Selectiefase 1: Psychologisch Onderzoek 1 - PO1 (cognitief onderzoek)

Diana

Active member
Op het Centrum voor Mens en Luchtvaart (CML) te Soesterberg begint de selectie met een aantal aanlegonderzoeken. Middels testen als Instrumenten Interpretatie (II), Selectieve Luistertest (SLT) en het onderzoeken van Sensormotorische Aanleg (hand- / voetcoördinatie) proberen ze vast te stellen of bepaalde natuurlijke vaardigheden in voldoende mate aanwezig zijn om vast te stellen of je opleidbaar bent.

Voordat de onderzoeken beginnen krijg je een briefje met de vraag of je wel eens eerder de GVSS hebt gedaan (simulator) en als tweede of er ooit een vorm van dyslexie bij je is vastgeld door een erkend bureau. Is dat laatste het geval, dan ben je meteen afgevallen en kun je naar huis.

De KLu is nogal aan het experimenteren qua volgorde en inhoud van PO-1 en PO-2. Sommige tests worden gedaan en tellen niet mee voor de uitslag, andere wel. Het kan dus zijn dat sommige van onderstaande test niet worden gedaan, of dat je tests krijgt die hier niet staan vermeld.

[h2]Persoonlijkheidsonderzoek[/h2]
Je krijgt op een beeldscherm een kompas afgebeeld en een kunstmatige horizon, die staan in een bepaalde stand, dus bijv. noord, en 5 graden klimmend en 30 graden hellend naar links. Er staan dan 5 plaatjes met daarop een F-15, je moet dan het plaatje kiezen met het vliegtuig dat die stand heeft zoals op je kompas en kunstmatige horizon te zien is.
Hiervan krijg je er 60 in 17 min en 44 sec.

[h2]Selectieve luistertest[/h2]
Je hoort letters en cijfers door elkaar en in elk oor verschillend. Van tevoren hoor je van welk oor je de cijfers die je daarin hoort op moet schrijven door middel van een hoge of lage toon. Hoge toon staat voor rechts, lage toon staat voor links (Links = Laag). Deze tonen krijg je te horen aan het begin en halverwege van elke serie. Een serie bestaat uit 8 cijfers, onderbroken door een hoge of lage toon na nummer 5. Wees niet ongerust als je niet in totaal 8 cijfers in een serie hebt staan, het komt voor dat je maar 6 of 7 hoeft te noteren. In totaal krijg je 24 series waarvan je 4 fout mag hebben. Om je te plagen laten ze de hoge toon soms alleen in je linker oor horen. Je moet dan wel gewoon de cijfers van de rechterkant noteren.
De één vindt deze test moeilijk, de ander makkelijk. Als je hem moet doen moet je je er gewoon niet al te druk over maken en zo ontspannen mogelijk eraan proberen te beginnen. Gewoon ogen dicht, niet op anderen letten en goed concentreren...

EDIT door Tjeerd @ 30-10-2010
Het oude mp3tje is niet meer beschikbaar dus ik heb de link even vernieuwd. Mirror:
http://pilotpage.monosock.org/fileadmin/files/selective_hearing_1.4.rar
De antwoord-vellen hier eerder stonden zijn niet meer van toepassing. Het programma genereert nu random testen.

[h2]Sensomotorische Aanleg (hand/voetcoördinatie[/h2]
[h3]3D-test[/h3]
Er is een taartpunt die op z'n kop staat en kan kantelen. Met een joystick moet je deze taartpunt overeind houden. De taartpunt kan ook nog naar links en rechts (linkerpedaal) en hij kan naar voor en achter (rechterpedaal). Je moet de taartpunt op een bepaald punt zien te houden of zo dicht mogelijk daarbij, terwijl hij vanzelf alle kanten op gaat. Dus constant corrigeren. Dit duurt 10 minuten.

Op de afbeelding hieronder (met dank aan Wepz) staan 3 situaties op die zich voor kunnen doen, één in de normale stand, één ver naar achteren en rechts van het midden en één ver naar voren en links van het midden.

Controls:
- linkerpedaal naar voren duwen is rechts, naar achteren is links;
- rechterpedaal naar voren duwen is naar voren naar achteren naar achteren;
- joystick (in rechterhand), controleert de vallende beweging van het taartpuntje, deze heeft prioriteit nummer 1, zorgt voor stabiliteit van het taartpuntje.

coordinatie_test_2po1.gif


Hierna krijg je 2 extra tests, waarvan ook aangegeven wordt dat ze niet streng beoordeelt worden.

EDIT door tuuttuut po-1 gehad op 16 oktober 2007. 4e test is niet aanwezig, 5e test is wel aanwezig, maar telt TOTAAL NIET mee in de beoordeling.

EDIT PO-1 gehad op 07 november 2007. 4e test ook niet aanwezig, 5e test wel en telt mee!

EDIT PO-1 gehad op 19 januari 2010. Alleen de selectieve luistertest, instrumenten interpretatie en 3D test (taartpuntje) gedaan.

PO-1 gehad op 1 februari 2011. Bij mij ook geen 4e of 5e test.

EDIT door Tjeerd @ 30-10-2010
Hier is een programma waarmee je kunt oefenen:
http://pilotpage.monosock.org/fileadmin/files/coordination2_v1.2.rar
Screenshot:
programscreen.JPG

Voor de echte test, zie pagina 76 van:
http://www.schuhfried.at/fileadmin/pdf_eng/Katalog_WTS_en.pdf

Van deze 2 tests krijg je alleen de 5e, die bevat 35 opgave waarvoor je 10 minuten krijgt.
Dus in totaal krijg je 4 tests en ze worden allemaal even streng beoordeeld.
De 4e test zoals hier aangegeven is in het verleden alleen gebruikt om te kijken of ze die wouden gebruiken, deze heeft nooit meegeteld.

De 4e test is een test waarbij je 13 keer 2 plaatjes krijgt van een vliegtuig. In het linkerplaatje staat het vliegtuig onder een bepaalde hoek, op het tweede plaatje zie je hoe het vliegtuig moet komen te staan.
Dit zijn kunstmatige horizons met op de horizon een koers-aanduiding. Je moet door middel van pijltjes die rond de assen (topas, langsas, dwarsas) van het vliegtuigje getekend staan, aangeven of en welke kant erop gerold/gestampt/gegierd is om van het linkerplaatje bij het rechterplaatje terecht te komen. Je krijgt zelfs plaatjes waarop het vliegtuig op z'n kop hangt. De assen waarop je aangeeft hoe je roteert zijn weergegeven in een semi 3D vliegtuigje linksonder terwijl je een soort kunstmatige-horizon-vliegtuigje moet interpreteren. Deze oefening doe je op dezelfde PC als waarop je de 3D test doet.

De 5e test krijg je een tekening met een heleboel lijntjes, daarnaast zie je nog 2 figuurtjes waarvan je moet kiezen welke te zien is in de eerste tekening. De 2 figuurtjes zijn op ware grootte afgebeeld zoals ze in het 1e plaatje te zien zijn, ze zijn dus niet vergroot of verkleind. Voor een voorbeeld zie onderstaande afbeelding.

po1-test5.gif


Slaap de nacht er voor goed en doe je best.

[h2]Briefing GVSS[/h2]
Op de dag van je PO-1, krijg je (wanneer je de PO-1 haalt) de kans om bij de briefing van de GVSS, dezelfde dag, vragen te stellen over de stof.

[h2]Geldigheid testen[/h2]
Een positief resultaat bij PO-1 is twee jaar geldig en een negatief resultaat een jaar. Dit betekent dat je na een jaar opnieuw aan de procedure kunt deelnemen.

Doordat een positief resultaat bij de PO-1 twee jaar geldig is betekent dit het volgende voor de eventuele herkansing:
- Er hoeft alleen een voldoende te worden gescoord op de onderdelen die vorige keer onvoldoende waren, nu is je marge aan fouten wel kleiner.
De onderdelen die vorige keer voldoende waren zijn twee jaar geldig dus hier mag eventueel bij de herkansing een onvoldoende op worden gescoord.

Voor de 3d test geld:
Wanneer op de linkervoet, rechtervoet of joystick vorige keer een onvoldoende gescoord is, behoren de drie onderdelen bij de herkansing allemaal een 7 of hoger te zijn.

[h2]Aantal Tips[/h2]
Voor de mensen die deze tests nog moeten doen, heb ik een aantal tips


De selectieve luistertest:

- wanneer je een hoge of lage toon hoort, zeg dan even in jezelf naar welke kant je moet luisteren.
- Blijf in godsnaam goed opletten, dit lijkt misschien een overbodige tip, maar dat is het niet!
- Correcties heb je in principe geen tijd voor, loop niet het risico dat je de volgende reeks ook verknalt.
- Naast het zeggen in jezelf welke kant je moet luisteren , kan het handig zijn om de kant op te kijken waar je naar moet luisteren. Sommigen vinden het ook handig een beetje naar die kant te leunen met je hoofd.


De instrumenten interpretatie:

- Laat je niet gekmaken door de tijd, je hebt ZAT, ik was halverwege al klaar en begon me dus zorgen te maken over dat ik misschien iets niet goed had begrepen.
- Als je denkt niet klaar te zijn voor het eind, no problem. Ze kijken namelijk niet naar of je alles afhebt (natuurlijk wel binnen bepaalde richtlijnen), maar naar je foutmarge. Werk dus liever zo accuraat mogelijk dan snel erdoorheen te raffelen!

De coordinatietest:

De gevreesde taartpunt! En terecht! Deze test vond ik heel erg moeilijk, het is compleet zenuwslopend en je hebt (ik tenminste) het gevoeld dat de taartpunt nauwelijks in bedwang te houden is.

- Raak niet in paniek wanneer de taartpunt een heel eind wegschiet, probeer kalm te blijven en zo snel mogenlijk te corrigeren, daar gaat het uiteindelijk om, dat je snel kunt corrigeren.
- Vecht tegen de drang om het op te geven (mentaal of helemaal), ook je doorzettingsvermogen wordt op de proef gesteld
- Behandel de console als een lieftallige jongedame, be gentle! De controls (voeten en joystick) zijn érg gevoelig. Blijf rustig en bedenk maar dat je een beetje aan het gamen bent. Sluit je af voor de stress (makkelijker gezegd dan gedaan natuurlijk...)
 
Last edited by a moderator:
PO-1

PO-1

Hallo mensen,

Heb vandaag PO1 voor de eerste keer gedaan, helaas, net niet gehaald. Maar ik treur niet, want de kans dat ik het de volgende keer haal is mijn ogen best groot. Ik zal hieronder eens wat info verschaffen voor de nieuwsgierige aspirant vliegers onder ons.

De instrumenten interpretatie. Dit was in mijn ogen de test waar ik me het minste zorgen over hoefde te maken, niet dus! Ik vond het juist bijna de pittigste, vooral omdat ik dacht dat ik weinig tijd had en door de vragen heen vloog. Achteraf had ik nog ruim 5 minuten over en je kan helaas maar één vraag terug, dus nakijken ging niet! Maar ja, ik kon niets anders doen dan me te gaan concentreren op de volgende test. Bij deze test dus vooral rustig nadenken, niet gaan panikeren en denken dat de tijd voorbij vliegt.

De 3d-test. De test waar ik het meeste tegen op zag. Het ging me redelijk goed af, had ook het gevoel dat ik het taartpuntje goed in controle kon houden, op een paar slippertjes na. Je moet rustig blijven, gecontroleerd corrigeren en zorgen dat je een juiste houding aanneemt. De snelheid van het taartpuntje valt reuze mee, je kan het je dus ook permitteren om rustig te blijven. Gaat het even niet lekker? Gewoon even goed inademen en weer opnieuw beginnen.

Na voor mijn gevoel de 3d-test goed te hebben afgenomen, startte ik de luistertest. Ik weet niet waarom de voorbeelden fout gingen bij mij, maar de test zelf ging héél goed. Je moet je gewoon héél goed focussen op het juiste oor, zo goed dat je je andere oor bijna niet meer kan horen. Elke reeks bestaat uit twee delen, het eerste deel is een beetje pittig, het tweede deel is een eitje. De tijd vliegt tijdens de luistertoets, voor je het weet zit je aan de pauze (die een stuk korter duurt dan in het programma van Tjeerd). Kortom, concentratie.

Toen kwam de uitslag, grappig was dat niemand mee werd genomen omdat simpelweg iedereen het niet gehaald had. Sommige zaten net op het randje, net zoals ik. Ik had voor de joystick een 7, het rechterpedaal een 6 en het linkerpedaal een 7. Voor de luistertest had ik 1 reeks fout, mijn valkuil was juist hetgeen waar ik me het minste zorgen om maakte, de instrumenten interpretatie. Had hier helaas een 4 voor. Zelf vind ik het niet héél erg, nu hoef ik alleen voor deze toets een 6 te halen, want me andere resultaten zijn 2 jaar geldig.

Ik wens jullie allemaal veel succes tijdens de selectieprocedure, misschien zie ik een van jullie over een half jaartje in het CML!

Gegroet, Erjan
 
Goedenmiddag iedereen,

Ik heb 9 december mijn PO-1 gedaan, en goedgekeurd.

Toen ik aankwam werd ik doorgestuurd naar de kantine, waar we met zijn allen wachtten, rond ongeveer 15 minuten werden we opgehaald door een vrouw.
We gingen allemaal naar een groot lokaal, met 20 bureau's inclusief computer.

Toen we allemaal een plaats aangewezen hadden gekregen ging ze uitleg geven over de eerste test :

De instrumenten interpretatie.
Aan de hand van een kompas en hellingsplaatje moest je een vliegtuig uitkiezen.
Na 10 a 15 minuten was iedereen klaar. Ik was redelijk opgelucht dit ging me redelijk gemakkelijk af.

Nu de 2de test, de beruchte 3d test.
We kregen wat uitleg en daar begonnen we, eerst 5 minuutjes oefenen en toen begon het.
In het begin ging het redelijk makkelijk, maar nadat er een paar minuten verstreken waren schoot het taartpuntje van voor naar achter en van links naar rechts. Gelukkig had ik hem snel weer onder controle.
Mijn gevoel na die 10 minuten was ''goed''. Ik vond het super meevallen.

Uitendeijk nog de luistertest, na wat uitleg begonnen we.
Uiteindelijk na 10 minuten was iedereen klaar en mochten we even wat gaan drinken beneden.

Na een kwartiertje ongeduldig wachten nam ze ons weer mee naar het lokaal, iedereen ging zitten en toen kwam het moment.
Er kwam een man binnen en riep 2 namen, YES het was mijn naam.
Ik was door met de volgende cijfers:

3d test :

Linker pedaal = 7
Rechter pedaal = 7
Joystick = 8

luistertest = 3 van de 24 reeksen fout

interpretatie test = 5

uitendelijk na wat uitleg over de gvss moesten we nog vragenlijsten invullen.

Dit was mijn verslag van de PO1

Ik wens iedereen die deze selectie doet veel plezier, en het belangrijkste is CONCENTRATIE
 
Hallo mensen,

Heb vandaag PO1 voor de eerste keer gedaan, helaas, net niet gehaald. Maar ik treur niet, want de kans dat ik het de volgende keer haal is mijn ogen best groot. Ik zal hieronder eens wat info verschaffen voor de nieuwsgierige aspirant vliegers onder ons.

De instrumenten interpretatie. Dit was in mijn ogen de test waar ik me het minste zorgen over hoefde te maken, niet dus! Ik vond het juist bijna de pittigste, vooral omdat ik dacht dat ik weinig tijd had en door de vragen heen vloog. Achteraf had ik nog ruim 5 minuten over en je kan helaas maar één vraag terug, dus nakijken ging niet! Maar ja, ik kon niets anders doen dan me te gaan concentreren op de volgende test. Bij deze test dus vooral rustig nadenken, niet gaan panikeren en denken dat de tijd voorbij vliegt.

De 3d-test. De test waar ik het meeste tegen op zag. Het ging me redelijk goed af, had ook het gevoel dat ik het taartpuntje goed in controle kon houden, op een paar slippertjes na. Je moet rustig blijven, gecontroleerd corrigeren en zorgen dat je een juiste houding aanneemt. De snelheid van het taartpuntje valt reuze mee, je kan het je dus ook permitteren om rustig te blijven. Gaat het even niet lekker? Gewoon even goed inademen en weer opnieuw beginnen.

Na voor mijn gevoel de 3d-test goed te hebben afgenomen, startte ik de luistertest. Ik weet niet waarom de voorbeelden fout gingen bij mij, maar de test zelf ging héél goed. Je moet je gewoon héél goed focussen op het juiste oor, zo goed dat je je andere oor bijna niet meer kan horen. Elke reeks bestaat uit twee delen, het eerste deel is een beetje pittig, het tweede deel is een eitje. De tijd vliegt tijdens de luistertoets, voor je het weet zit je aan de pauze (die een stuk korter duurt dan in het programma van Tjeerd). Kortom, concentratie.

Toen kwam de uitslag, grappig was dat niemand mee werd genomen omdat simpelweg iedereen het niet gehaald had. Sommige zaten net op het randje, net zoals ik. Ik had voor de joystick een 7, het rechterpedaal een 6 en het linkerpedaal een 7. Voor de luistertest had ik 1 reeks fout, mijn valkuil was juist hetgeen waar ik me het minste zorgen om maakte, de instrumenten interpretatie. Had hier helaas een 4 voor. Zelf vind ik het niet héél erg, nu hoef ik alleen voor deze toets een 6 te halen, want me andere resultaten zijn 2 jaar geldig.

Ik wens jullie allemaal veel succes tijdens de selectieprocedure, misschien zie ik een van jullie over een half jaartje in het CML!

Gegroet, Erjan


Ik heb net als jou de PO1 net niet gehaal op de coordinatietest.. Ik vroeg me af hoe ik me nu weer kan opgeven voor de volgende keer?
Groetjes
Edgar
 
Ik heb net als jou de PO1 net niet gehaal op de coordinatietest.. Ik vroeg me af hoe ik me nu weer kan opgeven voor de volgende keer?
Groetjes
Edgar

Even na een halfjaar een belletje plegen naar het cml (centrum voor mens en luchtvaart) deze mensen zullen je verder helpen om je sollicitatie te heractiveren.
Dit kan echter pas na 6 maand opnieuw;)
 
Even na een halfjaar een belletje plegen naar het cml (centrum voor mens en luchtvaart) deze mensen zullen je verder helpen om je sollicitatie te heractiveren.
Dit kan echter pas na 6 maand opnieuw;)

Ik heb een paar weken terug mijn sollicitatie weer in werking gesteld. Had even naar het CML gebeld maar hun hadden me verteld dat ik naar Amsterdam moest bellen. Als ik me niet vergis, was het naar dit nummer: 020-520 1134.

Hier kun je even vermelden wanneer je niet kan, en krijg je een nieuw pakketje thuis gestuurd. Je hoeft dus niet al dat papierwerk weer in te vullen!

Dus, ik ben 30 juni om half 9 weer te vinden op het CML!

Gegroet, Erjan

PS: Edgar, je hoeft niet precies een half jaar te wachten om opnieuw te bellen. Je kan het natuurlijk ook al een tijdje eerder aanvragen zodat je wat meer tijd hebt om het boekje te bestuderen. Dit heb ik ook gedaan. (Al heb ik weinig tijd om het te bestuderen; examens!)
 
Tips voor het halen van PO 1

Tips voor het halen van PO 1

Goed, ik heb vandaag mijn PO1 gedaan (05-08-2009) en gehaald, dit kwam als een complete verassing voor mij, van de 20 waren er helaas maar 4 die het haalden.

Voor de mensen die deze tests nog moeten doen, heb ik een aantal tips voor de tests die voor mij golden..


De selectieve luistertest:

- wanneer je een hoge of lage toon hoort, zeg dan even in jezelf naar welke kant je moet luisteren.
- Blijf in godsnaam goed opletten, dit lijkt misschien een overbodige tip, maar dat is het niet!
- Correcties heb je in principe geen tijd voor, loop niet het risico dat je de volgende reeks ook verknalt.


De instrumenten interpretatie:

- Laat je niet gekmaken door de tijd, je hebt ZAT, ik was halverwege al klaar en begon me dus zorgen te maken over dat ik misschien iets niet goed had begrepen.


De coordinatietest:

De gevreesde taartpunt! En terecht! Deze test vond ik heel erg moeilijk, het is compleet zenuwslopend en je hebt (ik tenminste) het gevoeld dat de taartpunt nauwelijks in bedwang te houden is.

- Raak niet in paniek wanneer de taartpunt een heel eind wegschiet, probeer kalm te blijven en zo snel mogenlijk te corrigeren, daar gaat het uiteindelijk om, dat je snel kunt corrigeren.
- Vecht tegen de drang om het op te geven (mentaal of helemaal), ik dacht namelijk dat ik het bagger deed, maar blijkbaar was het genoeg.


Ik hoop dat mijn tips iemand door de eerste selectiefasie heen helpen, rest mij nog te zeggen voor diegenen die dit onderzoek nog moeten ondergaan, Veel succes!


Groeten,

Errel
 
Andere 'proefkonijn'-testen

Andere 'proefkonijn'-testen

ik heb dus ook vandaag (05-08-09) de test gedaan. Was nummer 3 van de 4 die werd geroepen :airforce:

De tests die je moet afleggen die niet worden beoordeeld zijn veranderd.
Deze zijn als volgt; (pak me niet op de volgorde want ik was veel te blij dat ik door was)

-2 balkjes,
Een groene en een rode. Je moet daarbij de groene en de rode knop bedienen. Is de rode langer, dan druk je rood en vice versa. De verschillen tussen de balkjes worden steeds kleiner

-1 balkje met 5 referentiebalkjes,
Klik op het cijfer van het balkje dat langer is. Ook hier weer opletten want niet alle balkjes staan op dezelfde hoogte en de verschillen tussen de balkjes worden steeds kleiner.

-Multiple tasking,
Je oefent eerst de delen afzonderlijk. Het ene deel bestaat uit twee vakken. Het linker vak staan allemaal cijferreeksen, een aantal ervan zijn doorgestreept. Het is de bedoeling dat je in het rechtervak de reeksen doorstreept die in het linker vak ook zijn doorstreept. Het gaat om de rijen afzonderlijk. Dus als in de eerste rij links bijv. 0019 is doorstreept hoef je alleen in de eerste rij links te kijken of diezelfde reeks daar staat. Dus niet het hele vak doorkijken bij elke reeks.

Het tweede deel is een vent die je allerlei simpele vragen stelt. Voorbeelden zijn rekensommetjes en doordenkertjes zoals wie van de drie is het langst?

Daarna worden ze samengevoegd. Hoofdtaak is het doorstrepen van de betreffende reeksen. Daardoorheen gaat dus die kerel allemaal van die vraagjes stellen waarbij je ook gebruik moet maken van een agenda en telefoonboek waar je dingetjes op moet zoeken.

-Reactietest, hierbij maak je gebruik van de 5 kleuren, je koptelefoon, en twee pedalen. Er refereren oplichtende vakjes en tonen aan welke knop/pedaal je in moet drukken. Hoe sneller je reageert hoe sneller ze elkaar opvolgen. Best wel pittig dus maar je kan wel je frustraties even lekker kwijt en dat gebeurde dus ook volop.

-Intelligentietest,
Je krijgt 8 plaatjes + een ontbrekende te zien in een vierkant van 3 bij 3. De volgorde van de plaatjes gaat volgens bepaalde 'regels'. Deze moet je zien te ontdekken en vervolgens uit (ik geloof) 8 plaatjes de juiste kiezen. Hiervoor moet je bijna authistisch of geniaal zijn om de regels eruit te pikken want de volgordes slaan echt alles. Deze heb ik dus waarschijnlijk ook hard verneukt.

-Vergelijkingstest,
Hier krijg je een rij te zien van vier verschillende plaatjes. Daaronder staat een vakje waar steeds een ander plaatje tevoorschijn komt dat heel veel lijkt op de één van de vier plaatjes of identiek is aan één van de vier. Je voelt hem al aankomen, je moet dus groen en rood bedienen en aangeven of er een match is of niet. LET OP, de verschillen zijn soms heel klein, in spiegelbeeld en dat soort grappen.

Deze test waren (in elk geval voor onze groep) niet meetellend voor het afvallen of doorgaan. LET OP, ze worden echter wel vermeld in je dossier mocht je alle keuringen halen en worden aangenomen.

En nu maar hopen dat jullie hier wat aan hebben en op naar de GVSS :D
 
Mensen, fijn dat er feedback komt en van harte met het behalen van PO-1! Het zou echter nog mooier zijn als jullie de ervaringen en updates verwerken in het basisartikel i.p.v. in reacties op het basisartikel. Anders moeten mensen toch weer allerlei posts doorwerken, terwijl het idee is alles in één artikel te vinden.
 
Mensen, fijn dat er feedback komt en van harte met het behalen van PO-1! Het zou echter nog mooier zijn als jullie de ervaringen en updates verwerken in het basisartikel i.p.v. in reacties op het basisartikel. Anders moeten mensen toch weer allerlei posts doorwerken, terwijl het idee is alles in één artikel te vinden.

ik heb geen idee hoe dat werkt dus als je me op weg kan helpen heel graag ;)
 
Gewoon net als in je eigen berichten de 'edit' knop gebruiken en de tekst aanvullen of corrigeren!
 
Mijn Po1 ervaring.

Mijn Po1 ervaring.

...

Dag allemaal,

Ik heb gister (15-12-2009) mijn Po1 test gedaan en gehaald.
Mijn dag begon al om kwart over vijf , lekker vroeg, want ik kwam van ver.
Wat een stress. 2 uur gereden met files en al, genoeg tijd om je lekker op te winden over wat er gaat gebeuren in de volgende paar uur.

In volle spanning eindelijk aangekomen werd ik doorgestuurd naar de kantine waar een aantal anderen zaten te wachten opgehaald te worden voor de Po1.
Na een bakkie te hebben gedaan en een beetje kennis gemaakt te hebben kwam er een vrouw ons ophalen voor de tests. Oh oh , daar gingen we dan. Ik was best zenuwachtig.

Eenmaal naar een kamertje geleid door de vrouw mochten we allemaal plaats nemen achter een bureau met een pc , een koptelefoon en een papiertje met je naam erop. Na uitleg te hebben gehad was ik eigenlijk totaal niet zenuwachtig meer. Ik had zoiets van; ik doe het goed of niet. Ik kan toch niks meer doen dan mijn best.

Daar gingen we dan , de eerste test :

Het ruimtelijk inzicht met de kunstmatige horizon en het kompas.

Hierbij krijg je een kunstmatige horizon en een kompas. Ook krijg je 5-6 plaatjes van vliegtuigen. Je moet van de meters af kunnen lezen welk plaatje erbij hoort. Ik vond dit niet echt moeilijk. Het is een kwestie van goed het hoofdstuk wat daarover gaat te leren en te begrijpen (uit gvss boekje). Het is vanzelfsprekend een voordeel als je goed weet hoe die meters werken.

Bijvoorbeeld :
7.jpg
kompas.jpg

In dit voorbeeld gaat het vliegtuig Noord-Noordwest, stijgt of daalt niet en maakt een dwarshelling van 20 graden.

Tips :
- Als je denkt niet klaar te zijn voor het eind, no problem. Ze kijken namelijk niet naar of je alles afhebt (natuurlijk wel binnen bepaalde richtlijnen), maar naar je foutmarge. Werk dus liever zo accuraat mogelijk dan snel erdoorheen te raffelen!
- Wat bij mij hielp als ik er even niet snel uit kwam; gebruik je handen. Maak van je hand een denkbeeldig vliegtuig en zeg in jezelf even hoe hij moet staan.

Resultaat : 54 gemaakt , 49 goed. eindcijfer 64 (6)

Na een korte uitleg over hoe gevreesd de volgende test wel niet was, kregen we test 2:

De 3d test met het taartpuntje

We werden gevraagd de pedalen onder ons bureau te zetten en de joystick naar ons toe te halen. Nadat iedereen dit gedaan had kregen we vijf minuten om eventjes te oefenen. Ikzelf vond het vrij meevallen vergeleken met hoe iedereen er zo met afschuw over praat. Misschien was dat gamen toch nog ergens goed voor geweest...

Daar gingen we dan, de 10 minuten gingen in. Ik sloot me af voor het hele gedoe en deed gewoon alsof ik een computerspelletje aan het spelen was. Het ging me erg goed af , ik bleef de hele tijd ongeveer wel op het groene streepje staan. Totdat ik ging nadenken over mijn handelingen. Niet doen! Zodra ik dit deed ging het taartje ineens steeds meer afwijken.
Ik probeerde me weer in te stellen alsof ik gewoon een spelletje aan het spelen was en dit hielp. Ik hield het taartpuntje heel aardig bij de groene streep. Ik vergat alleen af en toe dat het ook nog kantelde, waardoor ik daar vaak meer slippertjes mee vertoonde.
Ik hoorde mensen zuchten en puffen voor 10 minuten lang, en ik moet toegeven, die kunnen best zenuwslopend zijn. Na die tien minuten was dan ook iedereen blij dat dat voorbij was.

Tips:
- Behandel de console als een lieftallige jongedame, be gentle! De controls (voeten en joystick) zijn érg gevoelig. Blijf rustig en bedenk maar dat je een beetje aan het gamen bent. Sluit je af voor de stress (makkelijker gezegd dan gedaan natuurlijk...)

Resultaten:
Joystick - 6
Linkerpedaal - 9
rechterpedaal - 8



Tot slot :
De selectieve luistertest.

God wat was ik hier bang voor.
Na gezien te hebben dat we gelukkig topkwaliteit headphones hadden, mochten we 2 reeksen oefenen voordat we aan het echte werk zouden beginnen. Ik had thuis twee keer de luistertest van Tjeerd Schouten geoefend en elke keer had ik 5 van de 24 reeksen fout. Dit was dus niet voldoende.
Na de 2 reeksen geoefend te hebben was ik een beetje aan het stressen. Ik had ze beide fout gemaakt...
De toets begon. Concentratie. En alles wat je hoort is de hoge of lage toon en de jongedame die de reeksen voorleest. Ik had het gevoel dat het veel makkelijker was dan de luistertest van Tjeerd Schouten.
Ze draaien vaak de tonen om per oor, dwz links een hoge toon of rechts een lage toon. Laat je hierdoor niet afleiden!
Na een paar minuten vol geconcentreerd aan het werk te zijn geweest waren we eindelijk klaar. Ik had een slecht gevoel hierover: Ik had een heleboel open plaatsen in mijn reeksen.

Tips:
Naast het zeggen in jezelf welke kant je moet luisteren , kan het handig zijn om de kant op te kijken waar je naar moet luisteren. Sommigen vinden het ook handig een beetje naar die kant te leunen met je hoofd.

Resultaat: 24 reeksen goed , 0 reeksen fout.

Zo , we waren eindelijk klaar. De tijd was gevlogen. Ik had genoten van de ervaring op zichzelf alleen al dit te mogen doen.
We werden doorverwezen naar de kantine waar we moesten wachten op de resultaten. Hier kwam ook inderdaad naar voren dat iedereen de 3d test het lastigst vond.
Na een onmogelijk lang durend stiefkwartier kwam ze aanlopen, de vrouw die onze resultaten had. Ik keek naar haar handen en zag dat ze 1 GVSS boekje bij zich had. O god, er is maar 1 van de hele groep door dacht ik.
PLEASE LET IT BE ME!
Een stukje met haar meegelopen zei ze het onvergetelijke zinnetje. Ik mocht meekomen! YES! Big smile van oor tot oor.
Ik liep naar haar toe om de papieren en het boekje in ontvangst te nemen en iedereen liep achter mij aan. Waarop de vrouw zei : "jullie heten toch niet ook zo of wel?" Ik voelde me erg goed (vond het best lullig ook voor de rest, daar niet van, maar ik was bezig met blij zijn.)

Ik werd aangesproken door een man die even verder met mij wilde lopen en praten. Het bleek dat omdat ik op mijn anamneseformulier had gezet dat ik op mijn 2e jaar een lui oog had gehad ik misschien een probleem zou hebben met dieptezien. 'O nee, wat komt er nou weer', dacht ik toen.
Ik moest naar de optimetrist in het gebouw om te kijken of ik dat wel kon en of ik niet kleurenblind was. Alles ging me gewoon goed af , eitje , dacht ik...
Totdat ik de 3d test kreeg. Ik zat onder de norm voor piloten. Ik kon wel janken.
De arts zei daarop dat dit misschien door verkeerde belichting kwam of omdat het op de computer was. Hij wilde een tweede test voor de zekerheid met erg fel licht en gewoon een boekje. Ik MOEST dit wel goed doen, anders was alle vreugd voor niks geweest...
Na de 10 zenuwslopendste minuten van mijn leven kreeg ik ook hier weer een hand. "Gefeliciteerd, je zit nu ruim binnen de norm. Je mag doorgaan met de procedure."
Wat een opluchting was dat, dat kan ik je wel zeggen. Zo , dat ook weer afgestreept op de lijst. Dit hoeft niet meer gedaan te worden. (áls ik door de GVSS kom en de het Po2 natuurlijk..)


Mijn dag kon niet meer stuk. Op naar het GVSS!


Ik wens jullie allen veel succes tijdens de Po1!
Onthou: Geniet er ook van!

Groeten,
Nino:airforce:


Edit: Ben inmiddels al een tijdje afgekeurd vanwege mijn rechteroog helaas, Pvs zat er niet eens in voor mij. Maar goed niemand neemt me dit af en ik wens jullie allen veel succes!
 
Last edited:
Geldigheid testen


Een positief resultaat bij PO-1 is twee jaar geldig en een negatief resultaat een half jaar. Dit betekent dat je na een half jaar opnieuw aan de procedure kunt deelnemen.

Doordat een positief resultaat bij de PO-1 twee jaar geldig is betekent dit het volgende voor de eventuele herkansing:
- Er hoeft alleen een voldoende te worden gescoord op de onderdelen die vorige keer onvoldoende waren, nu is je marge aan fouten wel kleiner.
De onderdelen die vorige keer voldoende waren zijn twee jaar geldig dus hier mag eventueel bij de herkansing een onvoldoende op worden gescoord.

Voor de 3d test geld:
Wanneer op de linkervoet, rechtervoet of joystick vorige keer een onvoldoende gescoord is, behoren de drie onderdelen bij de herkansing allemaal een 7 of hoger te zijn.

Ik ben laatst bij een info meeting geweest en daaruit begreep ik dat de resultaten levenslang zijn. (?)
 
Wanneer je de PO-1 niet haalt moet je een jaar wachten. Maximaal mag je het twee keer herkansen maar je cijfers voor de testen moeten allen hoger zijn. Als je bijvoorbeeld de GVSS niet haalt gelden de resultaten levenslang, conclusie je wordt ontbonden uit de sollicitatieprocedure.
 
PO1
In maart ’12 heb ik mijn PO1 succesvol afgerond. Hier een verslag van de dag en nog wat tips voor degene die het nog willen proberen.

De wekker ging om half zeven want ik moest van ver komen. Na een reis van 2 uur kwam ik mooi op tijd aan. Ik stapte uit de bus en daar stonden we met 4 jongens, iedereen met een GVSS boekje, het was dus wel duidelijk waar we voor kwamen.

Na binnenkomst in het CML moesten we in de kantine wachten, de spanning nam nu toch echt wel toe, iedereen werd steeds stiller. Om 9:40, tien minuutjes te laat werden we mee genomen, eerst mochten we onze spullen in kluisjes doen waarna we achter een computer gingen zitten. Voor de testen begonnen kregen we de bekende vraag of we dyslexie hadden, geen van ons allen had dit.

Nu begon het echte werk! Na een korte uitleg over de coördinatietest mochten we beginnen.
Er werd van tevoren gezegd dat je de juiste balans moest vinden tussen snelheid en nauwkeurigheid, dit is bij mij niet helemaal gelukt. Ik ging er erg snel doorheen maar iets te gehaast. Het moeilijke aan de test vond ik dat je af en toe niet goed het verschil tussen de boven- of onderkant van het vliegtuig kon zien.

Hierna de gevreesde 3d test, na een korte uitleg en een oefening van 5 minuten begon de test. De oefening was redelijk makkelijk dus ik begon zelfverzekerd aan de echte test, al snel bleek dit toch andere koek te zijn. Al snel vloog de taartpunt het hele beeld door en het corrigeren werd steeds lastiger. Van te voren werd ons al verteld dat het 10 lange minuten zouden zijn, dit zeker waar, het is een ontzettend inspannende test, na een paar minuten kreeg ik pijn aan mijn ogen van het beeldscherm, ook deden mijn benen pijn want ik zat niet goed.

Na 10 slopende minuten was de test gelukkig voorbij, ik was wel toe aan een pauze maar de selectieve luistertest kwam eerst ook nog. De luistertest viel mij wel mee, aan het begin was ik wel even in de war toen bleek dat niet alle kolommen vol hoeven te staan, ik dacht dat ik steeds dingen miste. Veel mensen vinden het handig om op je blaadje te schrijven dat een hoge piep links is en een lage piep rechts, dit is toegestaan.

Nu hadden we een korte pauze, de resultaten werden onderzocht en na een kwartiertje zaten we weer terug in het lokaal. De namen werden opgenoemd, mijn naam zat er ook bij, ongeveer de helft van de groep moest mee komen, het kon dus alle kanten op. Er werd ons verteld dat we allemaal moesten gaan zitten, dit was het spannendste moment van de dag, iedereen was doodstil en je hart klopt in je keel.

Toen werden de verlossende worden uitgesproken, er ging een golf van adrenaline door me heen, na een beetje bijgekomen te zijn hebben we elkaar gefeliciteerd. Het was een geweldig moment, wel had ik een beetje medelijden met de andere groep, al helemaal toen zij ook nog eens geen lunchbon kregen.

Na lekker in het zonnetje te hebben geluncht kregen we onze scores te horen, de scores waren op een schaal van 1 tot 9, je moest voor alle onderdelen een 5 of hoger hebben. Ik had voor de coördinatietest een 5, dus was net door, voor de andere testen had ik volgens mij ongeveer een 7.

Na de teruggave van de resultaten kregen we nog een praatje, er werd verteld dat we er, ondanks het doorkomen van de PO1, natuurlijk nog lang niet waren. Ook werd ons verteld dat het erg belangrijk is om de theorie van de GVSS goed uit je hoofd te leren.

Al met al was het een enerverende dag met een goede afloop, ben toch weer een stapje dichter bij mijn droombaan;)

Tips:

Algemeen:
-Wees goed uitgeslapen, ik ben het weekend voor de selectie niet uit geweest, je moet je optimaal kunnen concentreren dus een goede nachtrust is van belang.

Coördinatietest:
-Als je een vraag niet zeker weet, wees dan niet bang om de overslaan-knop te gebruiken, je vraag telt dan niet als fout maar als niet gemaakt.

-Wees niet te gehaast, de beoordeling hangt af van het percentage goede vragen, je kunt dus beter iets minder vragen hebben gemaakt en meer goed.

3d test:
-Ga er goed voorzitten, ik kreeg al gauw last van pijnlijke benen.

-Geef niet op, het zijn 10 slopende minuten en het is een frustrerend spelletje.

-Maak kleine bewegingen, vooral met de joystick.

Luistertest:
-Niet alle kolommen moeten volledig worden ingevuld.

-Blijf er bij! Laat je nergens door afleiden.
 
Last edited:
Ik heb nog een vraag over dyslexie,
hier staat dat als je ooit positief op dyslexie bent getoetst, dat je meteen afgekeurd bent.
Ik heb op een andere site (zal de link eens opzoeken) dat als je later (evt. door het zelfde bureau) negatief getoetst wordt, dat je dan als nog kan solliciteren. Weet iemand misschien hoe dit zit?.
alvast bedankt
 
Vraagje,

Ik heb inmiddels na veel moeite de hand-oog coordinatie test van Tjeerd aan de praat op m'n Macbook. Echter wat zijn de variabelen die je moet invullen, ik hoor iets over standaard variabelen maar bij zijn die allen 0?
 
Back
Top