Salaris verschil Transavia & KLM

noudnoud

New member
Beste airworkers,

laatst vroeg iemand mij 'waar verdienen de piloten meer, Transavia of KLM?'
Bij de KLM verdienen de piloten meer antwoorde ik! Zijn volgende vragen waren
echter vragen die ik niet kon beantwoorden en dit zijn :

1: Hoeveel verdienen KLM piloten die dezelfde toestellen (737) vliegen in vergelijking tot Transavia piloten? Van beginnende First Officer tot ervaren captain!?

2: Gaat Transavia binnenkort weer piloten aannemen?

3: Gaat KLM binnenkort weer piloten aannemen?


Ik heb zojuist een aantal forums gelezen op AW, verdrietig word ik van de hoeveelheid bullshit die mensen schrijven op de meest simpele vragen. Ik heb forums gelezen waar na 3 of 4 antwoorden de vraag die word gesteld niet eens meer word besproken maar puur de mensen die proberen te helpen worden afgezeken omdat iemand anders vind dat ze ongelijk hebben, erg jammer en hoop dat dit niet met deze vraag gebeurd!

Alvast bedankt voor de informatie!:)
 
1&2. Geen idee

3. KLM neemt al aan sinds begin dit jaar, en blijft dat ook doen komende maanden. (Alleen van de bufferlijst, dus afgestudeerde KLS'ers)
 

KLM

Capt top E252.280 (E18,020x14) After 20 yrs in the company. Before tax. 4/Jun/11
Capt base E133,574 (E9541 x14) Before tax 22/Apr/09
FO top E185,052 (E13218 x14) Before tax 22/Apr/09
FO base E48,762 (E3483 x14) Before tax 22/Apr/09



Transavia

Capt top 14000 15/Mar/09
Capt base 6100
15/Mar/09
FO top 7800 15/Mar/09
FO base 3700-4300 depending on experience 15/Mar/09


Als ik het dan goed zie verdien je bij Transavia als beginnend FO iets meer, om vervolgens door KLM ingehaald te worden.

http://www.pilotjobsnetwork.com/jobs/KLM_(Royal_Dutch_Airlines)

http://www.pilotjobsnetwork.com/jobs/transavia.com



Vraagje van mijn kant:

Ik zie dat bij KLM de bedragen maal 14 worden gedaan om aan een jaarsalaris te komen. Waarom is dit eigenlijk zo en is dit alleen bij KLM of ook bij Transavia? En krijg je die 2 maanden extra ook als het bedrijf verlies heeft gemaakt in dat jaar?
 
KLM
Vraagje van mijn kant:

Ik zie dat bij KLM de bedragen maal 14 worden gedaan om aan een jaarsalaris te komen. Waarom is dit eigenlijk zo en is dit alleen bij KLM of ook bij Transavia? En krijg je die 2 maanden extra ook als het bedrijf verlies heeft gemaakt in dat jaar?

14 x is, omdat er boven op de 12 maanden nog 8% vakantiegeld (wettelijk verplicht) bij zit en hier is ook gerekend met een vaste 13e maand (winstuitkering), dus min of meer 2 maanden extra per jaar. Winstuitkering als je nu in dienst komt is variabel, 4% in december en afhankelijk van het resultaat nog eens tussen 0 en 8% in juli.
 
KLM

Capt top E252.280 (E18,020x14) After 20 yrs in the company. Before tax. 4/Jun/11
Capt base E133,574 (E9541 x14) Before tax 22/Apr/09
FO top E185,052 (E13218 x14) Before tax 22/Apr/09
FO base E48,762 (E3483 x14) Before tax 22/Apr/09



Transavia

Capt top 14000 15/Mar/09
Capt base 6100
15/Mar/09
FO top 7800 15/Mar/09
FO base 3700-4300 depending on experience 15/Mar/09


Als ik het dan goed zie verdien je bij Transavia als beginnend FO iets meer, om vervolgens door KLM ingehaald te worden.

Is Capt Top&Fo Top bij KLM dan niet op de 747? Anders is het een beetje kromme vergelijking namelijk :)

Gr.
FF
 
Is Capt Top&Fo Top bij KLM dan niet op de 747? Anders is het een beetje kromme vergelijking namelijk :)

Gr.
FF

Ligt eraan wat de topicstarter voor ogen heeft. Uiteindelijk zijn het toch de knaken die tellen als je het hebt over verschil in salaris?

Maximale pay is niet alleen op 747, maar ook Triple en MD11 hebben volgens mij de hoogste functiepay. A330 gaat in de toekomst ook omhoog naar maximale pay.
 
Beste airworkers,

laatst vroeg iemand mij 'waar verdienen de piloten meer, Transavia of KLM?'
Bij de KLM verdienen de piloten meer antwoorde ik! Zijn volgende vragen waren
echter vragen die ik niet kon beantwoorden en dit zijn :

1: Hoeveel verdienen KLM piloten die dezelfde toestellen (737) vliegen in vergelijking tot Transavia piloten? Van beginnende First Officer tot ervaren captain!?

Ben eigenlijk ook wel nieuwsgierig hoe groot dat verschil is:)

Gr.
FF
 
Deze discussie is een keer naar voren gekomen in een topic dat te maken had met herpositioneren van Transavia binnen de KLM groep. Toen was snel de indruk gewekt dat KLM 'dure piloten' in dienst heeft, en dat een 737 van HV qua salarissen gunstiger is. Uiteindelijk bleek die stelling mee te vallen volgens de informatie van een aantal Airworkers.

Bij KLM zitten de Capt's 737 tussen plekje 1600 en 500 op de senioriteitslijst met een leeftijd tussen de 35 en 45. De Co`s tussen 2300 en 1500 met leeftijd tussen 25 en 35. Met een snelle rekensom is de gemiddelde captain dus 40 en de gemiddelde co 30 jaar. Dan zit je echt nog niet in de toptarieven van je salaris dus denk dat het in vergelijking tot de 737-vloot van HV toch best wel meevalt.
 
Deze vraag is denk ik niet direct met 1 antwoord te beantwoorden.
Wel denk ik dat een KLM'er 737 uiteindelijk iets meer verdiend omdat deze langer door stijgt. maar het verschil is idd kleiner dan men denkt.

Het zijn namelijk niet alleen de harde pegels.
Een transavia captain op dit moment gaat vanaf of 50 of 55 afbouwen.
Dit wil zeggen 75% werken voor 100% salaris of 50% werken voor 100% salaris.
Dit vertegenwoordigd ook een hoop waarde en moet ook mee genomen worden.

dus niet zo makkelijk te bepalen zonder directe gegevens.
 
Iedereen alvast bedankt voor de informatie die ik hier heb kunnen uithalen!
Blijkbaar is het toch iets moeilijker dan ik dacht om te zeggen waar meer word verdiend ivm meerdere factoren dan alleen salaris!

Het mooiste zou zijn als er mensen op dit forum zijn die bij de KLM werken of bij transavia en eens informeren naar de voordelen en arbeidsvoorwaarden als startende F/O. Zeker omdat de gegevens van PPJN al paar jaar oud zijn en waarschijnlijk nu al veranderd zijn.

Nogmaals bedankt!
 
noudnoud said:
Het mooiste zou zijn als er mensen op dit forum zijn die bij de KLM werken of bij transavia en eens informeren naar de voordelen en arbeidsvoorwaarden als startende F/O. Zeker omdat de gegevens van PPJN al paar jaar oud zijn en waarschijnlijk nu al veranderd zijn.

Nogmaals bedankt!

Mag ik vragen wat je precies wil weten en waarom? Het zijn twee redelijk verschillende operaties, waarbij de CAO's niet significant veranderd zijn de laatste 10 jaar. De voordelen van elk lijken mij al vrij duidelijk zonder de CAO erbij te halen, als je al een keuze zou hebben. De aangegeven salarissen zijn ook niet echt veranderd met wat hierboven al staat aangegeven.
 
@ Noudnoud,

Heb je de lotterij gewonnen waarbij je bij beide maatschappijen een arbeidscontract kunt aangaan ofzo......
 
laatst vroeg iemand mij 'waar verdienen de piloten meer, Transavia of KLM?'
Bij de KLM verdienen de piloten meer antwoorde ik! Zijn volgende vragen waren
echter vragen die ik niet kon beantwoorden en dit zijn :

Daarom vroeg hij het :).
 
Phoenix_X said:
Daarom vroeg hij het :).

Precies. En daar kreeg hij antwoord op, waarna hij andere vragen ging stellen over cao verschillen, updates van de cao sinds een paar jaar en details over startende FO's. Dat rijmt wat raar met zijn oorspronkelijke vraag die al tot in verschillene details beantwoord is. Dus ben ik nog steeds benieuwd naar het doel van de nieuwe vragen.
 
@tampie
Nee dat heb ik niet, had wel leuk geweest!

@ Nosig
Het is puur interesse, meer niet De mensen die mijn 1e vraag hebben geprobeerd te beantwoorden wat betreft salaris halen hun info van ppjn, deze is in 2009 voor het laatst ge-update! We leven nu 2 jaar verder dus het zou heel goed mogelijk zijn dat deze salarissen inmiddels niet meer van toepassing zijn. Daarom vroeg ik mij af of er misschien mensen zijn die bij Transavia of KLM werken, zij zitten dicht bij het vuur en weten misschien de salarissen a 2011.

Jouw reactie, ik citeer ‘De aangegeven salarissen zijn ook niet echt veranderd met wat hierboven al staat aangegeven’ , hier haal ik uit dat je zelf dicht bij het vuur zit, KLM waarschijnlijk aan je typeratings te zien. Dan was jij het persoon die ik zocht en misschien wil jij zelf ook wat meer los laten over de voordelen om te werken voor KLM, nogmaals gewoon interesse.

Aangezien jij het antwoord over het salaris hebt bevestigt, kan ik met zekerheid concluderen dat een beginnende F/O bij Transavia meer verdienen dan bij KLM! Verassend is het zeker!

Aangezien de CAO de afgelopen 10 jaar blijkbaar niet is veranderd kan ik er dan vanuit gaan dat alle overige gegevens van ppjn ook nog kloppen, of niet?

Nogmaals bedankt.
 
Ja, in die korte tijd is er zo goed als niets veranderd op wellicht een inflatie correctie na. En dus verdien je in het begin bij Trans iets meer in een identieke situatie, maar dat is dan wel gerekend zonder de 11.000 euro die beginnende ab initio vliegers krijgen bij aanvang KLM/KLC ter ondersteuning voor het afbetalen van de studieschuld en zonder het daggeld wat voor een KLM coco significant bijdraagt bij het netto maandsalaris, iets wat een Trans co niet of nauwelijks ontvangt. In de praktijk hou je dus bij de blauwe club in ieder geval voor het eerste jaar een stuk meer over.

De voordelen van het werken bij KLM lijken mij eigenlijk voor de hand liggend. Wil je serieus een uitleg over het type operatie dat KLM/KLC doet versus Trans?
 
Last edited:
Back
Top