Selectie - verleden

22LaLa

New member
Hi, wordt er tijdens de selectieprocedure van de opleiding tot verkeersvlieger en later na het behalen van je vliegbrevet bij je sollicitatie tot piloot ook gekeken of je in het verleden een psycholoog heb bezocht? En kan dit tot afwijzing leiden? Zelf ben ik namelijk voor een periode van twee maanden bij een psycholoog geweest, door mijn thuissituatie destijds. Ik was toen 19/20 jaar oud.

Het was niets heftigs, ben wel benieuwd.
 
Ik ben na de crash bij Germanwings begonnen.
Buiten een assessment met wat vage vragen omtrent je psyche, werd er met geen haan naar gekraaid.
En laten we wel zijn, op vragen als, heb je wel eens gedacht aan zelfmoord, weet iedereen die slim genoeg is om een ATPL te behalen, wat je moet antwoorden. Ook als het antwoord ja is.
 
Ik heb - inmiddels twee jaar geleden - selectie gedaan bij EPST. De laatste selectieronde behelsde onder andere vragen over mijn achtergrond, verleden; school / opleiding / thuissituatie. Relatief simpele vragen maar wel doortastend en je moet hier voor openstaan. Ik denk dat je bij alles wat hieruit naar voren zou komen een goede verklaring moet hebben van wat er gebeurd is, hoe je ermee omgegaan bent en hoe je nu in het leven staat.

In jouw situatie zou ik dus zeggen dat je er het beste heel open en eerlijk over kunt zijn van wat er toen gebeurd is, en dat je hierop actie ondernomen hebt en met professionele hulp er weer een stuk sterker ervoor staat. Dat is geen zwaktebod, dat is initiatief nemen en problemen oplossen. (In mijn ogen dan. Misschien denken anderen alhier er anders over en dat mag natuurlijk.)
 
Ik denk dat je hier wat voorbereiding in moet steken.
De medische keuringseisen zijn online te vinden. Neem een print out mee naar je huisarts en vraag of ze hier een probleem zien. Dit kan twee kanten op.
Het is of wel een probleem en je hebt aanvullende verklaringen en/of onderzoeken nodig VOORDAT je naar een medische keuring gaat.
Het kan ook geen probleem zijn, maar dat weet je niet en je kan goed het schip in gaan als je een van de vele vragen verkeerd beantwoord.
 
Ik sluit me aan bij @Europe-American zorg dat je hier duidelijkheid over krijgt VOORDAT je naar de initiële medische keuring gaat. Het is altijd beter extra voorbereid naar de keuring te gaan en misschien wat extra papierwerk in te moeten vullen, maar de keuring te halen, dan de initiële keuring te falen en dat vervolgens recht te moeten breien. Volgens mij is het mogelijk een keuringscentrum -desnoods anoniem- te bellen en vragen of er extra eisen zijn en wat ze nodig hebben. Zorg ook, als er extra papierwerk nodig is, dat je dit papierwerk ergens (digitaal) opslaat/bewaart. Dit kan je in de toekomst een hoop ellende besparen.
 
Back
Top