevallen of tanden uitgevallen. Hiervoor werd niemand voor de rechter gesleept of onder toezicht gesteld. Dat waren gewoon ongelukken en soms kreeg je er nog zelf een extra pak slaag voor. Je had beter moeten uitkijken!
Iedereen rookte en als kind rook je gewoon mee. Zelfs in de klas werd er gerookt. Soms mocht je van je vader of opa een trekkie nemen van zijn sigaret of nog stoerder van zijn sigaar of pijp. Zij lachten als jij je verslikte in de rook.
Over alcohol werd ook niet zo hysterisch gedaan. Het begon met een nipje Jenever aan opa glas. Bierflesjes leegdrinken en op fuifjes sneeuwwitjes drinken.
De BOB kennen ze toen niet. Er werd gewoon gereden ondanks dat men alcohol had gedronken.
Wij vochten en sloegen elkaar soms bont en blauw, er was geen volwassene die zich er druk over maakte. Laat staan dat je een lieveheersbeestje op je jas knoopte of meedeed aan een stille tocht.
Pedagogisch verantwoord speelgoed maakten we zelf; met stokken sloegen we naar ballen, we bouwden zeepkisten en merkten onder aan de heuvel dat we de rem vergeten waren.
Ook gingen we met zakmessen naar school want dan konden we in de pauze landverovertje spelen.
Een katapult, pijl en boog, mes viel toen nog niet onder verboden wapenbezit. Die maakte gewoon deel uit van je speelgoed.
We voetbalden op straat, en alleen wie goed was mocht mee doen; wie niet goed genoeg was moest maar toekijken en leren omgaan met teleurstellingen.
Op school zaten ook minder slimme kinderen. Zij gingen en kwamen op dezelfde tijd als wij en kregen dezelfde lessen. Soms deden zij een klas nog een jaartje over. Daarover waren er geen discussies op ouderavonden. De Meester of Juf had altijd gelijk. Het was ook geen probleem als hij of zij een borstel of een krijtje naar je kop gooide! Strafwerk krijgen en moeten maken was heel normaal.
We smeerden onze boterhammen zelf, met een grote mensen mes, en als je ze vergeten was kon je op school niets kopen!
Als je niet je bord leegat kreeg je geen toetje en moest je meteen naar bed. Je bordje eten werd voor de deur gezet en daar kon je dan je honger mee stillen.
Wij gingen met de fiets naar school, helemaal zelf, ook in de winter! Verlichting deden we zelden aan. Wij zagen de auto’s toch wel aankomen.
Als je moeder je naar school bracht en weer ophaalde was je een watje. Je liep gewoon met de buurtkinderen en/of met je broer en zus mee.
Als jongetje speelde je graag met het buurmeisje doktertje. Onder de rokjes kijken hoorde gewoon bij het spel. Dit was normaal gedrag en niet pervers.



Onze generatie heeft veel mensen voortgebracht die problemen kunnen oplossen, innovatief bezig zijn, risico durven te nemen en instaan voor de gevolgen.
Hoor je daar ook bij ? Gefeliciteerd...... wij waren HELDEN en we hebben het ook nog overleefd!

Geboren NA 1978 ? STRONT EIGENWIJS… EN TOCH DOORLEZEN HE !?
 
Hoeveel pax maximaal hangt ook af van de verzekering. Een verzekeringspolis kan stellen dat er niet meer personen (ongeacht leeftijd) aan boord mogen zijn dan het aantal stoelen. Vliegen met meer personen is wel bespreekbaar, wanneer gemeld bij de verzekering en onder voorwaarde dat de veiligheid van alle inzittenden is gewaarborgd.

Verzekeringsmaatschappijen bestaan van het premies vangen en keren niet graag uit. Ze zullen altijd redenen zoeken om een claim af te wijzen. Dus doe het huiswerk, maak het veilig, bespreek het en stel zeker dat je verzekerd bent.
 
Last edited:
Hallo vliegers,

Weet iemand misschien antwoord op de vraag hoeveel pax maximaal is toegestaan achterin een Warrior II of III of welke kleine SEP dan ook?
(even buiten gewicht om natuurlijk)

Kan nergens een regel vinden namelijk dat je bijvoorbeeld 3 kids achterin zou mogen hebben waarvan er 2 een riem delen...

Hallo Paultje,

Volgens mij zijn er niet zoveel opties.
De TB20 heeft de mogelijkheid om 3 pax achterin te hebben.
 
@ allen, thanks voor de info, maar heb de POH van de W II en III goed doorgenomen, maar staat nergens een maximum aantal passagiers voor op de achterbank in.
Alleen max gewicht.
Dus ik ben nog niet veel wijzer wat nou wel en niet mag volgens de regelgeving....???
 
Ik zou mij niet zo druk maken over wat mag, maar wat je zelf verstandig vindt. Ik zou zelf niet graag in een PA28 zitten met 3 kids en 2 volwassen (en 1 - één - echte deur). Regels kunnen mij gestolen worden.
 
Ik zou mij niet zo druk maken over wat mag, Regels kunnen mij gestolen worden.

Slimme uitspraak.
Ik ga niet de moeite nemen om de EASA regels op te zoeken, niet mijn taak maar die van de PIC, maar het lijkt mij duidelijk dat je NIET meer pax dan seatbelts kan hebben.
Als verzekeringsmaatschappij zou ik je ook financieel aan de muur nagelen als er schade/gewonden/doden zijn.

In de VS is het in elk geval duidelijk..14 CFR part 91.107

But, as I noted in last month’s FAA interpretation, two children may share a seat and belt if it is permitted by the flight manual limitations, if the seat belt is approved and rated for such use, and if the structural strength requirements for the seat are not exceeded.

En als het niet in de POH/Manual te vinden is dan mag het NIET

http://www.aopa.org/News-and-Video/All-News/2012/September/1/Pilot-Counsel-FARs-91-105-and-91-107
 
je verknipt en verplakt de uitspraak en haalt het volledig uit de context. Wellicht een carriere als journalist overwegen.

Even volledig in context dan:

Ik zou mij niet zo druk maken over wat mag, maar wat je zelf verstandig vindt. Ik zou zelf niet graag in een PA28 zitten met 3 kids en 2 volwassen (en 1 - één - echte deur). Regels kunnen mij gestolen worden.

Slimme uitspraak.......:kiss:
 
for the record:

Ik bedoel: als privé piloot liggen je persoonlijke vaak minima boven de wettelijke minima (lijkt mij). Dus als je gewoon met gezond verstand vliegt hoef je je niet steeds druk te maken wat wettelijk mag. Je zal er altijd aan voldoen. Als de regel zou zegt dat je drie mensen achter in een piper 28 kan proppen dan 'kan die regel mij gestolen worden' omdat ik dat nooit zou doen op grond van 'gezond verstand'. m.a.w. je hoeft dus niet iets te doen om dat het mag.

hopen dat dit dan duidelijk is.
 
for the record:

Ik bedoel: als privé piloot liggen je persoonlijke vaak minima boven de wettelijke minima (lijkt mij). Dus als je gewoon met gezond verstand vliegt hoef je je niet steeds druk te maken wat wettelijk mag. Je zal er altijd aan voldoen. Als de regel zou zegt dat je drie mensen achter in een piper 28 kan proppen dan 'kan die regel mij gestolen worden' omdat ik dat nooit zou doen op grond van 'gezond verstand'. m.a.w. je hoeft dus niet iets te doen om dat het mag.

hopen dat dit dan duidelijk is.
Hmm .. als ik dit stukje lees was je tijdens het tikken iets anders aan het doen .. wel een P opzoeken als je app-t hoor ;)
 
Ik zou mij niet zo druk maken over wat mag, maar wat je zelf verstandig vindt. Ik zou zelf niet graag in een PA28 zitten met 3 kids en 2 volwassen (en 1 - één - echte deur). Regels kunnen mij gestolen worden.

Toch een beetje raar alsof 1 persoon meer, ineens het echte probleem zou worden met die enkele deur. In een noodsituatie kunnen 4 personen in de kist met een enkele deur ook al te veel zijn. Dat heb je vast en zeker met regelmaat gevlogen.

Als je dit doortrekt dan kan je een vergelijking maken met een airliner waar dagelijks vele duizenden vliegen in een kist met pakweg 6 tot 8 deuren waar ze met een man of 200 tot 300 of meer ingaan. Dan kom je toch al snel op veel meer dan 20 tot 30 personen per deur.

Persoonlijk zou ik geneigd zijn veel meer te letten op de W&B en nog belangrijker of er voor ieder een eigen veiligheidsgordel zit. Losvliegende personen tijdens een incident is al een incident op zich, dat moet je niet willen.
 
Bedankt voor de verduidelijking (NL'se spelling ?) QED..
Ik heb geen van de SE Pipers prettige vliegtuigen gevonden door die ene deur die voor mij nog aan de 'verkeerde' kant zit......
Cessna's wat dat betreft altijd veel prettiger gevonden.
Maar een deur en ook nog aan de kant van de passagier is voor mij onbegrijpelijk.
Het is een (goedkope) keuze van de fabrikant geweest.
Als je Piper vergelijkt met de TB series kan het duidelijk ook anders.
Ben het met je een QED dat legaal zelden ook veilig betekent.
Hetzelfde geldt voor 'certified' en 'experimental'.
 
Ik wel.. Een classic, gejat van iemand anders:
====
Dat wij, van voor 1978, nog leven! Het is een wonder!

Ben je geboren vóór 1978 dan moet je zeker verder lezen?
Na 1978 geboren? Wegwezen, dit begrijp je toch niet!

Hoe is het in vredesnaam mogelijk dat wij, die geboren zijn in de jaren 50, 60 en begin 70 nog leven!
Volgens de anno 2014 gangbare veiligheidsvoorschriften, wetten en zouden wij toch al lang dood moeten zijn?


Wij zaten in auto’s zonder veiligheidsstoeltjes, gordel, airbag of kreukelzone.
Je mocht gewoon bij je moeder op schoot zitten als vader reed.
Onze bedden en speelgoed waren geschilderd met verf vol lood en cadmium.
Boven aan een trap was er geen traphekje; wie te ver ging donderde gewoon naar beneden.
Als je wakker werd in bed hoorde niemand dat, en als er echt iets was moest je hard schreeuwen voordat je ouders het merkten.
Flessen met gevaarlijke stoffen en alle apotheekflessen konden we gewoon met onze handjes en ondanks beperkte motoriek openen.
Poorten en deuren gingen gewoon dicht en als je er met je vingers tussen zat waren ze weg.
Op de fiets zat je gewoon achterop met je kont op de bagagedrager en probeerde je je vast te houden aan je vader, moeder, broer of zus die voor je zat.
Een helm hadden wij nog niet eens op een bromfiets, laat staan op een fiets of met rolschaatsen.
Water dronken we uit de kraan, niet uit een fles.
Kleur en smaakstoffen moeten ook toen al bestaan hebben, want zo rood, groen of geel als de limonade toen was, zienje nu echt niet meer.
Een kauwgom legde je ‘s avonds op het nachtkastje en stak je ‘s morgens weer in je mond. Deze ging mee naar school en verdween uiteindelijk onder je tafel.
Op school hadden ze maar één maat bank, een met zo’n heerlijk gevaarlijke klep eraan.
We gingen ‘s morgens weg van huis en we kwamen terug als de straatverlichting aanging. Niemand die in tussentijd wist waar we waren en we hadden geen mobieltje bij. Die hadden ze toen nog niet.
Het bos of een park was een plek om te spelen en geen junk- en/of homoverzamelplek.
Als we naar een vriendje gingen, liep je er gewoon naar toe, je hoefde niet aan te bellen en ook geen afspraak te maken. Er ging ook geen volwassene met je mee.
Wij aten ook al koekjes en kregen brood met veel boter en werden toch niet dik.
We dronken uit dezelfde fles als onze vrienden en niemand werd er ziek van.
Wij hadden geen playstation, nintendo, X-box, 64 televisiezenders, eigen televisies, computer of internet. Wij hadden vrienden! Daar ging je samen mee spelen!
De televisiezender begon pas om 18.00 uur. Dan kwam er een uurtje wat leuks voor kinderen en oh wee als je daarna durfde op te staan om op een knopje van een andere zender te duwen (die zaten toen aan het toestel vast). Pa bepaalde wat en hoe lang je daarna nog keek.
Een tik tegen kop of een schop onder je kont was normaal. Als kind moest je gewoon goed luisteren! Je ouders waren de baas en je had geen grote mond. Dat werd je heel snel afgeleerd.
We hebben ons gesneden, botten gebroken, gat in ons kop gevallen of tanden uitgevallen. Hiervoor werd niemand voor de rechter gesleept of onder toezicht gesteld. Dat waren gewoon ongelukken en soms kreeg je er nog zelf een extra pak slaag voor. Je had beter moeten uitkijken!
Iedereen rookte en als kind rook je gewoon mee. Zelfs in de klas werd er gerookt. Soms mocht je van je vader of opa een trekkie nemen van zijn sigaret of nog stoerder van zijn sigaar of pijp. Zij lachten als jij je verslikte in de rook.
Over alcohol werd ook niet zo hysterisch gedaan. Het begon met een nipje Jenever aan opa glas. Bierflesjes leegdrinken en op fuifjes sneeuwwitjes drinken.
De BOB kennen ze toen niet. Er werd gewoon gereden ondanks dat men alcohol had gedronken.
Wij vochten en sloegen elkaar soms bont en blauw, er was geen volwassene die zich er druk over maakte. Laat staan dat je een lieveheersbeestje op je jas knoopte of meedeed aan een stille tocht.
Pedagogisch verantwoord speelgoed maakten we zelf; met stokken sloegen we naar ballen, we bouwden zeepkisten en merkten onder aan de heuvel dat we de rem vergeten waren.
Ook gingen we met zakmessen naar school want dan konden we in de pauze landverovertje spelen.
Een katapult, pijl en boog, mes viel toen nog niet onder verboden wapenbezit. Die maakte gewoon deel uit van je speelgoed.
We voetbalden op straat, en alleen wie goed was mocht mee doen; wie niet goed genoeg was moest maar toekijken en leren omgaan met teleurstellingen.
Op school zaten ook minder slimme kinderen. Zij gingen en kwamen op dezelfde tijd als wij en kregen dezelfde lessen. Soms deden zij een klas nog een jaartje over. Daarover waren er geen discussies op ouderavonden. De Meester of Juf had altijd gelijk. Het was ook geen probleem als hij of zij een borstel of een krijtje naar je kop gooide! Strafwerk krijgen en moeten maken was heel normaal.
We smeerden onze boterhammen zelf, met een grote mensen mes, en als je ze vergeten was kon je op school niets kopen!
Als je niet je bord leegat kreeg je geen toetje en moest je meteen naar bed. Je bordje eten werd voor de deur gezet en daar kon je dan je honger mee stillen.
Wij gingen met de fiets naar school, helemaal zelf, ook in de winter! Verlichting deden we zelden aan. Wij zagen de auto’s toch wel aankomen.
Als je moeder je naar school bracht en weer ophaalde was je een watje. Je liep gewoon met de buurtkinderen en/of met je broer en zus mee.
Als jongetje speelde je graag met het buurmeisje doktertje. Onder de rokjes kijken hoorde gewoon bij het spel. Dit was normaal gedrag en niet pervers.



Onze generatie heeft veel mensen voortgebracht die problemen kunnen oplossen, innovatief bezig zijn, risico durven te nemen en instaan voor de gevolgen.
Hoor je daar ook bij ? Gefeliciteerd...... wij waren HELDEN en we hebben het ook nog overleefd!

Geboren NA 1978 ? STRONT EIGENWIJS… EN TOCH DOORLEZEN HE !?

Well off topic dit, maar vind hem geniaal. Ben van voor 78, wel zo herkenbaar.
 
Back
Top