SALARIS SCENARIO'S ONLINE

Hoi Iz,

Erg mooie tool om beter inzicht te krijgen in de financiele jungle!

Alleen snap ik niet dat bij een aflossingsbedrag van 500e per maand of 1500e per maand de schuld in beide gevallen in 8 jaar afgelost is?

Nogmaals, bedankt! Jet
 
Alleen snap ik niet dat bij een aflossingsbedrag van 500e per maand of 1500e per maand de schuld in beide gevallen in 8 jaar afgelost is?

Het is een beetje verneukeratief, maar in feite maakt het niet uit wat je voor aflosbedrag invult omdat al het geld dat je overhoudt ook in je schuld gestoken worden. Dus als je bijvoorbeeld 300 euro aflost elke maand heb je 200 euro meer over aan het einde van de maand die je dan ook gebruikt voor de aflos. Daarom zou ik het ook interessanter vinden om een optie te hebben die laat zien hoe je uitkomt als je je overige spaargeld niet in die lening stopt (hoe onverstandig wellicht ook), al is het maar ter vergelijking.
 
Dan haal je toch het spaarbedrag weer van je balans af aan het eind van het gewenste jaar?

De tool rekent echter door met de lagere schuld, dus dat heeft effect op alle jaren daarna voor wat betreft rente, belasting, geld over etc. Dus zo makkelijk lukt dat niet... volgens mij (wat niet veel zegt).
 
Als je geld opzij wil leggen, voor dan gewoon je levensonderhoud op (wat ik al eerder zei). Het aflossingsbedrag betreft een VERPLICHT aflossingsbedrag. Dit staat bijvoorbeeld in je kredietovereenkomst met de geldverstrekker. Dat bedrag MOET je dus iedere maand aflossen. Deze zijn dan dus onderdeel van je maandlasten; zeker als de aflossing hoog is, dan kan je aan het einde van de maand in de min komen met je maandlasten.

Dus in a nutshell, het aflossingbedrag is alleen interessant voor je maandlasten. Deze zijn echter wel heel belangrijk, want te grote negatieve maandlasten kunnen ervoor zorgen dat je tot je leen-limieten komt en je bijvoorbeeld niet meer kunt pinnen of je rekeningen niet meer kunt betalen.
 
Ziet er prachtig uit. Complimenten

1 vraag; is het beginpunt (jaar 1) nu het punt waarop je begint met terugbetalen (in mijn geval na 3 jaar) of begint het scenario bij het eerste jaar van je opleiding waar ik in mijn geval nog helemaal niks terug betaal.

Thanks

T.
 
Jaar 1 is het eerste jaar na je opleiding. Ook wel logisch, denk ik, aangezien je niet een job bij een major airline kunt hebben tijdens je opleiding.
 
mooie tool! nu nog met import van PPJN data, actuele rentetarieven van de diverse banken, laatste huurtarieven en prijzen van Bitterballen bij de Albert Heijn.:passed:
Geintje. leuk gedaan. Al zie ik ook wel wat in de optie die nosig suggereerde: aflossingsbedrag het enige bedrag dat in de lening gestoken wordt.
 
Bedankt voor dit handige tooltje, Iz!


Ik zie wel dat een creditcard zwaaiende echtgenote er helaas niet in verwerkt zit..:D
 
aflossingsbedrag het enige bedrag dat in de lening gestoken wordt.

In principe wordt afgelost:

- Je ingestelde aflossingsbedrag (is dan ook onderdeel van je maandlasten)
- Wat er over is op je rekening courant aan het einde van het jaar ("ongebruikt geld")

Als je zelf een beetje extra cash wil gebruiken voor andere dingen, kan je het bedrag van bijvoorbeeld levensonderhoud opschroeven. Dan heb je als het ware een maandelijks budget voor jezelf opgesteld, en wat overblijft wordt nog steeds afgelost.

Kazeven, zolang je er maar mee blijft zwaaien en 'm niet door de creditcardlezer haalt is er niks aan de hand toch? En trouwens, goed idee van die echtgeno(o)t(e), zal ik een optie maken in welk jaar je gaat scheiden, op welk moment je schuld ook direkt gehalveerd wordt! :)
 
Kazeven, zolang je er maar mee blijft zwaaien en 'm niet door de creditcardlezer haalt is er niks aan de hand toch? En trouwens, goed idee van die echtgeno(o)t(e), zal ik een optie maken in welk jaar je gaat scheiden, op welk moment je schuld ook direkt gehalveerd wordt! :)

haha je kunt er dus ook voor kiezen 4 keer te trouwen in gemeenschap van goederen en daarna te scheiden , zie hier een nieuwe manier om goedkoop je cpl te behalen haha zkr met het oog op de toekomstige prijsstijgingen ;)
 
hi Iz,
het programmaatje rekent 12.000 eu voor verzekeringen. In de beschrijving staat dat er in dit bedrag rekening is gehouden met een levensverzekering ("Dikwijls wil de geldverstrekker een levensverzekering als onderpand voor je lening."). Eisen banken dit ook van je als je een opleiding doet met een garantiefonds?
groetjes!

ps heeft iemand een voorbeeld van de exacte kosten van alle benodigde verzekeringen zoals bijv. een overlijdensrisico- en loss of license verzekering? En ik hoorde dat ze de premie daarvan o.a. baseren op je levensstijl (of je rookt/drinkt of aan extreme sporten doet), klopt dat?
 
bballchick,

Exacte kosten zijn niet te geven, ik denk dat je ook aan een indicatie wel genoeg hebt, toch? De exacte kosten zullen niet veel verschillen. Bepaalde premies zijn inderdaad afhankelijk van of je rookt of drinkt en soms worden extreme sporten ook verboden. Ook zul je waarschijnlijk nog een extra medische keuring moeten ondergaan voor zo'n verzekering.

Denk bij deze verzekeringen iets verder dan de opleiding en het eventuele garantiefonds. Als jij klaar bent met je opleiding, zijn de banken nog niet klaar met jou, want jij hebt die enorme lening nog steeds. Als er dan iets met je gebeurt, dan heb je niets meer met het garantiefonds te maken, maar de geldverstrekker wil wel dat je het bedrag (en dus je gezondheid enzo) redelijkerwijs verzekerd hebt.
 
Is er ook een mogelijkheid om verder dan 10 jaar te kijken? Of mis ik iets??

BTW

Erg mooi gedaan Iz, dank je wel.
 
ok op die manier...
echt super deze tool, je hebt geen idee hoeveel mensen je hiermee helpt Iz! ;) complimenten aan de chef.
 
You're welcome!

V-entje, het probleem met prognoses is dat hoe verder je in de toekomst gaat kijken, hoe wijder en diverser de mogelijkheden worden, exponentiëel zelfs. Het is net als met een weersvoorspelling.

Die tien jaar zijn als heel lang en daarom ga ik ook uit van een beperkt aantal opties. Niet alleen zal het vergroten van het aantal opties en variabelen de berekening complexer maken, de onnauwkeurigheid groeit ook en ook nog eens met de tijd.

In de periode van tien jaar kan jij in ieder geval zien of je de goede kant op gaat of failliet gaat en over welke bedragen we het hebben. Als het niet goed gaat na de opleiding, dan zit je in ieder geval binnen die 10 jaar finaal aan de grond. Mocht je op zoek zijn naar een voorspelling van hoeveel pegels je gaat verdienen en wanneer je je eerste vrijstaande villa met bijbehorende Porsche kunt verwachten, dan moet ik je teleurstellen :)
 
Iz

Je hebt gelijk ook.
Heb in ierder geval door jouw tool kunnen zien dat het uiteindelijk goed zal komen.

Thanks man
 
Iz

Kleine opmerking;

Wanneer je als rente percentage 7,0% en 8,0% (ik kijk alvast even vooruit ;) ) invoert dan krijgt je rentebedrag opeens aardig wat cijfers achter de komma erbij. Kan me voorstellen dat niemand die rentepercentages al geprobeerd had maar daar gaan we nu wel naar toe.

Vanaf 9,0% wordt het weer normaal.

Volgens mij is het bedrag nog wel correct alleen leest het een beetje raar.

overzicht.gif
 
Back
Top