Nosig
Active member
Goh, hoe hebben ze dat vroeger toch allemaal gedaan dan?
Ja de pnf heeft het een beetje drukker, maar ik bestrijdt dat het onveilig is.
Bovendien, als de pnf het echt niet meer trekt is het heel simpel: "set autopilot"
Dan moet hij /zij overigens nog steeds checken of de pm zijn selekties wel goed doet.
Onveiliger zei ik, niet per se onveilig. Je kan wachten tot hij het echt niet meer trekt en waarschijnlijk al een tijdje op max achter je aan rent, maar wellicht kom je er dan al eerder achter door een ATC (confirm you're leveled off at FL073?) of TCAS call. Want dat max level kom je meestal pas achter als je al iets gemist hebt.
Zeker in een drukke TMA is het een mooie tool om meer bits over te houden. En ja, vroeger was vliegen onveiliger en kwamen er meer kisten naar beneden.
In luchtruimtes die beide vliegers bekend zijn is het natuurlijk goed te doen, maar in de spits in de London TMA met constante level en heading changes en verkeer all over the place boven, onder en naast je, is het niet altijd een slim idee en neem je gewoon grotere risico's. Of het te groot is, is natuurlijk aan de crew zelf.