Selectieprocedure

Ook bij mij op school is het niet mogelijk EM te hebben met wi-a én natuurkunde. Hiervoor is wi-b een vereiste. Wel vreemd, aangezien je met NG wel wi-a kunt kiezen met natuurkunde...

Waarom verander je niet van profiel? (zijn er op mijn school genoeg die dat begin de vierde nog hebben gedaan...) Heb zelfs klasgenoten die de vijfde klas (vrijwillig!) overdoen om van profiel te kunnen wisselen. (maar dat is dan ook een ietswat rigoreuzere beslissling...)

Heb zelf ook NG(gym), met wi-B, na, ec én m&o. Eigenlijk bijna EM dus, met het enigste verschil dat ik geen gs heb....
Vind het overigens wel aan te raden om nu (in de vernieuwde tweede fase) als je natuurkunde hebt, ook wi-b te volgen. Vriendin van mij heeft natuurkunde met wi-a, en het is toch te merken dat die met bepaalde onderwerpen wat achterloopt. (o.a. logaritmen....)
 
Ook bij mij op school is het niet mogelijk EM te hebben met wi-a én natuurkunde. Hiervoor is wi-b een vereiste. Wel vreemd, aangezien je met NG wel wi-a kunt kiezen met natuurkunde...

Waarom verander je niet van profiel? (zijn er op mijn school genoeg die dat begin de vierde nog hebben gedaan...) Heb zelfs klasgenoten die de vijfde klas (vrijwillig!) overdoen om van profiel te kunnen wisselen. (maar dat is dan ook een ietswat rigoreuzere beslissling...)

Heb zelf ook NG(gym), met wi-B, na, ec én m&o. Eigenlijk bijna EM dus, met het enigste verschil dat ik geen gs heb....
Vind het overigens wel aan te raden om nu (in de vernieuwde tweede fase) als je natuurkunde hebt, ook wi-b te volgen. Vriendin van mij heeft natuurkunde met wi-a, en het is toch te merken dat die met bepaalde onderwerpen wat achterloopt. (o.a. logaritmen....)
Ja klopt, ik heb nu wel eigenlijk de boeken besteld.. maar ik zou het toch wel nog eens overleggen met de decaan, aan het begin van de schooljaar.

Na dit alles gelezen te hebben, denk ik dat ik gewoon over 2 jaar mee doe aan de selectieprocedure, als het toch te doen valt zonder natuurkunde, en dat ik dan voor de deelcertificaat ga. Op de website van NLS staat dat je het binnen 6 à 7 weken kunt halen. Na mn VWO diploma kan ik dan al gelijk in de zomervakantie beginnen, en als alles meezit kan ik dan waarschijnlijk direcht meedoen aan de theorielessen
 
Je kan inderdaad je zomervakantie spenderen aan zo'n cursus, ik zou echter voor meer details kijken op de site waar dat gebeurt namelijk bij het James Boswell instituut.

Ik zou mij ook niet blindstaren op NLS. Kijk (tegen die tijd en na jarenlang ingraven hier) vooral ook naar KLS en EPST.
 
Je kan inderdaad je zomervakantie spenderen aan zo'n cursus, ik zou echter voor meer details kijken op de site waar dat gebeurt namelijk bij het James Boswell instituut.

Ik zou mij ook niet blindstaren op NLS. Kijk (tegen die tijd en na jarenlang ingraven hier) vooral ook naar KLS en EPST.

Bedankt de instituut lijkt me erg goed, alleen jammer dat het in helemaal in utrecht is, ik ga proberen om eentje in regio Den Haag te zoeken. En is het verstandig de ''zomercursus'' te gaan doen nog voor de selectieprocedure (voor mn 17e) of erna? Want ik denk dat de tempo vrij hoog ligt. Ja en ik denk ook dat ik een kijkje neem bij andere luchtvaartscholen. De KLS lijkt me zelf veel ste moeilijk en daar tegenover lijkt de NLS een goeie leuke school.
 
Volgens mij zal je nergens anders wat vinden, behalve de LOI en zo die de landelijke examens gebruiken elk jaar. Je zou het kunnen proberen zomer volgend jaar, beetje apart natuurlijk een deelcertificaat voordat je een diploma hebt, maar waarom niet? Ik zou de selecties in je examenjaar doen anders verspeel je zomaar, zoals gezegd, ineens anderhalf jaar (!).

Waarom zou KLS veels te moeilijk zijn? Qua selectie of qua school? Het is gewoon een vliegschool hoor, net als elke andere. Alleen krijgen ze meer aanmeldingen dus zijn ze wat kieskeuriger met selecties. EPST heeft ook een zeer goede naam. Waarom vind je specifiek NLS "leuk"? Als je keuzes alleen maar zijn gericht op minste moeite zou ik geen natuurkunde doen, alleen voor Havo gaan en meteen maar naar Stella gaan (dat is ironisch bedoeld, niet serieus...).
 
Waarom wachten met dat deelcertificaat na het eindexamen? Het maakt toch geen deel uit van je gewone schooltraject, het staat je vrij om het te doen wanneer je wilt. Doe een zomercursus, koop de te gebruiken boeken, en bereid je tijdens het aanloop schooljaar voor. Rooster dit voor jezelf tijdens het schooljaar in alsof het een schoolvak is en neem eventueel af en toe een bijles. Dan doe je vervolgens die zomercursus met twee vingers in je neus.
 
Hartstikke bedankt allemaal! Ik heb nu een veel betere beeld kunnen schetsen wat me te wachten staat. Ik denk idd dat ik gewoon op mn 17e aan de selectie meedoe, dat scheelt me echt veel tijd. En nog voor de examenjaar probeer ik dan de zomercursus te doen, als het niet op een te hoog tempo ligt en als ik er aan mee mag doen (i.v.m mn leeftijd). En ga ik proberen een goede instituut in de omgeving te vinden. Als alles meezit doe ik de volgende zomervakantie er al aan mee (als het kan op mn 16e).
 
Last edited:
At Pilot resh: waarom doe je geen natuur en gezondheid. Hierbij heb je wel Wi A en dan kan je als keuzevak natuurkunde kiezen. Ik heb zelf N&T met als keuzevakken bio en nlt.
 
At Pilot resh: waarom doe je geen natuur en gezondheid. Hierbij heb je wel Wi A en dan kan je als keuzevak natuurkunde kiezen. Ik heb zelf N&T met als keuzevakken bio en nlt.
Ja klopt maar het is denk ik al een beetje te laat om nog alles te veranderen. Ik ging eigenlijk al meteen uit voor de zomercursus, omdat het me veel beter leek.
 
Ja klopt maar het is denk ik al een beetje te laat om nog alles te veranderen. Ik ging eigenlijk al meteen uit voor de zomercursus, omdat het me veel beter leek.

Te laat?? Als je het graag wilt, dan neem ik aan dat je het op je school toch ook wel voor elkaar zou moeten kunnen krijgen?!

Of een zomercursus beter is durf ik niet te zeggen,
het is natuurlijk wel zo dat bij een zomercursus, je je de stof in enkele weken eigen moet maken, terwijl je er op school een aantal jaren voor hebt, en wellicht de stof ook 'geleidelijker' voorgeschoteld krijgt.

Ook ik ben benieuwd naar je redenering achter het 'KLS is moeilijker dan NLS'...
 
Je kan het makkelijk nog veranderen. Kon bij mij ook. Tot de kerst kan het nog als ik me nie vergis.

Ja? En de boeken die ik al besteld heb voor de profiel EM?

Want de punt is dat ik namelijk mijn decaan nu niet meer kan bereiken wegens de vakantie.
Dan moet ik helemaal afwachten tot aan het begin van het schooljaar, en lijkt me beetje lastig om te zeggen van, mevrouw ik wil mn profiel veranderen (zo laat), dat lijkt me een beetje onhandig eerlijk gezegd. En als ik heel mn profiel verander, doe ik het eigenlijk alleen maar voor natuurkunde, terwijl ik dat toch wel kan halen als deelcertificaat.

De selectieprocedure bij de KLS is zo te zien veel uitgebreider dan die van de NLS, en omdat er ook meer aanmeldingen zijn, zijn ze ook veel kieskeuriger waardoor ik er ook moeilijker door heen kom.

En waarom de NLS? Ik kreeg gewoon een goed gevoel over bij de opendag, en het lijkt me wel te doen vergelijken met de KLS, maar ik ga zeker een kijkje nemen bij de andere luchtvaartscholen.
 
Last edited:
De moeilijkheidsgraad van de selectie zou niet bepalend mogen zijn voor jouw keuze van de school.
Ik zou zelf eerder kijken wat de school te bieden heeft NA de opleiding...!
Kijk daarom ook goed naar EPST! Gebruik even de zoekfunctie op het forum, er staat hier veel informatie over de keuze van school ed.
 
De moeilijkheidsgraad van de selectie zou niet bepalend mogen zijn voor jouw keuze van de school.
Ik zou zelf eerder kijken wat de school te bieden heeft NA de opleiding...!
Kijk daarom ook goed naar EPST! Gebruik even de zoekfunctie op het forum, er staat hier veel informatie over de keuze van school ed.

Zal ik zeker doen, bedankt.
 
Het idee dat wiskunde A beter past bij economie valt eigenlijk ook wel mee.
Wat ik nu merk, ik ga namelijk dit jaar naar 6 Atheneum toe, is dat je de onderwerpen die je bij economie moet gebruiken meer worden behandelt met wiskunde A dan met wiskunde B. Toch heb ik onderwerpen zoals algebra nu heel erg hard nodig bij economie, en ik vind het soms nog aardig pittig ook.
Zelf heb ik natuur en gezondheid met Natuurkunde en Wiskunde B.

Naar mijn idee kan je het jezelf zo makkelijk mogelijk maken zoals je het wilt, wat ik wel ervaar is dat een beetje uitdaging in je leven niet slecht is voor je. Om nu uiteindelijk achteraf maar je deelcertificaat te halen lijkt makkelijk, maar zoals al beschreven, wat je in 3 jaar op het VWO leert, moet je met je deelcertificaat in 3 maanden kunnen kennen. De kans op het snel vergeten van de stof is dus groot omdat je alles snel in één keer moet kunnen opnemen.

Ik zou het zelf niet zo hebben gedaan, het is naar mijn idee wel makkelijk, maar om een technisch vak te doen zoals piloot (er wordt niet voor niets natuurkunde gevraagd) zou ik het zeker overwegen om natuurkunde in je profiel te kiezen.

Succes!
 
Bedankt, okal is het een beetje te laat, ik zal het nog een keer vragen of ik natuurkunde erbij kan nemen. Maar zover ik begrepen heb, heeft natuurkunde toch niet zoveel baat bij de pilotenopleiding? Er werd me gezegd dat het eigenlijk alleen op je papiertje moet staan, voorderest wat je moet leren, leer je tijdens de opleiding.

Nu nog alleen even kijken voor welke luchtvaartschool ik ga aanmelden. Want ik weet echt niet waarop je moet letten, voordat je een school uitkiest. Ik denk dat de luchtvaartscholen in Nederland in het algemeen wel goed zijn. Wel jammer dat de KLS, Stella en DFA allemaal zo ver weg is. Waarbij alleen de NLS redelijk dichtbij is.
 
Back
Top