SALARIS SCENARIO'S ONLINE

Iz

New member
Luitjes,

Ik heb zojuist de nieuwste versie van mijn "Salaris Scenario's" rekenmodule online gezet. Grootste verschil met de oude Excel-sheet is dat deze geheel online te gebruiken is.

Salaris Scenario's Online

Het doel van deze rekenmodule is inzicht verschaffen in je direkte financiële toekomst, zowel voor jou als voor mensen die garant staan voor jou (bijvoorbeeld je ouders). Uiteraard heeft de module z'n beperkingen; de (geupdate) belastingregels gelden alleen voor Nederland en niet ieder denkbaar scenario is mogelijk. Aan de andere kant is dat ook wel weer een voordeel: Het eindeloos kunnen customizen van allerlei variabelen kan ook heel vertekende uitkomsten geven. Het gaat hier dus ook om een goede indicatie en niet om het tot in detail uitrekenen hoe situatie zal zijn (dat lukt je sowieso niet als je nog geen baan hebt).

Er zijn een paar eenvoudige uitbreidingen op de originele functionaliteit en de gebruikersvriendelijkheid is er (als het goed is) enorm op vooruit gegaan. Ook heb ik veel toelichtingen geschreven. Beweeg met je muis over een onderwerp of een veld en je krijgt direkt uitleg.

Tips, foutmeldingen en commentaar zijn uiteraard altijd welkom.


Iz
 
Grappig :) Ik heb er eens wat getalletjes in gedaan en wat er uit komt lijkt tot nu toe nog best aardig te kloppen met mijn eigen rekenwerk.

Misschien ook nog lagere kosten opties voor typerating? Of dat je dat zelf kan invullen?
 
Je kan uiteraard een eigen bedrag invullen in het veld "bijlenen". Voor de rest houd ik de opties bewust erg beperkt. De belangrijkste doelgroep zijn diegenen die nog niets of nauwelijks iets afweten van de vliegopleidingenwereld. Door het geven van 1000 opties komt er ook geen duidelijk of eenduidig resultaat meer uit.
 
meer hosting nodig? ik bied me aan :). Zit goed in elkaar zeg :). javascriptje zeker? Zal ik kijken of ik er een offline applicatietje van kan maken of heb je liever van niet?
 
Last edited:
Mooi werk inderdaad!

Ook mooi om te gebruiken hoeveel jaar je nog ongeveer moet.

Ik vind het verschil tussen regional en major a 1800 / 3200 een groot verschil. Kan je wellicht nog een tussenstap erin zetten?
 
Erwonio, bedankt voor je aanbod, maar ik ben er tevreden mee zo. Het is niet alsof je 'm 100 keer nodig hebt, dus hij blijft lekker online staan. Rippen of hacken van mijn werk ben ik geen voorstander van.

Count Blah, ook hier geldt dat het om een ruwe indicatie gaat, qua scenario's, en niet om een accurate berekening wat je daadwerkelijk gaat verdienen. Er zijn ook airlines waar je direkt veel meer gaat verdienen dan bij de "major airline" optie, maar erg veel nut heeft dat niet als je een risicoanalyse wilt gaan doen (en daar is dit voor bedoeld).
 
Mooi scriptje Iz, helemaal zelf geschreven of met een progje gedaan? Overigens de welverdiende:)grijns:) complimenten!

Wellicht is het interessant dat Diana het integreert in de Airwork website, onder de huisstijl van AW ?
 
Erwonio, bedankt voor je aanbod, maar ik ben er tevreden mee zo. Het is niet alsof je 'm 100 keer nodig hebt, dus hij blijft lekker online staan. Rippen of hacken van mijn werk ben ik geen voorstander van.

Ik zag ook dat je je eigen websites/hosting ook wel dik voor mekaar hebt :). Dat je de tijd vind om zoiets te bouwen vind ik knap. Ik zal er lekker vanaf blijven ;). Ik dacht alleen dat een dergelijk tooltje bij de hand hebben van pas kan komen als je naar de bank gaat om je lening te bespreken.
 
Hai Iz,

Mooie tool. Effe wennen om te zien dat je ook aflost als je aangeeft dat je nooit aflost, maar dat is zo te zien omdat je al het geld dat je overhoudt ook gaat gebruiken om de schuld naar beneden te trekken (wat slim is maar wellicht niet altijd de praktijk, kan me voorstellen dat iemand toch wat gaat sparen voor een auto of verbouwing ofzo, maar dat zal je in dit geval dan in je maandlasten moeten verwerken). Om het echt compleet te maken zou je een extra aflos invulscherm bij elk jaar kunnen zetten, maar kan me goed voorstellen dat dat te complex is omdat je dat voor elk jaar aan zou moeten aangeven. Of wellicht een optie dat je aangeeft niet al het geld dat je overhoudt te willen gebruiken als extra aflos? Ook dat is niet geheel realistisch, maar dan kan je in ieder geval het verschil zien als je gewoon steady aflost.

Er is volgens mij een kleine bug zodra je aangeeft dat je niet direct (dus na 1 jaar) gaat aflossen (maar na x aantal jaren). Als je 1000 euro per maand aflos aangeeft die begint na 3 jaar (zeer realistisch) komt er 0 euro in de aflosbalk te staan (hij rekent er ook niet mee volgens mij, want het maakt niet uit of je 2, 3, 4 of 5 jaar invoert qua resultaat). Dus de "aflos vanaf" doet het bij mij niet.

Verder kan ik bij sommige items niet de volledige uitleg lezen bij mouse hover, omdat de pagina dan in zijn geheel naar boven schuift terwijl hij niet exact in mijn breedbeeld laptop scherm past. Als ik dan met de muis naar beneden scroll raak ik natuurlijk de tekst display weer kwijt, dus kom ik er niet achter wat er staat.

Ook wellicht een optie (maar niet om rekening mee te houden voordat je aan een opleiding begint) om nog een "goed betaalde major" optie erbij te zetten, want volgens mij verdient in ieder geval KLM (al hangt dat ook erg af van je leeftijd) en al helemaal Ryan Air een stuk beter dan het mooiste scenario in je tabel. Bij KLM gaat de groei volgens mij een stuk sneller en bij Ryan Air ligt alles sowieso een stuk hoger (en je kosten ook meestal). Maar goed, bij Ryan Air is je pensioen opbouw natuurlijk ook weer een heel ander verhaal dan bij KLM en is het niet onderhevig aan het NL belastingstelsel (in het voordeel voor de Ryan Air vliegers). En het is tenslotte maar een indicatie.... maar wellicht een idee, of anders de optie voor promotie / groei / salaris veranderbaar maken?
 
Ik zag ook dat je je eigen websites/hosting ook wel dik voor mekaar hebt :). Dat je de tijd vind om zoiets te bouwen vind ik knap. Ik zal er lekker vanaf blijven ;). Ik dacht alleen dat een dergelijk tooltje bij de hand hebben van pas kan komen als je naar de bank gaat om je lening te bespreken.[/QUOTE]

Haha, sorry maar dat denk ik niet... Weet niet of je al bij een bank bent geweest om dit te bespreken? Daar krijg je namelijk een financieel plaatje voor je neus gedrukt met een vriendelijke lach en een tekst als: "Het is zo, en niet anders."
Het is gewoon handig om eens te kijken hoe je er zelf financieel voor kan staan binnen enkele jaren.

@ IZ

Ziet er goed uit! Een enorme verbetering t.ov. het vorige scenario.
 
Last edited:
Nosig, bedankt voor je bugreport mbt de ingang van aflossing.

Wat je overige punten betreft:

- Uiteindelijk gaat het niet alleen over hoeveel je lening is. Als je daarnaast nog flink rood staat, dan telt dat ook mee voor je schuld. De restschuld telt dus al je saldi bij elkaar op. Als je 100.000 euro schuld op je lening hebt maar 20.000 positief op je rekening, dan heb je per saldo 80.000 schuld. De berekening gaat er dan inderdaad van uit dat je dat geld ook gaat aflossen (is het verstandigst!). Als je wilt sparen voor een auto of iets dergelijks, leg je daar een bedrag apart voor in bijvoorbeeld de levensonderhoudkolom.

- Er zijn uiteraard maatschappijen waar je meer verdient, maar deze module is niet om een wannabee lekker te maken. De module is gemaakt voor risicoanalyse. Uitgaan van best-case-scenario heeft alleen als nut dat je lekker opgewonden raakt, maar verder heb je er NIETS aan. Sterker nog, het kan je beeld negatief beïnvloeden.
 
Nosig, bedankt voor je bugreport mbt de ingang van aflossing.

Ik zie het nu, geeft al weer een heel ander plaatje. En hij scrollt ook niet meer omhoog bij hover, bedankt!

- Er zijn uiteraard maatschappijen waar je meer verdient, maar deze module is niet om een wannabee lekker te maken. De module is gemaakt voor risicoanalyse. Uitgaan van best-case-scenario heeft alleen als nut dat je lekker opgewonden raakt, maar verder heb je er NIETS aan. Sterker nog, het kan je beeld negatief beïnvloeden.

Zoals ik al zei, inderdaad niet om te gebruiken voor als je nog een opleiding gaat doen. Maar voor mensen die net beginnen met hun job en net met de opleding klaar zijn is het ook een goeie tool om te kijken wat handig is voor wat betreft aflossing, hoe je dan uitkomt. En om te kijken hoeveel een rente percentage scheelt voor als ze na de opleiding de financiering aanpassen aan de hand van hun salaris. En in dat geval zijn de twee genoemde airlines volgens mij twee zeer frequente afnemers van airworkers. Oftewel ik denk dat je tool ook waarde heeft voor mensen die net klaar zijn met hun opleiding, al heb je dat daar initieel niet voor bedoeld. 'T is maar een suggestie natuurlijk, we mogen al blij zat zijn dat je zo'n prachtig tooltje gratis online gezet hebt voor airworkers.
thumb.gif
clap.gif
:biertje:
friday.gif
bowdown.gif
 
Back
Top