Selectie Stella Aviation Academy

Beste Ibat,

Naar aanleiding van je PM zal ik mn antwoord op je vraag hier neerzetten (dit omdat ik vaker dergelijke pm's krijg van mensen die zich orienteren op de scholenmarkt, dus ik denk dat ik hiermee een paar (toekomstige) vliegen in een klap vang.

Let op dat het hierbij om mijn mening gaat, ik heb ook niet alle wijsheid in pacht.

Ik ben zelf niet echt thuis in de scholenmarkt van west-europa op het moment, dus baseer mijn mening op het verleden en op dingen die ik hoor van huidige studenten plus pas afgestudeerde piloten.. En zowaar zie je dan dat in 95% van de gevallen er niks veranderd is.. (zie postings van: Slambam, B757, Mike5 etc etc)

Antwoord op een van je vragen: Nee, ik denk niet dat het wat uitmaakt van welke school je af komt vandaag de dag. Je zult zelf moeten solliciteren, de school gaat je niet aan een baan helpen.

Plus dat (zeker buiten Nederland) maatschappijen vaak toch nog nooit van je school gehoord hebben..

Het gaat ze (je toekomstige werkgever) om een paar dingen. Te weten:

- Past deze persoon binnen ons bedrijf (kan ik een trip van 4 dagen met hem/haar overleven

- Heeft hij z'n papieren

- Heeft hij ervaring

- Geen ervaring? heeft hij een type opzak en/of een zak geld bij zich.

Als ze op je school zeggen dat ze een fantastische naam hebben, dan zou ik als ik jou was zeggen dat je eieren voor je geld wilt zien, en of ze dus een lijst (met telefoonnummers) aan je willen geven van studenten die ze de afgelopen 10 maanden geplaatst hebben bij een maatschappij (of die daar zijn aangenomen door de goede naam vd school)

Vergeet niet dat deze vraag heus niet bizar is, aangezien jij op het punt staat ze ongeveer 220.000 gulden rijker te maken.

Als ze zo zelfverzekerd zijn dat dankzij hun goede naam jij vast snel aan de bak zult komen, zou ik ze voorstellen om bv een contract op te stellen (zwart op wit dus, niet mondeling!! -- ook al is dat ook 'rechtsgeldig' in ons vaderland) waarin staat dat indien jij niet binnen 2 jaar aan de bak bent, je 80% van je opleidings kosten terug krijgt.. Moet lukken toch? sinds ze zo'n goede naamsbekenheid hebben bij de meeste maatschappijen..

Kwalitatief denk ik dat de meeste scholen niet veel van elkaar onder doen (ze voldoen allemaal aan de eisen die ze opgelegd hebben gekregen van onze vrienden in Hoofddorp)

Ik zou eens kijken bij EPST denk dat je daar op het moment het meest aan hebt. Nogmaals dit DENK ik, ben al een tijdje uit de scholenwereld (gelukkig).

Praat met (pas- als het even kan) afgestudeerde studenten, BUITEN de school om. Om een beeld te krijgen wat de school daadwerkelijk voor ze doet...

KLS zou ik gelijk naartoe gaan als ik zeker wist dat ik na het behalen van mn brevet aan de bak kon bij ze. Ehh ik bedoel bij de KLM aan de slag kon, aangezien de KLS zelf haar geld moet generen en los staat van de KLM. De huidige studenten moeten echter maar hopen (...) dat ze een interview krijgen na het behalen van het brevet. Zie hiervoor eerdere (gevoellige) topics.

Wat ik zou doen als ik weer op 0 zou staan???

NIET ZO'N EIGENWIJS ROT KIND ZIJN, LUISTEREN NAAR MN OUDERS EN RECHTEN GAAN STUDEREN!!! :grijns:

[/sarcastisch]

Ik denk dat ik dan mn (JAA) opleiding in belgie zou doen of iets dergelijks.. Je weet dat je vandaag de dag als low-timer moet gaan betalen voor een type-rating (arggg gelijk kriebels over mn rug) dus zou ik voor 50k mn papieren halen in belgie, en vervolgens dus 30k in een type stoppen en je bent klaar met je opleiding voor rond de 80K.. Je collega's in Nederland betalen 90-120.000 euro voor hun hale CPL..

Of, ik zou naar een oost-europees (kersvers) JAA land gaan! mooie blonde (polen/hongarije?) vrouwtjes, goedkope vodka en denk dat je je opleiding daar voor rond de 30K kunt doen (geen flauw idee, maar lijkt me wel)

Scholen pronken graag met behaalde succesen van hun studenten terwijl ze er vaak zelf totaal geen bijdrage aan geleverd hebben. Als ze pronken met namen, zou ik om telefoonnummers vragen als ik jou was.. Zodat je de non biased versie kunt horen van ex studenten, die vaak proberen zo ver mogelijk van hun oude school weg te blijven (aangezien ze daar alleen welkom zijn als ze centen menemen..)

Nu ik er over nadenk, vraag je toekomstige school of je geen mooie deal met ze kunt sluiten als je werkeloos bent.. Bijvoorbeeld: gratis sim gebruik en current blijven todat je een baan hebt.

Nogmaals, bovenstaande is gebaseerd op mijn personlijke mening door mijn eigen bevindingen plus dingen die ik van kersverse studenten hoor. Dit zal voor Mike5, Slambam en B757 en nog een paar beroepspiloten ook gelden. Take it, or leave it. Vaak worden onze mening door huidige studenten (met de roze bril nog op) niet in dank afgenomen, vandaar dat ik (en nog een paar) niet vaak meer onze meningen geven in dergelijke onderwerpen.

Grappige is, dat (jammergenoeg) de nay sayers het later (na het behalen van hun brevet) in eens wel met ons eens zijn.

Belangrijkste is dat je je goed voelt bij een school, keihard gaat werken en een gezonde en goede instelling houdt! Vervolgens met frisse moet solliciteren tot je erbij neervalt!

Heel veel succes met je (toekomstige) opleiding! Probeer zoveel mogelijk van het vliegen te genieten!! ook al heb je het gevoel in het begin dat die Cessna er met jou vandoor gaat in plaats van visa versa.:)

All the best.
FD
 
Last edited:
Flying Dutchman said:
Ik denk dat ik dan mn (JAA) opleiding in belgie zou doen of iets dergelijks.. Je weet dat je vandaag de dag als low-timer moet gaan betalen voor een type-rating (arggg gelijk kriebels over mn rug) dus zou ik voor 50k mn papieren halen in belgie, en vervolgens dus 30k in een type stoppen en je bent klaar met je opleiding voor rond de 80K.. Je collega's in Nederland betalen 90-120.000 euro voor hun hale CPL..
FD

Of....
Met een beetje goed zoeken en vergelijken kan je ook op een heel ander prijskaartje uitkomen.
CPL-IR-ME en MCC hebben mij (excl levensonderhoud) 65K gekost. Alles in Nederland gedaan.
 
tja

tja

Flying Dutchman said:
Beste Ibat,

Naar aanleiding van je PM zal ik mn antwoord op je vraag hier neerzetten (dit omdat ik vaker dergelijke pm's krijg van mensen die zich orienteren op de scholenmarkt, dus ik denk dat ik hiermee een paar (toekomstige) vliegen in een klap vang.

Let op dat het hierbij om mijn mening gaat, ik heb ook niet alle wijsheid in pacht.

Ik ben zelf niet echt thuis in de scholenmarkt van west-europa op het moment, dus baseer mijn mening op het verleden en op dingen die ik hoor van huidige studenten plus pas afgestudeerde piloten.. En zowaar zie je dan dat in 95% van de gevallen er niks veranderd is.. (zie postings van: Slambam, B757, Mike5 etc etc)

Antwoord op een van je vragen: Nee, ik denk niet dat het wat uitmaakt van welke school je af komt vandaag de dag. Je zult zelf moeten solliciteren, de school gaat je niet aan een baan helpen.

Plus dat (zeker buiten Nederland) maatschappijen vaak toch nog nooit van je school gehoord hebben..

Het gaat ze (je toekomstige werkgever) om een paar dingen. Te weten:

- Past deze persoon binnen ons bedrijf (kan ik een trip van 4 dagen met hem/haar overleven

- Heeft hij z'n papieren

- Heeft hij ervaring

- Geen ervaring? heeft hij een type opzak en/of een zak geld bij zich.

Als ze op je school zeggen dat ze een fantastische naam hebben, dan zou ik als ik jou was zeggen dat je eieren voor je geld wilt zien, en of ze dus een lijst (met telefoonnummers) aan je willen geven van studenten die ze de afgelopen 10 maanden geplaatst hebben bij een maatschappij (of die daar zijn aangenomen door de goede naam vd school)

Vergeet niet dat deze vraag heus niet bizar is, aangezien jij op het punt staat ze ongeveer 220.000 gulden rijker te maken.

Als ze zo zelfverzekerd zijn dat dankzij hun goede naam jij vast snel aan de bak zult komen, zou ik ze voorstellen om bv een contract op te stellen (zwart op wit dus, niet mondeling!! -- ook al is dat ook 'rechtsgeldig' in ons vaderland) waarin staat dat indien jij niet binnen 2 jaar aan de bak bent, je 80% van je opleidings kosten terug krijgt.. Moet lukken toch? sinds ze zo'n goede naamsbekenheid hebben bij de meeste maatschappijen..

Kwalitatief denk ik dat de meeste scholen niet veel van elkaar onder doen (ze voldoen allemaal aan de eisen die ze opgelegd hebben gekregen van onze vrienden in Hoofddorp)

Ik zou eens kijken bij EPST denk dat je daar op het moment het meest aan hebt. Nogmaals dit DENK ik, ben al een tijdje uit de scholenwereld (gelukkig).

Praat met (pas- als het even kan) afgestudeerde studenten, BUITEN de school om. Om een beeld te krijgen wat de school daadwerkelijk voor ze doet...

KLS zou ik gelijk naartoe gaan als ik zeker wist dat ik na het behalen van mn brevet aan de bak kon bij ze. Ehh ik bedoel bij de KLM aan de slag kon, aangezien de KLS zelf haar geld moet generen en los staat van de KLM. De huidige studenten moeten echter maar hopen (...) dat ze een interview krijgen na het behalen van het brevet. Zie hiervoor eerdere (gevoellige) topics.

Wat ik zou doen als ik weer op 0 zou staan???

NIET ZO'N EIGENWIJS ROT KIND ZIJN, LUISTEREN NAAR MN OUDERS EN RECHTEN GAAN STUDEREN!!! :grijns:

[/sarcastisch]

Ik denk dat ik dan mn (JAA) opleiding in belgie zou doen of iets dergelijks.. Je weet dat je vandaag de dag als low-timer moet gaan betalen voor een type-rating (arggg gelijk kriebels over mn rug) dus zou ik voor 50k mn papieren halen in belgie, en vervolgens dus 30k in een type stoppen en je bent klaar met je opleiding voor rond de 80K.. Je collega's in Nederland betalen 90-120.000 euro voor hun hale CPL..

Of, ik zou naar een oost-europees (kersvers) JAA land gaan! mooie blonde (polen/hongarije?) vrouwtjes, goedkope vodka en denk dat je je opleiding daar voor rond de 30K kunt doen (geen flauw idee, maar lijkt me wel)

Scholen pronken graag met behaalde succesen van hun studenten terwijl ze er vaak zelf totaal geen bijdrage aan geleverd hebben. Als ze pronken met namen, zou ik om telefoonnummers vragen als ik jou was.. Zodat je de non biased versie kunt horen van ex studenten, die vaak proberen zo ver mogelijk van hun oude school weg te blijven (aangezien ze daar alleen welkom zijn als ze centen menemen..)

Nu ik er over nadenk, vraag je toekomstige school of je geen mooie deal met ze kunt sluiten als je werkeloos bent.. Bijvoorbeeld: gratis sim gebruik en current blijven todat je een baan hebt.

Nogmaals, bovenstaande is gebaseerd op mijn personlijke mening door mijn eigen bevindingen plus dingen die ik van kersverse studenten hoor. Dit zal voor Mike5, Slambam en B757 en nog een paar beroepspiloten ook gelden. Take it, or leave it. Vaak worden onze mening door huidige studenten (met de roze bril nog op) niet in dank afgenomen, vandaar dat ik (en nog een paar) niet vaak meer onze meningen geven in dergelijke onderwerpen.

Grappige is, dat (jammergenoeg) de nay sayers het later (na het behalen van hun brevet) in eens wel met ons eens zijn.

Belangrijkste is dat je je goed voelt bij een school, keihard gaat werken en een gezonde en goede instelling houdt! Vervolgens met frisse moet solliciteren tot je erbij neervalt!

Heel veel succes met je (toekomstige) opleiding! Probeer zoveel mogelijk van het vliegen te genieten!! ook al heb je het gevoel in het begin dat die Cessna er met jou vandoor gaat in plaats van visa versa.:)

All the best.
FD




MMm, kijk naar de namen die zitten hier te veel... Met andere woorden niet echt opjectief om op die meningen af te gaan. Zijn hun ervaringen! En als ze zeggen dat ze menseen kennen die dat ook hebben meegemaakt?? Waarom zitten zij hier niet ?? Juist te druk met piloteuren of solliciteren. Maar ben het compleet met FDman eens met betrekking op het solliciteren; dat moet je zelf doen, aangezien ze jou aannemen!! De school kan eventueel tips geven over mogenlijke vacaturen.

groetjes
 
Back
Top